Mit moralske dilemma...
Fra : Lene

Dato : 13-01-03 09:33

Kære Gruppe, tak for ALLE indlæggende *s*
Jeg har valgt at starte en ny tråd, da den gamle var delvist afsporet.........
Jeg har læst alle svar, og vælger så her at svare generelt på de væsenligste emner der blev rejst.

Til alles information så har jeg været på salgstur til Frankrig, derfor har jeg først nu læst gruppens livlige debat.

Når man har et stutteri, så avler man heste. Der er selvfølgelig mange måder at tilrettelægge sit avlsarbejde på, men hvis man ikke sælger nogen afkom, så ender man med at have virkelig mange + en kæmpe regning på foderstoffen! Hvis man vælger at avle på revl og krat, så vil man uvilkårligt komme i den situation at avlen stagnere.
Jeg mener, at en af de ting som virkelig skiller den seriøse avler ud, er en bestandig bestræbelse på at forbedre sine kommende generationer. Hvor havde mon DV været i dag, hvis man ikke hele tiden havde valgt de bedste individer til, og de ringere fra?
Der er selvfølgelig mirakelhistorier om Grand Prix heste som er fremavlet af naboens røde hingst parret med en gammel rusten cykel - men de er få! Ligeledes er der herhjemme avlet Derbyvindere efter samme konsept, men dem er der om muligt endnu færre af!
På vores stutteri går vi efter lidt mere gennemprøvede metoder. Ud af en årgang vælger vi fra 0 til 3 afkom ud, som vi beholder og selv satser på til den videre avl efter en endt væddeløbs karriere. Når man har valgt ud, og så tidens tand viser at man har valgt forkert, så må man klø sig grundigt i nakken når fremtiden skal vurderes. Skal man sælge, beholde, forære væk, eller slagte?

Hvis jeg mente, at have fundet den rigtige køber, så var problemet jo slet ikke tilstede.
Hvis jeg havde staldplads til at beholde hesten i de næste 22 formodede leveår, så havde jeg heller ikke noget problem.
Hvis jeg mente det var en god ide at forære et levende væsen væk, så var der jo heller ingen ko på isen.
Hvis jeg mente at det var en ubetinget fin ide " bare " at slagte, så havde denne debat aldrig været rejst.

Har jeg så taget en beslutning? Nej, det har jeg faktisk ikke, og det agter jeg heller ikke at gøre foreløbig! Men det har været meget lærerigt, at læse de meget forskelligrettede synspunkter, og der er helt klart et par stykker som har gjorde et stort indtryk på mig -
Jeg håber da også, at i selv har lært lidt ved at tage stilling til et ømtåleligt emne. Om ikke andet så fik vi da svinehunden luftet * griner hjerteligt *

Jeg har faktisk kendt 3 travere som blev solgt til skovtursheste. Den ene gik det fint med, hun ejes i dag af en teenagepige og har det som blommen i et æg. Den anden blev handlet og handlet og handlet og blev tilsidst sendt til slagt i Italien. Den tredje blev foræret til en søøøøød dame som var sååååååå glad for den, og den ville heeeeeeeelt sikkert få det godt. Da jeg helt tilfældigt så den et par år efter, stod den på snabelhove i en mørk boks med så meget sølet lort i, at det sagde svup, når den løftede et ben op, og al hud var ætset væk af ammoniak næsten helt op til knæene på alle fire ben - - Da kredsdyrlægen kom for at tilse den og åbnede boksen, græd han. Ude i laden lå i øvrigt damens æææælskede "dressurhest " og var død af sult.

Gætteleg: hvilken af disse tre heste kan jeg huske navnet på?

Mvh. Lene

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-01-03 10:53

In article <3e227991$0$151$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Lene wrote:

[klip]

> [...]
>
> Gætteleg: hvilken af disse tre heste kan jeg huske navnet på?

