Bærbar ombord.
Fra : Martin Nørby

Dato : 08-03-01 20:51

Jeg har en bærbar ombord, men batteriet holder kun ca. 4 timer.
Hvordan får jeg strøm, til den om bord ? ( Jeg har strøm, 280 AH )

Jeg har set på en 12/220V inverter og 150W skulle gøre det, men det tager
meget
på strømmen, og da pc'ens batteri er på 10,8V burde der være en anden
løsning.

Er der nogen, der har nogle erfaringer ?

mvh

Martin Nørby
S/Y Kaperen

Fra : Simon Pape

Dato : 08-03-01 21:45

"Martin Nørby" wrote:
> Jeg har set på en 12/220V inverter og 150W skulle gøre det, men det
> tager meget på strømmen, og da pc'ens batteri er på 10,8V burde der
> være en anden løsning.
Du vil således lave en stabiliseret 12-14V -> 10,8V konverter?
Det burde snildt kunne lade sig gøre. Prøv at forhøre dig hos f.eks.
Brinck Elektronik eller i dk.teknik.elektronik. De er gode for et svar
derovre.

--
Simon Pape

Nattergalevej 7, 3. sal      Mail: sp@pf.dk
2400 København NV      Tlf.: 2684 4338
ICQ : 33084482

Fra : Kjeld Hansen

Dato : 09-03-01 16:22

Til Martin!
Jeg har en bærbar IBM og har fået en 12-220 volt converter. Jeg har ikke
prøvet den af endnu. Den bruger, som du skriver nok en del strøm. Derfor har
jeg tænkt mig kun at bruge den til opladning af computerens indbyggede
batteri og altså ikke tænde computeren medens den er tilsluttet converteren.
Hilsen Kjeld.

Fra : Bent Mølsted Kristen~

Dato : 09-03-01 16:34

Fra : Bent Mølsted Kristen~

Dato : 09-03-01 17:06

Hej gruppe,

Vi har lige købt en bærbar computer til bla. vejrfax.

Vil skal ud at sejle lidt langt, derfor skal den bærbare kunne kører på 12V.

SPØRGSMÅL: hvad koster en omformer 12 V jævnstrøm TIL 16 V (3,36A)
jævnstrøm?
Og hvor kan man købe den?
Hunstikket skal være et "rundt stik". Hanstikket skal være et stik som man
kan sætte i bilen/bådens "cigaretstik".
Eller omvendt?

Naturligvis vil vi købe 220V-->12V adapter men, det er jo ikke sikker vi
køber den i morgen.

Med venlig hilsen
Frank-, Grethe- og Bent Mølsted Kristensen

Fra : Bent Mølsted Kristen~

Dato : 09-03-01 17:29

Ups, naturligvis vil vi købe 12-->220V

Sorry gruppe.

Frank

Fra : Simon Pape

Dato : 09-03-01 17:53

"Bent Mølsted Kristensen" wrote:
> [...]
> Og hvor kan man købe den?
> Hunstikket skal være et "rundt stik". Hanstikket skal være et stik som man
Igen: Prøv at spørge i dk.teknik.elektronik. De er pænt kloge derovre.
Spørgsmålet der har så vidt jeg husker været oppe og vende i
dk.teknik.elektronik et par gange.

Fra : Bent Mølsted Kristen~

Dato : 09-03-01 18:04

Hej Simon,

Det prøver jeg - Tak for tippet.
PS: Gruppe, undskyld denne kryds-post

Fra : Jens Schönemann-Paul

Dato : 19-06-01 10:26

Hej

Jeg har netop købt en 12 V -> 19 V konverter hjem via nettet fra Lind
Electronics <http://www.lindelectronics.com/> til brug med ¨min Chicony
Notebook. Firmaet har et stort udvalg af konvertere til alle tænkelige
spændinger og stiktyper og leverer meget hurtigt.

Pris: 100 $ plus 26 $ fragt, samt indførselsmoms af dette - så det løber
alligevel op ...

Linds konvertere kan også (i et eller andet omfang) købes i DK hos Umates
<http://www.umates.com/>. De har ihvertfald varianter for IBM, og kan måske
skaffe andre??

Jeg har selv fravalgt 12 V -> 230 V inverteren til dette formål selvom det
ville være en noget billigere løsning. Dels vil tabet forøges (større
strømforbrug, hvilket nok er meget vigtigt på langfart), dels vil
installationen blive mere kompleks og sidst men ikke mindst ønsker jeg ikke
230 V stærkstrøm i båden under sejlads.

Mvh
Jens Schönemann-Paul

Fra : Peter Christoffersen

Dato : 19-06-01 22:26

En bærbar behøver f.eks. 16 V for at oplade batteriet. Hvis I vil tage til
takke med at computeren blot kører - uden at oplade batterierne - er det
ikke utænkeligt, at den kører udmærket på 12 V. - Min (Compaq) gjorde da vi
sejlede "lidt langt". - Jeg vil tro at det er bedst at tage batteriet ud.
(For batteriets skyld).

