MS Windows
briani 27239
Hvad kræver Win2k af hardware
Fra : salva

Dato : 14-01-03 13:39

Jeg vil gerne installere windows 2000 pro på nogle lidt ældre maskiner. Dvs.
maskiner på ca. 2-300Mhz.

Hvis jeg sætter 128MB ram i maskinerne, kan de så kører uden problemer med
Win2k ?

Hvis ikke, hvad vil I så anbefale?

-salva

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-01-03 14:44

salva wrote:
> [...]
> maskiner. Dvs. maskiner på ca. 2-300Mhz.
>
> Hvis jeg sætter 128MB ram i maskinerne, kan de så kører uden

<http://shor.ter.dk/607254541>

Jeg har kørt Windows 2000 Server på 350MHz Celeron
maskiner med 64-128MB RAM. Det gik langsomt, men
nogenlunde sikkert (nok mest maskinernes hardwares skyld).

Det vil sagtens kunne lade sig gøre, jeg ville dog have mere
RAM.

Mvh.
Mikael

Fra : Jens

Dato : 14-01-03 15:46

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> skrev i en
meddelelse news:3e24141e$0$126$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> nogenlunde sikkert (nok mest maskinernes hardwares skyld).
>
> Det vil sagtens kunne lade sig gøre, jeg ville dog have mere
Og jeg har kørt w2k advanced server på en p200mmx, med 512 ram i, heller
ikke nogen jetjager men det gik.

Denne maskine er en amd k6/2 350mhz med 390ram, den bruges hver dag uden
bøvl, og er næsten umulig at få til at gå ned.

Bundkortet er vist et asus p2b socket 7 eller noget i den retning,

Så en 350 celleron kan sagtens køre med w2k, men jeg ville nok også sætte
mere ram iden (læs: mest muligt ram i den)

mvh Jens

Fra : salva

Dato : 14-01-03 16:04

> [...]
>
> Så en 350 celleron kan sagtens køre med w2k, men jeg ville nok også sætte
> mere ram iden (læs: mest muligt ram i den)

Så hvis der kun er klient versionen jeg vil skal bruge, så burde en 200mhz
godt kunne følge med til Word og Internet?
-Salva

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-01-03 16:15

salva wrote:
> Så hvis der kun er klient versionen jeg vil skal bruge, så burde en
> 200mhz godt kunne følge med til Word og Internet?

Ja, men jeg ville nu samle en 300MHz alligevel - de er jo så
billige disse gamle komponenter efterhånden (brugt altså).
HUSK godt med RAM ;)

/Mikael

Fra : Jens

Dato : 14-01-03 17:42

"salva" <salvanone@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så hvis der kun er klient versionen jeg vil skal bruge, så burde en 200mhz
> godt kunne følge med til Word og Internet?

Ja
Det er mængden af ram der er afgørende for hvor tilfreds du bliver med
resultatet
En 200mmx kan godt gøre det, men det er ikke en opstart på 3sekunder du skal
satse på.

(w2k bruger 128mb ram til en opstart)

mvh Jens

Fra : Peter T.

Dato : 14-01-03 18:23

salva wrote:

> Så hvis der kun er klient versionen jeg vil skal bruge, så burde en
> 200mhz godt kunne følge med til Word og Internet?

Ja. En af mine venner kører w2k på en gammel Pentium 166 med 196 mb ram.
Den er en anelse langsom, men ikke mere end at det ikke er et
irritationsmoment. Word og IE6 kører fint på den maskine.

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Salva

Dato : 14-01-03 23:19

> Ja. En af mine venner kører w2k på en gammel Pentium 166 med 196 mb ram.
> Den er en anelse langsom, men ikke mere end at det ikke er et
> irritationsmoment. Word og IE6 kører fint på den maskine.

Okay, tak for svarene.
Jeg vil kigge på om vi kan putte mere ram i de gamle maskiner, så de kære
studenter kan arbejde med dem :)

-Salva

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-01-03 22:47

> [...]
> maskiner på ca. 2-300Mhz.
>
> Hvis jeg sætter 128MB ram i maskinerne, kan de så kører uden problemer med

kravene til W2K pro er som følger (minimumskrav):

CPU 133 MHz pentium-kompatibel
64 MB Ram
2 GB Harddisk med minimum 650 MB fri plads
--
ahw

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-01-03 20:20

In article <b010in$ufk$1@news.net.uni-c.dk>, salvanone@hotmail.com
says...
> [...]
> maskiner på ca. 2-300Mhz.
>
> Hvis jeg sætter 128MB ram i maskinerne, kan de så kører uden problemer med

Det kører fint win2k. Jeg har selv benyttet win2k pro på en 300MHz
Celeron, 128MB RAM uden problemer.

> Hvis ikke, hvad vil I så anbefale?

Ifølge den her
<url:
http://www.microsoft.com/windows2000/professional/evaluation/performanc
e/reports/zdlabs.asp >
kører Win2k bedre end win98 på næsten alle maskiner.

Spørgsmålet er så om man tror på rapporten...
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 16-01-03 20:45

Toke Eskildsen wrote:
> Det kører fint win2k. Jeg har selv benyttet win2k pro på en
> 300MHz Celeron, 128MB RAM uden problemer.

Kommer lige i tanke om, at mine forældre kører Win2k på
en PII 266 MHz og i starten var der 128MB RAM, nu er det
øget til 192MB og der har aldrig været problemer kun med
billedbehandling og indscanning af billeder pga. manglende
RAM.

/Mikael

Fra : Jens

Dato : 16-01-03 20:58

"Toke Eskildsen" <dakwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> e/reports/zdlabs.asp >
> kører Win2k bedre end win98 på næsten alle maskiner.
>
> Spørgsmålet er så om man tror på rapporten...

Det gør jeg, efersom Gates ikke gider w98 mere........

mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-01-03 10:31

In dk.edb.system.ms-windows, Toke Eskildsen <dakwing@daimi.au.dk>
says...
> Det kører fint win2k. Jeg har selv benyttet win2k pro på en 300MHz
> Celeron, 128MB RAM uden problemer.

Dual PPro 240 - 96 MB RAM. Kørte fint...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen