Gry har brækket halen :-(
Fra : Elwarth

Dato : 10-01-03 21:13

Hej gruppe

Det går desværre ikke helt efter planen med Gry. Hun har brækket sin hale

Vi opdagede torsdag d. 2/1, at hendes hale var hævet et lille stykke fra
roden, så vi tog til dyrlægen om fredagen. Han mente, at det var en
begyndende byld, sandsynligvis efter et bid. Hun har så været på penicilin
hele ugen, men da der stadig var en lille knold, var vi ved dyrlægen igen i
dag. Han mente nu, at den sandsynligvis var brækket og det blev desværre
bekræftet af røntgenbillederne. Teorien er stadig, at det stammer fra et
bid, hun har i hvert fald ikke været i klemme i noget. Men Abbie har været
noget efter hende, så det er sandsynligvis hende der har bidt.
Hvad der videre skal ske er endnu uvist, dyrlægerne ville gerne have tid til
at søge oplysninger og diskutere sagen. Hvis hun har vedvarende smerter,
skal halen muligvis sættes af. Det ser det dog ikke ud til bliver
nødvendigt, da hun tilsyneladende ikke har ondt, undtagen selvfølgelig når
vi piller for meget ved det. Hun virker ikke påvirket af det, leger, spiser,
kæler osv. som hun hele tiden har gjort. Et plus er også, at hun sagtens kan
bevæge halen.
Så bekymringen går egentlig ikke så meget på Grys helbred. Det skal vi nok
få styr på igen (forstå mig ret, mine kattes helbred kommer selvfølgelig
altid i første række). Værre ser det ud i forhold til avl og udstilling.
Dyrlægen mente nok, at hun kunne lave en attest på, at halefejlen er en
skade og ikke en medfødt halefejl, det var blandt andet det, hun ville
undersøge nærmere. Så ville hun jo stadig kunne bruges til avl, men hvad med
udstillingerne? Ville en sådan attest være noget værd i den forbindelse?

Bortset fra dette uheld er vi utroligt glade for det lille myr
Hun tonser rundt og leger det ene øjeblik, og det næste ligger hun og
spinder som en lille traktor, når man tager hende op. Hun er en rigtig
charmetrold.

Venligst
Dorthe

Fra : Mette Jensen

Dato : 10-01-03 21:49

Sikke et lille pjok! Du må sige til hende at hun må passe bedre på den!

|Ikke fordi jeg ved helt vildt meget om det, men har været på
en udstilling hvor en kat havde en sådan attest. Ejeren havde
dem med til dommerbordet og så var den i vinkel!

God bedring med hende!

--
Venlig hilsen Mette

www.Chimera-MaineCoon.dk

"Man er modigere end man tror,
stærkere end man ser ud
og klogere end man synes"
Peter Plys

Fra : Elwarth

Dato : 10-01-03 21:59

> Sikke et lille pjok! Du må sige til hende at hun må passe bedre på den!

Hej Mette.
Har prøvet, hun forstod det ikke

> en udstilling hvor en kat havde en sådan attest. Ejeren havde
> dem med til dommerbordet og så var den i vinkel!

OK, tak for det, det var også det, jeg håbede på.

> God bedring med hende!

Mange tak

Venligst
Dorthe

Fra : Trine Piltoft

Dato : 10-01-03 21:58

Hej Dorthe!

Æv da. Stakkels mis, og sikke træls for dine planer.
Hvis halen er brækket, og altså ikke er en arvelig defekt, er der ikke noget
i vejen for at bruge hende i avl.

Mht. til udstilling, skal du ihvertfald have en attest med for en sikkerheds
skyld.
Jeg vil umiddelbart tro (hvis hun ikke har andre skavanker eller fejl der
taler imod det), at hun så godt kan få sine certifikater mv.. Men - det er
jo en skønhedskonkurrence, og jeg tror det afhænger af den enkelte dommer og
af hvor synlig "skavanken er". Hvis det er meget synligt, kunne det nok
godt afholde en dommer fra at f.eks. nominere hende.
Normelt er det jo ikke så langt nede at en halefejl sidder (selv om det dog
godt kan ske), og de fleste dommere mærker mest ude ved spidsen af halen, så
hvis det med tiden holder med at være synligt, er det såmænd ikke engang
sikkert at en dommer ville opdage det.

Jeg ville prøve at tage hende med hvis jeg var dig, og så se hvad der sker.

Mvh. Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Elwarth

Dato : 10-01-03 22:13

> Æv da. Stakkels mis, og sikke træls for dine planer.
> Hvis halen er brækket, og altså ikke er en arvelig defekt, er der ikke
noget
> i vejen for at bruge hende i avl.

Hej Trine.
Nej, det var også min tanke, bare vi kan dokumentere, at det ikke er noget
arveligt, så kommende killingekøbere ikke tror, vi bilder dem noget ind.

> [...]
> Jeg vil umiddelbart tro (hvis hun ikke har andre skavanker eller fejl der
> taler imod det), at hun så godt kan få sine certifikater mv..

OK, ja vi vil jo gerne have i hvert fald nogle certifikater på hende, så vi
ved, at hun lever op til standarten.

> [...]
og
> af hvor synlig "skavanken er". Hvis det er meget synligt, kunne det nok

Jeg synes egentlig ikke, det er særlig synligt, men hold da op, hvor så det
ud på røntgenbilledet, meget mærkelig vinkel!

> [...]

> sikkert at en dommer ville opdage det.
>
> Jeg ville prøve at tage hende med hvis jeg var dig, og så se hvad der

Ja, det tror jeg også, vi ender med at gøre. Nu venter vi lige på, hvad
dyrlægerne finder ud af med den attest.

Venligst
Dorthe (og Gry, som lige nu bliver vasket af Frida, det ser såå sødt ud. Øv,
Morten har taget digicam med på lejrskole!)

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 11-01-03 00:38

"OK, ja vi vil jo gerne have i hvert fald nogle certifikater på hende, så vi
ved, at hun lever op til standarten."

- Selvom det viser sig, at dommerne ikke vil give hende certifikater på
grund af det, så er udstillingerne jo altså ikke spildt i den forbindelse
alligevel - du får jo stadig en udtalelse på hende, hvor der står, hvordan
hun lever op til de enkelte punkter i standarden .

VH Lisbeth

--
http://www.mactabby.dk - opdræt af maine coons.

- Cats come in many varieties...and every one is divine.

Fra : Trine Piltoft

Dato : 10-01-03 22:01

PS: Hvis halen bliver sat af, er det selvfølgelig en anden sag......i det
tilfælde er jeg ret overbevist om at hun IKKE ville kunne bruges på
udstilling. Hun vil dog stadig kunne bruges til avl.