udskrivning af DOS grafik på Matrix printe~
Fra : Petersen_Michael

Dato : 12-01-03 11:05

Hej, jeg har fået et problem omme på jobbet, efter at jeg har fået "ny" PC

jeg benytter et gammelt DOS baseret CAM program, til kommunikation med en
CNC styret drejebænk, programmet giver mulighed for dels at udskrive et
kontrol blad, dels at udskrive en mål skitse til emnet.

da jeg benyttede en gammel 486 PC, var der ingen udskrifts problemer, men nu
hvor jeg har opgraderet til en 350MHz Pentium på et ASUS P2B-LS bundkort
kan jeg godt udskrive kontrolbladet (ren tekst) men ikke mål skitsen
programmet melder ikke fejl, ej heller printeren, printeren skupper blot et
blankt stykke papir igennem.

i BIOS mener jeg at have angivet samme indstillinger for LPT porten, som på
den gamle PC.

grundet DOS programmet, er det ikke lykkedes at skabe kommunikation, til
andet en en ældre Matrix printer

da jeg fik PCen ned, fra vores meget fjerne delvist ikke eksisterende EDB
afdeling, var den udstyret med win2K, men det kunne jeg ikke få til at
kommunikerer med mit DOS program, muligvis pga. den hardware dongle, som er
monteret i LPT porten?
hvorfor jeg nedgraderede til win98.

hvis det ikke er min BIOS opsætning, hvad kan der så være galt?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : Ivar

Dato : 12-01-03 11:46

Petersen_Michael skrev:

> hvis det ikke er min BIOS opsætning, hvad kan der så være galt?

Er printeren tilsluttet com- eller lpt-porten?
Virker printeren stadig med den gamle pc?
Havde den gamle pc nogle kommandoer til printeren i autoexec.bat?
Hvilket fabrikat er den gamle matrix printer? Epson?

Ivar

Fra : Petersen_Michael

Dato : 12-01-03 12:48

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Er printeren tilsluttet com- eller lpt-porten?

printeren er sluttet til LPT porten, i røven af den HW dongle der hører til
programmet,

> Virker printeren stadig med den gamle pc?

ja, jeg benytter samme setup på en gammel IBM 486 uden problemer

> Havde den gamle pc nogle kommandoer til printeren i autoexec.bat?

jeg vil da på Mandag lige prøve at se om der står noget interessant i
Autoexec.bat

> Hvilket fabrikat er den gamle matrix printer? Epson?

ja, det er vidst en gammel Epson printer, den skriver egentlig alt taget i
betragtning meget pænt, (hvis man kan sige det om en matrix printer) men
papir seperatoren er død, så den må kun fodres med et enkelt ark, ellers
forsøger den at mase hele bunken ned og rund over valsen. :-/

Fra : John Vedsegaard

Dato : 12-01-03 15:58

> [...]
>
> ja, jeg benytter samme setup på en gammel IBM 486 uden problemer

> jeg vil da på Mandag lige prøve at se om der står noget interessant i

Prøv også at se hvad config.sys indeholder.
Det hele skal bare være magen til.

John Vedsegaard

Fra : Petersen_Michael

Dato : 12-01-03 18:34

"John Vedsegaard" <taform@c.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv også at se hvad config.sys indeholder.
> Det hele skal bare være magen til.
>
> John Vedsegaard

okie, jeg kigger lidt på filerne når jehg kommer på job

tak for hjælpen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 13-01-03 21:42

"John Vedsegaard" <taform@c.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv også at se hvad config.sys indeholder.
> Det hele skal bare være magen til.

jeg har luret lidt i autoexec.bat og config.sys
på den oprindelige PC (og på en gammel 486 IBM maskine)
der kører fortrinneligt med tidligere nævnte DOS applikation..

jeg kan ikke se at der i nogen af filerne står noget der henfører til
printer setuppet..

der stod fortrinsvist noget om codepage, contry og keyboard

jeg har bemærket at winbøvl ikke har auto detekteret printeren
så jeg valgte idag at installerer printeren som standart printer for win.
printeren er en Epson LQ - 570+ ECS/P 2 windows har driver til enheden..
men en test side blev ikke udskrevet korrekt.. :-/
der kom en spredt forvirring af ascii tegn

lurer lidt på om der kan være kabel fejl?