Alle 3 ?? Den sidste dame burde have forbud mod nogensinde at holde dyr igen.

JonB

Fra : Lene

Dato : 13-01-03 11:21

Hej Jon,
det fik damen faktisk også, men hvad hjælper det, når forbudet ikke gælder hele husstanden? En måned senere stod der igen en hest på adressen, som var blevet foræret til dem af godtroende folk.
Denne episode fik mig i øvrigt til at stoppe som konsulent for dyreværnet.....

Du har i øvrigt ret, jeg kan huske alle tre navne......

Mvh. Lene

Fra : SOFIA

Dato : 13-01-03 11:07

Hej Lene.
Jeg har fulgt med i hele debatten på afstand uden at blande mig, men hvor er
jeg enig med dig i det hele. Jeg har selv en travervallak på 15 år, jeg blev
syg og syntes ikke jeg havde den tid til ham, som han havde brug for, da
mine piger også havde deres springheste, der skulle køres med hele tiden.
Jeg valgte at finde et kærligt hjem til ham for næsten ingen penge, bare det
blev blivende. Men vorherre bevares et armeskrig inde under debat på
heste-nettet. Nå, men enden blev at jeg beholdte min lille dreng og det har
jeg ikke fortrudt, men før i tiden tog jeg mig selv af misrøgtede heste, så
jeg kan godt følge dig.
K.H. Doris.

Fra : Lene

Dato : 13-01-03 11:42

Hej Doris,
jeg er selv " arveligt belastet " af dyreværns arbejde. Den vigtigste erfaring som jeg gjorde var, at sandsynligheden for misrøgt stiger i takt med at salgsprisen på et dyr falder. Jeg kan ikke huske ét eneste tilfælde af hestemisrøgt, hvor hesten var blevet købt for over 8.000 kr. fra den tid, hvor jeg var konsulent.
Jeg har redet en del distancestævner og jagter på vores heste, og har af og til set heste som i mine øjne blev skamredet af deres ejere - ingen af disse havde været dyre....

Min hest er jo født hos mig, og jeg synes jeg har et ansvar som rækker længere end et hurtigt ( læs billigt ) salg. Jeg er da ret overbevist om, at mange sælgere af heste efterfølgende hellere ville have sendt deres dyr til de evige jagtmarker, når de finder ud af hvilken skæbne deres tidligere ven har haft.

Ups, nu breder jeg mig vist bare ud over det hele *s*

Jeg gad nok vide, hvad det helt nøjagtig er som får folk til at smide " lort i nakken " på mennesker, der søger en udvej for et dyr som de ikke selv er i stand til at beholde på sigt. Jeg er faktisk rigtig glad for dit indlæg, det er altid rart at vide at man ikke er alene....

Mvh. Lene

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-01-03 11:53

Hej Lene

Kunne du ikke sætte din newsreader op, så linjerne bliver ombrudte.
Det er meget svært at læse dine indlæg?

Mvh Trine

FUT: dk.admin.netikette

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Anet

Dato : 13-01-03 13:23

Jeg tror at mange heste måske bliver solgt fordi de ikke indfrier ejers
forventninger og de finder tit nye gode ejere. Vores lille arabervallak
skulle oprindelig have været sportponyhingst og det er han også brændemærket
med.....så desværre for hans ejer så smuttede han over ponymålet og blev 153
cm i stang men heldigvis for os vil jeg sige. Han har det fint og den
tidligere ejer kommer af og til og kigger til ham og er glad for at han har
det som han har.

--
Hilsen
Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 13-01-03 09:39

Hejsa

Godt at høre fra dig igen Synes faktisk du har fået udtrykt dig rigtig
godt i dette indlæg! Jeg kan kun give dig ret og kan sagtens følge dig i
dine holdninger og synspunkter.

