Stadig probs. med kernel 2.4.2
Fra : mbi

Dato : 09-03-01 14:21

Det holder altså ikke at man skal ha' så mange problemer...
Jeg beslutter at opgradere til kernel 2.4.2 fordi der blandt andre ting er
support for HTP366 controler som jeg har på mit Abit BE-6II motherboard.
Faktisk har jeg reinstalleret hele RH7.0 from the scratch - det er ikke
første gang jeg bøvler med kernen.
Tjekkede i Dokumentationen til kernen og opgraderede gcc, modutils,
e2fsprogs, mkinitrd, ppp.
make xconfig og sammenlignede med defconfig for 2.2.16 ved at starte xconfig
for 2.2.16 i en anden session.
make dep;make clean;make bzImage;make modules;make modules_install
cp /usr/src/System.map /boot/System.map-2.4.2
ln -s /boot/System.map-2.4.2 /boot/System.map
cp /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz-2.4.2
mkbootdisk --verbose 2.4.2
og alt går vel... Systemet starter efter reboot uden probs. (næsten) NFS
lockd:lockdsvc invalid argument [Failed] men pyt, den skal jeg ikke bruge
lige nu.

Når jeg så, efter opstart med 2.4.2 kernen, prøver at lave en backup
bootdiskette med mkbootdisk --verbose 2.4.2 dør den efeter "creating initrd
image" (?). Den dør fulstændigt, jeg kan ikke engang reboote, der skal en
reset til.
Hvis jeg booter igen med 2.2.16 kan det lade sig gøre uden probs. Hvis jeg i
samme kernel (2.2.16) prøver sndconfig, ingen problemer. I 2.4.2 siger den
at den ikke kan finde mine moduler(?) og de er der. Jeg har tjekket
specifikt sound xconfigen. Jeg er ved at give op..

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-03-01 15:18

mbi wrote:
> og alt går vel... Systemet starter efter reboot uden probs. (næsten) NFS
> lockd:lockdsvc invalid argument [Failed] men pyt, den skal jeg ikke bruge
> lige nu.

Den kan ignoreres, også selv om du skal bruge NFS.

> [...]
> image" (?). Den dør fulstændigt, jeg kan ikke engang reboote, der skal en

Min maskine hænger også, men jeg kan i et andet vindue sagtens få fat
i den og køre "ps auxw". Den afslører bl.a.:

root 10975 0.0 0.2 1432 632 pts/0 D 15:12 0:00 mke2fs
/dev/loop0 1500

Der er vistnok noget med, at loopback ikke virker i kerne 2.4.2...

> [...]
> at den ikke kan finde mine moduler(?) og de er der. Jeg har tjekket
> specifikt sound xconfigen. Jeg er ved at give op..

Hvad skriver lsmod under 2.2.16 og 2.4.2?

Kan du modprobe nogle af de moduler, der var i brug under 2.2.16 i
2.4.2?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 10-03-01 15:59

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> wrote in message news:3AA8E60A.9C20C31A@crc.dk...

[...]

> Der er vistnok noget med, at loopback ikke virker i kerne 2.4.2...

Det gør det heller ikke. Hent en patch fra
ftp.kernel.org/pub/linux/kernel/people/alan/2.4/
Alle der er nyere end -ac2 (pt. er -ac9 den nyeste) løser problemet.

[...]

--
` Med Venlig Hilsen | Regards ´
` H e n r i k B ø g h ´

Fra : mbi

Dato : 11-03-01 13:35

> Det gør det heller ikke. Hent en patch fra
> ftp.kernel.org/pub/linux/kernel/people/alan/2.4/
> Alle der er nyere end -ac2 (pt. er -ac9 den nyeste) løser problemet.

Pyha - det gav endnu flere problemer...-( Men det er nok fordi jeg ikke ved
nok hvad jeg gør...
Hentede patchen og fandt ud af at installere den (efter en del besvær, da
det er en anden måde at installere den på end der står i Kernel-HOWTO - deja
hjalp...)
Installerede patchen, så kørte jeg make clean, make xconfig hvor jeg hentede
ind min gemte configurationsfil, save an exit, make dep, make bzImage, make
modules, make modules_install. cp System.map /boot/System.map-2.4.2, cp
...../bzImage /boot/vmlinuz-2.4.2, Mkbootdisk 2.4.2, reboot.
MASSER af depend. probs. så ser jeg at den hedder 2.4.2-ac8 ????? (Når
patchen hedder ...ac9?)
mv /lib/modules/2.4.2. /lib/modules/2.4.2-ac8
mv /boot/vmlinuz-2.4.2 vmlinuz-2.4.2-ac8
Det samme for system map og rettet i alle symlinks, reboot, det samme.
Prøvede depmod -a, hjælper ikke. Noget har jeg lavet forkert, men hvad?????

