Hvad reace skal jeg vælge?
Fra : -=temka=-

Dato : 14-01-03 11:31

Jeg efter mange år har holdt pause pga børnene.'
Men jeg har i 2001 redet på en fjordhest, men hun virker lidt for stærk til
mig..
Jeg gider ikke komme til rideskolen og få undersvining igen, derfor jeg vil
helst have egen hest eller halvpart på hesten...
Jeg har ellers redet fra jeg var 6 år til 19 år hvor derefter jeg fik børn,
men dog har jeg redet 5 gange fra 1993 til nu
Jeg har svært at huske lige tilbage, men jeg kan huske at jeg har redet på
mange islænder , en Frederiksborger ved navn Sebastian Skovagerhøj, og
shetlænder, dansk varmblod.. Det er ellers mest på islænder (kan fortælle at
jeg har været på rideferie i Island 2 gange, det er dejlige land og heste

Men hvad mener I at sådan en hesterace vil passe til mig, den skal blot
bruge til hyggeridning og skovridning, og kunne bruge af mine piger på 5 og
3, hvis de er interesseret...

Mon om en islænder vil passe til mig??

Karina.. .. Skal lige tilføjle, har egen en fjordhest som ung, men den er
solgt inden jeg var gravid med mit først barn

---

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-01-03 12:43

-=temka=- wrote:
> [...]
> bruge til hyggeridning og skovridning, og kunne bruge af mine piger på 5 og

Ja, det tror jeg bestemt. Men det er nok i højere grad et spørgsmål om
hesten, og ikke kun racen.

Jeg vil forslå, at du leder efter nogle heste til salg, som du tror vil
kunne passe dig. Sørg derefter for at prøve dem et par gange for at
vurdere deres personlighed.

-dennis

Fra : Lene

Dato : 14-01-03 12:52

"-=temka=-" <temka@tdc-broadband.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men hvad mener I at sådan en hesterace vil passe til mig, den skal blot
> bruge til hyggeridning og skovridning, og kunne bruge af mine piger på 5

Hej Karina,
jeg tror ikke du skal fokusere på racen ( da der indenfor de enkelte racer
er meget store udsving ), men på de egenskaber som du efterlyser - skal
kunne bruges af dine børn = være nem at tumle, ikke for stor, omgængelig
temperament + absolut ikke en sejtrækker / dødpuller. Når du nu godt kan
lide Islændere, så var det jo måske en mulighed - Ellers så skulle du måske
tænke i helt andre baner, fx i Haflinger. Jeg har været i Østrig et par
gange med vores heste, og jeg har været på guided bjergvandring med
haflingere og fik det allerbedste indtryk af dem. De var flinke,
nervestabile, harmoniske, lette at ride, velstillede og sunde - ja, og
tiltalende på enhver mulig måde.
Nu ved jeg så ikke hvormeget guld, du har tænkt dig at spendere på sagen,
men jeg fik det indtryk at de indfødte Haflingere holdt en meget højere
kvalitet end jeg har set i DK og prisen var meget rimelig ( transport til DK
er ikke så bekostelig, hvis du henvender dig til fx de væddeløbsfolk der
jævnligt rejser udenlands, så kan de nok luske en bette pony med til en pris
du kan være tilfreds med ). Mange steder i Østrig har de nemlig " lær hesten
at kende ferie ", hvor i bliver indkvarteret og får lov at prøve adskillige
af, mens i er der. Selv hvis i ikke finder hesten der, så er en ferie i
Østrig en lise for sanserne.

Mvh. Lene - som normalt ikke gider ride på noget, som bevæger sig med under
50 i timen * lol *

Fra : -=temka=-

Dato : 14-01-03 14:31

Tjoo der halfinger, en god ide, jeg kan også huske jeg havde redet på en
dejlig haflinger, hun var en rolig og dejlig hest.. Men det skal også
spørgsmål om penge og opstalding.. jeg tror desværre ikke jeg har råd til
betale dyre opstalding.. så jeg tænker på at det er måske bedst at have egen
gård hvor det koster ingen, overfor betale kun for foder..
Bare en ide??

