Forslag til wireless forbindelse
Fra : Frank Allan Rasmusse~

Dato : 14-01-03 13:38

Hej

Jeg har et kabelmodem - men mit antennestik kommer ind i stueplan og mit
kontor er i kælderen.

Jeg vil gerne undgå at skulle bore genne etageadskildelsen, så jeg søger
forslag.

Jeg har 4 PC'ere der skal på forbindelsen så jeg har planlagt køb af en
router.

Spørgsmålet er om routeren skal være en trådløs og der så skal trådløse
netkort i hver PC eller om der er mulighed for at købe 2 bokse der trådløst
kan forbinde kabelmodemet med en 'normal' router.

Hvad gør I selv/anbefaler I?

Mvh
Frank

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 14-01-03 14:41

Frank> Hej
Frank> Jeg har et kabelmodem - men mit antennestik kommer ind i stueplan og mit
Frank> kontor er i kælderen.

Frank> Jeg vil gerne undgå at skulle bore genne etageadskildelsen, så jeg søger
Frank> forslag.

Frank> Jeg har 4 PC'ere der skal på forbindelsen så jeg har planlagt køb af en
Frank> router.

Frank> Spørgsmålet er om routeren skal være en trådløs og der så skal trådløse
Frank> netkort i hver PC eller om der er mulighed for at købe 2 bokse der trådløst
Frank> kan forbinde kabelmodemet med en 'normal' router.

Frank> Hvad gør I selv/anbefaler I?

Du kan gøre begge dele.
Det er vel mest et spørgsmål om at hvis du har brug for 100Mbit mellem de 4
PC'ere så skal du købe to accespoints.
Hvis du kan nøjes med ca 6Mbit mellem dem, kan du spare kablerne.

Hvis du kobler de 4 PC'ere trådløst op, vil jeg kraftigt anbefale USB
adaptorer. Jeg har haft dårlige erfaringer med modtageforholdene med trådløse
PCI adaptorer, især på nye maskiner (mere elektronisk støj).

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Flemming Joensson

Dato : 15-01-03 12:32

"Frank Allan Rasmussen" <far@mobilixnet.dk> wrote in

> [...]
> trådløse netkort i hver PC eller om der er mulighed for at købe 2
> bokse der trådløst kan forbinde kabelmodemet med en 'normal'

3Com har lavet en fiks router med wireless og 4 ports 10/100 switch.
Proconsult.dk har den til ca. 1250 kr inklusive moms.

Så kan du både koble folk til trådløst og med kabler, hvis det skal gå
stærkere (eller de står lige i nærheden).

Mvh.
Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Frank Allan Rasmusse~

Dato : 15-01-03 17:51

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns93047F6D93C08joenssoncsaucdk@130.225.247.90...

> 3Com har lavet en fiks router med wireless og 4 ports 10/100 switch.
> Proconsult.dk har den til ca. 1250 kr inklusive moms.

Skal jeg så have trådløse netkort i hver pc eller kan jeg f.eks benytte et
accesspoint og en switch og så de netkort der idag sidder i pc'erne?

FUT: dk.edb.netværk

Mvh
Frank

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 16-01-03 13:17

Frank> Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en
Frank> nyhedsmeddelelse:Xns93047F6D93C08joenssoncsaucdk@130.225.247.90...

Frank> Skal jeg så have trådløse netkort i hver pc eller kan jeg f.eks benytte et
Frank> accesspoint og en switch og så de netkort der idag sidder i pc'erne?

Ja.
Der er jo netop en 4 port switch i, så du kan sætte 3 PC i uden at bruge en
ekstra switch. Det bedste ved en indbygget switch er at man sparer et
strømkabel, netværkskabel, strømforsyning og selve switchen.

Fra : Frank Allan Rasmusse~

Dato : 16-01-03 15:35

Hej Niels,

> [...]
> ekstra switch. Det bedste ved en indbygget switch er at man sparer et
> strømkabel, netværkskabel, strømforsyning og selve switchen.

Øh - ja til hvad?

Layoutet er gateway'en kommer til at stå i stueplan ved siden af
kabelmodemet.
PC'erne er i kælderen og jeg ville gerne undgå at skulle bore huller og
trække kabler.

