Tastatur uden æøå
Fra : Helle og Jens Maegaa~

Dato : 14-01-03 06:36

Hej
Jeg er ved at købe en bærbar der er købt i udlandet, dvs at der ikke er æøå
på tastaturet, kan jeg lave så jeg kan bruge æøå på en eller anden måde

Jeg håber det er den rigtige NG

Jens

Fra : martin nielsen

Dato : 14-01-03 06:51

ja du kan..... Æ = ae Å = aa og Ø = oe..... det er vist den eneste måde
desværre...

martin

Fra : P N

Dato : 14-01-03 07:04

On Tue, 14 Jan 2003 06:50:55 +0100, "martin nielsen"
<martinvn21@hotmail.com> wrote:

>ja du kan..... Æ = ae Å = aa og Ø = oe..... det er vist den eneste måde
>desværre...

Man kan jo også bruge ASCII koder. Du skal bare lære
de 6 koder udenad, så er det næsten ligeså hurtigt som
at have Æ Ø og Å på tastaturet. Man kan jo også sætte
en lille lap med koderne på maskinen.

Bare hold ALT nede mens du skriver en af koderne.
Slip så ALT tasten og bogstavet dukker op.

æ = ALT 145
Æ = ALT 146
ø = ALT 155
Ø = ALT 157
å = ALT 134
Å = ALT 143

Denne besked blev f.eks. skrevet ved hjælp af disse 6 koder

mvh PN

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 14-01-03 09:52

martin nielsen wrote:

> ja du kan..... Æ = ae Å = aa og Ø = oe..... det er vist den eneste måde
> desværre...

Sikke da noget ævl.
Det er vel bare et spørgsmål om at vælge den rigtige codepage.
Installerer du et dansk OS (gud forbyde det), så får du automatisk æ, ø
og å på de taster hvor de plejer at ligge. Du kan så selv sætte mærkater
på tasterne, for lettere reference.

--
/kenne
C makes it easy to shoot yourself in the foot.

Fra : LA2

Dato : 14-01-03 07:02

> [...]
>
> Jens
>
> Du kan enten vælge at udskifte tastaturet til et dansk, det er muligt for
de fleste "mærkevare" bærbare. Eller du kan beholde det gamle og markere de
taster på en eller anden måde, hvor æ, ø , å befinder sig. Havde selv et
fransk tastatur på et tidspunkt, tegnede op med tusch en gang i mellem,
andre sværger til Dymo..
LA2

Fra : P N

Dato : 14-01-03 07:19

On Tue, 14 Jan 2003 07:02:08 +0100, "LA2" <ltour_@hotmail.com> wrote:

> [...]
>taster på en eller anden måde, hvor æ, ø , å befinder sig. Havde selv et
>fransk tastatur på et tidspunkt, tegnede op med tusch en gang i mellem,

Men hvis du skifter tastatur opsætningen til dansk, så
er der vist også nogen af special tegnene, paranteser o.a.
som flytter sig. Det er der ihvertfald hvis man skifter mellem
dansk og amerikansk, så det gælder sikkert også andre.

mvh PN

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-01-03 07:46

Helle og Jens Maegaard wrote in
<3e23a329$0$11014$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:
> Jeg er ved at købe en bærbar der er købt i udlandet, dvs at der ikke er
> æøå på tastaturet, kan jeg lave så jeg kan bruge æøå på en eller anden
> måde

Du kan ændre i "definitionen" af dit tastatur. Du kan fx. finde tre knapper,
hvor du ikke bruger de tegn eller funktioner, som findes ved almindeligt
tryk på knapperne, og ved shift-tryk. Så kan man blot ændre definitionen af
disse tre tastetryk, og så evt. markere de fysiske knapper.

Fx. har jeg på den måde omdefineret bruges af min "OS-knap" (den med
Windows-logoet...) Jeg brugte den aldrig, nu bruger jeg den mange gange om
dagen.
Jeg har sat et mærkat over, med et højtaler-symbol. Desuden har jeg sat
mærkater over knapperne ZXCVB, som svarer til symboler på stereoanlæg mv. -
altså tilbage, play, pause, stop og frem. Når jeg så holder OS-knappen nede
kan jeg styre musikken, selv om jeg ikke har software synlig på skærmen.
(Og når jeg ikke piller ved OS-knappen, så fungerer bogstaverne helt
normalt.)

Jeg ved dog ikke hvorvidt det kan lade sig gøre med Windows, men jeg vil tro
at "alt andet" ikke er det store problem.

--
Mvh.
Niels Andersen