Hvid??
Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 14-01-03 09:44

Til Jer farvekyndige mennesker.

Hvor meget sort/gråt må en hvid killing have for stadig at betegnes hvid???

Jeg kom til at tænke på det fordi Emma har fået en lille sort plet mere.
ikke noget at skrive hjem om, men alligevel...det sætter jo tankerne igang.
Nu har hun 2 små gråsorte pletter.

Hilsen Randi

Fra : Niels Peter

Dato : 14-01-03 10:02

"Randi Skindbjerg Kristensen" <norsk-skovkat@dk-skindbjerg.dk> skrev i
en meddelelse news:b00ima$58$1@sunsite.dk...
> [...]
mere.
> ikke noget at skrive hjem om, men alligevel...det sætter jo tankerne

Hvor gammel er det nu lige, Emma er?
Det er i al fald normalt, at hvide killinger har nogle små pletter. Som
jeg har fået det forklaret, opstår den hvide farve rent "teknisk" ved,
at en anden farve er trængt væk, og pletternes farve viser så, hvilken
farve, katten ville have fået, hvis den altså ikke var blevet hvid.
Disse pletter forsvinder, når katten bliver voksen.
Jeg har selv haft tre hvide britekillinger en gang (det var deres far,
der var hvid), og fordi deres mor var blå, havde de alle blå pletter i
panden, og de forsvandt, da de blev voksne.

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Pia J

Dato : 14-01-03 10:01

> [...]
> der var hvid), og fordi deres mor var blå, havde de alle blå pletter i
> panden, og de forsvandt, da de blev voksne.

Der er vel også nogen der beholder dem? Ikke for at være lyseslukker,
Randi... Vores hvide kat har da en svag grå skygge i panden, og enkelte grå
dækhår på halen. Det er faktisk også som om man nogen gange kan se et tabby
mønster i selve pelsstrukturen på halen!

:Pia

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 14-01-03 10:02

> Hvor gammel er det nu lige, Emma er?

Hun er 5 ½ mdr.

> Det er i al fald normalt, at hvide killinger har nogle små pletter.

Ja det har jeg også fået af vide, men hun har fået mere her inden for de
sidste 3 uger. Hun har altid haft en lille plet i panden men nu er der
kommet 1 ny til?!

Det var nu også mere fordi jeg kom til at tænke på hvor meget hvidt der
skulle være før en kat var hvid?

Hilsen Randi

Fra : Niels Peter

Dato : 14-01-03 10:12

"Randi Skindbjerg Kristensen" <norsk-skovkat@dk-skindbjerg.dk> skrev i
en meddelelse news:b00jn2$5un$1@sunsite.dk...

> [...]
de
> sidste 3 uger. Hun har altid haft en lille plet i panden men nu er der

Og du er sikker på, du ikke bare først har opdaget den nu? Jeg troede
først, jeg havde én hvid killing helt uden plet, indtil jeg så 5 blå hår
inde ved det ene øre ...
Den er helt og aldeles hvid nu som voksen ...

> Det var nu også mere fordi jeg kom til at tænke på hvor meget hvidt
der
> skulle være før en kat var hvid?

Jeg ved ikke, hvordan det er med skovmisser, men med briter skal det
hele være hvidt ...

Niels Peter

Fra : Pia J

Dato : 14-01-03 10:10

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message news:3e23d373$0$126

> Jeg ved ikke, hvordan det er med skovmisser, men med briter skal det
> hele være hvidt ...

Dvs. hvis den har 5 blå hår, så er den blå? Ja, jeg er bare nysgerrig!

:Pia

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 14-01-03 11:35

"Dvs. hvis den har 5 blå hår, så er den blå?"

Hvis den har 5 blå hår, så vil jeg tro, at den i princippet er blå med
hvidt, ja ).

VH Lisbeth

--
http://www.mactabby.dk - opdræt af maine coons.

- Cats come in many varieties...and every one is divine.

