Patronsamler
Fra : Bjarne Dueholm

Dato : 13-01-03 22:21

Findes der en patronsamlerklub??

Jeg har nogle gamle "sager" jeg gerne vil af med, også nogle af de helt
gamle
med sideanslag.

mvh
Bjarne Dueholm
b.d@mail.dk

Fra : Buck

Dato : 14-01-03 08:22

"Gamle" patroner anses for farligt sprængstof, og bør afleveres til
myndighederne.
Nu er det ikke så sjovt at stille nede på politistationen med en tikkende
bombe i baglommen, men det lokale hjemmeværn plejer at være villige til
diskret at modtage gamle ammunitionsdele (og mindre legale våben).
De har sikkert også kontakt til "samlere" hvis der skulle være noget af
historisk værdi iblandt.

--
/Buck

Fra : Andy P.

Dato : 14-01-03 23:20

"Buck" <buck@sol.dk> skrev i en meddelelse news:b00du9$cr2$1@sunsite.dk...
> "Gamle" patroner anses for farligt sprængstof, og bør afleveres til
> myndighederne.
> /Buck
Hvad er din faglige baggrund for at udtale dig om ovennævnte?
Hvornår er patroner "gamle"?
Din udtalelse er helt uden hold i virkeligheden og bidrager kun til at skabe
tåbelige myter omkring våben og munition.
Sort- eller røgsvagt krudt er som ordet angiver krudt og ikke sprængstof.
Alle former for krudt skal omgås og behandles med respekt og sund fornuft,
nyt som gammelt. Det er ikke sprængstof og det er ikke farligt.

Granater derimod er en helt anden historie, måske det var det du mente?
Hilsen
Andy

Fra : Buck

Dato : 15-01-03 08:48

> Hvad er din faglige baggrund for at udtale dig om ovennævnte?

Ingen, og det er næppe nødvendigt for at deltage i et dk.FRITID forum!

"Sprængstof" var nok ikke den rette formulering, men jeg holder stadig fast
på at "gammelt" ammunition anses for farligt.
Når folk har "gammelt" ammunition liggende ved de ofte ikke hvad det er for
noget, og ved dermed heller ikke hvad der proppet i(Hvor meget/hvor lidt),
og bør aflades eller afhændes på en sikker måde.
Men selvfølgelig, hvis du vil stå inde for at de ikke er farlige kan han jo
bare smide dem i skraldespanden.

> Hvornår er patroner "gamle"?

Tjae, det er jo et vidt begreb. Som sportsskytte ville jeg aldrig tage
ammunition i brug der er over 10 år gammelt. Men jeg ved også at jægere ikke
går så højt op i alderen. Holdbarheden kommer jo også an på opbevaringen.
Men sker der i realiteten andet end at man risikerer at gammelt ammunition
ikke vil antænde?

> Granater derimod er en helt anden historie, måske det var det du mente?

Nej, og det var heller ikke det han spurgte efter...
--
/Buck

Fra : Claus Espeholt

Dato : 15-01-03 09:50

Ja jeg vil sige at jeg skyder en del med ammunition fra 1930'erne og 40'erne
og det går ganske udemærket. Det kan dog ikke bruges til
præcissionsskydning.
MvH
Claus

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 15-01-03 10:36

On Wed, 15 Jan 2003 08:47:57 +0100, "Buck" <buck@sol.dk> wrote:

>Ingen, og det er næppe nødvendigt for at deltage i et dk.FRITID forum!
>
>"Sprængstof" var nok ikke den rette formulering, men jeg holder stadig fast
>på at "gammelt" ammunition anses for farligt.

Feil. Gammel ammunisjon er ikke farligere enn ny.

>Når folk har "gammelt" ammunition liggende ved de ofte ikke hvad det er for
>noget, og ved dermed heller ikke hvad der proppet i(Hvor meget/hvor lidt),
>og bør aflades eller afhændes på en sikker måde.

Enig, men ikke automatisk til myndigheter for destruering. Dette kan
være verdifulle saker som bør tas vare på av hensyn til historien.

>Men selvfølgelig, hvis du vil stå inde for at de ikke er farlige kan han jo
>bare smide dem i skraldespanden.

Flåseri.

> [...]
>går så højt op i alderen. Holdbarheden kommer jo også an på opbevaringen.

Dette er tullprat. Ammunisjon kan uten noe som helst problem lagres i
40 år og deretter brukes uten at man skal forvente at ting skjer.

>Men sker der i realiteten andet end at man risikerer at gammelt ammunition
>ikke vil antænde?

Nei.

