Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Lånomlægning
Fra : Firstname Lastname

Dato : 12-01-03 22:10

Hejsa

Jeg har et 7% realkredits lån på ca. 800.000,- jeg overvejer at omlægge
det til enten 5% i 27 år (kurs ~95.5) eller 5% i 20 år (kurs ~99.5). I
den forbindelse vil jeg holde omkostningerne nede.

Hvad skal jeg regne med at en omlægning koster?

Såvidt jeg ved skal man betale ekstra hvis man skal indfri det gamle lån
i utide (straks indfrielse), er det rigtigt? Er det billigere at omlægge
i forbindelse med en termin? (Jeg betaler 4 gange i året).

Er det rigtigt at omlægge til 5% nu eller skal jeg vente? Vil I anbefale
20 eller 27 årig lån? (Jeg vil ikke have flekslån eller lign.).

Med venlig hilsen
En anonym (Jeg vil helst undgå at Internettet kender til min økønomi,
håber I forstår.)

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 12-01-03 22:45

"Firstname Lastname" skrev:

> Hvad skal jeg regne med at en omlægning koster?

10.000 kr. (+/-), som bliver lagt oven i det nye låns restgæld.

> Såvidt jeg ved skal man betale ekstra hvis man skal indfri det gamle lån
> i utide (straks indfrielse), er det rigtigt?

Lånet kan opsiges med en måneds varsel til udgangen til et kvartal.
Straksopsigelse medfører differencerenter. Størrelsen heraf afhænger af hvor
tæt du er på kvartalet.

Er det billigere at omlægge
> i forbindelse med en termin?

Ja, bestemt.

> Er det rigtigt at omlægge til 5% nu eller skal jeg vente?

Hvis du forventer at renten (den lange) falder yderligere skal du vente, men
der er ikke noget galt i at omlægge nu.

Vil I anbefale
> 20 eller 27 årig lån?

Hvis din økonomi kan bære et 20-årigt lån, så vælg det. Der er kurstabet
lavere.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-01-03 22:58

Kenn Gerdes wrote:

> Lånet kan opsiges med en måneds varsel til udgangen til et kvartal.

Det plejer vist at være to mdr, dvs opsigelse pr 31 marts senest
d. 31 januar.

> Hvis du forventer at renten (den lange) falder yderligere skal du vente, men
> der er ikke noget galt i at omlægge nu.

Du bør være opmærksom på, at skal du f.x. sælge indenfor få år, kan det
koste kurstab ved yderligere rentefald.

> Vil I anbefale
>
> Hvis din økonomi kan bære et 20-årigt lån, så vælg det. Der er kurstabet
> lavere.

Til gengæld vil du miste en del af muligheden for at få en kursgevinst
når renten stiger og du vil omlægge til andet lån, muligvis 7%.

Så enten 30 års 5% eller stående lån, eller EUR med 30 Års løbetid.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 12-01-03 23:13

"Erik G. Christensen" skrev:

> Du bør være opmærksom på, at skal du f.x. sælge indenfor få år, kan det
> koste kurstab ved yderligere rentefald.

Ja, realkreditlån kan være en svær en. Godt du fik det med.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Firstname Lastname

Dato : 12-01-03 23:19

Erik G. Christensen wrote:
> Du bør være opmærksom på, at skal du f.x. sælge indenfor få år, kan det
> koste kurstab ved yderligere rentefald.
Jeg forventer at sælge indenfor få år. Derfor er jeg mest hooked på det
20 årige lån med 99.5 i kurs.

> Til gengæld vil du miste en del af muligheden for at få en kursgevinst
> når renten stiger og du vil omlægge til andet lån, muligvis 7%.
Hvorfor mister jeg muligheden for kursgevist når renten stiger?

> Så enten 30 års 5% eller stående lån, eller EUR med 30 Års løbetid.
Hvad er stående lån?

Fra : Martin Christiansen

Dato : 13-01-03 08:51

"Firstname Lastname" <name@company.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor mister jeg muligheden for kursgevist når renten stiger?

5%/20 er ikke (p.g.a. kortere løbetid) så rentefølsom som 5%/30 som vil
falde mere i kurs ved en rentestigning.

> Hvad er stående lån?

Flexlån.

Hvis du alligevel planlægger at sælge om f.eks. 3 eller 5 år kan du jo tage
et flexlån med en tilsvarende løbetid.

Mvh - Martin

Fra : Firstname Lastname

Dato : 12-01-03 23:11

Kenn Gerdes wrote:

>Ja, bestemt.

Tak.

>Hvis din økonomi kan bære et 20-årigt lån, så vælg det. Der er kurstabet
>lavere.

Min økønomi kan godt bære et 20 årigt lån. Men jeg er lidt bekymret for
om der er nogen bivirkninger

Lag os f.eks. antage at renten stiger voldsomt og jeg gerne vil sælge
min lejlighed om 5 år. Hvis køber overtager mit lån så skal de jo betale
mere i ydelse på det 20 årige lån. Betyder det så at jeg kan få mindre
for min lejlighed?

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 12-01-03 23:23

"Firstname Lastname" skrev:

> Min økønomi kan godt bære et 20 årigt lån. Men jeg er lidt bekymret for
> om der er nogen bivirkninger

Se i øvrigt Eriks udmærkede respons på mit første svar. Men alt afhænger af
din tidshorisont og dine forventninger til fremtiden.

> [...]
> min lejlighed om 5 år. Hvis køber overtager mit lån så skal de jo betale
> mere i ydelse på det 20 årige lån. Betyder det så at jeg kan få mindre

Købers finansieringsmuligheder har naturligvis indflydelse på salgsprisen.
Er renten steget kan salgsprisen godt blive lavere end den pris du kan få i
dag. Men køber behøver ikke overtage dit lån. Køber kan fx. optage flexlån,
hvis det er det han ønsker. Dit 20-årige lån er jo fastforrentet, og jeg kan
ikke se hvorfor ydelsen skulle stige hvis køber overtager lånet. Jeg ved
ikke om det er svar nok på dit spørgsmål.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : ab

Dato : 15-01-03 12:21

Der er nu taget hul på 4%.

ab

Fra : Martin Christiansen

Dato : 15-01-03 14:42

"ab" <abc_ab@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Der er nu taget hul på 4%.

Hvilke..?

Mvh - Martin

Fra : [DK]Garfield

Dato : 15-01-03 17:51

Hejsa AB,

jeg tror du tager fejl...

Har lige kigget på RD, og de har ikke åbnet en 4% 2025.
Jeg tror faktisk ikke denne åbner førend 5% 2025 kommer helt op
i 100.

Nykredit har ligeledes ikke en 4% 2025.

Garfield

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-01-03 17:42

"[DK]Garfield" <garfield@nal-net.dk.fjern> skrev i en meddelelse
> Har lige kigget på RD, og de har ikke åbnet en 4% 2025.
> Jeg tror faktisk ikke denne åbner førend 5% 2025 kommer helt op
> i 100.

RD har i dag meddelt at de udsteder en 4/25.

Så mangler vi bare en 4/35.... Og helst lige omkring kurs 99!

Mvh - Martin