Hvilken raidcontroller vil I anbefale ?
Fra : Kim Eichen

Dato : 09-01-03 22:09

Hej gruppe

Jeg skal en ide raidcontroller og har et par spørgsmål i den forbindelse.
Vil jeg på en moderne pc kunne mærke forskel på om jeg køber en hardware
eller en software raidcontroller ?
Jeg har overvejer følgende modeller:
HighPoint RocketRAID133 (2 kanaler, maks 4 diske, softwareraid) (845 kr.)
HighPoint RocketRAID404 (4 kanaler, maks 8 diske, softwareraid) (1145 kr.)
3Ware 7000-2 RAID (2 kanaler, maks 2 diske, hardwareraid) (1537 kr.)
3Ware 7500-4 RAID (4 kanaler, maks 4 diske, hardwareraid, kan som det eneste
af de nævnte kort køre raid 5)(3275 kr.)

p.t. kører jeg raid 0 med 2 diske og jeg ser ikke nogen grund til at bruge
mere end 2 diske til raid 0, da hastighedsgevinsten ved at bruge er end 2
diske ikke er særlig stor.
Hvis jeg køber 3Ware 7500-4 RAID vil jeg nok kraftig overveje raid 5, men
hvor hurtigt er raid 5 i forhold til raid 0 med 2 diske og i forhold til en
disk, som (naturligvis) ikke er i raid ?
HighPoint RocketRAID404 har jeg primært taget med fordi jeg ikke er helt
klar over om der er andre fordele ved hpt 374 chippen i forhold til hpt 372
ned at 374 understøtter flere diske og en eller anden form for hot swap, som
jeg ikke har brug for

Hvilken af de nævnte controllere (eller eventuelt en jeg ikke har nævnt) vil
I anbefale mig at købe ?
Det skal bruges på min arbejdsmaskine, ikke på min server

Mvh Kim Eichen

P.S. Jeg har postet både i dk.edb.hardware.drev og dk.edb.hardware, da jeg
ikke var klar over hvilken af grupperne en raidcontroller hørte til i eller
rettere om det er OT i dk.edb.hardware.

Fra : Brian Christensen

Dato : 09-01-03 22:28

> [...]
en
> disk, som (naturligvis) ikke er i raid ?

Med hvor mange diske?
Uden at vide med sikkerhed, kan raid 5 med 3 diske vel ikke være hurtigere
end 2 diske i stripe, idet den 3 disk blot udgør paritet, (pariteten ligger
naturligvis fordelt på alle diskene, således at enhver disk kan gendannes)
og derfor kun bruges til at gendanne en defekt disk.
Men som sikkerhed er det genialt.
Måske er det endda langsommere, idet paritetsblokken skal beregnes og
skrives hver gang der saves.

Brian

Fra : Kim Eichen

Dato : 09-01-03 22:40

> Med hvor mange diske?

umiddelbart 3 diske, men 4 diske hvis det forbedrer ydelsen væsentligt.

Mvh Kim

Fra : Fox On The Run \( 46~

Dato : 10-01-03 05:41

Davs.

Jeg har også været på jagt efter et raid kort, og i min søgen på edbpriser
faldt jeg over denne controler.
http://www.compumail.dk/cgi-bin/index.pl?command=230010
Den virker som den skal, der er ingen problemer og er stabil.
Har 4 stk. Seagate Barracuda V 80GB 2MB / 9,4ms / 7200RPM / IDE100 / som
køre på controleren uden problemer, og til en pris af 249,00 for
controleren så er der en del kroner tilbage til andre ting.

Med Venlig Hilsen
Andersen
ICQ: 172709020
Fax: 56274857

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 10-01-03 11:56

"Brian Christensen" <brianc@REMOVEesenet.dk> wrote in message

[Raid 5]
> Men som sikkerhed er det genialt.
> Måske er det endda langsommere, idet paritetsblokken skal beregnes og
> skrives hver gang der saves.

Jeg har læst noget på et tidspunktet der siger noget af la 25% mistet write
preformance p.g.a R5 og den paritetsberegning
Men somsagt er den ekstra sikkerhed værd at tage med, frefor f.eks stripe

/Dennis

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 10-01-03 10:55

Kim Eichen skrev:
> Jeg har overvejer følgende modeller:

Hvad med Promise SX6000, 6 RAID kanaler inkl. RAID 5
for 2899kr hos SHG + en klods SD-RAM på 16-128MB.
Læs om den her:
http://www.shg.dk/files/pdf/330065.pdf

/Jeppe

Fra : Lestat

Dato : 11-01-03 11:30

To ting: Hold dig fra alt hvad der hedder High-point, det er ikke pengene
værd!
Og husk for guds skyld at lave back up! Joken går at Raid 0 hedder sådan
fordi der er 0% sikkerhed ved det! Især hvis du putter flere diske i dit
array.

OT: Har du brug for de transferrates som RAID giver dig? For umiddelbart vil
du få en stor del af transferraten med SCSI, og søgetider der er på 4-500%
af RAID's. Men jeg kan godt se hvis du laver videoredigering, så er et stort
array med god transferrate rart at have!

L.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 11-01-03 14:32

Lestat wrote:
> To ting: Hold dig fra alt hvad der hedder High-point, det er ikke pengene
> værd

Den slags udsagn bedes ledsaget af links til info der understøtter disse.

Fra : Lestat

Dato : 11-01-03 14:55

> Den slags udsagn bedes ledsaget af links til info der understøtter disse.

Det er dels egne erfaringer, dels erfaringer fra andre på Ars Technica som
gør at jeg ville holde mig fra Highpoint. Desuden har de ikke understøttelse
for mere end 2 controllere i en maskine. Det er måske ikke en deal-breaker,
men det er heller ikke et sellingpoint!

Jeg har også hørt om en hel del som har mistet arrays med highpoint
controllere. Langt flere end med promise. Og det var generelt ikke disken
som var problemet.

Naturligvis er det en preference sag, men de fora hvor jeg holder til er
highpoint generelt meget lidt ansete. Mylex derimod er velanset for at have
stabile controllere med god ydelse. At de også lavere SCSI RAID controllere
siger også lidt.

L.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-01-03 16:48

Kim Eichen wrote:
> Hvis jeg køber 3Ware 7500-4 RAID vil jeg nok kraftig overveje raid 5, men
> hvor hurtigt er raid 5 i forhold til raid 0 med 2 diske og i forhold til en
> disk, som (naturligvis) ikke er i raid ?

RAID5 vil, med mindre der er tale om en MEGET god raid-processor, være temmelig
langsomt at skrive til..

Formodentlig vil det være langsommere at skrive til end din nuværende RAID0..
læsehastigheden er nok ca. den samme.

Hvis du vil have høj preformance samtidlig med datasikkerhed skal du kigge på
RAID 0+1, dvs. stripet og mirrored.

Men jeg kender så ikke omtalte controller, og det kan da være den er hurtig nok
at skrive til i en RAID5-opsætning, jeg har ikke kunnet finde nogle ordentlige
reviews af den heller.

For the record kan jeg nævne at SUN's A1000, der er en extern diskkasse med RAID.
Har en voldsom preformancenedgang når man kører RAID5, set i forhold til RAID0+1.
Og her er altså tale om et stykke hardware til +100.000kr..

mvh Hans

--
Leveret af http://enterprise-server.dk