Jeg overvejer nu både: islandske, haflinger eller Dartmoor... Men kan
Dartmoor rides af en voksen ??

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Østrig en lise for sanserne.
>
> Mvh. Lene - som normalt ikke gider ride på noget, som bevæger sig med

---

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-01-03 14:36

-=temka=- wrote:
> [...]
> betale dyre opstalding.. så jeg tænker på at det er måske bedst at have egen
> gård hvor det koster ingen, overfor betale kun for foder..

Det koster *bestemt* ikke 'ingenting' at have en gård :) Tværtimod vil
det (i de fleste dele af Danmark) være en ret dyr måde at opstalde et
par heste på. (Alt efter hvad alternativet er, selvfølgelig).

-dennis

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 14-01-03 18:53

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk> wrote:

>Det koster *bestemt* ikke 'ingenting' at have en gård :)

Næhhh... Det koster faktisk en "bondegård" )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Lene

Dato : 14-01-03 15:35

Hej Karina,
Dartmoor er jo ret små, men rides da i deres hjemland også af voksne - jeg
tvivler på at du vil få den store glæde ud af sådan en i længden - - med
mindre du selv er meget lille af vækst.
Haflingere, Dartmoor og Islændere er alle meget nøjsomme og kan gå ude hele
året, specielt hvis der er adgang til et godt læskur, en lade eller lign.
Når du vælger opstaldningssted så gå efter noget godt som dur i længden,
ikke bare noget billigt.

Hvis du gerne vil have spændende gangarter, og evt. et enkelt distancestævne
i ny og næ, så vælg en Islænder - men få så en rigtig 5 gænger *s*
Hvis du eller dine børn gerne vil ride dressur og spring til husbehov så er
en Haflinger mere velvalgt. Få en som evt. er tilkørt, de er fortrinelige
køreheste.

Mvh. Lene

Fra : Tina Uhre

Dato : 14-01-03 14:52

> [...]
>
> Men hvad mener I at sådan en hesterace vil passe til mig, den skal blot
> bruge til hyggeridning og skovridning, og kunne bruge af mine piger på 5

Jeg var i lidt samme situation som dig: Jeg havde holdt pause pga af børn,
havde haft halvpart et år på den dejligste knapper, men hun var dog for høj
efter min smag.

Da jeg så stod og skulle have hest havde jeg også de kriterier at den skulle
være til at håndtere for min datter på fire, have et fornuftige hoved og
ikke være for stor. Da faldt jeg pladask for tinkeren, Irish Cobben. Det er
en meget robust race som fåes fra ca 130 til 160 i stg. Den importeres fra
Irland men er ikke derefter i pris. Den er meget nøjsom i foder og kan gå
ude hele året. Den er rolig af sind men samtidig nysgerrig og har let ved at
falde til i nye situationer. Samtidig er det ikke en hest som har brug for
at blive redet hver dag for at holde tempoet nede. Det er selvfølgelig den
generelle tinker jeg omtaler.

Du kan se billeder af mit eget eksemplar her:
http://www.heste-nettet.dk/lodge/5253/billeder/14524/

Jeg gav 17000 for hende og kunne beskrive for hestehandleren hvilken hest
jeg ville have i udseende, sind, størrelse og alder og så ville han finde
den næste gang han var i Irland. Ingen købstvang selvfølgelig, hvis hesten
ikke faldt i smag ville den bare blive hos ham indtil den blev solgt. Det
skal lige siges at han er een af de absolut bedste handlere

Men held og lykke med jagten på hesten

Fra : Pia J

Dato : 15-01-03 09:37

"Tina Uhre" <lily@post.cybercity.dk> wrote in message

Hun ser jo bare helt vildt sød ud - tillykke med hende. Jeg synes godt nok
det ville være lidt mærkeligt at købe hest på den måde uden selv at prøve.
Der er jo både hestens gang og så det der "klik" at tage hensyn til.

:Pia

Fra : Tina Uhre

Dato : 15-01-03 10:40

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message news:b036ih$bql$1@sunsite.dk...

> [...]
> det ville være lidt mærkeligt at købe hest på den måde uden selv at prøve.
> Der er jo både hestens gang og så det der "klik" at tage hensyn til.

