Hjælp til named (Jeg har kvajet mig)
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 09-01-03 20:00

Hej,

Jeg blev træt af at huske på det hostnavn som TDC har udstyret min
ADSL forbindelse med (cpe.atm2-0-51216.0x5...). Så derfor fik jeg min
sat et alias i DNS recorden for mit domæne. Og det var godt, for så
kunne jeg nøjes med ssh obelix.bakkelygaard.dk, og alle var glade -
næsten da. Og jeg må nok erkende at det er min egen fejl.

Der sker nemlig nu det at jeg ikke kan sende mail. Men sendmail har
besluttet sig for at relaye gennem obelix.bakkelygaard.dk, men det kan
den ikke, for det kan jo ¤#"%#¤%# ikke lade sig gøre at komme til
IP-adressen på ydersiden af min ADSL-router.

Min umiddelbare indskydelse var at sætte named op, så obelix.wegge.dk
resolver til 127.0.0.1 lokalt, men jeg kan ikke rigtigt få skidtet til
at spille.

Er der en eller anden behjertet sjæl, der kan pege mig i retning af
en "named for dummies" vejledning, eller har et andet kreativt forslag
til hvordan jeg løser mit problem?

--
/Wegge

Fra : kosta

Dato : 09-01-03 20:19

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> [...]
>
> Er der en eller anden behjertet sjæl, der kan pege mig i retning af
> en "named for dummies" vejledning, eller har et andet kreativt forslag

Kan du ikke skrive følgende i den /etc/hosts fil:
127.0.0.1 obelix.wegge.dk obelix
Jeg er ikke helt sikker, men det kan da være at det kan løse din problem

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 09-01-03 20:31

"kosta" == kosta <kostabarkaia@softhome.net> writes:

> Kan du ikke skrive følgende i den /etc/hosts fil:
> 127.0.0.1 obelix.wegge.dk obelix
^^^^^^^^^^^^^^^
Nu mente jeg obelix.bakkelygaard.dk, så det går jo helt perfekt.

> Jeg er ikke helt sikker, men det kan da være at det kan løse din problem

Ja, det burde det, men sendmail er åbenbart overbevist om at det kun
er DNS der dur.

--
/Wegge

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-01-03 22:35

Anders Wegge Jakobsen skrev Torsdag den 9. januar 2003 20:31 i
dk.edb.system.unix:

> Ja, det burde det, men sendmail er åbenbart overbevist om at det kun
> er DNS der dur.

Det er ikke bære fordi du skal have sendmail til at relæse conf?

Ivar Madsen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 15-01-03 23:02

"Ivar" == Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> writes:

> Anders Wegge Jakobsen skrev Torsdag den 9. januar 2003 20:31 i
> dk.edb.system.unix:

> Det er ikke bære fordi du skal have sendmail til at relæse conf?

jeg har genstartet sendmail omkring 25 gange siden mit sidste
indlæg.

Jeg fik et reply i mail, der foreslog at pille ved den parameter til
sendmail der bestemte om den brugte hosts og/eler dns eller kun det
ene, og det lyder fornuftigt. Desværre kan jeg ikke lige hitte den.

Og under alle omstændigheder hjalp det, da jeg fik ændret
DNS for min public IP til noget andet end mit lokale hostnavn.

--
/Wegge

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-01-03 23:24

Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk> writes:

> [...]
> den ikke, for det kan jo ¤#"%#¤%# ikke lade sig gøre at komme til
> IP-adressen på ydersiden af min ADSL-router.

Overvej at saette en ekstra MX record op som peger paa din udbyders
STMP-backup

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Leif Neland

Dato : 10-01-03 08:06

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der en eller anden behjertet sjæl, der kan pege mig i retning af
> en "named for dummies" vejledning, eller har et andet kreativt forslag

Måske er det min fejl?

Foruden at sætte obelix og webmail.bakkelygaard.dk til din ip,
satte jeg også MX 10 til webmail i stedet for til cpe.atm2-0-51216.0x5....

MX 20 er stadig backup-mx.post.tele.dk.

Nu har jeg lavet MX 10 tilbage til cpe.atm2-0-51216.0x5....

Skulle det kunne betyde noget? De resolver jo til det samme set udefra, men
det er måske fordi du ikke har sat webmail.bakkelygaard.dk til noget?

Forslag 1: Sæt smarthost i sendmail til backup-mx.post.tele.dk (Eller
kontakt mig, hvis du vil benytte vores mailserver og få virusscannet din
post samtidig)

Forslag 2: Sæt en nameserver på din maskine.

Leif
Din hostmaster...