Selvfølgelig er det ikke nemt at tage stilling til hvad man skal gøre med
en hest som man skal af med, og det er jo også derfor at Lene har taget
emnet op her i gruppen! Lad os så bare håbe at hesten får det godt uanset
hvad dens fremtidige liv bringer.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Liz

Dato : 13-01-03 21:40

"Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote in message
> [...]
afsporet.........
Jeg har læst alle svar, og vælger så her at svare generelt på de væsenligste

Hej igen Lene,

Tak for et godt og sobert indlæg. Hvis du havde valgt at forlade gruppen
efter alt mudderkastning, vil jeg godt have forstået dig. Du fik svar for
alle pengene.
Jeg håber at du finder et godt hjem til hesten, men hvis det skulle vise sig
umuligt så forstår jeg dig godt hvis du vælger slagtning. Jeg vil også gøre
det samme.
Jeg har også fortalte alle omkring mig, at hvis jeg skulle dø i utide, så
skal min ex-hingst slagtes og ikke sælges videre. Jeg er nemlig så
egoistisk at tro at ingen andre end jeg kan passe ham og at han ville pine
sig selv ihjel uden mig!!! (Næsten ihvertfald.) Han bliver også 17 i år!
Og han havde et helvedes liv inden jeg købte ham for snart 5 år siden. Det
ville jeg ikke risikere igen for ham.

Hilsener Liz

Fra : Lene

Dato : 14-01-03 12:22

"Liz" <lizb@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> sig selv ihjel uden mig!!! (Næsten ihvertfald.) Han bliver også 17 i år!
> Og han havde et helvedes liv inden jeg købte ham for snart 5 år siden.

Hej Liz,
jeg er såmen ikke sådan at slå af pinden, men det er da træls at blive
skubbet alverdens skumle motiver og dårlige karakteregenskaber i skoene - og
jeg overvejede da også at smække døren hårdt og effektivt i hovedet på
gruppen, men hvad havde jeg så opnået ved det? Kun at mine synspunkter ikke
kom frem og at alverdens dårligdomme kom til at stå uimodsagt / til troende.
Nu har jeg så aldrig rigtig været typen som bærer nag eller bliver bitter,
så jeg anser de hadefulde indlæg for et af fortidens vilkår.

Jeg har i øvrigt en plan.......
Jeg har tænkt mig at annoncere hesten til salg i den lokale sprøjte, nu hvor
forårs komfirmationerne kommer. Dels ville hesten egne sig fortrineligt til
skovturshest for en sød pige, og det lokale islæt ville sætte mig i stand
til at indhente brugbare oplysninger om de potientelle købere. Ja, og så
ville det være betydeligt nemmere for mig at holde lidt øje med hestens
videre velfærd. Det er lykkeligvis første gang jeg står i denne situation,
da alle mine andre afkom har været revet væk, og på nær et enkelt er de alle
eksporterede. Nu hvor jeg så har en hest der ikke kan koste alverden ( og
som min erfaring fra dyreværnet siger mig er i risikogruppen for at blive et
misrøgtoffer ) så tror jeg på at tillid til de nye ejere er godt, men en vis
grad af kontrol / opfølgning er bedre.
Jeg har maksimalt staldplads til at beholde hende næste vinter med, så jeg
burde have god tid til at finde en løsning - men finder jeg ikke en god
ejer, så vil jeg altså hellere slagte end at hesten skal nøjes med et ringe
sted at bo eller misrøgtes.

