Ang. søskende i BK6
Fra : Jorgen

Dato : 10-01-03 21:25

Ang. søskende i BK6.

Børn står ellers under deres far, men hvad når barnet mor
har være gift flere gange, så skulle alle hendes børn
også stå under hende med de andre, så man kan se at de
er halv søskende, eller hvad ?

Jørgen

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 10-01-03 23:55

Hej Jørgen
Der er faktisk ikke et problem med dette.
Jeg har flere tilfælde hvor der er flere fædre til en søskendeflok.
Du opretter moderen og så tilføjer du ægtefælle til hende.
Nu har du en forbindelse som du kan mærke gift eller ikke gift.
Så tilføjer du nu børnene til dette par forældre.
Når du så har oprettet den anden ægtemand så kan du jo tilføje børnene til
dette par.
En person kan jo have dannet par med mange partnere og der kan være børn i
alle parforholdene.
Det er jo ikke ualmindeligt at en kvinde er gift to gange og har børn med
begge mænd og den længest levende mand bliver gift igen og får børn med den
anden kone og så videre.
Derfor skal du altid have det rigtige par oppe i dit redigeringsvindue når
du tilføjer børnene, så går det hele af sig selv.
Du kan jo prøve at lave en forsøgsmappe hvor du opretter en kvinde som
person og tilføjer en mand. Du kan nu tilføje en mand to og du kan tilføje
en kone to til denne mand to.
Nu kan du se at når du har konen fremme så er der to mænd at vælge imellem
og når du har mand to fremme så er der to koner.
Nu gælder det bare at have det rigtige par fremme i redigeringsvindyet og så
tilføje børnene. BK6 holder så selv orden i børnene til de rigtige fædre
henholdsvis mødre.
Håber dette kan besvare dit problem.

Niels Gjermandsen

Fra : Jorgen

Dato : 10-01-03 23:33

Hej

Tak for svaret.

det ved jeg godt, nu ved jeg ikke hvordan jeg skal
forklare det.

Ved moderen er der ægteskab 1. og 2.
Ved første ægteskab (1) har de 3 børn, og ved anden (2)
har 1 barn. men de står henholdsvis under 1. og 2.
når man klikker på et af børnene f.eks ægteskab 1. og klikker på
faneblad søskende vises der kun 3 børn, med der skulle vises 5 hvoraf
de 2 halv søskende.

Jørgen

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-01-03 04:22

Jorgen skrev:

> [...]
>når man klikker på et af børnene f.eks ægteskab 1. og klikker på
>faneblad søskende vises der kun 3 børn, med der skulle vises 5 hvoraf

Jeg er slet ikke sikker på at have forstået dig rigtigt, eller at
kende svaret for den sags skyld, men kan det have noget at gøre med,
at ægtemand 2 ikke er registreret som pleje-/adoptiv-/stedfar eller
noget i den retning?

www.aner.dk/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 11-01-03 04:54

Kaj Svenningsen wrote:

> [...]
> kende svaret for den sags skyld, men kan det have noget at gøre med,
> at ægtemand 2 ikke er registreret som pleje-/adoptiv-/stedfar eller

Du er inde på noget af det rigtige - så længe man blot holder sig til 2
fædre og 2 mødre kan BK godt behandle disse når man hhv. knytter
halvsøskende til pap-forældrene, der kan foretages for enten far eller mor.
Galt går det imidlertid når et barn skal have en tredie stedmor eller -far -
det er mere end BK kan kapere )

Det er forhåbentlig et at de problemer der bliver løst med tiden.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
http://www.genealog.dk

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 11-01-03 11:57

Hej Jørgen
Jeg tror nu at jeg har forstået dit problem.
Det er sådan som tidligere i nogle af indlægne at børn kun kan have en
biologisk tilknytning til et forældrepar.
Men når der er det forhold som sker ved sammenbragte børn i ægteskaber som
du beskriver, så er faderen i det andet ægteskab ikke biologisk far til
børnene, men han er en anden form for far, BK kan takle dette da et barn
faktisk kan have flere par forældre. BK tager hensyn til dette forhold men
så skal du oprette den anden mand som ekstra far til barnet, her kan du så
markere om det så er en adoptivfar, plejefar elle anden form for far.
Så kommer børenne frem under begge forhold, det ene kun med de biologiske
forhold her er der far nr1 og moderen og så under forhold to med mand to og
moderen, nu kommer alle børnene frem under dette par, og der kommer i flere
af udskrifterne en markering af hvilke der ikke er biologiske børn. Men alle
børnene i flokken er med i dette parforhold.
Håber dette kan besvare dine spørgsmål.
De ekstra forældre tilføjes under tilføj forældre i menuen når du har barnet
opppe i redigeringsvinduet.

Niels Gjermandsen

Fra : Jorgen

Dato : 11-01-03 04:32

Fra : Jorgen

Dato : 11-01-03 05:14

Hej

Moderen har i alt 4 børn med 2 fadder, den ene far har det ene barn,
den anden far har 3 børn
når man se på Mor og "ægtefælle 1" og klikker på børn er er 1 barn,
igen klikker på Mor men nu på "ægtefælle 2" der vise 3 børn.
det er som det skal være.
men hvis man klikker på et af børene og igen klik på søskende,
vil det ene barn ingen søskende have, kun de 3 andre er søskende,
den ene skulle også være søskende med de 3 andre men som halv
søskende, men sådan er det ikke, hvorfor ?

Jørgen

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 11-01-03 10:07

Sat, 11 Jan 2003 05:13:51 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Jorgen" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>den ene skulle også være søskende med de 3 andre men som halv
>søskende, men sådan er det ikke, hvorfor ?

søssken betyr at man har samme foreldre og da snakkes det om at de to
foreldreparter er felles. Hvis man er halvsøsken, da er en av
foreldrepartene ikke den samme og man vil da uvilkårlig ikke finne disse
andre barna som søsken.

Man må se hva som overfor barna står oppgitt som foreldre og det er kun
to foreldreparter som vises hver gang

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-01-03 11:08

Otto Jorgensen skrev:

>foreldreparter er felles. Hvis man er halvsøsken, da er en av
>foreldrepartene ikke den samme og man vil da uvilkårlig ikke finne disse
>andre barna som søsken.

Jeg har børn med to koner. De vises da fint som søskende.

www.aner.dk/

Fra : John Thomsen

Dato : 23-01-03 18:56

On Fri, 10 Jan 2003 21:25:11 +0100, "Jorgen" <j.bodholdt@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>har være gift flere gange, så skulle alle hendes børn
>også stå under hende med de andre, så man kan se at de

Hej Jørgen
Børn står ikke under en far, de står under et parforhold, og det er
netop din opgave som slægstsforsker at klarlægge, hvilke par der har
hvilke børn )

Således også med moderen; hvilke børn har hun i hvilke parforhold -
hvor svært ka' det være?

Ak ja, i svundne tider havde forældre som regel mange børn. Nutildags
er reglen gerne at børn har mange forældre....

Venligst
John

Fra : John Thomsen

Dato : 24-01-03 14:36