Ulvekloen
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 11-01-03 01:31

Hej

Vi fik lige klippet kløerne på vores tre katte. Det sker ikke tit nok, da de
ikke er meget for det.

Det gik dog, men til vores rædsel, så vi at den ene kats klo var blevet
enorm, helt rund og nærmest var vokset ind i benet. Det drejer sig om den
klo, der sidder højt oppe på forbenene. Jeg mener den kaldes ulvekloen på
både hunde og katte. En slags ekstra klo, de ikke bruger længere. Den er et
par mm. bred og, som sagt, næsten helt rund.

Den ser ikke ud til at genere katten, men jeg går ud fra den skal væk inden
den giver problemer.

Er der nogen der har nogle erfaringer de vil dele ud af? Mit eget bud er at
dyrlægen vil sige, at katten skal i fuld narkose og have den opereret væk.

Mark Thomas Gazel

Fra : Ragna

Dato : 11-01-03 16:41

Hej Mark!

Da der ikke er andre, der ser ud til at ville besvare dit spørgsmål, vil jeg
fortælle om mine erfaringer med det samme fænomen.
Vi opdagede også ved en tilfældighed, at den pågældende klo var vokset alt
for meget og var på vej ind mod huden på vores ældre hankat.
Situationen blev klaret ved hjælp af en solid negleklipper, som vi brugte
til at holde kloen så kort, at den ikke generede katten. Dyrlægen blev ikke
impliceret hos os, men hvis problemet er rigtig slemt, er det nok bedst at
kontakte ham eller hende.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Ann K.

Dato : 11-01-03 18:06

Hejsa.
Mark Thomas Gazel skrev:
>Det drejer sig om den
klo, der sidder højt oppe på forbenene. Jeg mener den kaldes ulvekloen

både hunde og katte. En slags ekstra klo, de ikke bruger længere.

<> Aner jo ikke om dine katte er inde eller udekatte, men ulvekloen
_bruges_ af kattene til at klatrei træer o.a... indekatte benytter dem i
klatretræ osv...
For en kat er det derfor en alvorlig sag at mangle denne klo.... især
vil en udekat få problemer - den vil jo have svært ved at komme op i
noget, hvis den lige pludselig har brug for det!

>Den er et par mm. bred og, som sagt, næsten helt rund.

<> Det lyder ikke godt

>Den ser ikke ud til at genere katten, men jeg går ud fra den skal væk
inden
den giver problemer.

<> Ja - men kunne I ikke selv komme til at klippe kloen? Eller var
neglen så hård og tyk at I var nervøse for at den flækkede?

>Er der nogen der har nogle erfaringer de vil dele ud af?

<>Nja... jeg har ikke erfaring med lige netop en _rundt_voksende klo,
men vores Ranje har en ødelagt pote, hvor han ikke har mobilitet i bl.a
ulvekloen - han kan ikke "trække den ind"... hvis ikke vi er meget
påpasselige med hele tiden at klippe den ned (ca hver 4 uge), så vokser
den til noget, der nærmest minder om en kroget syl!

>Mit eget bud er at dyrlægen vil sige, at katten skal i fuld narkose og
have den opereret væk.

<>Hmm - mit bud er at dyrlægen nok skal involveres, men det er tvivlsom
om han/hun ligefrem vil fjerne selve kloen... Det vil nemlig være en
såkaldt "declawing" - noget de fleste danske dyrlæger tager skarpt
afstand fra, med mindre der da er tale om en alvorlig skade, som kun kan
rettes ved at fjerne hele kloen.
Min dyrlæge vil intet foretage sig mht min Ranje - heller ikke selv om
kloen, som sagt, er fuldt synlig, og man egentlig burde forvente at den
ville være til gene for ham (ved fx at han ville hænge fast i alt
muligt)... Heldigvis generer kloen ham overhovet ikke, og vi har heller
ikke været ude for, at den har været skadet mere end den allerede er ...
Ranje er ellers ikke verdens mest elegante kat
Når jeg alligevel anbefaler dyrlægen er det så kun, for at I kan få
undersøgt katten... der _kunne_ jo være en fysisk årsag til at lige
netop denne klo ikke er blevet slidt ordentligt - fx et uopdaget
brud/forstuvning/forvridning - eller måske begyndende gigt?
Dyrlægen vil også kunne hjælpe jer og katten med at få klippet den
snoede klo rigtigt ned...

Go' bedring til katten...

Mvh Ann

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 13-01-03 17:14

Mark Thomas Gazel <markgazel@hotmail.com> skrev:

Tak for svarene.

Jeg fik at vide af dyrlægen i dag at det hedder en vildtklo.

Derudover sagde han at kløer er ligesom løg og en gang i mellem falder det
yderste lag af under brug, hvilket det skal. Sker det ikke, og det er ikke
ualmindeligt med vildtkloen, da den ikke bruges så meget, så får den flere
og flere lag og bliver tyk, kraftig og rund. Løsningen er at "skrælle" kloen
ned til normal størrelse og tykkelse.

Det får han så lov til på torsdag

Mark