Noer i Danmark
Fra : Erik Noer

Dato : 14-01-03 17:08

Hei,
er det noen som kan bistå med opplysninger om mitt familienavn. Min
tip-oldefar Martin Olsen Nord reiste i 1811/1812 fra Brandval i Norge
til København for å studere på den Kongl. Veterinærskolen. han tok
eksamen med hovedkarakter "Første Character". I København begynte han å
skrive sitt navn Noer. hensikten var muligens å sikre seg et familienavn
for seg og sin familie som avvek fra gårdsnavnet Nord. For på den tiden
brukte alle som bodde på gården det samme navnet, uansett om de var i
familie eller ikke.
Jeg vet at det i Danmark er flere med navnet Noer, men jeg har ikke
funnet noen slektsknutepunkter. Er det noen som kan bistå med
opplysninger om hvor den danske slegten Noer kommer fra eller om det er
noen tilknytning til Norge ?

Hilsen
Erik Noer
li-finne@online.no

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-01-03 18:01

"Erik Noer" <li-finne@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> funnet noen slektsknutepunkter. Er det noen som kan bistå med
> opplysninger om hvor den danske slegten Noer kommer fra eller om det er

'******************
En begyndelse
http://www.dst.dk/navne oplyser at Der findes 513 mænd og kvinder med
efternavnet Noer.
Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Erik Noer

Dato : 15-01-03 07:26

Flemming Svendsen wrote:
> [...]
> Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.
>

> Mon det kan være en slektsforsker blandt dem. Håper en av disse leser dette.
Jeg vet at det i Schlesvig Holstein finnes et sted med navnet Noer. Kan
det være en forbindelse ?

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 15-01-03 13:21

> Jeg vet at det i Schlesvig Holstein finnes et sted med navnet Noer. Kan
> det være en forbindelse ?
************
En lille bog af George Søndergård - "Danske efternavne -betydning,
oprindelse udbredelse" oplyser:

"Noer" se Nord.
"Nord" = Folkeligt tilnavn flere steder. En sideform: Noer.

Det gav ikke svar på dit spørgsmål om der er nogen der forsker i navnet.
Jeg har kigget i "Hvem Forsker Hvad" fra 1995 til og med 2000, men ingen
søger dette navn. Sorry)
***********
Her en slægtsforsker der har navnet Noer i sin database:
http://www.jeanettehedegaard.dk/data/per00541.htm
Måske du i Google kan finde flere.
Hilsen Flemming Svendsen.

Fra : Flemming Damgaard La~

Dato : 17-01-03 22:45

Hej.

I hvertfald en del af de danske Noer stammer fra Harboøre sogn i Ringkøbing
Amt. Jeg har en del derfra i min database. En gren flyttede i 1800-tallet
derfra til øen Jegindø i Limfjorden, hvor der også findes mange Noer, som
efterkommere af dem der flyttede til. En gren derfra igen flyttede i
slutningen af 1800-tallet til Sjælland, omkring Roskilde Fjord, hvor der
også findes en stor efterslægt.

Den Tage Noer, som er omtalt andet sted i tråden her, stammer fra den gren
der flyttede til Jegindø.

Noer-navnet på alle disse stammer fra en lokalitet i Harboøre sogn.
Flemming Damgaard Larsen MF,
E-mail: arfdl@ra.dk
www.netby.net/Centrum/Alle/Damgaard
www.fdl.dk