d-link di-604 and activating UPnP
Fra : t.birdie

Dato : 14-01-03 07:14

Hi!

Problem:

I cant enable UPnP function from my DI-604 broandband router.
(ICS/Internet gateway icon DOES NOT appear in Network Connections
panel)

Situation:

-UPnP is 'checked' from both computers (Windows XP)
"start/control_panel/network_connections/advanced/optional_network_components/networking_services/UNIVERSAL_PLUG_AND_PLAY"
-Computers connected to "router" can find each other from Microsoft
network neighbourhood"
-Computers can access internet
-Transferring files between computers is possible (speed estimate
8500KB/sec).
-DHCP is enabled from computers AND router
-There is no software firewalls activated
-There is no hardware conflicts
-There is only 1 network card per computer
-Router firmware is 1.62build2 (only available bios for european
DI-604 and it supports UPnP)

Any idea what the problem might be?

-tyia: kkk

Fra : Jens

Dato : 14-01-03 07:45

"t.birdie" <kkk@sunpoint.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> -There is no hardware conflicts
> -There is only 1 network card per computer
> -Router firmware is 1.62build2 (only available bios for european

In controlpanel go to add/remove windows components, go to the network
components and expand it, add the UpnP component in Windows XP.

Jens

Fra : JR

Dato : 14-01-03 11:21

"t.birdie" <kkk@sunpoint.net> wrote in message
> -Router firmware is 1.62build2 (only available bios for european
> DI-604 and it supports UPnP)

You have to use 1.62 build 6 to add UPnP support to your router

Fra : Jens

Dato : 14-01-03 16:09

"JR" <antispam2@free.fr> skrev i en meddelelse
> "t.birdie" <kkk@sunpoint.net> wrote in message
>
> You have to use 1.62 build 6 to add UPnP support to your router

No 1.62 B2 can use UpnP with XP.

mvh Jens
Sorry JR

Fra : t.birdie

Dato : 15-01-03 03:43

UPDATED from 1.62. build 2 -> build 6 and now UPnP works!

ty ty ty!

It was hard to find build 6 since d-link european HQ www.d-link.co.uk
EuroHOQ-ftp-server contain only b2 version. To find b6 you need to
visit Swedish ( www.dlink.se ) pages, they contain b6 firmware!

Fra : Keld Damsbo

Dato : 15-01-03 06:52

> [...]
>
> It was hard to find build 6 since d-link european HQ www.d-link.co.uk
> EuroHOQ-ftp-server contain only b2 version. To find b6 you need to

Yes but B6 is full of bugs, it's only a alfa release.

Fra : Jens

Dato : 15-01-03 07:46

"Keld Damsbo" <keld@damsbo.com> skrev i en meddelelse

> Yes but B6 is full of bugs, it's only a alfa release.

Det lyder lidt sært Keld
Både her og hos Drillo virker Upnp med B2 firmwaren, men det kan ikke være
den USAènske model han har vel ?
Så burde den vel ikke hedder 1.62B2, eller er det samme navn ?

mvh Jens

Fra : Michael

Dato : 15-01-03 19:18

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message
> [...]
> den USAènske model han har vel ?
> Så burde den vel ikke hedder 1.62B2, eller er det samme navn ?

Hvordan ser I helt specifikt om Upnp virker ? Jeg mener Upnp supporten
skulle betyde at visse applikationer selv skulle kunne "konfigurere"
routeren midlertidigt, således at de nødvendige porte til applikationen er
åbne når der brug for det. Er det rigtigt forstået ???
Hvilke applikationer er dette i så fald ? Gælder det app. som Messenger,
Game Voice, ... ?

Jeg har jvf. jeres tidligere indlæg installeret Windows komponenten Upnp i
Win XP, men jeg synes ikke der dukker nogle nye indstillingsmuligheder op
nogle steder. Det er måske så igen fordi jeg også "kun" kører V1.62B2 ?

