Test af raid hastighed ?
Fra : jesper

Dato : 12-01-03 20:22

Hej alle:

Da jeg er i trivl om min raid kører optimalt har jeg prøvet med div test
programmer som sandra og Performancetest fra norton.
de målinger svinger meget så hvad er det rigtige, hvilken
hastighed MB/sek skal man have.

Jeg har 2 stk diske maxtor 60gB udma 133 på min highpoint controller som
også er udma133.

De målinger jeg har lavet på min raid er mindre end vis jeg tester min 80 GB
maxtor disk som sider på min standart controller som også er udma133.

Venlig hilsen

Jesper

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 12-01-03 21:07

"jesper" <nubi@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
GB
> maxtor disk som sider på min standart controller som også er udma133.

Når du vil lave en harddisk hastigheds test er der to måder at gøre det på.
1) med disken i brug som alm disk
2) med en teoretisk tom disk

1) er det du gør, og her vil du få et resultat der afhænger af hvor fyldt
disken er og hvor fragmenteret den er.
Dvs du kan få mange forskellige resultater for den samme disk, men de siger
noget om hvordan disken er i praksis.
2) kan du lave med fx HD Tach eller WinBench og de giver teoretiske
målinger. De siger noget om disken, men den praktiske hastighed vil være
lavere, fx pga formatering (FAT (FAT16) er hurtigst, FAT32 og NTFS er
langsommere, men det afhænger dog noget a om der måles med store eller små
filer og fragmentering).

Endelig er der også spørgsmålet om dine diske er egnet til (hardware) raid.
Ikke alle er det. Jeg ved ikke om dine diske er egnet.

Det overrasker mig ikke specielt hvis dit raid er langsommere end disken
alene, men du vil også kunne lave målinger der viser det modsatte.
Her har jeg lidt målinger - bemærk fx stripe størrelsens indflydelse!
http://www.dhd.dk/computer/diske.htm

Og her er en stor og omfattende test af Raid controllere:
http://www.tech-report.com/reviews/2002q4/ideraid/index.x?pg=1

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Henrik Dissing

Dato : 13-01-03 16:37

On Sun, 12 Jan 2003 20:22:07 +0100, jesper wrote:

>Da jeg er i trivl om min raid kører optimalt har jeg prøvet med div test
>programmer som sandra og Performancetest fra norton.

Jeg kan fortælle dig at SiSoft Sandra ihvert fald tidligere har været
berygtet for at give meget upålidelige resultater i HD performance tests.
Den giver meget forskellige resultater afhængigt af hvor travlt CPU'en har,
og hvis du kører med en af de almindelige billige RAID controllere, har
CPU'en sikkert travlt når du tester disken.

Brug HD Tach i stedet for.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : jesper