Fra : John Vedsegaard

Dato : 15-01-03 03:16

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:avv8b3$dvp$1@sunsite.dk...
> [...]
> printer setuppet..
>
> der stod fortrinsvist noget om codepage, contry og keyboard

OG HIMEM.SYS, EMM383.EXE & noget mere?

> jeg har bemærket at winbøvl ikke har auto detekteret printeren

Autodetekt kan ikke udføres på meget gamle printere, da de ikke har et unikt
ID.

> [...]
> men en test side blev ikke udskrevet korrekt.. :-/
> der kom en spredt forvirring af ascii tegn

Måske kan Winbøvl driveren slet ikke udskrive i grafisk mode, så vil du få
problemer som omtalte. Samme vil ske hvis en driver ikke er loadet f.eks. *.
BGI (Borland Graphics).

> lurer lidt på om der kan være kabel fejl?

Sikkert ikke.

Prøv at sende en kopi af hele autoexec.bat og config.sys til den nye
computer.

I nyere computere kan man også indstille LPT på forskellige måder, jeg ved
ikke hvilken der er rigtig, du må prøve dig frem.

Endvidere hvis du starter i et dosvindue, kan windows sagtens lave kuk i
den. Prøv at starte direkte i DOS, uden windows overhovedet er startet,
eventuelt fra en diskette. Fremstillet på den gamle computer (for at få
korrekte filversioner) med følgende:

Format A: /s
Copy autoexec.bat A:
Copy config.sys A:

Desuden kopiere alle filer der henvises til i autoexec.bat og config.sys til
samme positioner på A Drevet.

Nye biblioteker laves ved md navn

Derefter Copy fil a:/navn

Bingo nu har du en disk som starter rigtigt og du kan starte dit program
præsis som på den gamle compluder.

Alt hvad du har lavet på A: kan nu laves på C: og harddisken kan køre dit
program rigtigt.

Husk at alle henvisninger til A: og C: skal være rigtige.

Der kan også være en fil som gemmer opsætning af dit program, den skal også
være rigtig.

Alle linier der hedder noecho kan du fjerne, så ser du fejlmeddelser, evt.
indsæt pause efter hver hver kommando, hvis det går for hurtigt.

Der kan også være problemer hvis du har M$-windows på samme maskine (forkert
filversion og andet) Du kan evt. have 2 partioner, en med DOS og en med
windows.

John Vedsegaard

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-01-03 16:40

"John Vedsegaard" <taform@c.dk> skrev i en meddelelse

tak for input

> OG HIMEM.SYS, EMM383.EXE & noget mere?

jeg prøver at kigge på lidt flere filer

> Prøv at sende en kopi af hele autoexec.bat og config.sys til den nye
> computer.

jeg har kopieret Autoexec.bat + Cponfig.sys ind
og kun ændret biblioteks navnene, til de aktuelle..

> I nyere computere kan man også indstille LPT på forskellige måder, jeg ved
> ikke hvilken der er rigtig, du må prøve dig frem.

jeg har sat BIOS indstillingerne for LPT porten op på samme måde, som på den
gamle PC

> Endvidere hvis du starter i et dosvindue, kan windows sagtens lave kuk i
> den.

jeg kører fuldskærm

> [...]

(forkert
> filversion og andet) Du kan evt. have 2 partioner, en med DOS og en med

jeg ved at det DOS program, jeg benytter kan kører fra en partition, hvorpå
der også ligger win95, kan godt nok ikke huske hvad det var for en gammel
Matrixprinter der blev benyttet i det tilfælde, men det virkede..

så det skal kunne kører, selv om winbøvl ligger på samme partition, og er
bootet..