Nu er slagte så drastisk et ord, for vi slagter slet ikke her på farmen. Vi
lader dyrlægen give en giftsprøjte, det synes jeg er mere humant.
Jeg kan så godt følge dig i, at du ikke vil have din elskede hest andre
steder hen. Misrøgtede heste som genvinder tilliden til mennesker igen, kan
blive så depresive at de sulter sig selv ihjel, hvis de flyttes til andre
omgivelser.
Du skal lige have et * kæmpe kram *, for at have taget en sølle dreng til
dig og gjordt hans dage lykkelige igen. Jeg vil altid have et stort hjerte
for mennesker som ligger deres energi i en forhutlet stakkel.
Den hest som stod med ætsede ben - Masiga Mosebæk, løskøbte jeg selv og
havde den til at hænge i en sele fra loftet i et år. Hun fik 6 gode år hos
mig inden hendes mén blev så omfattende at hun måtte have den sidste
sprøjte. Hun fik i den tid 3 føl. Den første blev eksporteret til Frankrig,
den anden er den hoppe jeg nu skal af med, den tredje kom til Holland. Så
jeg har mine rigtig gode grunde til at være øm over min hest.
Min hest ved simpelthen slet ikke, hvad det vil sige ikke at blive behandlet
med venlighed og respekt, og jeg tror hun ville blive aldeles paf, hvis hun
blev udsat for hårdhændet behandling! Selv om hun ikke har vist sit fulde
potientiale i løb, så er hun altid blevet behandlet som en topatlet.

Mvh. Lene

Fra : Marlene

Dato : 14-01-03 14:26

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e23f29f$0$71607$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Snip

> Den hest som stod med ætsede ben - Masiga Mosebæk, løskøbte jeg selv og
> havde den til at hænge i en sele fra loftet i et år.

Hvad menes der med det - i en sele? I øvrigt et rigtigt godt indlæg. At give
hesten en sprøjte derhjemme i rolige og vante omgivelser, kan kun være det
allerbedste - det er jeg fuldstændig enig med dig i - en debat der i øvrigt
også har kørt her i gruppen.

Jeg håber, du finder en god ejer (og dog ikke for ung - jeg er ikke så vild
med konfirmander!), så du også er i stand til at holde øje med din hest, som
du selv nævner.

Mvh. Marlene.

Fra : Lene

Dato : 14-01-03 15:18

"Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote in message

> [...]
vild
> med konfirmander!), så du også er i stand til at holde øje med din hest,

Hej Marlene,
Hesten var i starten for afkræftet til at holde sig oprejst, og hendes
forvoksede og opløste hove var så ømme at hun kun med store smerter kunne
stå på dem.
Jeg fik lavet et hul i taget på laden og så hang hun i en støttesele som var
fastgjort til en stor JCB ( min mand er murer ). Da hun var kommet sig lidt,
blev hun dagligt løftet op gennem taget og kørt ned i en nærliggende skovsø,
hvor hun hang understøttet af selen og svømmede.
I starten virkede hun bare ligeglad med alt omkring hende, og de første
mange gange hun var i søen, hang hun bare i selen og var passiv.

Jeg talte senere med nu afdøde travtræner Harald Lund som havde haft hende i
træning som unghest. Han var dybt rystet og berørt af den behandling, hun
havde været udsat for. Masiga var en virkelig velafstammet og talentfuld
unghest der var blevet købt af nogen superdejlige mennesker hos opdrætteren.
De var bare helt urealistiske omkring deres køb. De kunne bare ikke begribe
at en nok så god væddeløber, skal have tid til at udvikle sig. Det er altså
ikke altid at en hest vinder sine 3 første starter - men nye hesteejer lider
desværre ofte af denne vildfarelse...... Ud med hesten og en ny ( og ofte
ringere ) ind.
Hesten blev handlet og handlet, senere forsøgt ifolet uden succes. Handlet
og handlet og så foræret væk.

Ja, sådan kan det gå. Hun vandt i øvrigt 520.000 ved starter i Sverige før
jeg lagde føl i hende. Det misrøgt hun havde været udsat for blev ved med at
forfølge hende, og det var til syvende og sidst mén herfra der satte stopper
for både væddeløbene og til sidst hendes liv.

Mvh. Lene

Fra : PJM

Dato : 14-01-03 15:41

> Det misrøgt hun havde været udsat for blev ved med at
> forfølge hende, og det var til syvende og sidst mén herfra der satte
stopper
> for både væddeløbene og til sidst hendes liv.

