Vanskelige børn eller langsomme voksne?
Fra : Tomas O.

Dato : 14-01-03 13:47

Hej alle

Sidder og gør mig nogen tanker om de mange børn der får diagnosen DAMP og
ADD og ADHD.

http://www.netby.dk/Vest/Fordybelsen/36/interest.htm
er der en interessant liste.

http://www.netby.dk/Vest/Fordybelsen/36/photo.htm
mere interesant læsning

http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=indigo+children

Jeg indrømmer at noget af det der skrives om dem er crap, men sådan er det
90% af alting er crap

Her er uddrag af noget jeg har skrevet til en jeg mailer med:

Flertallet har det lettere måske fordi de ikke lige tænker så meget over
tingene og det er man nok mere nødt til hvis man er født med en fejl af en
slags.. desuden har jeg det med de der ADHD børn, at jeg slet ikke tror ret
meget på der er noget galt med dem.. de er bare anderledes. Mange af dem er
uhyggeligt intelligente og kan noget mange af os 'normale' ikke kan..
nemlig springe en masse crap over og komme til sagen.. det er i alle
tilfælde, det jeg har oplevet med mange af dem.

Selvom samfundet og skolen siger de er en pain in the ass, så er der en
grund til at de er så uopmærksommme og har svært ved at koncentrerer sig
som måske ikke kun er noget der er i deres hjerne, men måske er det fordi
systemet, skolen og samfundet bare er røvkedeligt for dem?

Hvis man nu er en der fatter ting lynhurtigt og kun skal have det forklaret
1 gang.. så er repetionsundervisning som er det normale i folskeolen vel
nok til at de ikke orker koncentrere sig om noget de allerede VED!

Og så kommer balladen.. de keder sig og bliver uolige og risikerer at blive
diagnosticeret som værende syge.. med en fejl i hjernen.. selvom de reelt
bare 'ser' og opfatter verden hurtigere end lærerne er i stand til at
fylde på dem.. folkseskolen er i Danmark er nok verdens kedeligste
institution for ungerne.. min søn keder sig også i den.. siger at han synes
det går for langsomt.. eksempel: han er på 1 år med engelske og forleden
oversatte han en sangtekst til dansk.. næsten 100% perfekt.. hvorfor skal
han så plages med at sidde og læse, he has a cat, she has a cat, they have
a cat??

Jeg kan godt forstå han synes DET er kedeligt og dermed risikerer han at
blive et uroligt element i klassen. heldigvis går han til karate og har
lært selvdiciplin og bruger det i klassen.. i stedet for at være urolig så
laver han åndedrætsøvelser.. uden at forstyrre de andre.. og han er ikke
den eneste i klassen der er hurtig.. det lader til at flertallet i den
klasse bare er sådan.. medfødt hurtigt opfattedne.. og lærerne tror jeg
spiller fallit i det her spil med de hurtige unger.. som der tilsyneladende
bliver flere og flere af.. hvorfor vokser antallet af børn ellers der får
diagnosen.. svært ved at koncentrer sig, larmende og urolige.. og går man
ungerne på klingen er de altid hamrende hurtige og intelligente og keder
sig i skolen.. sjovt ikke? *SSS* Det er i alle tilfælde interessant at ADHD
og DAMP børn aldrig er dumme..

Når bare vi er nogen der er opmærksomme på det og siger til ungerne.. det
er ok.. alting er ok.. I er bare kanon .. så skid på hvad andre siger og
tænker så skal de nok komme ud over det.. i hel stand.. jeg kan nu godt
synes det er skræmmende at de fylder ritalin i de unger.. håber deres psyke
overlever det.. til de bliver voksne.. det er nu tankevækkende at der hele
tiden diagnosticeres flere og flere med ADHD.. som om der bliver født flere
og flere af dem hele tiden.. hvorfor ikke lige stoppe op og sige.. hov..
hvorfor kommer der flere.. er de anderledes eller er det virkelig syge..
eller bare bedre end os.. hvad ligner det at holde udviklingen tilbage med
medicin.. fordi nogen gamle nokkefår ikke kan følge med..

Kærlig hilsen
Tomas

Fra : Tomas O.

Dato : 14-01-03 16:58

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in

SNIP

Det er ikke for at brokke mig.. men er de eneste emner herinde der kan få
folk til at skrive noget med babyer, gaveideer og forældremyndighed?