Hilsen, Peter - og god tur

Fra : Lars Bonde Christens~

Dato : 25-06-01 22:24

det virker fint.

Fra : Aksel Sonne

Dato : 20-06-01 21:59

Jeg har en Chicony 955 der normalt for 19 volt fra sin strømforsyning,
computeren er gammel og batteriet dåårligt (holder strøm i ca. 30 min) jeg
gav den 12 volt og kørte fra Bornholm til Helsingør- derfra Sjælland rundt,
og tilbage til Bornholm. på intet tidspunkt fik min bærbare 220 v. (Onsdag
middag til Tirsdag morgen)
Den skriver endda at den lader på batteriet hvilket den også gør, hvis man
ikke hele tiden kører med strømtunge ting: opstart, diskdrev og cd-romdrev.
Sæt powersafe på skærm og HD så funger det fint.
Et stik fra en kasseret lader, der havde størrelse som passer i computeren,
et sukkerknald - eller krympeflex, et tyk ledning og et stik til
cigarettænderen. Så kører det.
Den blev koblet sammen med en garmini 128 via et gammel musestik, og sammen
med DLS så ved du hvor du er og du kan planlægge, selvom dine kort ligger
under madrassen hvor gasten sover

Aksel Sonne - en glad men træt gast på Sjælland Rundt

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 10-03-01 19:50

Hej alle,

Jeg har nu læst alle indlæggene og har følgende kommentar/reaktion:

Med mindre du alligevel har andet at bruge 220 v til, så er det noget skidt
først at lave 12v fra batterierne om til 220 v og derefter lave det tilbage
til de (typsik) 16 volt en bærbar bruger.

Med mindre man er elektronik nørd, så er det altså heller ikke så nemt at
strikke noget sammen selv. - og du risikerer at brænde din bærbare af....

Løsningen er at købe sådan en "dims" der kan det. HP har "auto-cigarstik
ladere" i deres produktsortiment til alle deres bærbare og det har mange
andre sikkert også.

Hvis det skal være rigtigt "checket" kan du købe en Targus Universal
Auto/Air PA350 adapter.

Se den på:
http://208.184.35.148/default_product.asp?title=TARGUS+UNIVERSAL+AUTO%2FAIR+
POWER+ADAPTER&sku=PA350E

Sådan en bruger jeg til min IBM T20 (og min tidligere TP600). Hvis man ikke
lige "tænder" på at man rent faktisk kan tage den med og bruge den oppe i en
flyver, så er du måske interesseret i at høre, at man ved at skifte enden af
stikket ud, også kan bruge den til at lade de fleste mobiletelefoner. - og
det er jo ikke så ringe også at kunne holde strøm på mobiltelefonen når man
er på 3 ugers sejl ferie....

/Bjarke

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 10-03-01 19:55

OK, mit link virkede ikke. Prøver lige igen:

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 10-03-01 19:57

Det driller. Den bliver skåret over når den ryger op på serveren.

Brug evt. copy/paset til browseren, eller gå til http://208.184.35.148/ og
tast PA350E ind i keyword search feltet.

Beklager.

Fra : Henrik Leth

Dato : 11-03-01 15:43

Jeg har en compaq. Jeg har direkte fra Compaq fået leveret en ledning
således at computeren kan trække strøm fra cigartænderstikket.

mvh
Henrik

Fra : Martin Lassen

Dato : 11-03-01 21:13

Jeg har selv sammen med min far lavet nogle målinger ved brug af 12->220--19
og fra 12->19. Det har vidst sig at det er den sidste løsning der er den
optimale, muligvis fordi der ikke er gjort noget for at spare på forbruget
på computeren, når den bruger 220v.

Så har producenten af den bærbare computer en 12v adaptor, så kan den klart
anbefales!

-Martin Lassen
martin@mwl.dk

Fra : Lars Bonde Christens~

Dato : 12-03-01 01:40

Jeg har nu brugt min bærbar i båden i 3 år og brugt den i forbindelse med en
langtur. De fleste bærbar kan du sætte direkte til bådens 12 v anlæg. Jeg
har selv brugt det og de fleste jeg har mødt på min tur har brugt det.
Batteriet i den bærbar kan ikke holde til det i længden, det bliver ikke
ladet korrekt. En conveter er en fin løsning. Man mister kun 5 %. Men husk
at en en bærbær bruger stadig lige så meget som et køleskab ca. 3A. Det er
meget og krever at man bruger den med omtanke. Hvis du/ I vil bruge den til
vejrfax er en converter og alle andre omformer en dårlig ide. De lamer meget
i radioen. jeg har prøvet alt for at fjerne støjen men uden hel. Nogle
bærbar kan have det broblem at, når de går direkte på bådens batterier kan
strømme ind i mellem komme så langt ned at den bærbar er lige ved at gå i
Standby tilstand. Man skal derfor have bådens batterier helt oppe.

Hilsen Lars
HTTP://come.to/cassiopeia.dk