Da jeg uden tvivl er en af de, du hader mest lige nu for min reaktion på din
første trådstart, vil jeg da godt lige indføje, at du nu lyder meget mindre
kynisk og overvejet, end det fremgik dengang. Da syntes jeg helt klart, at
du kun brugte den med hestehandlerne som et dække og en slags undskyldning
for dig selv. Efter dine seneste indlæg, er vi nok allesammen blevet lidt
klogere -også selv om jeg stadigvæk ikke bryder mig om den der
"dur-ikke-væk" holdning overfor levende væsener. En af de, der skældte mig
mest ud, udtrykte vel også min egen mening om, at du har et ansvar for at
finde en god ny ejer og Ole kom jo faktisk med en slags tilbud, som jeg selv
ville have fremsat, hvis jeg havde haft muligheden for det.

mvh
pjm

Fra : Lene

Dato : 15-01-03 12:07

"PJM" <doink@hotmail.com> wrote in message news:b017ha$mlt$1@sunsite.dk...

> [...]
selv
> ville have fremsat, hvis jeg havde haft muligheden for det.

Hej PJM,
jeg hader ingen - -

Jeg var engang til et kursus om fortolkning af kortbeskeder så som emails,
sms osv.
Hovedebudskabet kunne koges ned til, at man bør være varsom med at tillægge
en afsender af en kortbesked specielle værdier eller hensigter som ikke
direkte er udtrykt. Meget ofte tager man nemlig fejl - mest af alt fordi
forskellige mennesker har forskelligt sprogbrug og udtryksmåde.
Måske er det det som er sket *s*

Jeg vil have hesten her i mit nærmiljø, så jeg kan følge den i fremtiden -
og den skal helst et sted hen, hvor den bliver redet eller kørt jævnligt,
for den elsker at være i hænder.

Ang. Oles tilbud : Jeg er dybt modstander af at forære dyr væk, det gælder
sig alt fra kanariefugle over kattekillinger til heste. Jeg har altid vægtet
det meget højt at have en god kommunikation med de hesteejere som har købt
heste hos os, og det er en politik jeg agter at holde fast i. - - Og den
bemærkning kan du, Ole eller gruppen så tolke på som i vil!

Mvh. Lene

Fra : PJM

Dato : 15-01-03 13:43

> [...]

> heste hos os, og det er en politik jeg agter at holde fast i. - - Og den
> bemærkning kan du, Ole eller gruppen så tolke på som i vil!

Jeg prøver at tolke det positivt og er langt hen ad vejen enig -men regner
dog også Ole som en af de, der kan opfylde dine krav, hvad enten der er
penge imellem jer eller ej.

pjm

Fra : Lene

Dato : 16-01-03 11:08

> [...]

regner
> dog også Ole som en af de, der kan opfylde dine krav, hvad enten der

Hej PJM,
hvis jeg skulle vælge at sælge den til en rideskole, ville jeg vælge
en her i nærheden.

Jeg må så ærligt sige, at jeg ikke mener at rideskoleelever kan være
tjent med at lære ridekunstens finesser på en traver, og kan da undre
mig over hvor udbredt denne race er på nogen rideetablisamenter.
Travheste er vældige at ride på, men ikke hvis man gerne skulle lære
lidt om dressurens mysterier. Travere er jo generelt meget lærenemme,
men avles til at have en kropsbygning som favorisere et helt andet
diagonalt bevægelsesforløb end det trav som en ridehest udfører.
Jeg synes det er lidt unfair mod eleverne, at give dem en hest som fx
er 163 i stang, men 175 i længde og så skal de lære at samle bagparten
i samlet trav, - specielt da mange travheste ved så lave hastigheder
faktisk er nød til at gå pasgang eller tølt for ikke at skøjte sig
over benene.
Men det er vist en anden diskution.......