Ingen der er interesserede i mere end det om deres børns liv og levned?

Jeg må erkende at dette forum er en smule ensformigt, når det altid handler
om hvornår lille Sofie kan vænnes fra pat, potte og sut i den rækkefølge..
eller om at den far er uegnet til samvær og den mor er en #¤%&/..

Er der virkelig ikke andet der kan få folk op af sofaen?

Tomas

Fra : Heidi

Dato : 14-01-03 19:03

Tomas O. wrote:
> [...]
> gaveideer og forældremyndighed?
>
> Ingen der er interesserede i mere end det om deres børns

Uden at have tid eller speciel lyst til at kommentere dit indlæg,
så vil jeg dog sige at du måske liiiige skulle give folk en
chance for at reagere. Det er trods alt ikke alle der har
mulighed eller tid til at sidde og skrive på usenet midt på
eftermiddagen (selvom der dog er en del i denne gruppe,
lader det til) - så bare fordi der ikke er nogen der har
reageret på tre timer, betyder det vel ikke nødvendigvis,
at det ikke kommer? Måske er der nogen der lige skal
have tid til at vende tankerne i hovedet?

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes i gruppen,

Fra : Tomas O.

Dato : 14-01-03 23:20

"Heidi" <no-spam@adslhome.dk> wrote in news:b01jd7$kjmo5$1@ID-
64059.news.dfncis.de:

> [...]
> at det ikke kommer? Måske er der nogen der lige skal
> have tid til at vende tankerne i hovedet?

Jo da.. jeg undrer mig bare at de eneste reaktioner er dig og Johns indlæg
Det giver mig vel ret eller hvad? Der er kommet 12 indlæg i løbet af
den tid fra jeg lægger indlæggget til jeg skriver nummer to og nu er kl
23:22 og det eneste der kommer er svar på indlæg nummer to.. ahem.. og der
er lagt 11 indlæg to af dem svar til nummer to.. ja ja..

Tomas

Fra : Nette

Dato : 15-01-03 07:58

"Tomas O." wrote in message news:Xns9303EDD40CFBDIMP@130.225.247.90...
> [...]
> 23:22 og det eneste der kommer er svar på indlæg nummer to.. ahem.. og der
> er lagt 11 indlæg to af dem svar til nummer to.. ja ja..

Hej Tomas

Jeg sprang dit indlæg over i går og kommer nok også til at gøre det i dag.
Grunden er, at du henviser til tre sider, og jeg straks tænker. "Tre sider
jeg skal læse, før jeg besvarer hans indlæg. Det synes jeg ikke lige, jeg
har overskud til i dag. Det må jeg se om jeg ikke kan gemme til en dag, hvor
jeg har overskud til at sidde foran pcen i længere tid og hvor jeg lige er
minded på den slags."
At besvare et indlæg ang. mad, skilsmisse osv. kræver ikke helt det samme
overskud, og jeg tror ikke, jeg er den eneste der tænker sådan.

Det kunne jo også tænkes, at der ikke sidder nogle forældre her, som har de
store problemer med f.eks. DAMP. Og så kan det virke meget provokerende, at
du "skælder" dem ud, for ikke at interesserer sig for det.

Jeg synes da det er fint, at du forsøger at "sparke" lidt til indholdet i
gruppen her, men nogle gange er man nød til at væbne sig med tålmodighed
samt måske at sparke" flere gange.

Nette

Fra : John Sahl

Dato : 14-01-03 19:13

Tomas O. wrote:
> Er der virkelig ikke andet der kan få folk op af sofaen?

Så meget erfaring på usenet som du har ,fatter jeg slet ikke
at du kan finde på at skrive et indlæg, som det jeg svarer på
her Tomas.

Folk skal nok svare på dit indlæg hvis de har noget at sige
eller lysten er der til.

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Se hvem der vandt julekonkurrencen og skal være

Fra : Tomas O.

Dato : 14-01-03 23:18

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in

> Så meget erfaring på usenet som du har ,fatter jeg slet ikke
> at du kan finde på at skrive et indlæg, som det jeg svarer på
> her Tomas.

Rolig nu.. der er da kommet en del indlæg her i løbet af dagen om gaver og
deslignende.

