Vores hund har fået kræft / operation ?
Fra : Peter Heide

Dato : 15-01-03 03:12

Det er min forældres, men jeg syntes den lige så meget er min:

Islandsk Fårehund /hun/ ca. 11 år

Fik medio December 2002 konstanteret en knude i underkæben
imellem tænderne foran. Den blev opereret væk og sendt til undersøgelse

Resultat : kræft.

Imellemtiden er en ny knude ved at komme frem på det samme sted.

Min far fik beskeden : ca 3-4 mdr levetid hvis der ikke bliver gjort noget.

Men dyrlægen gav også besked ,at en operation hvor en lille del af det
syge væv bliver fjernet ( hér ryger der også nogle tænder i underkæben)
kan med stor sandsynlighed helbrede hunden.

Min far sagde "ja tak" til operationen. Udføres imorgen.

Oprigtigt talt. Jeg ved sgu ikke rigtigt om det er den rigtig handling
Jeg har på en eller anden måde, indtrykket af at det at udskyde pinen
for hunden. Kort sagt : at hunde der får konstanteret kræft falder fra
relativt hurtigt, med eller uden operation .

Nogen der har noget input omkring mit indlæg ?
Nogen der har erfaring med hund der har/haft kræft ?

mvh Peter

Fra : Kr Kristensen

Dato : 15-01-03 08:37

Hej Peter
> Islandsk Fårehund /hun/ ca. 11 år
Min gamle flatter fik det dårlig i jubi 2002 kørte til dyrlæge fik hunden
røngten og der var en knude men det var ikke leveren så vi valgte at få
hunden lukket op og det viste sig at det var milten som var kræftbetændt fik
den fjernet og hunden kom hjem.
Men vi fik aldrig den samme hund tilbage den havde fuldstændig tabt pusten.
Vi havde så hunden frem til feb 2002 hvor den så blev aflivet da vi
efterhånden syntes at det var synd for hunden.
Vi gav hunden en chance de vi jo havde haft den i 11 år.
Konklusion når en hund først har fået konstaterer kræft ja så breder det sig
men vi var heldig med at vores fik godt et 1/2 år mere at leve i og den pris
betalte vi gladeligt da den jo havde tjent os i alle de år
mvh
Kr Kristensen

Fra : BN

Dato : 15-01-03 10:50

"Kr Kristensen" <krkr@post1.tele.dk> wrote in message
> men vi var heldig med at vores fik godt et 1/2 år mere at leve i og den
pris
> betalte vi gladeligt da den jo havde tjent os i alle de år

Hej Kr

Var det prisen værd?

Havde hunden det godt? Du skriver, at hunden aldrig blev den samme som før,
og hvis den fik det dårligere, var det så ikke lidt lang tid at vente? Jeg
ved naturligvis godt at det er svært at tage den tunge beslutning, mne som
jeg oftre hørere andre sige og jeg selv mener ligeledes:
Når man anskaffer sig en hund (og andre dyr), så naskaffer man sig en stor
glæde og en stor sorg. Vi har som hundeejere pligt til, at sørge for, at
hunde har det rigtig godt. Som du selv skriver, så gav hunde jer 11 års
glæder, så skulle takken gerne være en anden end en pinfuld slutning på
livet.
Jeg mener, at man skal lade sin hund operere, men hvis det viser sig efter
operationen, at hunden ikke har det godt (du skrev at kræften bredte sig),
så skal man vise hunden den respekt, at fratage dens smerter, hvis de ikke
huritgt kan komme væk.

Hilsen BN

Fra : Kr Kristensen

Dato : 15-01-03 12:18

Hej Kr

> Var det prisen værd?

JA

> Havde hunden det godt? Du skriver, at hunden aldrig blev den samme som
før,

Det gjorde den heller ikke men den havde ingen smerter og i det daglige
havde vi ingen problemer
Jeg brugte min hund meget blandt andet på opsamlingsjagter og her var min
hund ikke på dupperne

> og hvis den fik det dårligere, var det så ikke lidt lang tid at vente?

Nej hunden fik det ikke dårligere før vi kom hen efter jul 2001

> Jeg mener, at man skal lade sin hund operere, men hvis det viser sig efter
> operationen, at hunden ikke har det godt (du skrev at kræften bredte sig),

Nej JEG skrev at hunden havde mistet pusten og kræften var væk men vi kunne
ikke få dens levertal op.
Til sidst var det kun medicin som ville hjælpe og så sagde vi stop

mvh
Kr Kristensen

Fra : BN

Dato : 15-01-03 13:58

Okay, så skrev du det lidt knudret, har kopieret følgende fra dit indlæg:

Konklusion når en hund først har fået konstaterer kræft ja så breder det sig
men vi var heldig med at vores fik godt et 1/2 år mere at leve i og den pris
betalte vi gladeligt da den jo havde tjent os i alle de år

Derfor troede jeg, at kræften havde bredt sig, og den herved fik det
dårligere. Kan du se det?

Hilsen BN

Fra : Kr Kristensen

Dato : 15-01-03 16:09

men vi kunne ikke få dens levertal op.

