hvad findes ellers på mikrokort?
Fra : Erik P. Vinther

Dato : 12-01-03 17:41

Hej,

Alle landets kirkebøger op til ca. 1890 og ditto folketællinger findes på
mikrofilm, men hvad ellers?

Findes der et katalog eller oversigt over det?

vh
Erik

Fra : LisBJensen

Dato : 12-01-03 18:16

"Erik P. Vinther" skrev d. 12-01-03 17:41 dette indlæg :
> [...]

> mikrofilm, men hvad ellers?
>
> Findes der et katalog eller oversigt over det?

Hej Erik.
Jeg ved at man f.eks også kan købe nogle skifte- og fæsteprotokoller på
mikrokort hos Landsarkivet i Viborg.
Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 12-01-03 18:41

Hej Lis,

Ved du om der er lavet et katalog?

vh
Erik

Fra : LisBJensen

Dato : 12-01-03 22:38

"Erik P. Vinther" skrev d. 12-01-03 18:41 dette indlæg :
> Hej Lis,
>
> Ved du om der er lavet et katalog?
>
> vh
> Erik

Nej det ved jeg ikke, men det kan man vel ringe til dem om. Jeg har
været så heldig at mine aner for de flestes vedkommende har holdt sig
til godset Iselingen ved vordingborg, ihvertfald fra 1775, hvad der var
før da er jeg stadig på jagt efter, for så er det krongodser vi skal
have fat i, og dermed rytterditrikterne.

Lis - 4684

http://www.kandu.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-01-03 00:21

"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev Sun, 12 Jan 2003 17:41:00 +0100

>Alle landets kirkebøger op til ca. 1890 og ditto folketællinger findes på
>mikrofilm, men hvad ellers?

Hvis du virkelig mener mikrofilm, så er det sådan at ufattelige mængder
af arkivalier er filmet på de såkaldet Mormonfilm. Udover det allerede
nævnte bla. kirkebøger op til ca. 1925, folketællinger 1901, 1906 og
1911, tingbøger, sifteprotokoller, fæsteprotokoller, lensregnskaber, og
meget meget mere. Af hver af disse film findes der som hovedregel kun
een eneste kopi her i landet, nemlig på Rigsarkivet.

Hvis du derimod mener mikrokort, så kan du denne side få en rimelig
oversigt over hvad der pt. findes og hvad man er igang med.
http://www.sa.dk/saf/Filmning/mikrokort.htm

>Findes der et katalog eller oversigt over det?

I et vist omfang, ja. Se:
http://www.sa.dk/saf/salgservice/kataloger.htm

Disse kataloger kan normalvis også ses på de respektive landsarkiver.

Men Filmningscentret plejer at være meget flinke til at besvare
forespøgsler omkirng disse ting. Se adresse mv.:
http://www.sa.dk/saf/aabtid/default.htm

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bodil Madsen

Dato : 13-01-03 10:21

For en 10 -15 år siden kunne man også købe mikrokort af andre arkivalier og
trykle værker fra, mener jeg at kunne huske "Dansk Historisk
Håndbogsforlag". Desværre har jeg smidt kataloget ud, men der var
adskilligt, også temmeligt dyrt.
Hvorvidt der stadig kan lade sig gøre, ved jeg ikke.
Mvh
Bodil Madsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-01-03 00:55

"Bodil Madsen" <annabodil@nyraad.net> skrev Mon, 13 Jan 2003 10:21:02
+0100

> [...]
>trykle værker fra, mener jeg at kunne huske "Dansk Historisk
>Håndbogsforlag". Desværre har jeg smidt kataloget ud, men der var

Der er jo iøvrigt også "Kildeskriftselskabet" som har udgivet en hel del
mikrokort. De fleste af dem er dog idag udsolgt fra forlaget.

http://www.sa.dk/lak/kilde/mikrokort.htm

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Hugh Watkins

Dato : 24-01-03 18:53

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote

snip

> [...]
> meget meget mere. Af hver af disse film findes der som hovedregel kun
> een eneste kopi her i landet, nemlig på Rigsarkivet.