> Folk skal nok svare på dit indlæg hvis de har noget at sige
> eller lysten er der til.

ja ja lad os nu se.. der er mange indlæg her om helt små børn.. derfor
denne tråd.. min dreng er ude over blealderen

Tomas

Fra : John Sahl

Dato : 15-01-03 00:12

Tomas O. wrote:
> Rolig nu.. der er da kommet en del indlæg her i løbet af dagen om
> gaver og deslignende.

Ja, jeg kom bag efter til at tænke lidt over at en af grundene til
den manglende respons måske også har noget at gøre med at
det ikke er et område som ret mange har den store viden om.

> ja ja lad os nu se.. der er mange indlæg her om helt små børn.. derfor
> denne tråd.. min dreng er ude over blealderen

Det er han, men han er jo en skøn knægt alligevel

En anden grund til at folk kunne afholde sig fra at skrive er
måske at man i mange tilfælde ville komme til at skulle overveje
om den måde vi institutionaliserer vores unger på er det bedste
vi kan gøre for dem. Eller om der kunne findes andre måder at
bruge vores børns tid på.

Trods alt lærer de en hel del socialt i skoler og fritidsordninger,
men underbemandede som de jo er, kan det ikke altid være
lige optimalt.

Jeg tager sgu hatten af for de mennesker der har overskud til
at arbejde med andres unger. For der er godt nok mange af
nutidens forældre der ikke har fattet en bjælde af hvordan de
bør opdrage, eller behandle deres unger.

Puha, til sidst vil jeg lige sige at ingen af ovenstående udgydelser
er møntet på nogen i dette forum overhovedet.

Fra : Ditte Roldborg

Dato : 16-01-03 11:51

Tomas O. <tfo@gmx.net> wrote:

> [...]
> eller om at den far er uegnet til samvær og den mor er en #¤%&/..
>
> Er der virkelig ikke andet der kan få folk op af sofaen?

Kære Tomas

Der er jo nok også en del emner som er lidt lettere at ha' en eller
anden umiddelbar mening om end det emne du her bringer op! Jeg synes
absolut dit indlæg er interessant og tankevækkende, omend det er
temmelig indforstået. Selvom jeg oprindeligt er uddannet socialpædagog
og engang i tidernes morgen beskæftigede mig med disse betegnelser, har
jeg da svært ved lige at gennemskue problematikken som du fremlægger
det, da jeg ikke ved nok om fx. AD/HD eller Ritalin.

Men det HAR da fået mig op af sofaen - jeg har da været nødt til at
kigge lidt nærmere på området, så jeg evt. kunne deltage i diskussionen.
Jeg er dog ikke blevet så meget klogere, at jeg synes jeg kan bidrage
med noget særligt, men når jeg nu læser dit indlæg igen, så kan jeg jo
ikke lade være med at spørge om din dreng er blevet behæftet med en af
disse betegnelser eller om du bare selv har tænkt at nogle måske kunne
finde på at mene at han nok burde ha' en sådan?

Jeg har selv en søn, som jeg opfatter som en meget intelligent dreng,
men som jeg også ind imellem har været lettere bekymret for pga. hans
tempo. Jeg har faktisk næsten overvejet, om han havde en eller anden
fejl - og i øvrigt haft det helt vildt dårligt over at tænke sådan...
Jeg har så siden fundet frem til at en del af det kan tillægges hans
dårlige ører, da han pga. væske i ørerne hører ad h.. til, hvilket dels
gør ham sårbar og irritabel, dels øger støjniveauet en hel del (er på
vej til at få dræn for anden gang).

Når jeg engang har fået læst lidt mere på emnet, vil jeg gerne diskutere
- nu er jeg desværre netop blevet kaldt på arbejde...

--
Dittelit

Fra : Tomas O.

Dato : 21-01-03 12:12

dittenospam@mail.dk (Ditte Roldborg) wrote in

SNIP
> [...]
> jeg da svært ved lige at gennemskue problematikken som du fremlægger
> det, da jeg ikke ved nok om fx. AD/HD eller Ritalin.

Jeg har også svært ved at gennemskue brugen af Ritalin mod de der børn,
netop derfor jeg rejser emnet.

> [...]
> med en af disse betegnelser eller om du bare selv har tænkt at nogle
> måske kunne finde på at mene at han nok burde ha' en sådan?

Nope, men jeghar nogengange tænkt at hvis han var bare en smule mere urolig
i klassen end han reelt er så ville der være en risiko for at nogen ville
synes han skulle diagnosticeres og det ville jeg på det kraftigste modsætte
mig! Den liste der er på den danske af de sider jeg lagde link til passer
for en stor dels vedkommende på min dreng men det paser også på mig! Sådan
so jeg havde det i skolen.