Fra : Niels Peter

Dato : 14-01-03 15:00

"Lisbeth Christensen" <mactabby@fjernes.hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3e23e6fc$0$119$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Dvs. hvis den har 5 blå hår, så er den blå?"
>
> Hvis den har 5 blå hår, så vil jeg tro, at den i princippet er blå med
> hvidt, ja ).
>
> VH Lisbeth

Med mindre ejeren har en god pincet
- så er den hvid ...
Niels Peter

Fra : Niels Peter

Dato : 14-01-03 14:50

> Dvs. hvis den har 5 blå hår, så er den blå? Ja, jeg er bare nysgerrig!

De forsvandt, da han blev voksen - det mener jeg også, jeg skrev!

Niels Peter

Fra : Pia J

Dato : 14-01-03 18:23

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message news:3e24149e$0$119

> De forsvandt, da han blev voksen - det mener jeg også, jeg skrev!

Jeg mente teoretisk :)

:Pia

Fra : Niels Peter

Dato : 14-01-03 18:40

> Jeg mente teoretisk :)
>
> :Pia

Teoretisk: hvis en voksen, hvid kat har fem blå hår, en den blå med
hvidt

Niels Peter

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 14-01-03 18:50

"Teoretisk: hvis en voksen, hvid kat har fem blå hår, en den blå med hvidt
"

- Det tænkte jeg nok . Men i bund og grund burde vi vel egentlig tale
om, hvad katten er genetisk - eller hvad? For genetisk er en hvid kat med
fem blå hår jo blå med hvidt - med mindre det er spøgelsespletter, som jo
bør forsvinde, når katten bliver voksen.

Bare for at være lidt på tværs *GG*.

VH Lisbeth

Fra : Niels Peter

Dato : 14-01-03 19:10

"Lisbeth Christensen" <mactabby@fjernes.hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3e244ccc$0$125$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
tale
> om, hvad katten er genetisk - eller hvad? For genetisk er en hvid kat

Og det burde genetisk ikke kunne lade sig gøre med en helsort far og en
helhvid mor som i mit tilfælde ...

Niels Peter

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 14-01-03 19:32

"Og det burde genetisk ikke kunne lade sig gøre med en helsort far og en
helhvid mor som i mit tilfælde"

Nææææhhh...det har du jo dybest set ret i...

VH Lisbeth

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-01-03 22:23

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev...
> Og det burde genetisk ikke kunne lade sig gøre med en helsort far og en
> helhvid mor som i mit tilfælde ...

Jo, hvis de også bærer fortynding... du må længere tilbage i stamtavlen!

Mvh. Camilla

Fra : Niels Peter

Dato : 14-01-03 23:03

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev...
>
> Jo, hvis de også bærer fortynding... du må længere tilbage i
stamtavlen!

> Mvh. Camilla

Ja, du har ret. Men lige denne parring bliver ikke til flere - hverken
hannen eller hunnen er iblandt os mere
De tre hvide killinger blev i øvrigt alle helhvide som voksne.

Niels Peter

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 15-01-03 09:47

"Jo, hvis de også bærer fortynding... du må længere tilbage i stamtavlen!"

- Det var også min første tanke, men hvis man har en kat, der er blå med
hvidt og har SÅ meget hvidt, at der næsten ikke er blåt på katten, så er
begge forældre næsten nødt til at være med hvidt for at kunne give så meget
hvidt videre...og mens den helhvide sagtens kan være med hvidt genetisk så
vidt VI ved uden at have set stamtavlerne, så kan den helsorte jo altså ikke
. Med andre ord er det ikke fuldkommen umuligt, men det er *meget*
usandsynligt.

VH Lisbeth

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-01-03 18:25

> [...]
ikke
> . Med andre ord er det ikke fuldkommen umuligt, men det er *meget*

Moderen kan jo have været en Ss og ikke en W_ - det er muligt, at det er
meget usandsynligt, men erfaringen har lært mig, at alt er muligt, især når
vi snakker genetik, for naturen vil jo ikke altid som vi mener den skal...
Der er - mig bekendt - ingen, der rigtig ved, hvad S-genet indebærer og
præcis hvor meget hvidt det egentlig giver...?

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 14-01-03 10:11

Hej Peter

Jeg er 200% sikker på at det ikke altid har været der fordi det er lige ved
siden af den anden plet... og da vi købte hende var der kun én. Men hvad det
har jo sin charme... og de er altså ikke store, men som sagt før det sætter
tanker igang - i hvertfald hos mig

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 14-01-03 10:24

Hej

Vores Rishi havde i en alder af 2-5 mdr. nogle små grå hår i panden, men da
han var 7 mdr. kunne man ikke se dem mere, så mon ikke de forsvinder, hvor
store er pletterne ?

