SQL - En afkortelse af en variabel som den~
Fra : Kasper Johansen

Dato : 12-01-03 21:07

Hej gruppe.
Jeg sidder lige med et problem i min SQL.

Jeg vil have at den skal udtage nogle nyheder hvor de 2 første tegn i type
ikke
starter med "cc".

Altså noget lignende:

mysql_query("SELECT * FROM nyheder WHERE type != 'cc'");

Men hvordan? Nu er jeg ikke lige den stærkeste til SQL nemlig.

---
Mvh Kasper

Fra : Michael Barrett

Dato : 12-01-03 21:13

Kasper Johansen wrote:
> [...]
> starter med "cc".
>
> Altså noget lignende:
>
> mysql_query("SELECT * FROM nyheder WHERE type != 'cc'");

Prøv: SELECT * FROM nyheder WHERE type NOT LIKE 'cc%'

, hvor %-tegnet er et wildcard. I hvert fald i MSSQL Server 2000. Wildcard
er muligvis et andet i MySQL - evt. *?!

--
Michael Barrett

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-01-03 21:38

Michael Barrett wrote:

> Prøv: SELECT * FROM nyheder WHERE type NOT LIKE 'cc%'
>
> , hvor %-tegnet er et wildcard. I hvert fald i MSSQL Server 2000. Wildcard
> er muligvis et andet i MySQL - evt. *?!

det er samme syntaks på MySQL, jeg tror faktisk at det er SQL-standard
(men jeg har desværre ikke lært hvor jeg hurtigt kan checke det henne)

mvh

Jesper Brunholm