> [...]
> dårlige ører, da han pga. væske i ørerne hører ad h.. til, hvilket dels
> gør ham sårbar og irritabel, dels øger støjniveauet en hel del (er på

Med tempoet mener du så at han er hurtigere end andre børn eller
langsommere? Med et høreprpoblem kan han jo hurtig diagnosticeres som
værende langsom og have indlæringsvanskeligheder hvis han ikke lige er så
hurtig. Jeg er kraftigt imod at vi i dette land som andre steder i vesten
er sp lynhurtige til at sygeliggøre børnd er ikke lige passer ind io
standardformen specielt da det ofte viser sig at de bliver forkert
diagnosticeret og slet ikke er syge, bare hurtige og dermed mere udsat for
kedsomhed i skolen og derved let bliver til 'urolige' elever.

Fra : Nille

Dato : 17-01-03 20:43

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in message

> Det er ikke for at brokke mig.. men er de eneste emner herinde der kan få
> folk til at skrive noget med babyer, gaveideer og forældremyndighed?

Det tror jeg nu ikke, meeeen det er da nemmere at svare på

> Ingen der er interesserede i mere end det om deres børns liv og levned?

Åhh mon ikke...

> [...]
> eller om at den far er uegnet til samvær og den mor er en #¤%&/..
>
> Er der virkelig ikke andet der kan få folk op af sofaen?

Problemet med de manglende svar skal nok tildels søges i at det er et stort
emne du der tager op, og enige bliver man nok aldrig. Noget af det værste
ved at have et barn med DAMP, er omgivelsernes reaktion, deres manglende
forståelse, og åh-vi-er-så-meget-klogere holdninger. Derfor kan man godt
blive "lidt" træt at at skulle forsvare sit barn og sin familie mod alle
disse andre "kloge" mennesker .

Nina

Fra : Tomas O.

Dato : 21-01-03 12:15

"Nille" <nillelis@ofir.dk> wrote in

> [...]
> Derfor kan man godt blive "lidt" træt at at skulle forsvare sit barn og
> sin familie mod alle disse andre "kloge" mennesker .

Mit indlæg stiller netop spørgsmålstegn ved om man i det hel taget skal
diagnosticere så meget. I en del tilfælde mener jeg man overdriver vores
behandlermentalitet. Mange af de unger jeg har set og beskæftiget mig med
fejler i mine øjne ikke en disse, de er bare mere uopmærksomme fordi de
allerede første gang forstod det der blev forklaret i timen otg derfor så
efterfølgende keder røven i laser i klassen og derved lettere bliver til de
der uregerlige urolige børn.

Hvorfor skal de sygeliggøres? Bare fordi lærerne og skolen ikke formår at
leve op til ungernes intelligens. Jeg synes selv den tankegang at man bare
accepterer at der blever fletre og flere ADHD og DAMP børn udne at søge
årsagewn og uden at kigge på om de mon bare er 'nye' mennesker med andre
enver som de fleste i det bestående system bare ikke formår at følge med.

Tomas

Fra : Sander

Dato : 17-01-03 18:02

"Tomas O." <tfo@gmx.net> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Sidder og gør mig nogen tanker om de mange børn der får diagnosen DAMP og
> ADD og ADHD.

Måtte lige hen til Sunsite for, at finde dit oprindelige indlæg.

Det er et meget spændende emne, som jeg har diskuteret, med forskellige
mennesker. Har for nylig snakket med en amerikaner, som siger, at ADD og
ADHD, er almindelig anderkendt i USA. (Men ikke i DK ? ) Nogen der kan
forklare forskellen på de to og DAMP ? ( Har ikke lige tid / energi, til at
sætte mig ind, i medsendte link ).

Kender et barn, med diagnosen DAMP. Hans forældre har heldigvis valgt ikke,
at give ham medicin, men klare problemerne selv og snakker med drengen om
det. Han er i dag 14 år og en velfungerende dreng. Han fik diagnosen som 6-7
årig.

Et andet barn vi kendte fik også diagnosen DAMP og fejlede IMO ikke noget.
Hans forældre valgte, at fylde ham med medicin. Som de sagde, så var han
mere rolig. Jeg er stærk modstander af medicin, uanset om barnet har DAMP
eller ej. Så et amerikansk program for nogle år siden, hvor et barn mistede
livet som 15 årig pga. medicinen.