Til udstillings brug skal en hvid NFO være hvid, men der tages da højde for
i killingeklassen at de kan have spøgelsespletter.

MVH
Gitte

DK Sacala´s Norske Skovkatte
www.sitecenter.dk/sacalas

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 14-01-03 11:02

> store er pletterne ?

Den største er vel 0,5 cm i diameter og den anden er i virkeligheden 10-12
spredte lange hår. Så det er er ikke så meget.

> Til udstillings brug skal en hvid NFO være hvid, men der tages da højde
for
> i killingeklassen at de kan have spøgelsespletter.

Hvad med i ungdyrsklassen??? Til feb. når Emma skal til sin første
udstilling er hun lige blevet 6 mdr. og skal derfor udstilles i ungdyr.
Tager man højde for det der når man ved hun ikke er så gammel??

Hilsen Randi

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 14-01-03 13:15

Hej

Ja det vil jeg tro, når pletterne ikke er større, så har det ikke så meget
at sige, ved at nogen bruger at plukke de mørke hår væk, for syns skyld.

Så når det ikke mere så er jeg ganske sikker på de nok skal forsvinde af sig
selv.

meddelelse news:b00n6v$n7r$1@sunsite.dk...

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 14-01-03 13:59

TAK for de mange svar

Randi

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 14-01-03 14:21

, hvor

her kan man se den største plet http://makeashorterlink.com/?F67123513

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 14-01-03 14:28

Hej Randi

er 100% sikker på de forsvinder Rishi´s var lige så store, men du kan se ham
nu på vores forside, han er fra april 2002, så 9 mdr. nu*S*
www.sitecenter.dk/sacalas

MVH
Gitte

"Randi Skindbjerg Kristensen" <norsk-skovkat@dk-skindbjerg.dk> skrev i en
meddelelse news:b012rv$r3k$1@sunsite.dk...

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 14-01-03 14:53

> er 100% sikker på de forsvinder Rishi´s var lige så store, men du kan se
ham
> nu på vores forside, han er fra april 2002, så 9 mdr. nu*S*
> www.sitecenter.dk/sacalas

Hej Gitte

Sikke en flot hvid hankat... tak for de opløftende ord... jeg tror Emma er
glad for hun ikke skal plukkes

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 14-01-03 19:25

> Vores Rishi havde i en alder af 2-5 mdr. nogle små grå hår i panden, men
da
> han var 7 mdr. kunne man ikke se dem mere,

Ja og han er da helt sikkert en af de smukkest hvide katte jeg længe har set
og ved da også at der er andre der synes det samme

Hilsen Sanne

Fra : Niels Peter

Dato : 14-01-03 14:51

"Randi Skindbjerg Kristensen" <norsk-skovkat@dk-skindbjerg.dk> skrev i
en meddelelse news:b00k7p$7ol$1@sunsite.dk...
> [...]
hvad det
> har jo sin charme... og de er altså ikke store, men som sagt før det

Der er stadig store chancer for, at de forsvinder, når katten bliver
"voksen og følsom".

Niels Peter

Fra : Birgitte

Dato : 14-01-03 14:55

> [...]
> Jeg kom til at tænke på det fordi Emma har fået en lille sort plet mere.
> ikke noget at skrive hjem om, men alligevel...det sætter jo tankerne

Ikke for at være lyseslukker, men vi havde for ca 20 år siden, en "NFO" uden
stamtavle vi selv havde hentet oppe i norge, den var helt hvid, men havde
dog en ca 2 kr stor blå pelt ved det ene øre, pletten forsvandt aldrig, og
han forsvandt som løsgående kat i en alder a 6 år.
Men general siger man jo, at hvide katte har en plet som farveindikere
hvilke farve der ligger under den hvide... altså hvilken farve den vil avle
videre...
Sådan en plet forsvinder som regel af sig selv helt,- men kan tage mange
måneder om at forsvinde helt.

Missehilsner fra Birgitte
DK True Trust
www.truetrust.dk