Mvh.
Michael

Fra : Jens

Dato : 15-01-03 19:33

"Michael" <REMOVEmichap@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> routeren midlertidigt, således at de nødvendige porte til applikationen er
> åbne når der brug for det. Er det rigtigt forstået ???

Det er vistnok meningen det skal være målet med Upnp, men det virker ikke
helt endnu (åbenbart)

> Hvilke applikationer er dette i så fald ? Gælder det app. som Messenger,
> Game Voice, ... ?

Det er alt hvad der er som laver "backkonections" altså, fjernsupport,
mesenger med lyd og billede, spil osv.....
Det virker bar ikke med en 1.62B2.

> [...]
> Win XP, men jeg synes ikke der dukker nogle nye indstillingsmuligheder op
> nogle steder. Det er måske så igen fordi jeg også "kun" kører V1.62B2 ?

Hvis du har installeret den som foreskrevet, så har du i "netværkstedder" en
ikon, tryk på den og du ryger direkte til menuen i DI604 uden du behøver
bekymre dig om hvad ip den befinder sig på.Det er mig bekendt den eneste
forskel der er.

(ikonet hedder "D-link DI Series")
Hvis du ikke har den ikon, så kik i "tjenester" i
controlpanel-administration, der er en service der hedder Upnp, den skal
være starte.

Mvh Jens

Fra : Michael

Dato : 15-01-03 20:29

> [...]
> ikon, tryk på den og du ryger direkte til menuen i DI604 uden du behøver
> bekymre dig om hvad ip den befinder sig på.Det er mig bekendt den eneste

Ikonet dukkede først op efter en opdatering til V1.62B6, som jeg netop har
foretaget...
Denne opdatering giver da i øvrigt en nogen anden opbygning af flere af
konfigurations-siderne i routeren. Specielt "Virtuel Server" siden er da
væsentlig anderledes bygget op.

/Michael

Fra : Jens

Dato : 15-01-03 20:45

> [...]
> Denne opdatering giver da i øvrigt en nogen anden opbygning af flere af
> konfigurations-siderne i routeren. Specielt "Virtuel Server" siden er da

Det er en Beta firmware som ikke er testet, den ville jeg ikke køre med hvis
det var min d604.
Hent den nye 1.62B2, der virker Upnp også.
(Med mindre det er en B6 med et andet navn)

mvh Jens

Fra : Michael

Dato : 15-01-03 20:52

> [...]
> det var min d604.
> Hent den nye 1.62B2, der virker Upnp også.
> (Med mindre det er en B6 med et andet navn)

Det vil jeg prøve... Men jeg må indrømme jeg synes at det er lidt
ringe/uprofessionelt af DLink, hvis der er forskellige versioner af V1.62B2
tilgængelige. Man har vel netop versionsnr. for at holde styr på
fejlrettelser/feature-forskelle...
Men det er vel det sædvanlige sjusk !

/Michael

Fra : Keld Damsbo

Dato : 15-01-03 21:06

> [...]
V1.62B2
> tilgængelige. Man har vel netop versionsnr. for at holde styr på

Der er kun 1 version af 1.62B2 som skal være 236.597 bytes stor.
Version (ALFA version) er 249.268 bytes

At det er en alfa version kan du bla se ved at Firewall-knappen mangler.
Hvis du har sat firewall-regler op med 1.62B2 og lægger en 1.62B6 firmware
på, vil den naturligvis stadig huske de regler du lagde ind med 1.62B2, men
du kan ikke rette eller ændre i dem.

Jeg er faktisk ret irriteret over at D-Link Sverige har lagt den version
online når den ikke er beregnet til almindelig brug, det er meget
amatøragtigt af svenskerne og giver anledning til problemer.
Jeg håber at der snart kommer en release som er testet og beregnet til
offenlig brug.
D-Link DK og D-link i alle andre lande som jeg har undersøgt gør ikke den
slags.