Brynjar

http://home.no.net/bharsvik/

For å sende post til meg må du fjerne punktum i første del av adressen

Fra : Andy P.

Dato : 15-01-03 20:23

> Ingen, og det er næppe nødvendigt for at deltage i et dk.FRITID forum!

Nej det er ikke nødvendigt, jeg spurgte for at høre om du havde fagligt
belæg for at udtale dig som du gør. Det havde du som forventet ikke, men du
har nu opnået at bidrage til myterne med din "gammel kone" snak.

> [...]
> og bør aflades eller afhændes på en sikker måde.
> Men selvfølgelig, hvis du vil stå inde for at de ikke er farlige kan han

Gammel munition er IKKE farligt, men du kan selvfølgelig forsat holde fast
på det (som du selv udtrykker det), og dermed fortsat fremstå som en idiot,
det er dit eget valg. Nu var der helle ikke tale om at smide det i
skraldespanden, men om at samle på munitionen. Selvfølge skal man ikke smide
det i skraldespanden, børn kunne jo dermed få fat i det og feks. finde på at
slå på det med en hammer eller smide det i et bål. Det kunne være farligt,
men det gælder også for munition fabrikeret i går. Det er klart at forkert
omgang med munition kan få kedelige konsekvenser men det gælder jo også for
benzin, tændstikker, alkohol, biler og tusinde andre ting.

> [...]
ikke
> går så højt op i alderen. Holdbarheden kommer jo også an på opbevaringen.

Du gør dig ganske unødige bekymringer. Sig mig er du helt seriøs når du
siger du ikke skyder med munition der er over 10 år gammelt?
Jeg er også sportsskytte og jæger og har skudt tusindevis af skud fra krigen
og før, det være sig 9mm parabellum, 7.92 Mauser, .32 ACP og .22lr.og gør
det stadigt i det omfang jeg kan komme til det.

> Men sker der i realiteten andet end at man risikerer at gammelt ammunition
> ikke vil antænde?

Nej netop.

> Nej, og det var heller ikke det han spurgte efter...

Jeg ved skú godt det ikke var det der blev spurgt efter. Jeg forsøgte at
være imødekommende, og finde en årsag på dit tåbelige indlæg.
Hilsen
Andy

Fra : Jakob Hansen

Dato : 17-01-03 03:10

On Wed, 15 Jan 2003 08:47:57 +0100, "Buck" <buck@sol.dk> wrote:

>Men sker der i realiteten andet end at man risikerer at gammelt ammunition
>ikke vil antænde?

Hvis røgsvagt krudt har været anvendt/opbevaret forkert, med store
temperatursvingninger, kan det begynde, at "svede" nitroglycerin. Man
får så en detonation under affyringen i stedet for den normale
forbrænding af krudtet. Det kan medføre en kammersprængning. Det
bliver dog først et rigtigt problem hvis du bor i en ørken... Det var
i øvrigt en af grundene til, at briterne brugte cordit i deres .303
patroner inden 2. verdenskrig. Det gav ingen problemer ved
temperatursvingningerne i emperiet.

Jeg har afskudt i hundredevis af patroner fra 40´erne, uden andre
problemer, end en enkelt svag fænghætte i ny og næ. Det er altsammen
et spørgsmål om opbevaring. Hvis patronerne ligger tørt, og ved
ensartet temperatur, holder de meget længe. Jeg har patroner pakket i
USA i 1944, der er lige så flotte og skinnende som normas det nyeste.

Hilsen
Jakob Hansen

Fra : Erik Prestmo

Dato : 17-01-03 21:54

Nå har jeg endel net-venner som bor i ørkenstrøk i USA, Mohave og Death
Valley.

Det skulle være varmt nok?

Aldri rapportert slike incidenter!

"Kan" betyr ikke at det "gjør".

Kruttverkenes tester innkluderer forhold som nok ikke påtreffes hvert 100-år
på vår lille klode!

Skyt du rolig patronene......

ErikP

Jakob Hansen <Dellepude@remove-this.mailme.dk> skrev i

Fra : Erik Prestmo

Dato : 17-01-03 00:29

Tull og tøys, du har ikke peiling.

Kom en tur til Norge, så skal du få en tur på skytebanen gratis, og skyte
med 60 og 80 år gammel ammunisjon.

Den 120 år gamle ammunisjone forbeholder jeg meg selv å skyte med.....

Virkeligheten er bedre enn teori - hver eneste gang!

ErikP

Buck <buck@sol.dk> skrev i news:b033rf$ste$1@sunsite.dk

Fra : Erik Prestmo

Dato : 15-01-03 00:11

Buck <buck@sol.dk> skrev i news:b00du9$cr2$1@sunsite.dk
> "Gamle" patroner anses for farligt sprængstof, og bør afleveres til
> myndighederne.

