Kan I anbefale en bærbar...?
Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-01-03 22:56

Først vil jeg lige sige til dem, der ikke gider at læse hele
indlægget, at I skal være velkomne til bare at foreslå gode
forhandlere af bærbare computere. Jeg skal ud og kigge lidt i morgen
nemlig, og så er det jo rart at vide hvor man skal lede.

Jeg har omkring 10.000 kr. jeg kan ofre (måske lidt mere hvis det
bliver nødvendigt) på en bærbar computer. Men det er tre år siden jeg
købte en sidst, som nu desværre er blevet stjålet, så jeg er lidt på
herrens mark. Min stationære computer er en saml-selv computer, og den
fungerer fint. Derfor behøver den bærbare ikke nødvendigvis være en
mærkevare, bare den er god ;)

I skal ikke tøve med at anbefale en computer hvis ikke lige den
overholde alle disse "krav" - alle forslag er velkomne:

- Den skal kunne køre Windows XP, det er rimeligt vigtigt. Det har
jeg i forvejen, så det er jeg ikke interesseret i at købe med. Men
hvis ikke det rører for meget ved prisen, så kunne det vel være
ligemeget.

- Den behøver ikke indholde modem (faktisk er jeg helst fri, men jeg
kunne vel også nok finde mig i dét).

- Jeg er koblet på Internettet via lokalnetværket. Derfor ville det
være meget fint hvis den indeholdte et netkort (10Mbit er nok).

- En taske må der da gerne følge med, men det er ikke nødvendig. Den
kan jo købes ved siden af.

- Jeg er faktisk ligeglad med hvilken processor der er i (AMD eller
Intel, normalt foretrækker jeg dog AMD). Jeg vil dog gerne være fri
for en Celderon-processor (og den tilsvarende hos AMD, hvis de
stadigvæk laver sådan nogle).

- Skærmen skal være en TFT-skærm. Størrelsen betyder ikke så meget.

- Jeg er ligeglad med farven, pegeredskabet og diskettedrevet.

- Harddisken behøver ikke være så stor (10 GB er fint).

- Og så er der til sidst en lidt interessant ting (det er ikke et
krav). Jeg læste for nogle måneder siden at der var nogle bærbare
computere på vej, uden batteri. Det syntes jeg var ret smart, for jeg
fik aldrig nogensinde brugt batteriet i den gamle. Hvis der er nogen
der ved mere om denne sag, må de gerne fortælle om det. Alternativt
kunne batteriet være eksternt (hvis det findes), så kunne jeg jo bruge
det hvis jeg havde lyst. Men som sagt, det er ikke et krav, blot et
lille ønske, som ikke må trække prisen op.

På forhånd tak for vejledningen. Nu håber jeg ikke at jeg har glemt
noget, men så må jeg tilføje det senere :)

--
Lars Stokholm

Fra : Esben

Dato : 09-01-03 23:12

"Lars Stokholm" <stokholm@diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det hvis jeg havde lyst. Men som sagt, det er ikke et krav, blot et
> lille ønske, som ikke må trække prisen op.

Det må være ECS iBuddie du tænker på. Den er nævnt 2-3 indlæg nede.

Mere info kan findes her:
http://shorl.com/figryprosopybu

--
Esben

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-01-03 23:28

In dk.edb.hardware, Esben wrote:

[Intet batteri]

>Det må være ECS iBuddie du tænker på. Den er nævnt 2-3 indlæg nede.

Tak, jeg kigger lidt på det. Zitech så dog også ud til at kunne
tilbyde manglende batteri ;)

--
Lars Stokholm

Fra : Peter Loumann

Dato : 09-01-03 23:15

On Thu, 09 Jan 2003 22:55:47 +0100, Lars Stokholm <stokholm@diku.dk>
wrote:

> [...]
>der ved mere om denne sag, må de gerne fortælle om det. Alternativt
>kunne batteriet være eksternt (hvis det findes)

Det gør det. Bla. har Zitech

http://www.zitech.dk/

en serie (to modeller), der hedder DeskNote (søg på det på sitet). De
leveres uden batteri, men du kan få et eksternt til dem.

