Beregn varmelegemestørrelse.
Fra : V. Mik

Dato : 13-01-03 17:50

Finder der en regnemodel for beregningen af et varmelegemes størrelse
i forhold til antal liter vand og ønskede temp.

Fra : jabbe

Dato : 13-01-03 19:54

Er det nødvendigt at beregne det??
Jeg tænker på der er jo thermostat indbygget i de fleste varmelegmer idag så
det slukker jo selv når vandet har den rette temperatur....

Ok man kan jo under dimentionere det men 0.5- 1 Watt pr. liter så burde det
være garderet....
Hvis du har det meget koldt i rummet skal den måske have lidt ekstra..:)

Jabbe

Fra : Plesner

Dato : 13-01-03 21:15

> Finder der en regnemodel for beregningen af et varmelegemes størrelse
> i forhold til antal liter vand og ønskede temp.

En gammel tommelfingerregel siger 1 W pr. liter vand. Hvis man ikke lige
kan få et varmelegeme med det ønskede antal Watt, tager man i stedet den
model, der er umiddelbart over - f.eks. ville et 100 W varmelegeme være et
godt valg til et akvarium på 80 liter.

Denne tommelfingerregel tager selvfølgelig ikke højde for akvarier, der er
placeret i specielt kolde rum, men ved stuetemperatur virker den fint.

Du kan læse meget mere om emnet her:

http://www.notcatfish.com/equipment/heaters.htm

Plesner

Fra : Flemming Petersen

Dato : 14-01-03 07:57

[snip]
> Finder der en regnemodel for beregningen af et varmelegemes størrelse
> i forhold til antal liter vand og ønskede temp.
[/snip]

660 l akvarie + 1 stk 1200 l/t pumpe + 1 power 1500 l/t + 4 lystofrør på 35w
=
24-25 grader varmt vand (med en stue temp. på ca. 20 grader).

Så det er svært at komme med en god regne regel.

Mvh
Flemming J P