Præcision i .308 vs. 6,5x55
Fra : Buck

Dato : 15-01-03 09:02

Det siges at præcisionen (egenspredning) i .308 skulle være bedre end 6,5x55
på 300m.
Er der hold i dette? Eller er det måske "bare" nemmere at lave en "perfekt"
patron i .308 ?

Kan man overhovedet sammenligne de to kalibre direkte? De har vel næppe
samme ballistik?
--
/Buck
(Sportsskytte med 6,5x55)

Fra : Michael Nielsen

Dato : 15-01-03 13:25

Mig bekendt kan man ikke komme så nemt om ved det, egenspredning afhenger
vel egentlig at slitage i piben samt patron fabrikater (som kan være meget
forskellige)

--
\!/
(@@)

Med venlig hilsen

Michael Nielsen

Fjern ** i e-mail ved svar

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 15-01-03 13:53

On Wed, 15 Jan 2003 13:25:22 +0100, "Michael Nielsen"
<**michael@nielsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Mig bekendt kan man ikke komme så nemt om ved det, egenspredning afhenger
>vel egentlig at slitage i piben samt patron fabrikater (som kan være meget
>forskellige)

Akkurat det blir vel egentlig en annen diskusjon - det er vel mer
naturlig å se på presisjonspotensialet til de to kalibrene i to
identiske våpen, dersom alle forskjeller var utjevnet. Da med de
muligheter en har til å utvikle presisjonsladninger med de
tilgjengelige ladekomponenter osv, for de respektive kaliber.

Jeg _tror_ at man muligens kunne finne slike forskjeller mellom disse
kalibrene (som forsåvidt er relativt like, altså begge er moderat
kraftige kaliber med flaskehals og moderat kulediameter) men da blir
det snakk om svært små forskjeller og antakelig også må det være snakk
om et svært stort antall skudd for å måle disse forskjellene.

Såvidt jeg vet, innehas mange av rekordene for presisjonsskyting på
"moderate" avstander (2-300m) av 308w.

I jaktøyemed er det ikke hensiktsmessig å gå inn på såpass små
presisjonsforskjeller, om man da ikke skal jakte moskitos med
nakkeskudd...

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 15-01-03 13:42

Præcicionen i de 2 kalibre kan blivet helt utrolig, det afhænger dog af
mange andre faktorer end navnet.

Claus