I øvrigt vil jeg klogeligt afholde mig fra anbefalinger, men bare
ønske dig held med det.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-01-03 23:25

In dk.edb.hardware, Peter Loumann wrote:

>en serie (to modeller), der hedder DeskNote (søg på det på sitet). De
>leveres uden batteri, men du kan få et eksternt til dem.

Den ser da ganske rimelig ud, denne her: 15,0" TFT, Pentium4 1,8 GHz,
256 MB DDR, 20 GBHarddisk,DVD-ROM + CD-RW (brænder) Combo drev,XGA
display, 1024x768,AC97 lyd, DK keyboard, Int. 56k modem, 10/100 Mbps
Netkort,330x281x40 mm (BxDxH), 3,18 kg. Batteri medfølger ikke.

Den koster godt nok 13.000, og så er der brænder og modem med. Men det
er da altid noget at der ikke er styresystem med, sv jeg kan se.

>I øvrigt vil jeg klogeligt afholde mig fra anbefalinger, men bare
>ønske dig held med det.

Tak ;)

--
Lars Stokholm

Fra : Peter Loumann

Dato : 09-01-03 23:33

On Thu, 09 Jan 2003 23:25:25 +0100, Lars Stokholm <stokholm@diku.dk>
wrote:

>Den ser da ganske rimelig ud, denne her: [...]

>Den koster godt nok 13.000

Ja. Der er jo også billig-modellen til 8 kkr, men den har
en"GigaPro"-cpu. Det er ikke noget, jeg kender, men det lyder suspekt.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-01-03 00:01

In dk.edb.hardware, Peter Loumann wrote:

>Der er jo også billig-modellen til 8 kkr

Hehe, kkr ;) Ak ja, hvilke diskussioner man ikke gennemlevede i
gymnasiet, da nogle mente at de havde ret til at angive tiden i
kilosekunder. Men det er en hel anden diskussion.

>men den har en "GigaPro"-cpu. Det er ikke noget, jeg kender,
>men det lyder suspekt.

Lige mine ord. Jeg har aldrig hørt om den.

--
Lars Stokholm

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-01-03 00:42

On Fri, 10 Jan 2003 00:00:51 +0100, Lars Stokholm <stokholm@diku.dk>
wrote:

>Ak ja, hvilke diskussioner man ikke gennemlevede i
>gymnasiet, da nogle mente at de havde ret til at angive tiden i
>kilosekunder.

Nørder!

>Men det er en hel anden diskussion.

Ja, men der bør også være plads til til lidt hyggesnak.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Keld

Dato : 10-01-03 09:49

Lars Stokholm <stokholm@diku.dk> wrote in message news:<ebvr1vokcl9l4hbo7eda1so3183taqciem@4ax.com>...

> Lige mine ord. Jeg har aldrig hørt om den.

Jeg kender ikke produktet, men jeg synes, at det i sig selv begynder
at lugte, når man sælger et produkt, som hedder GigaPro C3 1000 MHZ,
hvorefter det viser sig, at der er en 667 MHZ processor i, og at det
andet bare er en modelbetegnelese. Men prisen er lav, www.shg.dk
sælger en med nedenstående specifikationer for 6.649 kr.

PRODUCENT: ECS
MODEL: A900.
FARVE: GRÅ.
LAGERSTATUS:
REKLAMATIONSRET: 24 Mdr.
LAGERSTATUS:
REKLAMATIONSRET: 24 Mdr.
SERVICE: Reklamation formidles af shg.dk
Kontakt teknikken@shg.dk eller 87342205

YDERLIGERE INFO:
MÅL (BxHxD): xxmm
VÆGT: 3.00 kg (uden batteri)
STYRESYSTEM: Medfølger ikke - skal købes separat
BATTERI: Medfølger ikke skal købes ved siden af

KONFIGURATION:
- PROCESSOR: VIA C3 1000 MHz (GigaPro CPU(667 Mhz) Processor )

The DeskNote uses a VIA C3 GigaPro processor. VIA a motherboard
chipset manufacturer for more than 15 years now, has recently acquired
several smaller computer processor manufacturers such as Cyrix and
Rise in order to manufacture their own brand of processors the C3. A
VIA C3 processor is unlike any other processor available on the market
and is not directly related to any other. The VIA C3 processor is
based on the Cyrix III Samuel processor but has undergone major design
changes and now includes MMX (Intel) and 3DNow (AMD) technologies. A
VIA C3 GigaPro processor is the equivalent of a Intel Celeron
processor. VIA C3 GigaPro processors have lower core voltages and
therefore operate at much lower temperatures, making them perfect for
use in the DeskNote