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 14-01-03 18:23

Hvis hesten var i så dårlig forfatning så ville jeg helt sikkert have
aflivet den. Hvem har det tjent mest at holde denne hest i live??????

Her kan jeg forstå at man ville aflive.

--
Hilsen
Annette

Fra : Lene

Dato : 15-01-03 13:39

Kære Annette,
da jeg købte Masiga, var der ingen der kunne vide, hvad hesten ville udvikle
sig til, så det var ikke en økonomisk kalkule der fik mig til at ligge det
store arbejde i at pleje hende - men selvfølgelig kan man da altid diskutere
om det er bedst for misrøgtede dyr at blive aflivet på stedet. Nu er det jo
ikke dyreværnskonsulenten, der afgør om den eller den skal leve eller dø i
dyreværnssager, det gør kredsdyrlægen! Hans afgørelse er suveræn. Det er
efterfølgende dyreværnskonsulentens arbejde at finde passende logi for de
dyr som ikke aflives. Akut logi og efterfølgende varende opholdssted. I
Masigas tilfælde viste det sig komplet umuligt at finde akut logi, så jeg
tilbød at give den husly til der kunne findes en løsning. Ideen med at hænge
den i sele fra loftet, gav dens hove mulighed for at restituere sig uden
belastning. Efterfølgende nedlagde kredsdyrlægen transportforbud til
hornkvaliteten var blevet bedre. Da der skulle findes et varende opholdssted
var der ingen der ville overtage ansvaret for hende, mest af alt fordi ingen
jo ønsker at binde an med en hest som er behandlingskrævende. Masiga var
altså blevet en uanbringelighedssag, som jeg så valgte at give et hjem - -
Hvis du er uenig i kredsdyrlægens afgørelse i den konkrete sag, så synes jeg
da du skal rette henvendelse til ham. Han besøgte hende faktisk jævnligt i
alle hendes leveår. Jeg lærte ham at køre sulky, og han kørte mange gode
søndagsture i skoven med hende, - så han behøves ikke at grave i arkiverne
for at finde hendes sag frem.
Hvis du mener det er for dårligt af mig at påtage mig pleje af en syg hest,
så værsgo - der er jo meningsfrihed i Danmark.

Masiga blev forøvrigt 15 år, hvoraf jeg havde hende i 9.

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 15-01-03 15:12

Hej igen

En hest der er så dårlig eller misrøgtet at den ikke kan stå på sine ben er
efter min mening klart en hest som jeg ville vælge at aflive - for hestens
skyld.

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 15-01-03 23:21

Undskyld men jeg sagde bare min mening om at her i denne sag kunne jeg have
forstået hvis du ville aflive.....og ikke i en sag som den første tråd du
skev om en hest der var sød og i orden og kunne blive en dejlig ridehest for
andre også.

hilsen

Annette

Fra : Lene

Dato : 16-01-03 10:09

Altså Anette,
hvis man overtager et dyr fra dyreværnet så HAR KREDSDYRLÆGEN BESTEMT
AT DYRET IKKE SKAL AFLIVES! Og det er almindeligt at man skriver
under på, at man ikke må aflive dyret uden dyreværnets samtykke, med
mindre det sker i henhold til dyreværnsloven, fx ved en akut
tilskadekomst.

Jeg har aldrig sagt, at jeg ville fare ud og aflive min hest. Jeg
spurgte gruppen om noget respons for og imod.

Fra : Anet

Dato : 16-01-03 11:18

Nåh, men du behøver ikke at råbe til mig.

Og jeg skriver til dig at jeg kan forstå hvis den mishandlede hest var
blevet aflivet og ikke en sund hest.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 15-01-03 17:01

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e241bf9$0$71645$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> I starten virkede hun bare ligeglad med alt omkring hende, og de første
> mange gange hun var i søen, hang hun bare i selen og var passiv.