Fra : Leo Laursen

Dato : 11-03-01 15:26

Nyeste pt er ac-18, men jeg ved ikke om der er forbedret på loop.
Prøv at kikke changelog igennem.

> [...]
> hentede ind min gemte configurationsfil, save an exit, make dep, make
> bzImage, make modules, make modules_install. cp System.map

Det er ikke nødvendigt i 2.4.X, da der laves et link i
/lib/modules/<uname-r>/build som de nyere modutils prøver først,
så den finder /system.map i source dir

> cp ..../bzImage /boot/vmlinuz-2.4.2, Mkbootdisk 2.4.2, reboot.
> MASSER af depend. probs. så ser jeg at den hedder 2.4.2-ac8 ????? (Når
> patchen hedder ...ac9?)

Alan cox glemte vist at rette i Makefile, du kan bare gøre det selv
EXTRAVERSION = -ac8 rettes til -ac9 (4. linie), så kommer modulerne
til at installeres i /lib/modules/2.4.2-ac9

> mv /lib/modules/2.4.2. /lib/modules/2.4.2-ac8

Her har du da vist rodet det sammen. Modulerne installeres i
/lib/modules/2.4.2-ac8; så du har flyttet de gamle oven i de nye
hvis det da ikke er en skrivefejl
Er det en skrivefejl, bør du ikke flytte dem for så kan modutils ikke
finde System.map.

> mv /boot/vmlinuz-2.4.2 vmlinuz-2.4.2-ac8 Det samme for system map og
> rettet i alle symlinks, reboot, det samme. Prøvede depmod -a, hjælper
> ikke. Noget har jeg lavet forkert, men hvad?????

Har du et vmlinuz link til /boot/vmlinuz-2.4.2-ac8 ? Og har du husket
at køre /sbin/lilo efter at have ændret dette link ?
Lilo følger ikke links men registrerer den fysiske placering af det
image der skal bootes, så kør lilo for en sikkerheds skyld.

Leo

Fra : mbi

Dato : 11-03-01 15:58

> Alan cox glemte vist at rette i Makefile, du kan bare gøre det selv
> EXTRAVERSION = -ac8 rettes til -ac9 (4. linie), så kommer modulerne
> til at installeres i /lib/modules/2.4.2-ac9

Det er lige det de ikke gjorde. De installerede sig selv i 2.4.2

> [...]
> hvis det da ikke er en skrivefejl
> Er det en skrivefejl, bør du ikke flytte dem for så kan modutils ikke

Igen, fordi de hedder 2.4.2 prøver jeg at rename dem. Der kom altså ingen
dir. som hedde 2.4.2-ac8

> [...]
> Lilo følger ikke links men registrerer den fysiske placering af det
> image der skal bootes, så kør lilo for en sikkerheds skyld.

Jep, jeg har lavet linket om - jeg booter fra disketten...
Kan det være at jeg har fat i en forkert rækkefølge m.h.t. patching af
kernen? Altså det jeg gøre er patche først, så lave xconfig ved at indlæse
en konfigfil fra tidligere konfigurering af 2.4.2 kernen. Skal man
overhovedet igennem en xconfig når man har patchet, eller tager den alt fra
den liggende .config fil?

Fra : Leo Laursen

Dato : 11-03-01 16:40

> Det er lige det de ikke gjorde. De installerede sig selv i 2.4.2

Så vil jeg umiddelbart tro at ac9-patchen ikke er gået rigtigt igennem
Hvis du installerer sourcekoden i /usr/src/linux-2.4.2-ac9
( det kan være hvorsom helst ) så gå ind i linux-2.4.2-ac9 og kør
bzip2 -dc /path/to/patch-2.4.2-ac9.bz2 | patch -p1
(efter evt. at have patchet op til linux-2.4.2 )

Eller det kunne være at /usr/src/linux er et link til
en upatchet source ??
(prøver alle muligheder i mangel af gode forslag )

> [...]
> Altså det jeg gøre er patche først, så lave xconfig ved at indlæse en
> konfigfil fra tidligere konfigurering af 2.4.2 kernen.

Det lyder helt fint.

> Skal man overhovedet igennem en xconfig når man har patchet, eller tager
> den alt fra den liggende .config fil?

Jeg plejer at lave en "make oldconfig" hvis jeg allerede har en .config
der ikke skal ændres. Ellers bruges den gamle ganske rigtigt som
udgangspunkt for en ny konfiguration.

Leo

Fra : mbi

Dato : 11-03-01 17:10

> [...]
>
> Eller det kunne være at /usr/src/linux er et link til
> en upatchet source ??
> (prøver alle muligheder i mangel af gode forslag )

Jeg har fundet følgene på deja m.h.t installering af patchen:

Alan's patches are installed like this:

# cd /usr/src
# tar xIf linux-2.4.1.tar.bz2
# cd linux
# patch -sp1 < ../patch-2.4.1-ac6

Note the "-sp1" and that you need to be _inside_ the tree. Also, you don't
need to waste another process ("cat") and create a pipe, just use shell
input redirection facility "<".

