Hvilken bærbar anbefales
Fra : Unen

Dato : 14-01-03 23:25

Hej!

Jeg skal ud og købe en bærbarPC. Den skal bruges til internet og rapport
skrivning ved mit studeie, altså ikke alt det der spilleri :0)
Er der stor forskel på de forskellige mærker, og kan nogle ligefrem
anbefales eller frarådes?

Jeg har følgende krav:
Mobile processer (MHz ikke så vigtige)
256 MB DDR Ram
20 GB Harddisk minimum
Indbygget diskettedrev og DVD-drev (gerne samtidig CD-Brænder)
Pænt Design
God skærm, minimum 14" gerne 15"
Grafikkort og TV-out er ligemeget, da jeg ikke skal spille på den. Opløsning
min.: 1024x768
Prisklasse: 14 - 15.000

Jeg har selv surfet lidt og har fundet følgende modeller. Nogle der kan
anbefales eller frarådes?

Acer TravelMate 270: 13.500
http://www.acer.dk/vi/page0.jsp-page78,,,5,,,65,,,1661,,,,,,,,,,,,,,,,,65,5,
,5,5,,,,5,,,,5,,,,5,,,,,,,,,,,5,,,0,0,5,,3931154070.htm

hp omnibook xe4500: 14.800
http://www.hp.com/notebooks/us/eng/products/omnibook_xe4500/omnibook_xe4500_
specifications.htm

IBM ThinkPad R32: 14.600
http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_TR2MNDK?OpenDocume
nt

Påforhånd tak for rådet :0)

/Sune

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 15-01-03 09:21

> Acer TravelMate 270: 13.500

Jeg er enorm glad for den 15" skærm med 1400x1050 der er på min acer 620
(De aktuelle modeller hedder 630). Min kostede 12+moms i sommers og er
kun en PIII mens 630'eren har fået en P4. PIII har et meget lille
strømforbrug og jeg har en batteritid på 3-4 timer.

/A

Fra : Henning

Dato : 15-01-03 10:53

Hvad med en Dell Inspiron 2650 til 13.800? Se mere på www.dell.dk

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Alex

Dato : 15-01-03 17:42

> [...]

>skrivning ved mit studeie, altså ikke alt det der spilleri :0)
>Er der stor forskel på de forskellige mærker, og kan nogle ligefrem

Dit reelle behov er noget i retning af:
Pentium 75 MHz
32 MB ram
Windows 95B, Office 97, Internet explorer 5.

(Jeg har endda kørt ovennævnte software på en maskine med kun 16 MB
RAM uden de store problemer)

Alex

Fra : Rasmus Teislev Necke~

Dato : 20-01-03 22:04

Unen wrote:
> [...]
> rapport skrivning ved mit studeie, altså ikke alt det der spilleri :0)
> Er der stor forskel på de forskellige mærker, og kan nogle ligefrem

Internet og rapportskrivning? Så vil jeg på det stærkeste anbefale dig én
med en god skærm (helst stor) som kan gå op i en høj opløsning. Jo højere jo
bedre. Mange bærbare plages af lave opløsninger (1024x768 er ABSOLUT
minimum).
Og så selvfølgelig en masse RAM, som du også selv pointerer.

IBM er grundlæggende kendt for kvalitet, det samme er Dell og HP, bare ikke
i helt samme grad.

Personligt er jeg meget glad for min IBM (som ellers har et par (en snes?
:D) år på bagen), og der er enormt mange detaljer der fremhæver kvaliteten.
Eksempelvis det materiale som den er lavet af - ikke en ting som man normalt
tænker så meget over når man skal købe ny computer. Materialet er helt
utroligt stærkt og behageligt - i modsætning til de fleste (alle?) andre
bærbare jeg har stiftet bekendtskab med, som plages af en meget "bulky"
kvalitet (de giver sig, og knirker farligt når man tager fat i dem på
bestemte måder)

Dog blev jeg en smule forskrækket da jeg så en kammerats nye IBM - også en
R-model, ligesom den du nævner. Den var dælme stor og kluntet, og virkede
også ret bulky. Du får hvad du betaler for.

Måske du skulle overveje at købe en brugt bærbar i stedet? På den måde kan
du jo finde en (tidligere) high-end model? - specielt det faktum at du ikke
skal bruge den vildeste CPU, får mig til at anbefale dig at købe en brugt -
på det kraftigste.
Harddisk og RAM kan jo altid opgraderes til det maksimale -- også på de
fleste ældre PC'er.

Til sidst: Lad nu være med at købe en af de der ekstremt billige maskiner i
Netto el. Aldi, som måske virker som et godt køb... MEN! De er tit meget
onde at have med at gøre... Specielt hvis du får lyst til at installere
(eksempelvis) Linux - æhhh? Hva er det lige for noget hardware der sidder i
min maskine? :) -- Hmm, et spørgsmål der kan være meget svært at besvare,
hvis der kun er 3 mennesker i verden der har den samme maskine som dig.

God fornøjelse!

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-01-03 22:22

In dk.edb.hardware, Rasmus Teislev Neckelmann wrote:

> Mange bærbare plages af lave opløsninger (1024x768 er ABSOLUT
> minimum).

Skulle vi nu ikke lige klappe hesten? For det første tror jeg at de
fleste bærbare i dag kan klare 1024x768. For det andet er jeg da ikke
sikker på at jeg kunne tænke mig en opløsning på mere end 1024x768 på
min bærbares 15" skærm. Man skal jo også kunne se hvad der står.

--
Lars Stokholm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-01-03 00:28

In article <Xns9309E377DAB410@Lars.Stokholm>, Lars Stokholm wrote:

> [...]
> sikker på at jeg kunne tænke mig en opløsning på mere end 1024x768 på
> min bærbares 15" skærm. Man skal jo også kunne se hvad der står.

Jeg har 12" i 1024x768 på min egen bærbare. Min firmaPC
havde 1400x1050 på 15".

En LCD er så meget skarpere end en alm. skærm at man sagtens
kan drive opløsningen meget højere end man kunne på en skod
billedrørsskærm.

Jeg kører alt fra 800x600 til 1600x1200 på min 19" Sony
CRT skærm, men uanset opløsning står en 12" TFT i 1024x768 bedre.

Og generelt gælder: Hvis man vil have en bærbar skal den være
mindst mulig - hvis man vil have en stationær der skal kunne
flyttes, så køb et ordenligt lokum af en bærbar, enten med
15" skærm, eller den nye Apple med 17".

Fra : Kenneth Vestergaard ~

Dato : 21-01-03 12:02

On Mon, Jan 20, 2003 at 11:28:17PM +0000, Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
> mindst mulig - hvis man vil have en stationær der skal kunne
> flyttes, så køb et ordenligt lokum af en bærbar, enten med

Hvis Apple bare gad tage sig sammen og flette en trackpoint på deres ellers
ret søde bærbare, og eventuelt en museknap eller to mere, så satte jeg mig
gerne i gæld for at købe en. Jeg nægter dog at bruge en bærbar hvis eneste
pegeredskab er en enkelt knap og en (*yuk*) trackpad.

--
Kenneth Vestergaard Schmidt