Det er også en mærkelig måde at købe på. Men som sagt så siger man hvad man
ønsker i en hest og så prøver handleren at finde en der matcher, som så
kommer til landet. Men der er ingen købetvang. Hvis hesten ikke falder i ens
smag eller den har ikke den svævende gang eller de høje benløft man er ude
efter, beholder han den bare og prøver at finde en ny. De tinkere der kommer
til landet bliver alle solgt, da populariteten er stigende. Og han har også
en måneds returret hvor man kan få pengene tilbage eller han kan finde en ny
hest.

Da jeg købte Tallulah havde jeg fortalt hvad jeg søgte og en uge eller to
efter kom han til Sjælland med et vognfuld heste. De blev så trukket rundt i
et ridehus med mulige købere og man kunne så vælge lige den man ville have.
Ud af de fem han havde med blev alle solgt.

Men der er selvfølgelig altid en risiko ved at købe en utilreden hest. En
ting er hvilken gang den viser fra jorden, en anden hvordan den er under
rytter. Men den risiko er der jo også ved at købe en "dansk" plag/unghest.

Tina

Fra : Pia J

Dato : 15-01-03 10:55

"Tina Uhre" <lily@post.cybercity.dk> wrote in message news:b03a96

> [...]
have.
> Ud af de fem han havde med blev alle solgt.

Så var det da godt at de 5 købere faldt for hver sin og ikke den samme!!

Jeg ville nu føle mig under pres hvis jeg hurtigt skulle "sætte mig" på en
inden den blev snuppet af de andre købere som står og ånder en i nakken, i
stedet for at kunne gå rundt mellem hestene og prøve at håndtere dem osv.

:Pia

Fra : seraphin

Dato : 26-04-03 17:03

"Tina Uhre" skrev d. 14-01-03 14:52 dette indlæg :

> [...]

> Men held og lykke med jagten på hesten
>
> jamen så sig dog hvem den heste handler er:)søger forgæves efter en
irish cop uden held.....ps skulle man købe nogle af dem hvis de ikke
faldt i ens smag alligevel??????please svar julletulle ser jo skøn
ud:):):)

http://www.kandu.dk/

Fra : john lundsgaard

Dato : 14-01-03 15:43

Hej

Racen er efter min mening fuldstændig underordnet, det det drejer sig om er
temperament (rytterens og hestens) og ambitioner.

Vi var for et år siden i nøjagtig samme situation, hvor vi skule finde et
par "familie heste".

Det endte med en Araber blanding på 142 til datteren i huset og en Trakehner
blanding på 155 til far og mor.

Da så Trakehneren var westernredet besluttede vi os for at prøve den gren af
ridesporten for også selv at lære noget nyt (efter mange år uden ridning og
kontakt med heste).

Da så det viste sig, at temperamentet mellem Thrakener og far var OK, men at
fruen og datteren bedre er på bølgelængde med Araberen, så er vi nu ved at
omskole araberen til Western også, og så har vi købt et 9 mdr. gammelt Pinto
føl som ad åre skal blive til en western hest til???

Men tilbage til starten - vælg en hest som du er på bølgelængde med, og som
kan bruges til det du har ambitioner om, hverken for meget (dyrt) eller lidt
(billigt), begge dele vil kun give ærgelser i det lange løb.

Held og lykke med det fra en som har genfundet glæden ved heste og ridning.

John

Fra : Anet

Dato : 16-01-03 12:13

Hvis du har mulighed for det så tag evt. kontakt til bekendte som bevæger
sig i hesteverden og hør dem om hvor der står en sød, rar og rolig hest. Om
den har stamtavle eller ej betyder vel ikke det helt store og du kan altid
får dyrlægen til at checke den for om evt. alder osv. passer med det du får
oplyst.
Eller spørg evt. smedene ad. Sådan fik vi en god hest vi havde i 13 år.
Smedene kommer rundt ude på landet også hvor de søde heste evt. går på fold
fordi datteren er flyttet hjemmefra og ikke kan have hesten med eller på
grund af noget helt andet.

Held og lykke med det hele. Lad os høre herinde når og hvis du finder det
rigtige.

--
Hilsen
Annette