Det jeg gjorde var at hente en ..gz fil, pakkede den ud og patchede som her
anvist. Ingen fejlmeddelelser... Er det korrekt?

Fra : Leo Laursen

Dato : 11-03-01 17:58

> [...]

> Det jeg gjorde var at hente en ..gz fil, pakkede den ud og patchede
> som her anvist. Ingen fejlmeddelelser... Er det korrekt?

Ja, det virker som alt du har lavet er korrekt. Hvad siger
uname -a ?
Jeg kikker lige tråden igennem igen
leo

Fra : Leo Laursen

Dato : 11-03-01 18:17

> Ja, det virker som alt du har lavet er korrekt. Hvad siger uname -a ?
> Jeg kikker lige tråden igennem igen leo

Er du sikker på at du valgte moduler under config, feks.:(fra .config)
# Loadable module support
CONFIG_MODULES=y
CONFIG_MODVERSIONS=y
CONFIG_KMOD=y
Hvis ja; gik make modules igennem uden error ?

Ellers ville jeg nok prøve forfra igen og håbe at der var sneget sig en
forglemmelse ind et eller andet sted.

Jeg må indrømme at det virker en anelse mystisk; men det viser sig
ofte hos mig at så er det fordi fejlen er banal.

Leo

Fra : mbi

Dato : 11-03-01 21:55

> [...]
> Hvis ja; gik make modules igennem uden error ?
>
> Ellers ville jeg nok prøve forfra igen og håbe at der var sneget sig en

Jeg har tjekket igen og igen og Loadable module support er som den skal
være. Patchen har ganske vist løst problemet med loop back så mkbootdisk
hænger ikke længere. Faktisk har jeg rekompileret igen, men systemet hænger
altså stadig i halt, hel konkret i runcmd "Unmounting file systems (retry):
" umount -a -f -t noproc under # Unmount file systems, killing processes if
we have to." Same old storry - måske skal jeg vente til 2.4.3 og indtil da
halt -f og leve med at den checker filsystemet hvergang den booter..

Fra : mbi

Dato : 11-03-01 18:21

> Ja, det virker som alt du har lavet er korrekt. Hvad siger
> uname -a ?
> Jeg kikker lige tråden igennem igen
> leo
Jeg fik de sgu til at virke ved at starte helt forfra. Der skete åbenbart
noget, der jeg prøvede at patche første gang, og ikke viste hvad jeg gjorde.
Nu virke lydkortet også - hentede den nyeste sndconfig fra rawhide. Men
dermed er ikke sagt, at mine pinsler er forbi... Den hænger i halt - lige
efter quota. Jeg havde en lang tråd om dette problem med Mogens Kjær hvor
løsningen var at rekompilere kernen - det har jeg jo lige gjort....
lige sunde mig lidt efter denne omgang. Mange tak for hjælpen.

Fra : mbi

Dato : 10-03-01 17:23

> Hvad skriver lsmod under 2.2.16 og 2.4.2?
>
> Kan du modprobe nogle af de moduler, der var i brug under 2.2.16 i
> 2.4.2?

Altså. Det jeg kan se er at den har fat i den rigtige modul - Loading sound
module (emu10k1) [OK].
Når jeg efter boot kikker i mine /var/log/messages står der følgende:

Mar 10 17:03:36 localhost kernel: emu10k1: EMU10K1 rev 7 model 0x8040
found, IO at 0xcc00-0xcc1f, IRQ 10
Mar 10 17:03:56 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module
sound-slot-1
Mar 10 17:03:56 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module
sound-service-1-0
Mar 10 17:03:56 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module
sound-slot-1
Mar 10 17:03:56 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module
sound-service-1-0

Dog virker lyden fint i KDE samt xmms m.m.
Hvis jeg prøver sndconfig får jeg følgende:
The module used for your card, emu10k1.o, is not currently in your module
search path. Please verify taht your kernel modules are correctly installed.

Som sagt, er det kun i 2.4.2 den gør det, i 2.2.16 finder den kortet uden
probs.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-03-01 21:00

Ja, undskyld, hvis det allerede er foreslået - jeg har ikke fulgt med
resten af tråden...

On Sat, 10 Mar 2001, mbi wrote:

> [...]

[SNIP]

> [...]
>
> Som sagt, er det kun i 2.4.2 den gør det, i 2.2.16 finder den kortet uden

Du har vel læst Documentation/Changes og opgraderet dine modutils?

Rasmus

Fra : mbi

Dato : 11-03-01 11:06

> Du har vel læst Documentation/Changes og opgraderet dine modutils?
>
> Rasmus
Jep, det står ind i det oprindelige indlæg...