Form typer
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 12-01-03 23:59

Hej alle, jeg har sørme lige endnu et spørgsmål :)

Jeg har brug for at have et vindue åbent som er "aktivt" hele tiden, mens et
andet vindue også er aktivt. I Photoshop er der de små palettevinduer osv,
som flyder ovenpå de andre vinduer, og som er "aktive" hele tiden, dvs. de
bliver ikke grå, og eventuelle valg der bliver foretaget er hele tiden
synligt. Hvad er det sådan et vindue hedder, og hvordan får jeg lavet min
form om til sådan et?

Mvh Mark
--
www.improve.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-01-03 00:12

Det er almindelige forme. Du skal bare sætte til
"form1.borderSize=bsToolWindow" og "form1.formStyle=fsStayOnTop"

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 13-01-03 20:56

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in message
> Det er almindelige forme. Du skal bare sætte til
> "form1.borderSize=bsToolWindow" og "form1.formStyle=fsStayOnTop"

Hej Uffe.

Tak for hjælpen, med det kom jeg ihvertfald lidt tættere på løsningen. Nu
har jeg den rigtige bordertype, og vinduet flyder rigtigt nok ovenpå alle
andre vinduer. Problemet er dog at formen stadig mister fokus. I mit
eksempel har jeg en ListView inde i formen, her kan brugeren vælge en række.
Når brugeren så går over og arbejder i et andet vindue, så skal det valgte
emne gerne stadig være oplyst. Som det er nu kan man ikke se hvad der er
valgt, når formen mister fokus (dog er det stadig valgt når man igen giver
formen fokus). Hvad er det sidste jeg lige mangler? :)

Mvh Mark

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-01-03 22:21

> [...]
giver
> formen fokus). Hvad er det sidste jeg lige mangler? :)

Udover at stille datoen på din pc, tror jeg dit spørgsmål er meget
specifikt for netop en listview. Det er én af de mange visuelle
kontroller jeg aldrig har anvendt. Du må i gang med hjælpen til
Tlistview.

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 14-01-03 23:21

> Udover at stille datoen på din pc

Tak, jeg ved ikke hvordan det var sket :/

> Det er én af de mange visuelle
> kontroller jeg aldrig har anvendt. Du må i gang med hjælpen til
> Tlistview.

Jeg tror ikke det har noget at gøre med den kontrol specifikt. Problemet
ligger i at formen mister fokus (bliver grå i titel baren), de "rigtige"
toolbar vinduer forbliver "blå" hele tiden, også mens der arbejdes i et
andet vindue. Jeg ønsker heller ikke at disse andre vinduer stjæler fokus
fra hovedformen, de skal blot fungere som toolbars.

Mvh Mark

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 15-01-03 08:44

> [...]
> andet vindue. Jeg ønsker heller ikke at disse andre vinduer stjæler fokus
> fra hovedformen, de skal blot fungere som toolbars.

Kunne det være fordi det skal være en MDI form ?

Prøv at kigge i hjælpen på denne, har aldrig selv lavet noget ligende

Ulrik

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 15-01-03 17:58

> Kunne det være fordi det skal være en MDI form ?
>
> Prøv at kigge i hjælpen på denne, har aldrig selv lavet noget ligende

Hej Ulrik. Jeg tror det nærmer sig hvad jeg har brug for :). Hvis jeg laver
min Main form til en MDI Form, og mine andre vinduer til MDI Childs, så
beholder de konstant fokus, hvilket jeg ønsker. Men nu ligger alle forms'ne
jo inde i min main form, og det er ikke videre ønsket. I Photoshop flyder
vinduerne også hvor end de er, og de kan altså trækkes uden for main formen.
Nogen forslag til hvordan jeg får fikset det sidste? :)

Mvh Mark

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 16-01-03 17:48

> [...]
formen.
> Nogen forslag til hvordan jeg får fikset det sidste? :)

Er det ikke fordi det egentlig er sådan.....altså at de ikke trækkes uden
for mainformen, det ser bare sådan ud.

Altså, mainformen fylder hele dit "vindue", der er så lagt andre forme på
mainformen, hvis vi tager photoshop som eksempel er værktøjslinier,
tegenområdet osv. alle sammen MDI childs ?

Forstår du hvad jeg mener ?

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 16-01-03 18:26

> [...]
> mainformen, hvis vi tager photoshop som eksempel er værktøjslinier,
> tegenområdet osv. alle sammen MDI childs ?

Ok, jeg må kunne løses det ved at lave en main form som fylder hele skærmen,
uden toolbars osv. Den bliver så bare sort eller sådan noget. Herinde i
bliver alle mine nuværende forms så bare Childs dertil. Det kan egentligt
godt bruges, jeg er dog stadig nysgerrig på hvordan man kan lave det andet,
for Photoshop viser jo stadig hele skrivebordet i baggrunden, hvilket denne
løsning ikke tillader. Ikke at det betyder noget, nu er jeg mere bare
nysgerrig :) Men tak for hjælpen!

Mvh Mark

Fra : Steen Jensen

Dato : 17-01-03 16:28

Hej Mark

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
denne
> løsning ikke tillader. Ikke at det betyder noget, nu er jeg mere bare

Du kan prøve at sende WM_NCACTIVATE.
Sendmessage([Handle til window], WM_NCACTIVATE, 1, 0);
i OnActivate eventhandleren. Så ser det ud som vinduet ikke mister focus.
Titlebaren bliver ikke grå, men kontroller på formen mister stadig focus.

Med venlig hilsen
Steen