Sikke en historie. Det gjorde mig meget ked af at læse, at nogen kan være
sådan over for et dyr. Hendes liv startede så godt, men hun kom ved en
tilfældighed ud til de forkerte mennesker. Det er sgu uretfærdigt. Hvor er
jeg så glad for, at hun trods alt havde det rigtigt godt ved dig. Du gjorde
en indsats, må jeg sige. Hvorfor døde hun af sine mén fra de år, som du
skriver???

Vh. Marlene.

Fra : Lene

Dato : 15-01-03 17:58

Fra : Lene

Dato : 15-01-03 18:08

Hej Marlene,
damen havde forsøgt at disiplinere hende, ved at svinebinde den til en
jernbjælke. Hesten havde så forsøgt at slide sig fri og derved fået en
rivskade i halshvivlerne. Den type skader, kan en hest leve helt
upåvirket af i lang tid, pludselig dukker problemerne så op uden man
altid kan sige hvorfor, men har det så med at blive stille og roligt
værre og værre. Da hun blev gammel kunne hun ikke rigtig styre
bagkroppen længere. Hun blev slinger og satte sig ind imellem bare ned
på halen som en hund, fordi nerveforbindelsen forsvandt. Så hun blev
aflivet.

Mvh. Lene

Fra : Marlene

Dato : 16-01-03 10:50

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e259525$0$218$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> bagkroppen længere. Hun blev slinger og satte sig ind imellem bare ned
> på halen som en hund, fordi nerveforbindelsen forsvandt. Så hun blev

Hej Lene.

Jeg forstår simpelthen ikke, at folk kan behandle et dyr på den måde. Jeg
kan skrive side op og side ned om, hvor ondt det gør i mig at høre om sådan
noget, og om at jeg bare ikke forstår, at nogle mennesker kan være så onde -
og uvidende - om dyr. Det er simpelthen for synd. Jeg ville ikke have psyke
til at arbejde ved et dyreværn; jeg ville simpelthen stå og tude, hvis jeg
så sådan noget, men hvor er jeg glad for, at der er nogen, som er så
robuste, at de kan klare det. (Jeg betaler så i stedet til 7 forskellige
foreninger, protesterer, underskriftsindsamling osv. - det er der jo
heldigvis også brug for).

Men jeg er glad for at høre, at hun fik det godt hos dig - det havde hun
fortjent.

Mvh. Marlene.

Fra : Lene

Dato : 16-01-03 12:22

> [...]

> heldigvis også brug for).
>
> Men jeg er glad for at høre, at hun fik det godt hos dig - det havde

Hej Marlene,
der er ikke rigtig ret mange som på sigt har psyke til at lave
dyreværnsarbejde - man brænder for sagen til man brænder ud, og så
glæder man sig over den lille forskel man har gjort. Og over at andre
tager over, hvor man selv slap.....

Tak, fordi du støtter op om sagen på forskellige fronter *s* Der er i
de sidste år adskillige eksempler på at fx underskriftsindsamlinger
har kunnet rykke i den rigtige retning - FDB tog jo fx Fois Gras ud af
handlen efter masive underskrifts protester.

Der går lige lidt tid inden jeg er på nette igen. Vi har en hest som
skal starte næste Onsdag i Odense, og der er altid mange ting at ordne
inden -

Vi snakkes - Knus Lene.

Fra : Marlene

Dato : 16-01-03 16:38

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e2695aa$0$178$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
Snip

> Der går lige lidt tid inden jeg er på nette igen. Vi har en hest som
> skal starte næste Onsdag i Odense, og der er altid mange ting at ordne
> inden -
>
> Vi snakkes - Knus Lene.

Held og lykke!

Vh. Marlene.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 14-01-03 19:45

Hejsa

Jeg fik godt nok gåsehud på armene af at læse hvad den stakkels hest har
været udsat for. Jeg synes at det trods alt var godt at hun var hos dig i de
sidste år af hendes liv. På den måde døde hun som en glad hest med tillid
til mennesket.