Fiskeekkolod - valg og montering
Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 13-01-03 13:28

Jeg skal have skiftet mit gamle ekkolod ud, og i den forbindelse går jeg og
lurer lidt på et fiskeekkolod. F.eks. Garmin 100 eller 160.
De leveres begge med hækgiver som standard, men mod en merpris på kr. 500,-
kan man få en giver til skroggennemføring. I min båd (Bianca 28) sidder der
en gammel skroggennemført giver, hvis eneste funktion er at være prop i
bunden. Mit eksisterende (deffekte) lod har indvendigt monteret transducer.
Den sidder i et rør af glasfiber, som er 'støbt' op fra bunden.

Hvad skal jeg vælge at gøre? Er moderne transducere så kraftige, at der ikke
sker noget ved at montere dem indvendigt? Vil den medfølgende hæktransducer
mon lade sig montere indvendigt? Er en gennemført giver de ekstra kr. 500,-
værd? Hvor vigtigt er det, at giveren "peger lige ned" - en ekstern giver
kræver vel noget glasfiberarbejde på ydersiden af skroget for at kompensere
for undervandsskrogets 'hældning/stigning'?

Erfaringer og synspunkter modtages med glæde

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : Een Paalaaget

Dato : 13-01-03 15:41

På min garmin 100 har jeg monteret hæktransduceren ude foran kølen under
dørkpladerne, i et stykke gråt plastiknedløbsrør som er skåret i form mod
stroget og fuget med sikaflex. Transduceren er så fastgjort på skellettet
som holder dørkpladerne, og stikker ned i røret som er fyldt med alm vand så
det lige dækker hovedet på transduceren. Dette tog mig en time at lave og
fungerer PERFEKT.

jan

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 18-01-03 16:21

"Een Paalaaget" <rambo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> det lige dækker hovedet på transduceren. Dette tog mig en time at lave og

Det lyder faktisk som en fiks løsning! Dog er jeg ikke helt sikker på, om
det er godt at have vand stående permanent i røret. Jeg ville nok "lukke"
bunden af røret med noget sikaflex.
Har du nogen oplevelse af, hvor meget "power", skroget reducerer loddets
ydelse med?

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : Anders Lassen

Dato : 13-01-03 21:51

Hej,

Der findes et utal af beskrivelser på hvordan du får din normale giver til
at "skyde" gennem bunden. Jeg læste dem alle, da jeg skulle beslutte mig for
hvilken tranducer, jeg skulle vælge i min nye (motor)båd. De fleste af
beskrivelserne talte om forskellige former for "lyd-ledende" væske i et rør,
om vegetabilsk olie, der skulle skiftes ud og hvadvedjeg...og så var der
stadig usikre momenter.

Jeg valgte en Garmin 100 Blue med en skrog-gennemført transducer - og det
har fungeret perfekt! Ingen bobler på loddet undtagen ved meget høj
hastighed - ingen ledninger til hækgiver el. lign. De 500 er godt givet ud
for en løsning, der bare holder!

Erfaringer i øvrigt: Jeg burde måske have købt en 160 i stedet. 50/200 Hz er
"nice to have" - men jeg vil næste gang prioritere en større skærm og
zoom-mulighed i stedet.

Anders Lassen
Hellebæk

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 18-01-03 16:25

"Anders Lassen adr.dk>" <anders.lassen@<nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
> har fungeret perfekt! Ingen bobler på loddet undtagen ved meget høj
> hastighed - ingen ledninger til hækgiver el. lign. De 500 er godt givet ud

Tak for dit svar!
Har du gjort noget for at montere giveren lodret?

> Erfaringer i øvrigt: Jeg burde måske have købt en 160 i stedet. 50/200 Hz
er
> "nice to have" - men jeg vil næste gang prioritere en større skærm og
> zoom-mulighed i stedet.

Hvori består fordelen ved at kunne skifte mellem 50 og 200 Hz?

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : Anders Lassen

Dato : 18-01-03 20:15

Hej igen,

Nej, giveren sidder lodret "af sig selv" (da det er en en motorbåd hvor
bunden er knap så buet som på en sejlbåd) og det er nok osse vigtigt, idet
den jo ellers ganske givet vil vise forkert. Men jeg er sikker på at det er
et problem, der kan løses med glasfiber...

Hvad angår frekvensen er lod, der virker ved 200 Khz de mest detaljerede.
Ulempen er, at de kun er egnede til vanddybder på op til 1-200 meter - men
så dybt er der jo sjældent i danske farvande. Hvis du troller laks i
Østersøen ville jeg vælge et dual frequency log - men ellers er det mit
indtryk, at et 200Khz lod er fint til "almindeligt amatørbrug". Men - jeg er
ikke ekspert på dette, så tag mit råd med et gran salt...

Anders