Gamle patroner er TOTALT ufarlige!

Så lenge man ikke stikker en patron inn i et KAMMER, spretter kula ut ved et
trykk på ca 40 kg, det er alt for lite til at kruttet antennes skikkelig og
forbrennes.

Tennhetta gir mye mere trykk enn 40 kg, kula spretter av og følges av
kruttet, hvor kun ca 10% brenner - i friluft.

Sprengstoff?

Langt i fra, den som tror slike gammelfrøkenhistorier bør forsøke å lese en
god bok eller to. Den norske Ladeboken har nettopp kommet i sin 5. utgave.

ANBEFALES!

ErikP

Fra : JPo

Dato : 15-01-03 16:44

"Bjarne Dueholm" <b.d@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der en patronsamlerklub??
>
> Jeg har nogle gamle "sager" jeg gerne vil af med, også nogle af de helt
> [...]

Prøv her:
http://www.netnatur.dk/bruger/side_vis.pl/site=netnatur&omraade=Netjagt/Grej
%20og%20udstyr/Arkiv/&side=Afgift%20aflivede%20industrieventyr5&state=side_b
ruger_vis

mvh.
JPO

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 16-01-03 13:47

Jeg kender "Nogen" der skydder med gammel amonition fra krigens tid, der er
tale om 8 x 57 til de Tyske Mauser rifler.
Jeg har opserveret at de tomme hylstre sprækker og fænghætterne viser
overtrykstegn, det har medført en del discusion, hvor jeg holder på at
krudtet er gegyndt at blive ustabilt.

Er jeg forkert på den ? er der nogen der kender nogen, der ved en del om
dette emne, så hører jeg gerne fra vedkommende, inden der sker en ulykke ?

På forhånd tak.

Claus Lauritsen e-mail claus@jagt.net

Fra : Erik Prestmo

Dato : 17-01-03 00:49

De observasjonene skulle jeg likt sett DOKUMENTERT!

Hva med et bilde eller ti? (det må jo selvsagt foreligge et visst
statistisk utvalg for å uttale seg slik, det er vel ikke en enkeltstående
observasjon? Enkelte NYE hylser kan jo også som kjent sprekke....)

Ellers er det velkjent at OMLADING av slike gamle hysler kan medføre
sprekker.

Ikke på grunn av kruttet, eller at kruttet dekomponerer, men pga de gamle og
BILLIGE miliutære tennhetter, som inneholdt kvikksølv.

Kvikksølvforbindelser i en branngassfase vil impregnere hylsen, gjøre den
sprø og medføre at den sprekker, til og med UTEN å ha blitt omladet. Det er
årsaken til sprekker, men det er sjelden hylsene sprekker med det
samme......

Derfor er det en tolmodighetsprøve å holde liv i gamle Preussiske,
Østerrikske og Franske militærrifler!

Overtrykktegn i tennhettene på gammel krigsammunisjon kommer som oftest av
at hylsene var ladet til absolutt maksimalt trykk, de skulle jo brukes på
blodig alvor....

Velkjent i så måte er feks gammel tysk og britisk 9mm Parabellum
maskinpistolammo, det finnes ingen ammunisjon som har tatt knekken på så
mange tyske Luger P08 og Walther P38 pistoler!

ErikP

Claus Lauritsen <claus@jagt.net> skrev i

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 17-01-03 21:58

Hej Erik

Mine observationer er gjort i sommer under en skydning, hvor de lokale børn
samler de tomme patronhylstre efter skydningen.
Jeg har stået og opserveret hylstrene efter de kom ud af kammeret på den
riffel der blev skudt med, og der var mange der havde overtrykstegn.
Jeg kender en af drengene der samlede tomme hylstre, jeg vil prøve at
kontakte ham, for at se om han har nogle endnu, eller hans mor har smidt dem
ud.

I hører nærmere.
Jeg har mulighed for at tage nogle digitale fotos.

Claus

Fra : Erik Prestmo

Dato : 19-01-03 19:01

Flotters!

Når jeg legger opp til debatt omkring observasjoner, er det ikke for å være
ubehagelig, det er for å søke kunnskap, som for å få korrigert egen,
overlevert kunnskap, eller egen kunnskap på for tynt utvalg!

Flott hvis du kunne ta noen bilder, så vi kunne se, og dissekrere hva det er
som har vært på ferde her!

Balkistikken er interessant slik: hvert skudd er et eget univers!