Konvertering af billede til tegning
Fra : Neser

Dato : 09-01-03 18:49

Hej NG

Jeg har et billede af et logo (hovedsageligt tekst) som jeg gerne vil have
lavet om til en tegning i AutoCAD, da logoet skal skæres i en plade.

Jeg har AutoCAD, men er rimelig uerfaren. Hvis nogen kan lave det om må de
gerne det, ellers bare en beskrivelse af hvordan man gør. Jeg har fået at
vide af en ven at jeg måske kunne gøre det vha. en "Express" menu, men den
har jeg ikke i min udgave af AutoCAD.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.
På Forhånd tak, Patrick.
Neser@neser.dk

Billedet kan findes her:
http://home0.inet.tele.dk/neser/koolance_logo.jpg (JPG-fil 115Kb)
http://home0.inet.tele.dk/neser/koolance_logo.tiff (TIFF-fil 3,3Mb)

Fra : Jan Nielsen

Dato : 10-01-03 08:45

On Thu, 9 Jan 2003 18:48:50 +0100, "Neser" <Neser@neser.dk> wrote:

> [...]
>vide af en ven at jeg måske kunne gøre det vha. en "Express" menu, men den

WinTopo www.wintopo.com er et raster til vektor konverteringsprogram.

På deres hjemmeside kan du downloade en freeware version som kan importere
bmp filer og generere dxf filer som kan importeres i AutoCAD.

Jeg har selv brugt programmet med godt resultat, men det kan kræve lidt
eksperimentering - evt. kan det være nødvendigt at konvertere dit logo til
gråtone.

--
- JN -

Fra : P.C.

Dato : 10-01-03 11:10

Hi

"Jan Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Undskyld jeg blande mig, men dette handler altså om de fonds og text typer som
bliver sat som text og omhvorvidt en 2D skærer eller 3D fræser umiddelbart kan
skære eller fræse omkring bogstaverne ?
Så er det jo sådan, at mange N.C. fræsere jo fungerer ligesom plottere og har et
sæt standard fonds ; ihvertilfælde lånte jeg engang en lille Roland fræser, og
den havde ingen problemer med at fræse/skrive i støbejern , men dertil skal
siges at det foregik i Dos, ved at redirecte texten til LPT1 og sætte fond og
text størrelse først.
Det undrer mig bare hvis alt skal brydes ned til 2D vectore for at en N.C.
maskine skal bruge en Acad tegning -------- jeg ved godt at mange ældre N.C.
maskiner har det sådan ,og at der kun er et llle sæt instruktioner til stede og
at Splines og selv Polylines ofte skal brydes ned til liniestykker, men når en
"driver" eller det medfølgende CAD program evner det mest utrolige mht. at regne
offsets og kan omdanne en tegning så fræseren kan finde ud at at gøre tingene
rimeligt, så fatter jeg ikke, at standard text fonds ikke skulle kunne håndteres
uden en masse forarbejde.
Men hvorfor tegner du ikke bare dit logo ,og tegner rundt omkring det med de
linie entities maskinen kan følge og altså under hensyn til det evt offset der
kan være tale om. ? -------- det tager vel ikke så lang tid.
P.C.

Fra : Neser

Dato : 10-01-03 16:49

> [...]
> eksperimentering - evt. kan det være nødvendigt at konvertere dit logo til

Tak, jeg hentede det og prøvede med billedet som det var, bare konverteret
til BMP. Og det ser ud til at det har virker fint.

- Neser