tar fejlmelding "shrunk by xx bytes, paddi~
Fra : Mogens Dybaek Christ~

Dato : 12-01-03 13:51

Den er vist velkendt, men alt hvad jeg kan finde på google handler om
kopiering mellem flere maskiner.

Jeg kan ikke finde ud af, om det er en reel fejl, eller bare en
warning der kommer den forkerte vej ud. Det drejer sig om GNU tar
1.12.

Problemet: Jeg kører dual boot WinNT/Linux, og kører en ugentlig
backup hda -> hdb af "interessante" filer. Kører automatisk via et
"at" job på den mest pålidelige af de 2 installationer. (Ved
festlige lejligheder laves der en CD med de tar'ede filer.)

Nu får jeg pludselig denne fejl:

> tar: File /nt_e/WINNT/Profiles/mdc/Programdata/Microsoft/Outlook
> Express/Kladder.dbx shrunk by 48340 bytes, padding with zeros

Den har jeg aldrig set før. Outlook er i ugens løb blevet opgraderet,
og i den forbindelse har den lavet en eller anden processing af mail
foldere. Det er kun dem tar fejler på. (NT4 har i det hele taget været
omkring windowsupdate.microsoft.com.)

Filerne ser ud til at eksistere i min .tar.gz uanset fejlmeldingen.

Hvad tror I, duer min backup alligevel?

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Kent Friis

Dato : 12-01-03 14:56

Den 12 Jan 2003 13:50:36 +0100 skrev Mogens Dybaek Christensen:
> [...]
>og i den forbindelse har den lavet en eller anden processing af mail
>foldere. Det er kun dem tar fejler på. (NT4 har i det hele taget været

Kørte opgraderingen tilfældigvis på det tidspunkt hvor du tog backup'en?
Eller var der nogen der brugte Outlook på det tispunkt?

Som jeg læser advarslen, har tar først kigget efter hvor stor filen er,
og da den så er ved at læse den, konstaterer den at filen har ændret
størrelse. Altså at der er nogen andre der har pillet ved filen imens.

Mvh
Kent
--
What was your username?
<Clicketyclick> - B.O.F.H.

Fra : Mogens Dybaek Christ~

Dato : 14-01-03 22:06

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> Kørte opgraderingen tilfældigvis på det tidspunkt hvor du tog backup'en?
> Eller var der nogen der brugte Outlook på det tispunkt?

Nej, det kan ikke rigtigt lade sig gøre.

Det er en dual boot maskine, så NT var død som en sild. Men måske der
er installleret nogen patches på NT, der er incompatible med Linux'
NTFS driver?

Jeg er som sagt lidt forvirret over det her, og vil bare godt vide om
min backup er pålidelig.

> Som jeg læser advarslen, har tar først kigget efter hvor stor filen er,
> og da den så er ved at læse den, konstaterer den at filen har ændret
> størrelse. Altså at der er nogen andre der har pillet ved filen imens.

Og det kan jo kun forklares ved at NTFS-driveren giver ukorrkte data til
tar, da NTFS disken er mounted read-only.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-01-03 22:10

Den 14 Jan 2003 22:05:56 +0100 skrev Mogens Dybaek Christensen:

>Nej, det kan ikke rigtigt lade sig gøre.
>
>Det er en dual boot maskine, så NT var død som en sild. Men måske der
>er installleret nogen patches på NT, der er incompatible med Linux'
>NTFS driver?

Linux NTFS driver har i lang tid været betragtet som "Experimental -
do not use unless you are going to debug, and have GOOD backups".

>Og det kan jo kun forklares ved at NTFS-driveren giver ukorrkte data til
>tar, da NTFS disken er mounted read-only.

Ok, så burde den i det mindste ikke kunne smadre NTFS-partitionen, men
hvordan vil du bære dig ad med at restore fra backup'en?

Mvh
Kent
--
"Intelligence is the ability to avoid doing work, yet get the work done"
- Linus Torvalds

Fra : Mogens Dybaek Christ~

Dato : 15-01-03 11:11

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> Linux NTFS driver har i lang tid været betragtet som "Experimental -
> do not use unless you are going to debug, and have GOOD backups".

Jep, det er jeg med på, men læsning plejer at fungere udmærket.

> Ok, så burde den i det mindste ikke kunne smadre NTFS-partitionen, men
> hvordan vil du bære dig ad med at restore fra backup'en?

Bl. a. fordi NTFS ikke er fuldt understøttet har jeg også en
FAT32-partition. Så hvis uheldet er ude kan vi forhåbentlig få
vores personlige filer fumlet ind ad den vej. Det smarte ved den
her metode er, at hvis bare Linux bootes, tager et batch-job backup
af personlige filer i begge OS'er en gang om ugen.

Måske jeg skulle lave et forsøg: Flytte nogen Outlook-filer og restore
dem fra backup. Så kan jeg da få at vide om tar/NTFS driver har
korrumperet filerne.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-01-03 16:51

Den 15 Jan 2003 11:11:20 +0100 skrev Mogens Dybaek Christensen:

> [...]
>her metode er, at hvis bare Linux bootes, tager et batch-job backup
>af personlige filer i begge OS'er en gang om ugen.

Ok, så restoren er ikke noget problem Jeg ville nu stadig være
mistroisk overfor backup'en - der er nok en grund til at filerne
ændrer størrelse selvom der ikke er nogen der retter i dem.

Mvh
Kent
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.

Fra : Mogens Dybaek Christ~

Dato : 19-01-03 13:26

Lige en opdatering:

Jeg lavede forsøget med restore af Outlook-filer i går. D.v.s. jeg
smed dem ned i FAT32-partitionen, bootede NT. Så checkede jeg mod
originalerne med cygwin's md5sum. 2 filer fejlede.

Et chekc med hexl-mode i emacs viste, at i hvert fald en af de
restorede filer nu _kun_ indeholdt 00'er!

Så der må nok findes en anden måde til backup af Outlooks filer. Den
"nye" bruger tilsyneladende formater i NTFS, som min Linux ikke
kender.

Forsøgte også at pakke filerne med cygwin's tar, det så ud til at
gå bedre.