ASP på Linux - kan det lade sig gøre?
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-03-01 14:37

ASP på Linux - er det en reel mulighed? Min rygmarsreaktion har hele
tiden været "Nej - det kører for ustabilt", men på den anden side må
der da have sket en hel del i de par år, hvor UNIX-folkene har haft den
holdning. Hvad siger I?

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 09-03-01 16:14

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.epostadresse@eksempel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tiden været "Nej - det kører for ustabilt", men på den anden side må
> der da have sket en hel del i de par år, hvor UNIX-folkene har haft den
Det findes: http://www.chiliasp.com/ ... Det koster dog $495 pr. server,
hvis man vil bruge det i mere end 30 dage. Såååeh - PHP er nok et rimeligt
alternativ. :)

Mvh. Jonas

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 09-03-01 16:41

"Jonas Due Vesterheden" <totalnirvana@mailme.dk> writes:

> [...]
> hvis man vil bruge det i mere end 30 dage. Såååeh - PHP er nok et rimeligt

Derudover Instant ASP fra Halcyon Software, der har den fordel over
ChiliSoft!ASP at det understøtter JScript 5.0 og VBScript 5.0, hvor
ChiliSoft kun er oppe på version 3.1. Grunden er, at ChiliSoft køber
den originale ASP kode af Microsoft (som vel ikke er vanvittigt
interesserede i at sælge denne kode), hvor Halcyon er bygget fra
bunden af i java, og konverterer asp-filerne til java, før de
afvikles. Ulempen ved Halcyon er at odbc-drivere skal købes seperat,
og at prisen derfor kan løbe op.

Jeg har haft begge produkter kørende i test i nogle måneder, og har
været godt tilfreds med begge - også op mod MSSQL-databaser. Endte
med at vælge ChiliSoft - på grund af prisforskellen.

Chilisoft oversættes med apxs til Apache som DSO modul - fungerer fint
sammen med frontpage server extensions, mod_perl, php, og SSL på
apache-1.3.14 på Solaris 7.

Ja - PHP er et rimeligt alternativ. Men brugerne/udviklerne vil have
ASP og frontpage... At det så bliver på en Unix-platform er dog en
lille sejr.

-- O l e.

Fra : Mickey

Dato : 09-03-01 21:29

"Ole Michaelsen" <omic+usenet1@fys.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> den originale ASP kode af Microsoft (som vel ikke er vanvittigt
> interesserede i at sælge denne kode), hvor Halcyon er bygget fra

hvorfor sku de ikke være interreserede i at få deres kode udbredt ?
- jo flere servere der tilbyder ASP understøttelse jo bedre sku man
mene...

--
Mickey

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 12-03-01 09:18

"Mickey" <news001@susie.dyndns.dk> writes:

> [...]
>
> hvorfor sku de ikke være interreserede i at få deres kode udbredt ?
> - jo flere servere der tilbyder ASP understøttelse jo bedre sku man

MS sælger jo ikke serverne, de sælger operativsystem og
webserversoftware. Og hvis man i stedet kan "nøjes" med en (måske
endda gratis) unix(-klon), apache, og så ASP (som man betaler for), så
må MS da tabe på det?

-- O l e.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-01 10:22

Mickey wrote:

> hvorfor sku de ikke være interreserede i at få deres kode udbredt ?
> - jo flere servere der tilbyder ASP understøttelse jo bedre sku man
> mene...

NT Server licenser koster knaster.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-03-01 18:24

Jonas Due Vesterheden skrev:

> PHP er nok
> et rimeligt alternativ. :)

Jamen, det ved jeg da godt! : ) Jeg er PHP-programmør og er ansat til
at lave PHP. Men nu kom jeg lige ud for, at vi fik en opgave, hvor
diverse omstændigheder gjorde, at vi simpelthen ikke kunne komme uden
om at bruge en bestemt færdiglavet ASP-løsning. På samme server skal vi
dog også have en del PHP, som vi selv laver, og så kommer problemet:
Skal man vælge en Linux-server (hvad vi normalt bruger) eller en
Windows-server?

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen