højre og venstre
Fra : Bo

Dato : 12-01-03 11:41

Hvordan er det nu med sejlads !
Er der højretrafik overalt på jorden ? eller på engelske floder er der venstretrafik ?

Som bekendt er der med jernbaner de fleste steder venstretrafik, undtagen Danmark,
Tyskland og Polen der som de eneste har højretrafik.

Ja vejene ved alle at England og tidlige kolonier har venstretrafik, også Thailand og
landene omkring har venstretrafik, det gælder også de tidligere Dansk Vestindiske Øer, der
nu er USA-område.

Fra : Lars Poulsen

Dato : 12-01-03 11:55

Hej Bo

De Internationale Søvejsregler gælder over hele jorden - og de
foreskriver at man holder sig i stybord side af et snævert farvand -
så der er altså "højretrafik" overalt på søen.

_/)_/)_/)_

Venlig hilsen -og god vind

Lars Poulsen

-se min maritime hjemmeside på: http://www.larspoulsen.dk

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 12-01-03 13:21

"Lars Poulsen" <LarsPoulsen@mail.dk> wrote in message
> [...]
> foreskriver at man holder sig i stybord side af et snævert farvand -
> så der er altså "højretrafik" overalt på søen.

(nu poster jeg i bunden som man burde gør for læsbarhedens skyld)

Der er som bekendt steder hvor lokale regler siger det modsatte - tag
færgene ved Helsingør, for eksempel. Man burde kigge i det lokale lods.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-01-03 15:20

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev

> Der er som bekendt steder hvor lokale regler siger det modsatte - tag
> færgene ved Helsingør, for eksempel. Man burde kigge i det lokale lods.

Det er jo, fordi der er trafikseparering, og tværgående trafik skal ske
vinkelret på trafiksepareringen. Det er ikke lokalt bestemt, men som oftest
bestemmer man, at skal der være trafikseparering holder nordgående trafik
mod øst, og sydgående mod vest. Det er normalt ved alle trafiksepareringer.

Men der er nok osse eksempler på det modsatte. Problemet er jo, at selv om
der er internationale søvejsregler er der stadig gamle, lokale skikke, som
har overlevet romerne og briternes hærgen ...

Der er jo stadig dem som påstår, at nul meridianen ikke ligger ved Greenwich
men et helt andet sted (hver land og imperie har jo haft deres "egen"
nulmeridian)

Ang venstrekørsel..

Mange påstår, at det også er det mest naturlige set ud fra menneskets
reaktionsmønster simpelthen fordi mennesket har et medført instinkt til at
undvige til venstre i langt de fleste tilfælde.

Prøv selv at lægge mærke til, næste gang I går lige mod en anden person og
skal "danse" uden om. Det første man instinktivt gør, er at trække mod
venstre.

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Ivar

Dato : 12-01-03 22:34

Claus Tersgov skrev:

> Prøv selv at lægge mærke til, næste gang I går lige mod en anden person og
> skal "danse" uden om. Det første man instinktivt gør, er at trække mod
> venstre.

Det er ikke rigtigt. Her i landet går man primært højre om hinanden.
Det tænker man måske ikke over, men tager man til England, og er lidt
opmærksom, opdager man, at der fortrækker folk at passere venstre
om hinanden.

En gang fortalte jeg det til en dansker, der havde været bosat i England
i et halvt år. Hun påstod hårdnakket, at det var noget pjat, "man tog altid
den nærmeste vej forbi hinanden". Men i tiden efter var hun mere opmærksom
og et stykke tid efter gav hun mig ret.

Prøv at tænke over det, næste gang I passerer nogle i en gang eller ligende.

Ivar

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-01-03 23:50

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3e21df34$0$83838

> Det er ikke rigtigt. Her i landet går man primært højre om hinanden.

Ja, det er det mest hensigtsmæssige og det er også det man gør, når man har
tid til at tænke sig om. Men det er ikke det man gør, når man skal handle
hurtigt og instinktivt. Jeg læste engang en artikel om det, forskere har
faktisk forsket i netop dette fænomen. Det har noget at gøre med den måde
hjernen fungerer på. Det er mange år siden, så jeg kan ikke længere huske de
nærmere detaljer.

Ofte når folk støder sammen er det jo netop fordi, begge har trukket til
venstre. Var man trukket til højre stødte man jo ikke sammen

Claus

Fra : Troels Hansen

Dato : 13-01-03 08:43

Claus Tersgov wrote:

> Ofte når folk støder sammen er det jo netop fordi, begge har trukket til
> venstre. Var man trukket til højre stødte man jo ikke sammen

Hvis begge var trukket til venstre var de da heller ikke stødt sammen!?!?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-01-03 13:07

"Troels Hansen" <idle@idle_antispam_.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis begge var trukket til venstre var de da heller ikke stødt sammen!?!?

Altså...

Tag et skridt frem og ræk venstre hånd ud til siden. Hvor stritter den hen?
Vend dig så helt om og tag et skridt tilbage. Ræk venstre hånd ud. Hvor
stritter den hen?

Gør så det samme med højre hånd og se, hvad der sker...

Holder begge til højre vil man komme væk fra hinanden, holder begge til
deres *respektive* venstre ramler man ind i hinanden...

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 13-01-03 13:15

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Altså...

HA-HA. ROTFLMAO

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-01-03 13:15

> [...]

hen?
> Vend dig så helt om og tag et skridt tilbage. Ræk venstre hånd ud. Hvor

Det er selvfølgelig en forudsætning, at man følger den "normale" færdsel og
holder sig til højre for hinanden, akkurat som ved færdsel i bil, hvilket
var udgangspunket for tesen.

Claus

Fra : Troels Hansen

Dato : 13-01-03 17:48

Claus Tersgov wrote:
> Holder begge til højre vil man komme væk fra hinanden, holder begge til
> deres *respektive* venstre ramler man ind i hinanden...

Ikke desto mindre stod der ikke noget om *respektive* venstre i dit
indlæg. Her blev diskuteret hvis to folk kom gående, så ville de begge
passere venstre(højre i DK) om. Hvis begge personer gør dette vil de
IKKE støde sammen. Det andet kan kun diskutteres hvis der er defineret
en fælles højre-venster, som der fx er tilfælder når man sejler.

Fra : Calle.

Dato : 13-07-05 22:04

Claus Tersgov wrote:

> [...]
>
> Holder begge til højre vil man komme væk fra hinanden, holder begge
> til deres *respektive* venstre ramler man ind i hinanden...

vrøvl, går man mod hinanden har begge jo ikke venstre samme retning

--
Calle.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 13-07-05 23:14

Calle. wrote:

> vrøvl, går man mod hinanden har begge jo ikke venstre samme retning

Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men er det en tråd der er
her i dk.fritid.sejlads? Jeg kan nemlig kun se Calles ene indlæg.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-07-05 01:01

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev

> Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men er det en tråd der er
> her i dk.fritid.sejlads? Jeg kan nemlig kun se Calles ene indlæg.

Ja, dec 2003.......

Claus

Fra : Calle.

Dato : 14-07-05 16:14

Claus Tersgov wrote:
> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev

> Ja, dec 2003.......

ja, jeg ved ikke hvad der er gået galt. Men indlæget kom hos mig, og jeg
opdagede forst datoen da jeg havde svaret ;-(
--
Calle.

Fra : Bent E.

Dato : 13-01-03 14:18

> [...]
person og
> skal "danse" uden om. Det første man instinktivt gør, er at trække mod

Det kommer sig af at vi tidligere havde sablen i højre hånd.
Det var således nemmere at hugge hovedet af hinanden, hvis
begge holdt til venstre.
Derfor!

Mvh.
Bent E.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-01-03 14:39

Mon ikke denne sag er ved at være lidt OT

Bjarke

Fra : Allan Unnerup

Dato : 15-01-03 19:28

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
> Mon ikke denne sag er ved at være lidt OT

Nej, slet ikke.
Hvis det sker på en båd, risikerer man jo at falde i vandet

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 12-01-03 21:50

Husk også at det har betydning om man er for indadgående eller udadgående...
Mvh
Jess M

Fra : Allan Unnerup

Dato : 15-01-03 19:24

> Prøv selv at lægge mærke til, næste gang I går lige mod en anden person og
> skal "danse" uden om. Det første man instinktivt gør, er at trække mod
> venstre.

Så overholder du ikke politivedtægten!!!

Jeg har en bog med Storm P. tegninger, hvor Storm P. gør grin med denne
politivedtægt.

Med venlig hilsen
Allan Unnerup