Zeiss ¿?
Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-01-03 15:56

Hej

Er der nogen der kan redegøre hvad forskellen er på de forskellige Zeiss
riffelkikkerter ??

Er der forskel på den amerikanskproduceret zeiss kontra den tyske ???
Jeg er lidt lun på den nye "vm" pga det ekstra brede synsfelt, men kan ikke
finde ud af om det er de "extra" penge værd ??

Mvh

En forvirret riffelkikkert køber

Fra : Mogens

Dato : 10-01-03 17:16

De tyske (v-serien) er betydeligt lettere og kortere end de amerikanske
Zeiss (z-serien), de har også længere øjenafstand, 9cm kontra 8 på us
udgaven, desuden er der et noget større synsfeldt på tyskeren og den har
medforstørrende sigtemiddel.
Den tyske kikkert er også meget dyrere.

MVH Se selv på
http://www.zeiss.de/C12567A80033D63E?Open
Mogens

Fra : Allan Vester

Dato : 10-01-03 21:18

"Mogens" <mogens-c@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Zeiss (z-serien), de har også længere øjenafstand, 9cm kontra 8 på us
> udgaven, desuden er der et noget større synsfeldt på tyskeren og den har

Hvor kom det med de tyske og Amerikanske fra ?.

jeg vil påstå at Diavari ZM/Z-serien er den gamle model og Diavari VM/V en
ny lettere/kortere serie med større øje afstand samt bredere synsfeldt.
Hvis man skulle benævne en amerikaner udgave kunne det være Conquest
serien, idet den ikke har kunne opdrives i Danmark (sommer/efterår 2002) da
det amerikanske marked aftog alt hvad der kunne leveres.

mvh.
Allan

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-01-03 22:22

Jeg mener at "Z" serien bliver lavet i Tyskland !?

/Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-01-03 09:58

RETTELSE!!
USA

Fra : Claus Espeholt

Dato : 11-01-03 13:07

Hej,
Jeg har en Diavari-Z (til salg), Z betyder at den er med sigteskinne, og den
er lavet lige så meget i Tyskland som Diavari uden Z.
MvH
Claus

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-01-03 13:20

Jeg troede at dem med skinne hed M...feks den nye VM er med skinne "V" er
uden !

/ Martin

Fra : Claus Espeholt

Dato : 13-01-03 10:12

Denne diskussion bærer præg af at vi ikke ved nok om det vi skriver.
Jeg sidder her med en brochure fra Zeiss fra 1994.
Der er to grundmodeller:
1) Diavari / Diatal-Z og ZM
Diavari har variabel forstørrelse (sigtemidler ændrer størrelse i takt med
forstørrelsen), Diatal fast forstørrelse. 1 klik = 1 cm på 100 m. Midterrør
1" eller 30 mm. øjenafstand: 8 cm. ZM har montageskinne
2) C-modellen
Diatal-C har variabel forstørrelse (sigtemidler ændrer ikke størrelse),
Diatal-C fast forstørrelse. 1 klik 1/4" på 91 m eller 1 cm på 100 m.
Middterør 1", øjenafstand 9 cm
Z-modeller og ZM modeller er lavet til det europæiske marked, C-modeller til
det amerikanske marked (men derfor behøver C-modellen jo ikke være lavet i
Amerika !!)
Claus

Fra : Susanne Claussen

Dato : 13-01-03 20:18

snip
| Denne diskussion bærer præg af at vi ikke ved nok om det vi skriver.
| Jeg sidder her med en brochure fra Zeiss fra 1994.
| Der er to grundmodeller:
| 1) Diavari / Diatal-Z og ZM
snip

Nu er det jo med kikkerter som med biler. Der kommer nye modeller en gang
imellem og af og til blir de facelifted.

Prøv at ringe til Brock og Michelsen ( Zeiss importøren ) og spørg efter en
ny brochure.

M@X

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-01-03 22:12

Telefon nummer ???

Fra : M@X

Dato : 14-01-03 17:08

| Telefon nummer ???

Gå til IE Det er det lille E nederst i venstre hjørne. Skriv i "bjælken"
foroven >www.krak.dk<
tryk >enter< Skriv så Brock og Michelsen i søgelinien og klik på >søg firma<
og vupti - så står
der flere telefonnumre.
Luk din PC ( tryk alt + F4 ) og ring til 70157015 og bestil en broshure.
Vent 2 dage og åben din postkasse o.s.v.

hilsen M@X ))))))

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-01-03 18:50

Hvorfor skulle jeg slukke min PC )

JK!

Fra : Allan Vester

Dato : 14-01-03 21:07

> Hvorfor skulle jeg slukke min PC )

Det skal du heller ikke !

Prøv i stedet disse link her kan downloades diverse kataloger fra Zeiss.

http://www.zeiss.de/C12568CF00206298/EmbedTitelIntern/CONQUESTCatalog.pdf/$F
ile/CONQUEST+CATALOG.pdf

http://www.zeiss.de/C12568CF00206298/EmbedTitelIntern/Zseriesriflescopecatal
og.pdf/$File/Z+series+riflescope+catalog.pdf

http://www.zeiss.de/C12568CF00206298/EmbedTitelIntern/VM-VCatalog./$File/VM_
V-for+USA+New.pdf

http://www.zeiss.de/C12568CF00206298/EmbedTitelIntern/diascope_catalog_hunti
ng.pdf/$File/diascope_catalog_hunting.pdf

Det lader til at adresserne bliver delt, det kan så blive den næste tråd
hvordan dette løses.

mvh
Allan

Fra : John Reinau

Dato : 23-01-03 13:34

Han har sikkert et gammelt modem, så han er sikkert nød til selv at gøre som
han beskriver )

Fra : Mogens

Dato : 11-01-03 17:50

"Allan Vester" <murermester@allan-vester.dk> skrev i en meddelelse

> "Mogens" <mogens-c@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Hvor kom det med de tyske og Amerikanske fra ?.