Den her med medicin var efter jul 2002 og ikke lige efter operationen
og ikke skrevet i første indlæg

> [...]
> betalte vi gladeligt da den jo havde tjent os i alle de år
>
> Derfor troede jeg, at kræften havde bredt sig, og den herved fik det
Det kan også godt være at det var kræften som var årsag til det med
levertallene men hunden havde det godt indtil omkring jul hvorefter at det
gik ned af bakke igen og der var dyrlægen allerede igang med at vi skulle
fylde ham med medicin og derfor sagde vi stop.
Vi havde en hyggehund i ca et 1/2 år og det var så kun mig der led et afsavn
med hensyn til min brug af hund så dette måtte jeg så leve med.
Lige nu er jeg i gang med en ny Flatter som pt er 11 md og det går bare godt
på søndag skulle vi gerne bestå brugsprøve (noget man bruger i
retriverklubben som adgang til alt det sjove i klubben) så det håber jeg går
godt.
mvh
Kr Kristensen

Fra : BN

Dato : 15-01-03 14:02

> [...]
kunne
> ikke få dens levertal op.
> Til sidst var det kun medicin som ville hjælpe og så sagde vi stop

Hej

Hvor skrev du det henne?
Jeg kan godt finde det der med, at den havde mistet pusten, men ikke det
andet.

Hilsen BN

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 15-01-03 13:05

Hej

Jeg tror, at det er i de færreste tilfælde man faktisk kurerer hunden ved at
lade den operere for kræft. I langt de fleste tilfælde handler det derimod
om at forlænge hundens liv, indtil en ny knude dukker op. Jeg har selv en
hund med lungekræft, som for ca. et år siden fik fjernet en knude i
tandkødet. Den var desværre undartet, og det var gået i lymfekirtlerne som
så har spredt det ligeså stille.

Min gamle hund ( som ikke var gammel ) fik fjernet knuder med jævne
mellemrum, hvor dyrlægen blev ved med at forsikre at " det er ikke
sandsynligt at den kommer igen" det gjorde de heller ikke samme sted....

Jeg mener at hvis man kan forlænge hundens liv, ved at lade den operere, og
bliver hundens liv anstændigt efterfølgende, ja så er det jo en personlig
beslutning, om man vil tage chancen. Men svært er det....

Jeg ved ikke hvor længe min gamle tæve har tilbage men vi nyder hver dag vi
får lov at beholde hende.

Held og lykke med det.

Mange hilsner fra Carina

Fra : Mari

Dato : 15-01-03 23:19

"Peter Heide" <peter@heide.1a.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for hunden. Kort sagt : at hunde der får konstanteret kræft falder fra
> relativt hurtigt, med eller uden operation .

Din far er nok chokeret......... og ikke parat til at give slip. Så på
nuværende
tidspunkt udskyder han ikke pinen - men forholder sig til den. Men som du
antager - så kan tingene ændre sig - og så skal sjælen kunne følge med.

Min 12 år gamle hund fik gallopperende kræft fornylig - og jeg havde
besluttet med
mig selv for år tilbage, at jeg ville give min hund nødvendig behandling -
men ikke
livsforlængende behandling. Og det skulle jeg så holde mig selv fast på, da
jeg stod i situationen.
Min hund fik lov til at leve de uger hun ikke havde væsentlige gener. Og de
uger
kunne vi gå og mindes - og fortælle hinanden at vi havde haft det godt
sammen
i de år vi havde haft - med andre ord jeg fik mulighed for at "summe af"
sammen
med hende. Da det var slut - var jeg parat til at sige farvel - selvom jeg
var
dybt ulykkelig over at skulle det.
Nu lyder det måske som om min hund var menneskeliggjort - det var ingenlunde
tilfældet - vi havde blot dyrket hundesport på højt plan - og når man gør
det, så
opnår man en intens psykisk kontakt.

Jeg tror bestemt at din far også har brug for at vænne sig til tanken om, at
hans hund ikke har ret lang tid tilbage. Det gælder jo uanset om hunden
bliver helbredt nu eller ej - for den er jo en gammel hund.

Jeg vil blot sige til dig, at det godt kan være at det ikke nytter noget at
operere hunden - men så længe behandlingen ikke er uværdig for den - så
lang tid får din far til at tage behørigt afsked med den. Det er jo et
livsafsnit
der slutter (og naturligvis også et nyt, der begynder).

/Mari

Fra : Peter Heide

Dato : 16-01-03 15:28

Tak for jeres svar.

Ringede selv ned til dyrelægen igår for at få noget mere
konkret at vide omkring : operation,helbredelse, hvor stort
indgreb i kæben etc

Det viste sig at Nelly har knoglekræft, men fordi det er blevet
opdaget så hurtigt vil en mindre operation, efter dyrelægens skøn,give
et positivt resultat.Røntgen-billede viser at det ikke har spredt sig.
Derfor er den blevet opereret idag.

Knoglekræft er een af de værste og aggressive kræfttyper , så
det med en total helbredelse det skal man nok tage med vis
gran salt. ......men som skrevet : tak for jeres svar !

mvh Peter