Derudover mener jeg, at skoler, forældre, pædagoger og læger, har alt for
travlt i dag med, at erklære et barn for, et DAMP barn. Det virker måske,
som en nem udvej / løsning nogengange, så forældre / lærere ikke har
"ansvaret", for barnets opførsel, men man burde også tænke på, at en
ukorrekt diagnose, kan ødelægge barnets muligheder i fremtiden, samt
ødelægge barnets liv her og nu. Jeg tror, at der findes mange børn med
diagnosen DAMP, som IKKE har DAMP.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tomas O.

Dato : 21-01-03 12:24

"Sander" <sander@tjekmig.dk> wrote in news:b09ctk$9sq$1@sunsite.dk:

> [...]
> kan forklare forskellen på de to og DAMP ? ( Har ikke lige tid /
> energi, til at sætte mig ind, i medsendte link ).

Ja jeg kan heller ikke helt finde forskellen mellem de to
diagnosticeringer.. en af årsagerne til at jeg rejser emnet.

> [...]
> ikke, at give ham medicin, men klare problemerne selv og snakker med
> drengen om det. Han er i dag 14 år og en velfungerende dreng. Han fik

Gudkelov for egenrådige forældre

> [...]
> barnet har DAMP eller ej. Så et amerikansk program for nogle år siden,
> hvor et barn mistede livet som 15 årig pga. medicinen.

Ritalin giver ganske rigtigt rolige børn, men nogle få undersøgelser jeg
har set omtalt (kke læst da jeg ikke kunne finde dem) siger at Ritalin for
altid ødelægger børnenes evner og psyke. Man burde sgu forbyde den slags
'eksperimenter' på børn. Der er ikke forsøgskaniner, de er mennesker.

> [...]
> en ukorrekt diagnose, kan ødelægge barnets muligheder i fremtiden, samt
> ødelægge barnets liv her og nu. Jeg tror, at der findes mange børn med

ENIG! Jeg har fornyligt besøgt en skole jeg måske skal arbejde på som
støttelærer og her er alle børnene 'urolige' børn, mellem 8 og 12 år.. jeg
synes de fleste af de unger jeg ,ødte den dag var kanon og hamrende
inteleigente og begavede.

Måske er vores problem at den almidelige folkeskole bare spiller fallit
overfor mange af vores børn?

Eksempel.. man lærer børn at regne og så bagefter bruger man en helvedes
masse af deres tid på at repetere. Kom ikke og fortæl mig at ALLE børn har
brug for at repetere i en uendelighed at 2+2=4 eller 12*12=114.

I stedet burde man lave undervisning i alt muligt andet og lære ungerne at
bruge de færdigheder som regning læsning og skrivning er i andre
sammenhænge end repetition. Som i min drengs klasse for tiden.. i matematik
lærer de om astronomi og indimellem skal de bruge alle 3 færdigheder for at
lave opgaver og lære om stjernerne. Alle ungerne i klassen synes pludselig
at det er spændende at regne på hvor langt væk solen er fra jorden, hvad en
sten vil veje på jupiter og så videre..

Tomas

Fra : Svend Pedersen

Dato : 18-01-03 12:53

Hej Thomas

Jeg har tilladt mig at klippe hele dit udmærkede indlæg bort. Der stod en
del om DAMP etc og om, at systemet ikke er indrettet på disse børn.

Jeg er helt enig, men det er et kolossalt stort problem, du hiver fat i. Som
du kan læse en masse andre indlæg her, så spørger folk til, om det er
"normalt" at deres datter lige pludselig kan finde på at spise en hel banan,
når hun nu tidligere kun har spist en halv. Sådan er vi forældre. Vi vil så
gerne have, at vores børn er normale og fejlfri, og derfor vil vi så gerne
have, at alle børn følger det samme system gennem tilværelsen.

Folkeskolen er baseret på begrebet Enhedsskolen. Det er en af mine
yndlingsaversioner - jeg skrev en kronik i Berlingske Tidende om emnet
tilbage i september. Enhedsskolen er baseret på det velmenende, godhjertede
og aldeles ulogiske princip, at alle børn skal proppes ind i den samme
pølsefabrik for at få de samme chancer. Derfor ryger alle de stærke og alle
de svage børn til bunds. Dette problem har folkeskolen så løst ved at sænke
niveauet - så er der ikke så mange af de svage, der ryger til bunds, men til
gengæld ligger middelniveauet langt under vores omverden.

