Linux på 8 mb ram?
Fra : Niels Andersen

Dato : 11-01-03 15:52

Det er efterhånden længe siden jeg har arbejdet med så små computere. :)

En 486'er med 8 mb ram, kan den bruges til noget? Det ville være fint hvis
den kan køre selvstændigt, men den vil nok alligevel være på LAN med en
større Linux-maskine, så jeg synes det er oplagt at bruge den som en "tynd
klient". Men er den stor nok?

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.19 - Debian testing/unstable

Fra : Morten Guldager

Dato : 11-01-03 16:00

Sat, 11 Jan 2003 at 14:52 GMT Niels Andersen wrote
> [...]
> større Linux-maskine, så jeg synes det er oplagt at bruge den som en "tynd

Ikke hvis du vil køre X på maskinen. Højest en lille klient applikation
ihvertfald.

Måske en antik distribution er mulig?

/Morten

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-01-03 16:18

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> [...]
> større Linux-maskine, så jeg synes det er oplagt at bruge den som en "tynd

Ja.

Hvis du slår XDMCP til på din server (dvs sørger for at xdm, kdm eller
gdm kører) og herefter starter X manuelt på din 486'er med

X -query stormaskine

skulle du gerne få et login direkte på maskinen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-01-03 17:42

Thorbjoern Ravn Andersen wrote in <kk1y3j4sw0.fsf@mimer.null.dk>:
> Hvis du slår XDMCP til på din server (dvs sørger for at xdm, kdm eller
> gdm kører) og herefter starter X manuelt på din 486'er med
> X -query stormaskine
> skulle du gerne få et login direkte på maskinen.

Dvs. den kan godt køre X? Og programmer bliver afviklet på "stormaskine", og
den lille kører ikke meget andet end X?

I så fald, så kan det da vist ikke blive meget bedre. :)

Alternativt har jeg tænkt på at sætte en VNC-server op, og så bruge en SVGA
VNC-klient. Jeg ved så ikke om det kræver mere eller mindre af maskinen. :)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-01-03 17:51

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Dvs. den kan godt køre X? Og programmer bliver afviklet på "stormaskine", og
> den lille kører ikke meget andet end X?

Korrekt. 8 Mb er ok til en _tynd_ klient. Ingen sjove
ekstrainstallationer!

Hvis du har et nyere grafikkort de4r kan gå i dyret, vil du værdsætte
det MEGET.

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-01-03 20:01

Thorbjoern Ravn Andersen wrote in <kk65svfx5f.fsf@mimer.null.dk>:
> Korrekt. 8 Mb er ok til en _tynd_ klient. Ingen sjove
> ekstrainstallationer!

Cool. :)

> Hvis du har et nyere grafikkort de4r kan gå i dyret, vil du værdsætte
> det MEGET.

Det er en bærbar, så det bliver ikke så nemt. :)
Umiddelbart tror jeg nu ikke det bliver det store problem, selv om du nok
har ret. :)

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 11-01-03 22:39

Jeg vil tro, at dette medfører at font-serveren også skal køre på serveren,
og ikke på klienten

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 11-01-03 16:21

Glem alt om grafik, og som server er dens arkitektur for sløv.

Umiddelbart kunne jeg kun forestille mig at bruge en 486 til dataopsamling
eller lignende, og så kan den selvflg. også bruges som bådanker (hvis du
kaster den i havnen)...

Hvis du bruger den som text-only tynd klient, dvs. telnet, så kan den
selvflg. alt det, som de store maskiner kan, inkl. links, pine, mutt osv.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 13-01-03 15:47

Niels Andersen wrote:
> [...]
> større Linux-maskine, så jeg synes det er oplagt at bruge den som en "tynd

Jeg har to Compaq aero 486/33 med h.h.v. 8 og 12 MB RAM
Jeg kunne ikke få nogen af standard linuxerne på, men en netbsd var lille nok
til at det lykkedes. Jeg var dog nødt til at sætte 12 Mb i under installationen,
men bagefter kørte den uden.

Men det kører altså ret sløvt og med swap, og slet ikke med X.

--
------------------------- Med Liberalistiske Hilsner --------------------------
Civilingeniør, Kjeld Flarup - Mit sind er mere åbent end min tegnebog

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-01-03 17:09

Kjeld Flarup wrote in <3e22d161$0$135$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:
> [...]
[...]
> [...]
> nok til at det lykkedes. Jeg var dog nødt til at sætte 12 Mb i under
> installationen, men bagefter kørte den uden.

Hmm... OK.

Jeg har kigget lidt på Debian og Slackware, som jeg ofte hører har meget små
krav. De kræver henholdsvis 12 go 16 mb ram. Jeg ved dog ikke om
installationen er mere krævende end normal kørsel.

Da jeg ikke har mulighed for at putte ektra ram i (altså på en nem måde),
har jeg tænkt på at foretage selve installationen i en virtuel maskine, og
så overføre et image har den virtuelle harddisk.

Jeg vil prøve at kigge på netbsd.

> Men det kører altså ret sløvt og med swap, og slet ikke med X.

Jeg har læst lidt på det med "X -query hostname". Jeg har ikke fået det
bekræftet endnu, men jeg har læst at de tynde klienter er nødt til at køre
med samme skærmstørrelse (altså i pixels) som maskinen X kører på.
Jeg synes det lyder mystisk, men hvis det passer, så er det ikke en brugbar
løsning. Jeg tror ikke jeg får noget godt ud af at prøve at få en bærbar
486'er til at køre i 1600x1200.

Jeg vil nok starte med at prøve at få en vnc-klient til at køre på maskinen.
Mon ikke en svga-klient kan køres.
Eller måske en aalib-klient?

Nå, men jeg ville egentlig bare takke for tippet om netbsd...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-01-03 20:32

> [...]

> bekræftet endnu, men jeg har læst at de tynde klienter er nødt til at køre
> med samme skærmstørrelse (altså i pixels) som maskinen X kører på.

Det er ikke rigtigt. Jeg tror du har laest det under "vnc".

X bruger den skaermstoerrelse din maskine har.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-01-03 20:31

Kjeld Flarup <kjeld.flarup@liberalismen.dk> writes:

> Men det kører altså ret sløvt og med swap, og slet ikke med X.

Man skal absolut ikke installere mere end allerhoejest noedvendigt.

En 486'er er ret sloev i forhold til moderne maskiner, men som ren
X-klient uden andet, skulle den nok kunne klare det meste.

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 15-01-03 09:52

> [...]
>
> En 486'er er ret sloev i forhold til moderne maskiner, men som ren
> X-klient uden andet, skulle den nok kunne klare det meste.

Den er også barberet godt ned, alene 150 MB grænsen på disken tilsiger dette

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-01-03 10:27

Kjeld Flarup <kjeld.flarup@liberalismen.dk> writes:

> Den er også barberet godt ned, alene 150 MB grænsen på disken tilsiger dette

En minimalistisk *BSD var også en mulighed. De fokuserer mindre på at
få _ALTING_ med, og er derfor nok nemmere at krympe.