Jeg har officielt klaget til D-Link.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-01-03 22:02

Keld Damsbo skrev Onsdag den 15. januar 2003 21:05 i dk.edb.netvaerk:

> [...]
> offenlig brug.
> D-Link DK og D-link i alle andre lande som jeg har undersøgt gør ikke den

Og du arbejder hos en storkunde, som man må formode at der bliver lyttet mere
til end alm. dødelige kunder? Har du hørt fra D-Link i den anledning?

Ivar Madsen

Fra : Keld Damsbo

Dato : 31-01-03 17:56

> Og du arbejder hos en storkunde, som man må formode at der bliver lyttet
mere
> til end alm. dødelige kunder? Har du hørt fra D-Link i den anledning?

Ja, D-Link beklager meget og den danske support vil ikke længere anbefale
den version firmware.
De er desværre ikke herre over hvad svenskerne finder på af tossestreger.

Keld Damsbo som selvfølgelig udtaler sig helt på egne vegne,
og uden at det nødvendigvis er Dansk Kabel TV's synspunkter eller
holdninger.

Fra : Jens

Dato : 15-01-03 21:22

> [...]
V1.62B2
> tilgængelige. Man har vel netop versionsnr. for at holde styr på

Det der er mest uprofessionelt er at der ligger en beta tilgængeligt.
Men det er Dlink der ejer butikken, og hvis de ikke har plads på en intern
HD er hjemmesiden jo en mulighed.
Jeg kan se på kassen fra en 1.61B1 at det er samme Hardware der er i en
1.62B2, så er der kun firmwaren der kan være forskel på, men hvis 1.62B2
virker med en XP gør den vel også med en anden, så jeg vil da gerne vide om
det virker efter du op/nedgraderer til 1.62B2.

Hvis ikke det gør bliver der ballade tror jeg.
Keld har vist lagt en ret stor energi i at undersøge de forskellige Dlink
sider så han er nok også interesseret i at vide om det virker med den
officielle nyeste firmware 1.62B2.

Tager jeg fejl her Keld ?

mvh Jens

Fra : Keld Damsbo

Dato : 15-01-03 21:31

> [...]
> Keld har vist lagt en ret stor energi i at undersøge de forskellige Dlink
> sider så han er nok også interesseret i at vide om det virker med den

Du har helt ret

Fra : Michael

Dato : 16-01-03 11:45

> [...]
> Keld har vist lagt en ret stor energi i at undersøge de forskellige Dlink
> sider så han er nok også interesseret i at vide om det virker med den

Har nu "nedgraderet" til V1.62B2 igen, og efter genstart af maskinen har jeg
stadig genvejen til "D-Link DI Series" under "network places". Og det havde
jeg bestemt ikke med den oprindelige version af V1.62B2, dvs. den V1.62B2
som routeren blev leveret med. Men det kan jo være at XP bare ikke får
fjernet denne ikon. Ikonen virker dog iøvrigt stadig fint som en genvej.
Men når jeg engang vil reinstallere min maskine, så kan det jo være at
ikonen igen ikke dukker op.

/Michael

Fra : Jens

Dato : 16-01-03 20:10

> [...]
> fjernet denne ikon. Ikonen virker dog iøvrigt stadig fint som en genvej.
> Men når jeg engang vil reinstallere min maskine, så kan det jo være at

Hvordan ser DI604 ud indeni ?
(er menuerne som før B6)
mvh Jens

Fra : Michael

Dato : 16-01-03 20:39

> Hvordan ser DI604 ud indeni ?
> (er menuerne som før B6)
> mvh Jens

Menuerne/siderne er igen som de var i den oprindelige V1.62B2 (jeg kan i
hvert fald ikke se/huske nogle forskelle). V1.62B6 som jeg kortvarigt
prøvede var derimod noget anderledes på nogle af siderne.

/Michael

Fra : Reijo Sanders

Dato : 16-01-03 20:46

> blablablablamumbojumboblablabla

Would you guys either adjust follow-ups in this thread or at least write
in english?

--
Reiska

Fra : Jens

Dato : 16-01-03 21:21

"Reijo Sanders" <bofh@intternetti.net> skrev i en meddelelse

> Would you guys either adjust follow-ups in this thread or at least write
> in english?