- CACHE: 128 KB Cache
- FSB: 133 MHz
- GRAFIK: Onboard grafikkort, op til 64 MB shared ram
- SKÆRM: 14.1 TFT (XGA), 1024x768MHz
PIXELFEJL: Der kan forkomme pixelfejl, og der skal som minimum være 8
pixelfejl før skærmen konkluderes som værende fejlbehæftet, og ville
kunne blive repareret/ombyttet. 1-7 pixelfejl regnes derfor som
værende acceptabel.
- HARDDISK: 10GB HD
- IDE: ATA
- HD RPM: 4200 PRM
- MULIGHED FOR FLERE HD: Nej
- RAM: 128 MB, SD PC133 - Shared med grafikkort
- NETKORT: 10/100Mbit
- MODEM: 56K V.90 data/fax software
- DISKDREV: Eksternt USB - medfølger ikke
- DREV: 24xCD (indbygget)
- LYD: Onboard AC 97 lydkort
- INDBYGGET HØJTALER: Ja
- INDBYGGET MIFROFON: Ja
MULIGHED FOR PORTREPLIKATOR: Nej
I/O PORTE:
- 1 × CardBus type II or 1 × type III slot
- 1 × RJ-11 jack til modem
- 1 x RJ-45 jack til Ethernet
- 1 × RS-232 serial port
- 1 × ECP/EPP parallel port
- 1 × speaker/headphone/line-out jack
- 1 × line-in jack
- 1 × microphone-in jack
- 4 × USB porte
- 1 x S-VHS TV-Out

TASTATUR:
- Dansk layout
- 85 taster

MUS:
- Touch pad med 2 knapper

OBS!! Der medfølger ikke noget batteri, dette skal købes ved siden af.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-01-03 10:59

In dk.edb.hardware, Keld wrote:

> [...]
>andet bare er en modelbetegnelese. Men prisen er lav, www.shg.dk
>sælger en med nedenstående specifikationer for 6.649 kr.

[...]

Tak for din research :) Men jeg tror at jeg holder mig til noget jeg
kender. Jeg tør ikke begynde at eksperimentere med alt muligt andet.

--
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-01-03 15:47

In dk.edb.hardware, Lars Stokholm wrote:

[Zitech Desknote]

>Den ser da ganske rimelig ud, denne her...

Men så siger alle at den skal have en Mobile CPU. Og det har den ikke.
Så den dutter _heller_ ikke. For s***n det er besværligt (skulle der
have stået Søren, så havde jeg brugt stort 's', så kan man diskutere
om s***n er et navn). Der er mindst 100.000.000 forskellige bærbare
computere.

--
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-01-03 15:48

In dk.edb.hardware, Lars Stokholm wrote:

>[Zitech Desknote]

Nå ja. Til dem der måtte læse med, så er dette en saml-(selv-)Zitech
computer. Man bestiller den altså som man vil have den og så går der
en uge.

--
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-01-03 23:29

In dk.edb.hardware, Lars Stokholm wrote:

>Jeg vil dog gerne være fri for en Celderon-processor (og den
>tilsvarende hos AMD, hvis de stadigvæk laver sådan nogle).

Duron... Det var det den hed.

>Nu håber jeg ikke at jeg har glemt noget...

Tjo, det behøver ikke være brænder i.

--
Lars Stokholm

Fra : Tinky Winky

Dato : 09-01-03 23:50

> Duron... Det var det den hed.

Duron er dog hurtigere end P4 ved samme clockfrekvens, ligesom Pentium 3 og
Athlon er det.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-01-03 23:53

In dk.edb.hardware, Tinky Winky wrote:

[Duron sucks]

>Duron er dog hurtigere end P4 ved samme clockfrekvens, ligesom Pentium 3 og
>Athlon er det.