De svage ryger nu til bunds alligevel, for systemet er helt galt. Det er
klart, at DAMP-børn ikke bør tvinges til at sidde stille på en stol hele
dagen igennem, og det er klart, at det er synd for deres kammeraters læring,
når man så gør det alligevel.

Det er imidlertid ikke kun folkeskolens problem, men også forældrenes. Vi
vil jo så gerne have, at vores børn er /normale/, måske lidt til den klogere
side end gennemsnittet, men der er i hvert fald ikke nogen åndssvage
pædagoger, der skal fortælle *os*, at *vore* børn kræver særlig
opmærksomhed. Vel? Denne indstilling er naturligvis skadelig for børnene.

Kort sagt: systemet og forældrene er med kombinationen af en velment støtte
til de "svage" (som ikke er en skid svage - det peger du netop selv på), og
ambitionen om at skabe "normale" børn (normalitet er et meget vigtigt begreb
her i dette socialdemokratiske jantelovs-bondesamfund!!), i uskøn
samdrægtighed med til at gøre deres DAMP etc-børn en kæmpe bjørnetjeneste.

Problemet er det samme i den modsatte ende af spektret. I al ubeskedenhed
var jeg selv absolut i spidsen hvad angik intelligens (tro det eller lad
være, men jo!) og viden, allerede da jeg begyndte i 1. klasse, og det gav
mig en del problemer. Et af dem der stadig hænger ved er en ufattelig
dovenskab, som jeg allerede lærte i løbet af 1. klasse. I Mensa er der en
stor og vigtig debat om de intelligente børns problemer i skolen, og tro
mig, de er store, men som jeg ser det er problemer nøjagtigt de samme blandt
de "svage" børn, som jeg igen fastholder ikke er spor svage - de har blot
andre styrker, der ikke *liiige* passer ind i vores Enhedsskole-system.

Vi skal bort fra lighedsbegrebet. Vi skal tillade nogen at være mere
intelligente end andre, og vigtigst: vi forældre skal lære, at hvis vor
yndige pode ikke lige klarer sig optimalt i skolen, så skal vi måske
overveje en anden skole eller lidt specialundervisning, eller måske endda
selv at tage et ansvar og gøre en ekstra indsats, frem for at skælde ud på
lærernes uduelighed. Det *er* ok at have svært ved at gå i skole, så skal
indsatsen bare prioriteres lidt op på dette område, og måske med en anden
metode end den gængse.

Fra : Tomas O.

Dato : 21-01-03 12:25

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> wrote in

SNIP

Kanon indlæg tak

Tomas som kommenterer det lidt senere

Fra : nilfri

Dato : 19-01-03 00:07

Jeg erklærer min store interesse for emnet.

Men da jeg ikke orker at læse i dybden, slå forkortelserne op, tænke etc nu,
har jeg tilladt mig at klippe væk.

Vender helt sikkert tilbage, fordi problemstillingen er tæt på. Har 2
dejlige drenge (på 2 og 4), der er meget forskellige af sind.

Børnehaven sparkede fredag til tanker, vi selv har haft om den ældste. Den
har foreslået en intelligenstest, fordi han ikke trives rigtigt godt trrods
ihærdige anstrengelser.

Han virker meget intelligent, knytter ikke venskaber til jævnaldrene men
foretrækker store børn eller voksne - eller at være sig selv, er rastløs,
humørsvingende, konkurrenceminded. Er fænomænal til rollelege, konverserer
glimrende, kan lave sammenhængende og logiske tankerækker.

Vi har været ved at tabe ham i en periode i en anden kommune, hvor han
skiftede fra vuggestue til børnehave (i sammme institution) og hvor de slet
ikke kunne (eller ville) spille op til ham/prøve at forstå hans mind-set.
(Han holdt nærmest op med at spise, og så flyttede vi ham.)

Ikke at vi nødvendigvis forstår ham, men vi prøver. Voldsomt.

Lillebror er helt anderledes "straight" og meget forståelig. Ham er vi slet
ikke bekymrede for.

Men storebror?

Nattetanker fra en spekulativ far
Finn

Så, jo T. det er bestemt interessant. Og når tiden er der, vil jeg læse og
følge dit indlæg, forstå hvad DAMP er - og læse alle de andre...