Fornyelse af jagttegn ??
Fra : Valle

Dato : 13-01-03 20:26

Hej

Lige et spørgsmål ang. fornyelse af jagttegnet ??

Hvis nu man ikke har noget ammunition, eller en riffel, men KUN sit
jagtgevær derhjemme, men ikke ønsker at gå på jagt, men bare opbevare sit
gevær (selvfølgelig i våbenskab ), SKAL man så forny sit jagttegn ??

Evt link til lov vedtægten !

Mvh Jack - Juelsminde.

Fra : Kongstad

Dato : 13-01-03 21:42

Umidlbart står der ikke noget om det i jagtloven, men tjek det selv her
http://users.cybercity.dk/~ccc12787/legislation/dk/jagtlov.html
under kapitel 7 (jagttegn)

Uffe

Fra : Mogens Dammand

Dato : 13-01-03 23:22

Hej

Sådan som jeg læser våbenloven, skal man have våbentilladelse/bæretilladelse
hvis man er i besiddelse af et våben, herunder, ja læs det selv på:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000006729-REGLTARGET=%27_BLANK%27

Mvh
Mogens

Fra : Michael Frandsen

Dato : 14-01-03 00:48

nu krævers der jo ikke våbentilladelse til et glatløbet våben
michael

Fra : Michael Nielsen

Dato : 14-01-03 01:34

Næhh, men er du sikker på at der ikke i dagens Danmark kræves gyldigt
jagttegn for at opbevarer et sådant ?

--
\!/
(@@)

Med venlig hilsen

Michael Nielsen

Fjern ** i e-mail ved svar

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 14-01-03 07:47

Så har du læst forkert. Der står at du skal have jagttegn eller være medlem
af en skytteforening så du kan få en våbenpåtegning.
Et jagttegn er kun for riflede våben, da der på våbentilladelsen står at du
skal have jagttegn for at besidde det.
Du må gerne besidde glatløbede når du engang har taget jagttegn. Du må
selvfølgelig ikke bruge våbenet før du har indløst jagttegnet.
Poul

Fra : Tommy Hansen

Dato : 14-01-03 09:59

> [...]
> jagtgevær derhjemme, men ikke ønsker at gå på jagt, men bare opbevare sit
> gevær (selvfølgelig i våbenskab ), SKAL man så forny sit jagttegn ??

Har ikke tid til at finde teksten, men du kan undlade at betale i 10 år, så
længe du kun har glatløbede haglvåben.

Tommy

Fra : M@X

Dato : 14-01-03 16:51

| Har ikke tid til at finde teksten, men du kan undlade at betale i 10 år,

| længe du kun har glatløbede haglvåben.
|
| Tommy

Korrekt, du må dog ikke længere opbevare ammunition til dit haglvåben før du
igen indløser jagttegnet.

M@X

Fra : Mogens Dammand

Dato : 14-01-03 20:36

> Korrekt, du må dog ikke længere opbevare ammunition til dit haglvåben før
du
> igen indløser jagttegnet.
>
> M@X

Vil det sige at det er lovligt at at opbevare sit haglgevær i hjemmet uden
at have indløst sit jagttegn eller på anden måde have en tilladelse til
opbevaring?

Du må ihvertfald ikke tage det uden for hjemmets 4 vægge uden en
bæretilladelse, f.eks. tage på til skydebane.

Mogens

Fra : Peter Weis

Dato : 14-01-03 15:58

"Valle" <gjvallentin@mailNOT.tele.dk> wrote in message
> [...]
opbevare sit
> gevær (selvfølgelig i våbenskab ), SKAL man så forny sit jagttegn ??

Våbenloven
<http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000006729-REGLTARGET='_BLANK'
>, se specielt §2, stk.2:

§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der
har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset,
kan uanset forbudet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde,
bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst
er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,

2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er
nævnt i nr. 1,

3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt
omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte
haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger,
der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere
til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en
pibelængde på mindst 55 cm.

Stk. 3. De genstande, der er nævnt i stk. 1 eller stk. 2, må ikke
overdrages eller overlades til andre, medmindre erhververen eller
modtageren foreviser fornøden tilladelse, jagttegn eller medlemsbevis
til en skytteforening med en våbenpåtegning efter stk. 1 og godtgør,
at det tilhører den pågældende. Justitsministeren fastsætter nærmere
regler herom.

Stk. 4. Tidligere indehavere af jagttegn, der opfylder
betingelserne for at erhverve jagttegn, kan fortsat besidde de
genstande, der er nævnt i stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 2.

Stk. 5. Efter regler, der fastsættes af justitsministeren, kan
skytteforeninger give våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviser.

Fra : Peter Weis

Dato : 15-01-03 11:17

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote in message

> Våbenloven

<http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000006729-REGLTARGET='_BLANK'

Rettelse: §2, stk. 4.

Fra : Valle

Dato : 15-01-03 16:13

Tak for hjælpen, det må da være fyldest gørende, jeg mener, at det man
betaler for på jagttegnet er en forsikring - dvs at hvis man vil på jagt er
man dækket af forsikringen igennem jagttegnet - ikke ?? og som forøvrigt er
lovpligtigt !!

Jack Vallentin

Fra : Peter Weis

Dato : 15-01-03 21:47

> [...]
jagt er
> man dækket af forsikringen igennem jagttegnet - ikke ?? og som

Jagttegnet inkluderer en ansvarsforsikring, som gælder ulykker man
forårsager i forbindelse med jagt.
I gamle dage gik der også penge til vildtbiologisk forskning. I dag
forsvinder de vist bare i miljøministeriet.

mvh
Peter

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 18-01-03 14:28

Tja.. Jeg har et par år prøvet at undlade at betale jagttegns-afgift da jeg
ikke havde noget sted at jage. Det har hvergang afstedkommet, at jeg har
modtaget brev fra politiet om enten at betale eller afhænde riflen. Da jeg
engang har fået tilladelse og må anses som egnet til at besidde våben, er
den eneste begrundelse for kravet om at betale afgiften jeg kan få øje på -
skat!! De ved sku udemærket, at folk hellere betaler nogle hundrede kroner
end sælger deres våben som de måske bare ikke lige benytter i år, så hvorfor
ikke lige opkræve de ekstra skattekroner? Pudsigt nok skal jeg ikke betale
hvert år for tilladelserne til mine sportsrifler, uanset om de benyttes
eller ej, kun for jagtvåbnene. Det kan undre, at kun hvis jeg betaler et
girokort er jeg stadig i stand til på sikker måde at opbevare mine våben.
MVH Niels

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 22-01-03 13:59

Du skal være glad for at politiet ringede og gav dig en advarsel. De kunne
ligeså godt have hentet den uden yderlig varsel, hvis dit jagttegn var
udløbet.
Men vent nu bare når alle glatløbede om en årerække er registreret vil der
sikkert også komme en afgift på dem(skjult skat)
Poul