Omregning
Fra : slet IW236

Dato : 12-01-03 12:07

Hej NG!

Håber I kan hjælpe. Jeg har i dag hjulpet min søster med
matematiklektier. En af opgaverne lød på, hvordan man omregner fra
meter i sekundet til kilometer i timen.
Jeg har lært det engang, men jeg kan simpelthen ikke huske det.
På forhånd tak for hjælpen!

Hilsen
Jesper

Fra : Dorthe

Dato : 12-01-03 12:29

On 12 Jan 2003 11:06:30 GMT, Bigstar@IW236ofir.dk (slet IW236) wrote:

> [...]
>meter i sekundet til kilometer i timen.
>Jeg har lært det engang, men jeg kan simpelthen ikke huske det.

Hej Jesper.
Dejligt at du hælper din søster - Jeg er ikke matematikker, men det må
være sådan -
X meter om til km ved at dividere med 1000.
Sekunder til timer - 60 gange X sekunder = minutter
60 gange x minutter = timer.
Måske dukker der er mere enkelt svar op - tit svare folk hurtigt -
hvis der er fejl i et svar (mit) i en tråd ; - )
Kærligst Dorthe

Fra : Dettmaring

Dato : 12-01-03 12:42

"Dorthe" <Dorthekr@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Ja bare gang tallet i m/s med 3,6 så er resultatet i km/t

VH

Carsten
www.fysikogkemi.dk

Fra : Jesper Rahbek Mikkel~

Dato : 12-01-03 12:46

>Ja bare gang tallet i m/s med 3,6
>så er resultatet i km/t
>
>VH
>
>Carsten
>www.fysikogkemi.dk

Tusind tak!Men hvorfor er det lige det er sådan??

Hilsen
Jesper

Fra : Anders Bak

Dato : 12-01-03 14:38

"Jesper Rahbek Mikkelsen" <Bigstar@ofir.dk> wrote in message

> Tusind tak!Men hvorfor er det lige det er sådan??

Ja, jeg synes da også det fortjener en forklaring - jeg prøver:

Udganspunktet er, at på 1 sekund når vi en meter - dvs. 1m/s.

På en time vil vi så nå 1m. i hver af de 60 sekunder, i hver af de 60
minutter:
1m * 60s.*60m.=3.600 meter/t

Og omregningen fra m til km foregår ved at dividere med 1000 (der er jo 1000
meter på en kilometer):
3.600 m/t divideret med 1000 = 3,6 km/t.

Var udgangspunktet nu f.eks. 2 m/s, når vi dobbelt så langt på en time -
dvs: 2 m/s * 3,6 = 7,2 km/t.

Håber det giver mening!

MVH
Anders Vedel Bak.

Fra : Dorthe

Dato : 12-01-03 14:49

>Håber det giver mening!
>
>MVH
>Anders Vedel Bak.

Hej ...Ja jeg tænkte det nok .har lige printet "løsningen" ud - så jeg
også kan hjælpe mine unger på den "rigtige" måde - Dejligt !

Kærligst Dorthe

Fra : Jesper Rahbek Mikkel~

Dato : 12-01-03 14:57

> [...]
>ved at dividere med 1000 (der er jo 1000
>meter på en kilometer):
>3.600 m/t divideret med 1000 = 3,6 km/t.

Hej Anders!
Tusind tak for hjælpen. Det er skrevet meget præcist, tak!

Hilsen
Jesper

Fra : Anders Bak

Dato : 13-01-03 20:09

"Jesper Rahbek Mikkelsen (slet PC6IB)" <Bigstar@PC6IBofir.dk> wrote in
message news:10423799000.418761162243321@dtext.news.tele.dk...
> jeg synes da også det fortjener

> Hej Anders!
> Tusind tak for hjælpen. Det er skrevet meget præcist, tak!
>
> Hilsen
> Jesper

Hej Jesper,
Du er velkommen
Glæder mig du synes det er præcist - da det er en del af mit daglige
virke.....

Mvh
Anders Bak

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-01-03 14:49

"Jesper Rahbek Mikkelsen" <Bigstar@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Tusind tak!Men hvorfor er det lige det er sådan??

"Hemmeligheden" er blot den at du måler den store størrelse ved hjælp af
den lille størrelse.

Når du altså har m/s og vil have km/t, skal du simpelthen finde ud af hvor
mange gange den lille størrelse (m/s) er indeholdt i den store størrelse
(km/t). Det er den 3,6 gange.

De 3,6 gange finder du ved først at finde ud af hvor mange gange du skal
have 1 meter for at få en km. Det er naturligvis 1000 gange.
1 meter udgør altså 1/1000 af en km (er 1000 gange så lille)

Dernæst finder du hvor mange gange du skal have 1 sekund for at få 1 time.
Her skal du gange 60sekunder med 60 =3600 sekunder
1 sekund udgør altså 1/3600 af en time.

m/s skal så erstattes med km/t - m fandt vi ud af var det samme som 1/1000
og s fandt vi ud af var det samme som 1/3600

Husk at brøkstregen er det samme som et divisionstegn - du har altså 1/1000
divideret med 1/3600.

DA man dividerer to brøker med hinanden ved at "gange med den omvendte" (det
omvendte af 1/3600 = 3600/1) har du altså:

1/1000 *3600/1 = 3,6.

Du kan altså sige at for at få km/t må du finde ud af hvor mange gange du
har m/s for at få km/t - og det er 3,6 gange.

Eks.: find ud af hvor meget 10 m/s er i km/t?

10 m/s *3,6 = 36 km/t

Det betyder altså at man spørger: hvor mange meter bevæger man sig i et
sekund. Svar: 10 meter.
Så spørger du : hvor mange meter bevæger man sig så på en time? svar: 36
kilometer ( du har jo netop svaret at du for hvert sekund bevæger dig 10
meter - på 60 sekunder (1 minut) har du bevæget dig 10*60 m =600 meter og
for hver 60 minutter (1 time) har du bevæget dig 600 meter gange 60 = 36000
meter = 36 km.)

Det er forklaringen. Metoden er blot : gang med 3,6 når du vil omregne m/s
til km/t.

--
ahw

Fra : Jesper Rahbek Mikkel~

Dato : 12-01-03 15:04

Arne H. Wilstrup <karl@megetsmart.dk> skrev:

> [...]
>må du finde ud af hvor mange gange du
>har m/s for at få km/t - og det er 3,6 gange.
>
>Eks.: find ud af hvor meget 10 m/s er i km/t?

Tak for den dybdegående forklaring!

vh
Jesper