Kan jeg gøre følgende:

Stueplan:
----------------- --------------
! Kabelmodem !-------->!3Com dims!
----------------- --------------
============================
Kælder:
------------------ ---------- ----------
! Accesspoint !------->! Switch !--------->!PC'ere !
------------------ ---------- ----------

Eller er det uden accesspoint og så med (efter min mening) dyre wireless
netkort?
Er der et FAQ til 802.11b så jeg kan blive lidt klogere?

Når der bliver tid skal jeg ha' opsat et antennestik i kælderen - men det er
ikke aktuelt lige nu.

Mvh
Frank

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 16-01-03 16:24

Frank> Layoutet er gateway'en kommer til at stå i stueplan ved siden af
Frank> kabelmodemet.

OK.
Næsten det samme spørgsmål som:
http://www.sslug.dk/emailarkiv/misc/2003_01/msg00158.html

Frank> PC'erne er i kælderen og jeg ville gerne undgå at skulle bore huller og
Frank> trække kabler.

Frank> Kan jeg gøre følgende:

Frank> Stueplan:
Frank> ----------------- --------------
Frank> ! Kabelmodem !-------->!3Com dims!
Frank> ----------------- --------------
Frank> ============================
Frank> Kælder:
Frank> ------------------ ---------- ----------
Frank> ! Accesspoint !------->! Switch !--------->!PC'ere !
Frank> ------------------ ---------- ----------

Ja, men snarere:

----------------- --------------
! Kabelmodem !-------->!Accesspoint!
----------------- --------------
============================
Kælder:
------------------ ----------
! 3Com dims !------->!PC'ere !
------------------ ----------

Hvor accesspointet er et billigt uden switch.
Zyxel, SMC, LinkSys m.fl laver også accesspoints/switche.

Frank> Eller er det uden accesspoint og så med (efter min mening) dyre wireless
Frank> netkort?

USB wireless adaptorer (som er klart bedst) koster ca 600 kr.

Fra : Frank Allan Rasmusse~

Dato : 20-01-03 12:52

Hej Niels

Jeg har fundet ud af at jeg kan trække kabler i gennem gulvet i forbindelse
med rørgennemføringer - det gør det jo lidt lettere.
Jeg tror dog at jeg køber 3Com dimsen som DSL gateway - den giver jo
mulighed for at kører med PC'ere i stueetage og på 1. sal uden kabeltræk.

Men:

> ----------------- --------------
> ! Kabelmodem !-------->!Accesspoint!
> ----------------- --------------
> ============================
> Kælder:
> ------------------ ----------
> ! 3Com dims !------->!PC'ere !
> ------------------ ----------

Mangler der ikke et Accesspoint før 3Com dimsen?
Hvis det sættes om som skitseret ovenfor kommer forbindelsen fra
kabelmodem'et da trådløst ind på 'client'-siden og ikke på DSL porten?
Eller mangler jeg et eller andet i min forståelse?

Mvh
Frank

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 20-01-03 13:04

Frank> Hej Niels
Frank> Jeg har fundet ud af at jeg kan trække kabler i gennem gulvet i forbindelse
Frank> med rørgennemføringer - det gør det jo lidt lettere.
Frank> Jeg tror dog at jeg køber 3Com dimsen som DSL gateway - den giver jo
Frank> mulighed for at kører med PC'ere i stueetage og på 1. sal uden kabeltræk.

Frank> Men:

Frank> Mangler der ikke et Accesspoint før 3Com dimsen?
Frank> Hvis det sættes om som skitseret ovenfor kommer forbindelsen fra
Frank> kabelmodem'et da trådløst ind på 'client'-siden og ikke på DSL porten?
Frank> Eller mangler jeg et eller andet i min forståelse?

Jeg ved ikke hvilken 3Com model, der er tale om.
Men jeg gik ud fra at den indeholdt et accesspoint. Ja opkoblingen i kælderen
kommer gennem den trådløste forbindelse og ikke en ethernet port. Men det
burde kunne lade sig gøre.

Fra : Frank Allan Rasmusse~

Dato : 20-01-03 14:10

Hej Niels

> [...]
kælderen
> kommer gennem den trådløste forbindelse og ikke en ethernet port. Men det

Det er en 3Com OfficeConnect Wireless Cable/DSL gateway. Der er accesspoint
indbygget - men så vidt jeg kan se - på den 'forkerte' side. Men never
mind - jeg er blevet lidt klogere og siger mange tak

Mvh
Frank