Utah

Også på alle verdens Family History Centres mod et små gebyre

http://www.familysearch.org/Eng/Library/FHC/frameset_fhc.asp

The Latter Day Saints
LDS
are building a Temple in Priorsvej Frederiksberg

http://www.ldschurchtemples.com/

http://www.ldschurchtemples.com/cgi-bin/pages.cgi?copenhagen&geographical

circa 56000 dansk film rulle

enjoy

Hugh W

Family History Centers
open part time by volunteers

Aalborg Denmark
Riish¿jsvej 20
DK-9000
Aalborg, Nordjylland County, Denmark
Phone: 45-98131157

Aarhus Denmark
Langen¿Alle 31
DK-8000
Aarhus, Aarhus County, Denmark
Phone: +45-86141584

Copenhagen Denmark
Maglegards Alle 83
DK-2860
S¿borg, Denmark
Phone: +45-39561890

Esbjerg Denmark
Spangsbjerg M¿llevej 34
DK-6700
Esbjerg, Ribe County, Denmark
Phone: +45-75457725

Fredericia Denmark
Kaltoftevej 27
DK-7000
Fredericia, Vejle County, Denmark
Phone: +45-75912672

Frederikshavn Denmark
Nils Juelsvej 51
DK-9900
Frederikshavn, Nordjylland County, Denmark
Phone: +45-98427733

Odense Denmark
Lahnsgade 58
Odense C, Fyn County, Denmark
Phone: +45-66178674

Slagelse Denmark
Skovvejen 50
DK-4200
Slagelse, Vestsjaelland County, Vestsjaelland, Denmark
Phone: +45-53526837

Note: These are not mailing addresses. Because of limited staff, Family History Centers cannot respond to mail inquiries.

begin 666 spacer.gif
M1TE&.#EA"@`*`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````*``H`0 ((A(^IR^T/
$8RL`.P``
`
end

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-01-03 01:05

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> skrev Fri, 24 Jan 2003
17:53:24 -0000

>Utah

Bare lige for at undgå misforståelser: Jeg skrev at der, som hovedregel,
kun findes een kopi her i landet - og Utah ligger mig bekendt ikke her i
landet.

>Også på alle verdens Family History Centres mod et små gebyre

Nej, de har ikke kopier liggende. Men de kan bestille dem hjem fra Utah,
til gennemsyn i en måned er det vist.?

Det kan lands- og lokalarkiverne iøvrigt også i en vis udstrækning med
Rigsarkivets eksemplar.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : John Thomsen

Dato : 27-01-03 19:36

On Sat, 25 Jan 2003 01:04:51 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Nej, de har ikke kopier liggende. Men de kan bestille dem hjem fra Utah,
>til gennemsyn i en måned er det vist.?

Svagheden ligger i, at det tager nogle uger at få dem sendt frem, at
FHC i Danmark ikke har resoucer til at meddele når de er kommet, og at
de bliver returneret efter en lille uges tid.

>Det kan lands- og lokalarkiverne iøvrigt også i en vis udstrækning med
>Rigsarkivets eksemplar.

Ganske mange materialer er siden blevet om-fotograferet af RA, så de
er bedre (kvalitet) og mere up-to-date end de gamle mormon-film.

Efterhånden som mange lokalarkiver anskaffer kopier af disse vil FHC
blive overflødig.

Venligst
John

Fra : John Thomsen

Dato : 23-01-03 18:58

On Sun, 12 Jan 2003 17:41:00 +0100, "Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk>
wrote:

>Hej,
>
>Alle landets kirkebøger op til ca. 1890 og ditto folketællinger findes på
>mikrofilm, men hvad ellers?
>
>Findes der et katalog eller oversigt over det?

Jeg har set de øvrige indlæg i tråden, men ingen giver dig et fuldt
svar.

For det første, skal du være opmærksom på, at de kirkebøger der er
mellem 1814-1891, og som er mikrofotograferede, er KONTRA-bøgerne,
altså populært kordegnens eksemplar, mens du kan finde oriiginalerne i
præstens eksemplar på arkiverne.

For det andet er der udgivet katalog(er), nemlig et for Nørrejylland
før 1814 og et efter, ligesledes et (samlet) for Sønderjylland, et for
Fyn og et for Sjælland m.øer.

Den sidste er udgivet i bogform, mens de øvrige består af
maskinskrevne sider i et ringbind.

Jeg har for år tilbage OCR-scannet dem, og de cirkulerer derfor også
som rene tekstfiler, men måske ikke helt opdaterede )

Venligst
John

Fra : John Vennervald

Dato : 23-01-03 20:06

Hej

Det er kun delvist korrekt.
Landsarkivet for Sjælland har valg at lade hovedbøgerne filme.

Med venlig hilsen
John