Nomenklatur / Klassifisering af dyr.
Fra : Hajaj®

Dato : 10-01-03 19:29

Klassifisering af forskellige dyre arter foregår, SVJV, vha
et heirakisk system med forskellig kategorier, bla Rige,
Familie, Art, Race.
Er der nogen der kan fortælle mig den fulde liste, fra den
mest generelle til den mest specifikke?
Eller redde mig ud af min vildfarelse hvis jeg har
misforstået det hele.

--
Hajaj®
hajaj@toughguy.remove.net

Boycott the 2008 Olympics

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-01-03 20:04

"Hajaj®" <hajaj@removethis.toughguy.net> skrev i en meddelelse news:3t3u1vgkpi5o1fkk548p5hfean98adv88e@4ax.com...

> Er der nogen der kan fortælle mig den fulde liste, fra den
> mest generelle til den mest specifikke?

Fx en ræv:

Rige Animalia
Række Chordata
Orden Carnivora
Familie Canidae
Slægt Vulpes
Art Vulpes vulpes

Ellers google

Mvh
Martin

Fra : Hajaj®

Dato : 10-01-03 22:25

On Fri, 10 Jan 2003 20:04:04 +0100, "Martin Larsen"
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Fx en ræv:
>
>Rige Animalia
>Række Chordata
>Orden Carnivora
>Familie Canidae
>Slægt Vulpes
>Art Vulpes vulpes

Smukt! Det var lige det jeg ledte efter.
Tak skal du have.

--
Hajaj®
hajaj@toughguy.remove.net

Boycott the 2008 Olympics

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-01-03 22:38

"Hajaj®" <hajaj@removethis.toughguy.net> skrev i en meddelelse news:9geu1v4tr0nnl0unh6a0kv77jje0deqg7i@4ax.com...
> [...]

Jeg glemte lige et led her hvis det betyder noget
Klasse Mammalia

> Smukt! Det var lige det jeg ledte efter.
> Tak skal du have.

Der er jo mange andre grene på livets træ, men det ved du vel.

Mvh
Martin

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 11-01-03 10:30

> Jeg glemte lige et led her hvis det betyder noget
> Klasse Mammalia

Samt det aller øverste - over rige - som kaldes domæne.
Livet inddeles i tre domæner: Bacteria, Archaea og Eucaria.
Dyr tilhører Eucaria.

Og så kan man selvfølgelig blive tvunget til at arbejde med masser af over-
og undergrupper, hvis man skal klassificere det rigtig store dyregrupper -
som f.eks. leddyr.

Hilsen Bjørli

Fra : Hajaj®

Dato : 11-01-03 14:02

On Sat, 11 Jan 2003 10:30:09 +0100, "Bjørli Lehrmann"
<bjorli@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>og undergrupper, hvis man skal klassificere det rigtig store dyregrupper -

Så det er altså:

Domæne
Rige
Række
Klasse
Orden
Familie
Slægt
Art

Eller er der andre, evt. parallelle, kategorier?

--
Hajaj®
hajaj@toughguy.remove.net

Boycott the 2008 Olympics

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-01-03 14:40

"Hajaj®" wrote:

> Så det er altså:
>
> Domæne
> Rige
> Række
> Klasse
> Orden
> Familie
> Slægt
> Art

Tilsyneladende, men jeg véd da at der også kan være et niveau neden
under »art«. For eksempel for landbrugsafgrøder har man jo forskellige
sorter (»varieteter«) af planter der alle tilhører samme art.

Jeg så i SDE en masse forskellige slags kål som alle tilhørte arten
Brassica oleracea (»havekål«).

(Også i dyreriget kan der være »racer« inden for samme art.)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-01-03 14:47

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Jeg så i SDE en masse forskellige slags kål som alle tilhørte arten
> Brassica oleracea (»havekål«).

Sakset derfra:

»Note: /convar./ betegner en gruppe af varieteter; det fulde navn for
grønkål er derfor /Brassica oleracea convar. acephala var. sabellica/.
Betegnelsen varietet (/var./) erstatter ofte underart (/ssp./) og
omvendt, fx raps. Hvidkål, rødkål og spidskål betegnes undertiden som
former, fx hvidkål /forma alba/.«

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-01-03 16:57

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3E202042.A21D9997@jeppesn.dk...

> [...]
> Betegnelsen varietet (/var./) erstatter ofte underart (/ssp./) og
> omvendt, fx raps. Hvidkål, rødkål og spidskål betegnes undertiden som

Rostrup/Jørgensens flora bruger følgende system:

Familie Familia
Slægt Genus
Art Species
Underart subspecies
Varietet Varietas
Form Forma

Systemet kan undertiden ændres ved fx spaltning af en slægt eller
art (emendering).

Mvh
Martin

Fra : Hajaj®

Dato : 12-01-03 10:58

On Sat, 11 Jan 2003 14:02:08 +0100, Hajaj®
<hajaj@removethis.toughguy.net> wrote:

>Så det er altså:
>
>Domæne
>Rige
>Række
>Klasse
>Orden
>Familie
>Slægt
>Art

Race, Underart, Varietet, Form?

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 11-01-03 07:21

> [...]
> mest generelle til den mest specifikke?
> Eller redde mig ud af min vildfarelse hvis jeg har

Se evt. nogle af de andre svar! Hvis du vil fordybe dig yderligere i emnet
er der en fremragende hjemmeside: Tree of Life:

http://tolweb.org/tree/phylogeny.html

Poul Evald Hansen

Hjemmeside: http://www.danbbs.dk/~gro_poul/index.htm
Valueing activities which will undermine the natural basis of production
and Life- which is in turn the basis of valueing itself -- is without
sense. It is the same as writing out bills nobody will be able to pay.