MS Windows
briani 27239
Optimal opsætning, hvis nogen?
Fra : Henrik Jepsen

Dato : 12-01-03 00:22

Jeg har 2 harddiske et DVD drev og et cdrom drev i min spand. De 2 harddiske
er på Primary, DVD' og CD' på seccondary. En tanke strejfede mig... Er der
nogle fordele ved at sammesætte disse anderledes, eller hvordan fungere det
når en seccondary enhed skal ''snakke'' med en primary enhed?

Det jeg bruger mest er CD'rommen og Den ene harddisk.

--
Henrik Jepsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 12-01-03 00:58

Henrik Jepsen wrote:
> Det jeg bruger mest er CD'rommen og Den ene harddisk.

Hvis din cdrom ikke er en brænder er det svimlende ligegyldigt.
Det er det forøvrigt også hvis der er en brænder, for der er lige
så mange medninger som der er folk der samler pc'er.

mvh
Henning

Fra : Jimmi W.

Dato : 12-01-03 02:23

Jeg mener absolut ikke at det er lige meget. Du skal sætte de to hardiske på
samme kabel og DVD og CD-rom på samme kabel.

Hvis du sætter en ata 33 enhed på samme kabel som en ata 100 enhed køre ata
100 enheden kun med 33Mb/sec.

MVH
Jimmi

Fra : Madsen

Dato : 12-01-03 02:41

Jimmi W. skrev:

> Hvis du sætter en ata 33 enhed på samme kabel som en ata 100 enhed
> køre ata 100 enheden kun med 33Mb/sec.

Sådan så det ud for 2-3 år siden ja, men det hører fortiden til.
Dagens bundkort kører independent device timing. Slå det op på
Google :)

Madsen.

Fra : Jimmi W.

Dato : 12-01-03 12:42

> Sådan så det ud for 2-3 år siden ja, men det hører fortiden til.
> Dagens bundkort kører independent device timing. Slå det op på
> Google :)

Det viste jeg ikke, man bliver klogere hver dag.

Jimmi

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 12-01-03 17:10

Såvidt jeg ved kræver det dog at man har 80 leder kabel istedet for de
gængse 40 leder kabler.
(de 40 ekstra ledere fungerer som skærm).

Fra : Henrik Jepsen

Dato : 12-01-03 03:40

Madsen wrote:

> Sådan så det ud for 2-3 år siden ja, men det hører fortiden til.
> Dagens bundkort kører independent device timing. Slå det op på
> Google :)

Jeg takker for jeres svar

--
Henrik Jepsen

Fra : Madsen

Dato : 12-01-03 17:28

Jens Peter Karlsen skrev:

> Såvidt jeg ved kræver det dog at man har 80 leder kabel istedet
> for de gængse 40 leder kabler.

Det er rigtigt. Uden et 80 leders kabel (ellere rettere 40 ledere og
40 skærme) skal du være heldig hvis du får f.eks. en ATA100-disk
over ATA33 (UDMA mode 2) for et 40 leders kabel er ikke beregnet til
højere hastigheder end ATA33.

Der er nævnt en masse om det på det første link man finder på
Google hvis man søger på independent device timing.

<http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCable80-c.html>

Madsen.