"CMOS checksum error"
Fra : JN

Dato : 14-01-03 00:14

"CMOS checksum error" - det er den fejlmeddelelse, jeg får ved opstart.
Bundkortet er et ASUS TX97-LE.

Selv har jeg en mistanke om, at computerens ur-batteri er fladt ..?

Kan I hjælpe ?

mvh

Jakob Nielsen

Fra : Olesen

Dato : 14-01-03 17:43

"JN" <jakob@putandtake.dk> skrev i en meddelelse
> "CMOS checksum error" - det er den fejlmeddelelse, jeg får ved opstart.
> Bundkortet er et ASUS TX97-LE.
>
> Selv har jeg en mistanke om, at computerens ur-batteri er fladt ..?
>
> Kan I hjælpe ?

Jeg vil vædde på, det IKKE er batteriet.
Jeg har arbejdet med bundkort
som var ca. 4-5 år gamle,
hvor batteriet stadig er OK,
så at ramme eet som virkelig er fladt
vil dog ske, men virker lidt usansynligt,
da du nok ikke sidder og skriver mails
på en 233 mhz'er...

Det er bundkortet som er færdigt.
Kan en geninstilling af BIOS (resette)
ikke afhjælpe teksten, så er det skide
ærgerligt...

MVH

Fra : Henning

Dato : 14-01-03 18:01

>Jeg vil vædde på, det IKKE er batteriet.
>Jeg har arbejdet med bundkort
>som var ca. 4-5 år gamle,
>hvor batteriet stadig er OK,
Du har aldrig skiftet en pære, som kun er en uge gammel? Selvfølgelig
kan et batteri løbe tør for strøm, selvom det er helt nyt - defekte
batterier findes også!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Olesen

Dato : 14-01-03 18:17

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Du har aldrig skiftet en pære, som kun er en uge gammel? Selvfølgelig
> kan et batteri løbe tør for strøm, selvom det er helt nyt - defekte
> batterier findes også!

Jeg vil vove halse på, at antallet af "fejl"
på nye sølvbatterier er så godt som NUL NUL NUL !

Det er ihvertfald IKKE noget man som fejlfinder
behøver regne med er en mulig fejlkilde...tidsspilde,
som i sidste ende betales af kunden.

-men OK, det burde i princippet kunne lade sig gøre,
men jeg tror næsten praksis siger noget andet..

MVH