Det er noget jeg har fået forklaret af en våbenhandler, det er muligvis ikke
rigtigt, og i så fald er jeg da ked af at formidle forkerte oplysninger.

Mogens

Fra : J Nielsen

Dato : 11-01-03 20:47

On Sat, 11 Jan 2003 17:49:37 +0100, "Mogens" <mogens-c@adslhome.dk> wrote:

>Det er noget jeg har fået forklaret af en våbenhandler, det er muligvis ikke
>rigtigt, og i så fald er jeg da ked af at formidle forkerte oplysninger.

Det lyder i mine ører ganske usandsynligt at Zeiss skulle få deres kikkerter
lavet i USA.

Mon ikke forvirringen skyldes at Zeiss fremstiller kikkerter specielt til det
amerikanske marked, hvor man næsten udelukkende anvender 1" (25.4mm)
som basisrør for deres kikkerter, i modsætning til Tyskland hvor 30mm er det
mest almindelige.

Endvidere er den "Europæiske" standard ved indstillingen, at et klik flytter
træfpunktet 1cm på 100m, hvor imod den amerikanske norm er 1/4 tomme
på 100 yards.

En sidste ting er øjenafstanden til okularet. Da amerikanerne er vældig glade
for magnumkalibrer, har deres kikkerter typisk en øjnafstand på 3-4 tommer
(75-100mm) Den tyske standard er noget kortere, specielt på ældre kikkerter.
Jeg har prøvet en 458 Win magnum, med en Zeiss kikkert hvor øjenafstanden
næppe var mere end 5-6cm - her var risikoen for for et flækket øjenbryn
absolut tilstede.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-01-03 20:59

Den nye zeiss V model har en øjenafstand på 13 cm iflg forhandleren, hvor Z
modellen har 9 cm.
De forskellige jagt pushere her i området siger at den zeiss der hedder Z
(mener jeg) er amerikansk produceret.

Mvh

Martin

Fra : Mogens

Dato : 12-01-03 14:39

> [...]
> modellen har 9 cm.
> De forskellige jagt pushere her i området siger at den zeiss der hedder Z

Ifølge Zeiss egen hjemmeside har V serien 9 cm. øjenafstand og Z serien 8
cm.

MVH
Mogens

Fra : Mogens

Dato : 12-01-03 14:36

> [...]

Det lyder i mine ører ganske usandsynligt at Zeiss skulle få deres kikkerter

De får dem heller ikke rigtigt lavet, men samlet. Det er jo også noget
billigere at betale en mex. timeløn end en germansk do. De behøver heller
ikke at være dårlige fordi de er samlet af mexikanere, fire af mine
sigtekikkerter er af mærket Leupold, og dem har der aldrig været vrøvl med,
så der er kvaliteten i orden, og de er helt sikkert samlet af mexikanere.

[...]

Z modellen bliver solgt ret billigt i denne tid, og jeg har fået at vide af
min våbenhandler at den store prisforskeld på V & Z serien ( ca 5000 kr.)
skyldes at Z serien bliver samlet i USA. Derovre bruger man meget mexikanere
til den slags og de er billigere i drift.

Fra : Kim Larsen

Dato : 14-01-03 09:42

J Nielsen<morgan@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har prøvet en 458 Win magnum, med en Zeiss kikkert hvor øjenafstanden
>næppe var mere end 5-6cm - her var risikoen for for et flækket øjenbryn

Det er ganske vist, at Zeiss får samlet deres Conquest model i USA,
jeg har netop lige været der, og købt en 3-9 x 40 til 400 $.
Den er med 1" rør og flytter sig ved 1 click 1/4 " på 100 yards.

Alle delene er produceret i Tyskland, men bliver samlet i USA.

Kim

Fra : J Nielsen

Dato : 14-01-03 19:46

On Tue, 14 Jan 2003 08:41:58 GMT, kimlarsen@mail.dk (Kim Larsen) wrote:

> [...]
>Den er med 1" rør og flytter sig ved 1 click 1/4 " på 100 yards.

>Alle delene er produceret i Tyskland, men bliver samlet i USA.

Det kan jeg bedre gå med til ;)

Mon ikke nogle specielle amerikanske toldregler ang. import af halvfabrikata
har været årsagen til denne praksis? Hvis man blot ville spare dyr vesttysk
arbejdskraft ved samlingen af Zeiss kikkerter, havde man nok vendt sig mod
østeuropa.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Susanne Claussen

Dato : 12-01-03 17:47

| Hvis man skulle benævne en amerikaner udgave kunne det være Conquest

Korrekt! Conquest serien er med linser slebet i Tyskland og samlet i USA.
De er alle med 1" rør og sælges fortrinsvis i USA og de er osse en del
billigere end de 100% tyske.
Mogens har nok ret i at det skyldes mexikansk arbejdskraft.

M'et i benævnelsen står for "Montageschiene" hvad enten det er en VM eller
en ZM.

Tidligere kunne Z/ZM serien kun fås med medforstørende sigtemiddel, men nu
fås de osse med fast
sigtemiddel.
Kik eventuelt på Zeiss's hjemmeside hvis I mangler flere oplysninger.

PS : Jeg har set Conquest serien i Sverige hvor de osse havde dem i Silver
til rustfrie rifler.

mvh M@X