Funktionskald til at placere sig på sidste~
Fra : Frederik Sunne

Dato : 14-01-03 18:13

Hej PHP'ere

Jeg er ved at lave noget frækt log-tingeling. Jeg har altså åbnet en stream
til en fil, men vil gerne
aflæse den sidste linie af filen. Jeg kan ikke finde en funktion der kan
det - rewind() gør jo f.eks.
det modsatte? Findes en sådan i PHP4?

Venlig hilsen,

Frederik

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 14-01-03 22:24

"Frederik Sunne" <frederik@nix.dk> wrote in

> Jeg er ved at lave noget fr‘kt log-tingeling. Jeg har alts† †bnet en
> stream til en fil, men vil gerne
> afl‘se den sidste linie af filen. Jeg kan ikke finde en funktion der
> kan det - rewind() g›r jo f.eks.
> det modsatte? Findes en s†dan i PHP4?

Øhm - jeg kan ikke lige komme på noget der lader dig læse den sidste linie
af en fil uden at læse hele filen... det tror jeg ikke findes. Men du kan
da gøre følgende:

<?php
$file = file('minfil.txt');
$last_line = $file[count($file) - 1];
?>

Hvis du ikke er interesseret i at læse den sidste linie men blot at tilføje
en loglinie til enden af filen, så er det bare at åbne filen med
parameteren 'a' (for append):

<?php
$file = fopen('minfil.txt', 'a');
fwrite($file, 'hej med dig');
fclose($file);
?>

Hyggehej
/Thomas

Fra : Anders Johannsen

Dato : 26-01-03 16:40

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote in message

> Øhm - jeg kan ikke lige komme på noget der lader dig læse den sidste linie
> af en fil uden at læse hele filen... det tror jeg ikke findes. Men du kan
> da gøre følgende:

En mere effektiv måde ville være at indlæse filen i små dele fra slutnigen
indtil du finder det første "\n"

-A