Hmmm :/ Hvad ved jeg også? ;)

--
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-01-03 15:31

In dk.edb.hardware, Lars Stokholm wrote:

>Jeg har omkring 10.000 kr. jeg kan ofre (måske lidt mere hvis det
>bliver nødvendigt) på en bærbar computer.

Det blev en smule mere. Nemlig 13.000 (før 17.000, hvis det passer
hvad der stod på skiltet). En Targa Visionary 1600, men disse
specifikationer:

- AMD Athlon XP 1800+ (Mobile)
- 15" TFT XGA skærm
- 512MB SD-RAM (ok, det er SD, men det kan man vel leve med)
- 40GB Harddisk
- Kombineret DVD-drev og brænder (8,16,12,24 - hvad er mon hvad?)
- Et-eller-andet S3 TwisterK skærmkort, med 32 MB ram (delt, men
der er jo nok hukommelse på systemet at tage af)
- Windows XP Home Ed. (det røg ud med det samme, og ind med Pro.)
- 56k Modem (tror jeg, men det er sgu ligemeget)
- 2xUSB, 1xFirewire
- Indbygget netkort, LAN (10/100 Mbps)

Ikke så meget mere tror jeg. Selvfølgeligt diverse softwarepakker med
alt muligt lort, men det tager jeg ikke så tungt.

Jeg synes selv det er et rimeligt godt køb. Den første jeg købte måtte
leveres tilbage. Der var fedtfingre overalt på skærmen og da jeg så
ordentligt efter, var der to "store" pletter på skærmen (Ø 3/4cm). Det
lykkedes mig ikke, trods skurren og skrubben, at få dem væk. Desuden
var en af tasterne lidt ivrig - man skulle dårligt røre den før den
gik i aktion. Så den blev byttet af Merlin i Hillerød med et smil
(super-venlig betjening). Jeg bor i Allerød, men Merlin her er noget
lort. Jeg har en lumsk mistanke om at selv bestyreren er teenager.
Nå, men jeg har nu fået en ny, som jeg har gennemgået grundigt. Ikke
nogen fejl (endnu). Jeg krydser fingre ;)

Så tænker i nok: Hvad med kvaliteten? Tja, der er ikke så meget at
sige. Den virker mere "lækker" end den Toshiba-maskine jeg havde før.
Men den havde jo også nogle år på bagen. Tastaturen er rigtig
behageligt og musen (sådan en mousepad) er også til at leve med. Det
virker ikke som en "plastic-maskine", men vi får se. Kvaliteten af
indmaden er vel som den er lavet.

--
Lars Stokholm

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-01-03 15:43

On Sat, 11 Jan 2003 15:31:25 +0100, Lars Stokholm <stokholm@diku.dk>
wrote:

>Det blev [...] Targa Visionary 1600 [...]

Tillykke med den! Smider du ikke lige et link med et foto?

> - Windows XP Home Ed. (det røg ud med det samme, og ind med Pro.)

Har du dem da gratis, windåzerne?

> - 2xUSB, 1xFirewire

USB 2 ?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-01-03 16:47

>Tillykke med den!

Taxa.

>Smider du ikke lige et link med et foto?

Tjo, det bliver lidt svært. Jeg har ikke noget digitalkamera, og den
passer ikke ind i min scanner.

Det er ikke nøjagtigt samme model, men den ligner meget godt på disse
billeder (men de er ret små, beklager):

http://service.actebis.com/Resources/1600WW.gif
http://www.targa.lv/img2/1600.jpg

Mere kan jeg ikke lige finde på nettet.

>Har du dem da gratis, windåzerne?

Hvad mener du? Home Ed'en fulgte med, men jeg havde en Pro i forvejen.

>USB 2 ?

Tænkte nok at nogen ville spørger. Det må jeg lige vende tilbage med,
for jeg aner det ikke. Men mon ikke de ville reklamere lidt mere med
sådan noget, hvis det var?

--
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-01-03 17:39

In dk.edb.hardware, Peter Loumann wrote:

[Targa Visionary 1600]

>Smider du ikke lige et link med et foto?

De har den i det nye Merlin-katalog, på side 7 øverst til højre, men
det er slet ikke den samme som den jeg har købt. Samme indhold, men
skallen er en helt, helt anden. Min er ret meget pænere hvis jeg selv
skal sige det.

--
Lars Stokholm