We are in denmark, where are you ?

Fra : Jens

Dato : 16-01-03 21:24

> [...]
> hvert fald ikke se/huske nogle forskelle). V1.62B6 som jeg kortvarigt
> prøvede var derimod noget anderledes på nogle af siderne.

Tjae........
Enten er der noget lusk her, eller også har du ikke fået genstartet din XP
efter Upnp installationen.........
Jeg har så idag ladet mig fortælle at en 1.62B2 også kan være fejlbehæftet
fra ny.

Men lad os nu se om der kommer flere af dem, min kører helt godt endnu da.

mvh Jens

Fra : selin@wii.ma.cx

Dato : 16-01-03 22:39

On Thu, 16 Jan 2003 21:23:58 +0100, "Jens"
<mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>"Michael" <REMOVEmichap@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>news:3e270a71$0$198$edfadb0f@dread15.news.tele.dk... >
> Hvordan ser DI604 ud indeni ?
> (er menuerne som før B6)
> mvh Jens

Jeg er idag der enten eller noget her, ikke du lusk har
også genstartet at ny har fortælle mig XP også være fået din
efter Upnp en installationen fejlbehæftet kan ladet

Fra : Jens

Dato : 16-01-03 23:40

> Jeg er idag der enten eller noget her, ikke du lusk har
> også genstartet at ny har fortælle mig XP også være fået din
> efter Upnp en installationen fejlbehæftet kan ladet

LOL

Fra : BFC Trekanten

Dato : 15-01-03 19:40

> [...]
> Win XP, men jeg synes ikke der dukker nogle nye indstillingsmuligheder op
> nogle steder. Det er måske så igen fordi jeg også "kun" kører V1.62B2 ?

Jeg oplevede at få et ikon i "netværksforbindelser", den kan jeg så
dobbeltklikke på og så åbner logon-dialogen til routeren, altså jeg slipper
for at åbne en browser og indtaste ip-adressen eller finde et bookmark
frem...

Før UPnP blev installeret i XP - og jeg fukkede XP op - virkede voice-chat i
Windows-messenger faktisk, begge veje. Sker der mere ? - jeg ved det ikke

Torben

Fra : Keld Damsbo

Dato : 15-01-03 19:46

> Det lyder lidt sært Keld
> Både her og hos Drillo virker Upnp med B2 firmwaren, men det kan ikke være
> den USAènske model han har vel ?
> Så burde den vel ikke hedder 1.62B2, eller er det samme navn ?

Jo UPnP virker delvis i 1.62B2, men er først fuld implementeret i 1.62B6
eller hvad den endelige release nu kommer til at hedde.
Hvis jeg husker rigtig er firmwaren i US modellen oppe i 2.xx, det er jo en
noget ældre router.
Han kan ikke lægge EU softwaren på US modellen, det vil den brokke sig over.

Fra : Jens

Dato : 15-01-03 19:52

> Han kan ikke lægge EU softwaren på US modellen, det vil den brokke sig
over.

Så er det jo ikke der det kikser.
tak for det Keld

mvh Jens

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-01-03 21:29

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:

> We are in denmark, where are you ?

Did you notice which groups you are posting to?

It would appear that "you" are people in Denmark, France, Finland and
the rest of the world (comp.*).

Followup-To news:dk.edb.netvaerk since this appears to be a danish
"thing".

--
Jacob - www.bunk.cc
Computers are not intelligent. They only think they are.

Fra : Jens

Dato : 16-01-03 23:38

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> [...]
> the rest of the world (comp.*).
>
> Followup-To news:dk.edb.netvaerk since this appears to be a danish
Og jeg trykker bare svar til gruppe i OE 5.5, der fremgår det ikke at
svarret lander andre stedder end i "dk.edb.netværk"
Og jeg har ikke bedt den om at sende svarret andre stedder hen.

Men det er vel igen det fejlbehæftede software jeg bruger.

mvh Jens