Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Frivillig akkord?
Fra : tsl

Dato : 09-01-03 16:45

Hejsa

Efter at have fundet frem til denne glimrende "selvhjælpsdebat" kan jeg
konstatere at mange er i samme situation som mig - nemlig at være
håbløst forgældet! Jeg er i den heldige situation at jeg har fundet en
fantastisk bank og har et par forældre som har hjulpet med kaution. MEN
nu sidder jeg så her og har en bunke penge - ganske vist ikke så mange
som jeg skylder mine kreditorer for renterne alene udgør jo 2/3 af
gælden, men jeg vil gerne prøve at indgå en aftale med disse kreditorer.
Jeg har ledt og ledt alle mulige steder efter en "skabelon" til et
forslag til kreditor om frivillig akkord (som jeg tror det hedder) men
kan intet finde og da jeg ikke selv er stærk ud i det juridiske er det
faktisk kun det der nu forhindrer mig i at få afviklet gælden. Er der
mon nogen herinde der kan hjælpe mig?

MVH
TSL

http://www.kandu.dk/

Fra : Bo

Dato : 09-01-03 17:46

"tsl" <tsl.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Efter at have fundet frem til denne glimrende "selvhjælpsdebat" kan jeg
> konstatere at mange er i samme situation som mig - nemlig at være
> håbløst forgældet!

Havde du selv søgt via Google, havde du fået omgående svar

http://www.flere-penge.dk/Akkord.htm

Fra : Mone

Dato : 09-01-03 18:48

"Bo" skrev d. 09-01-03 17:46 dette indlæg :

> "tsl" <tsl.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
nemlig at være

> Havde du selv søgt via Google, havde du fået omgående svar
>
> http://www.flere-penge.dk/Akkord.htm
Bo
Dette står bla. på den side du henviser til,

"Skyldner må ikke bevidst have oparbejdet gælden"

Hvor mange der oparbejder en gæld, *gør det "Ubevidst" de fleste der
oparbejder gæld må da være klar over det ik'??

http://www.kandu.dk/

Fra : tsl

Dato : 09-01-03 23:11

"Mone" skrev d. 09-01-03 18:48 dette indlæg :

> nemlig at være

> Bo

Jeg har henvendt mig til NBC Gruppen som står bag sitet. Der er en
responstid på 15-20 dage fra dem og der er jo ingen grund til at ligge
på den lade side i mellem tiden, hvis der nu er nogen der kan hjælpe mig
med en "opskrift" til at få bragt tingene iorden.

> Dette står bla. på den side du henviser til,
>
> "Skyldner må ikke bevidst have oparbejdet gælden"
>
> Hvor mange der oparbejder en gæld, *gør det "Ubevidst" de fleste der
> oparbejder gæld må da være klar over det ik'??
Jo netop - men de færreste tænker på hvilke økonomiske konsekvenser
forskellige ændringer i deres liv kan få. Og måske er det også sådan det
skal være...........at man skal bevare optimismen altså :)

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-01-03 19:39

Bo wrote:

> Havde du selv søgt via Google, havde du fået omgående svar
>
> http://www.flere-penge.dk/Akkord.htm

Og jeg kan ikke finde noget om personlig gældssanering, men det er
nok netscape..
eller ?

Og den side eksisterede ikke for 10 dage siden, så hvordan på
googlesøgning ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Bo

Dato : 10-01-03 00:52

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nok netscape..
> eller ?
>
> Og den side eksisterede ikke for 10 dage siden, så hvordan på

Den allernyeste MSIE 6.00.2600+++++ kan

Akkord

Er skyldner kommet i et så stort gældsforhold, at denne ikke har mulighed for i en
overskuelig fremtid at betale sin gæld, er der mulighed for, at der kan indgås en
akkordordning.

Hvad er akkord ?
Akkord er en aftale mellem skyldneren og kreditorerne om betaling af gæld. Der findes to
typer af akkord: tvangsakkord og frivillig akkord. Tvangsakkord behandles af skifteretten.
Frivillig akkord er en aftale mellem skyldneren og kreditorerne, og den behandles ikke af
skifteretten.Frivillig akkord er oftest en nedsættelse af gælden mod betaling af et
nærmere aftalt beløb.

Procedurer m.v.

Det er en betingelse, at samtlige kreditorer deltager i akkorden, herunder gæld til
pengeinstitutter, kreditforeninger, studielån og alle private kreditorer, medmindre gælden
er sikret ved pant.

Skyldner må ikke bevidst have oparbejdet gælden, og alle fremtidige løbende skatter og
øvrige betalinger skal foretages rettidigt. Herudover er det en betingelse, at
forskudsregistreringen for indeværende år er korrekt, og der må ikke oparbejdes nye
gældsposter.

Til vurdering af om debitor i samarbejde med øvrige kreditorer kan indgå akkord, foretages
en vurdering i henhold til:

a.. Konkursloven afsnit III, § 157 - §196 omhandlende tvangsakkord.

b.. Reglerne for gældssanering: Konkursloven afsnit IV, § 197 - § 237.

c.. Told og Skat cirkulære nr. 178 af 01.12.1995.

Herudover vurderes:

a.. Fremtidig indtjeningsmuligheder.

b.. Eventuel realisation af aktiver.

Det er ikke muligt at indgå frivillig akkord vedrørende restancer på
tilbagebetalingspligtig hjælp og underholdsbidrag.

Skyldner skal indsende en skriftlig ansøgning/situationsrapport til kreditorerne, med
oversigt over alle kreditorer og størrelsen på de enkelte gældsposter, med anmodning om en
accept på indgåelse af akkordordning fra alle kreditorer. Rapporten/Ansøgningen skal
indeholde et budget over husstandens indtægter og udgifter samt evt. formue. Ansøgningen
skal desuden indeholde skyldners forslag til akkord. Såfremt akkorden søges gennemført ved
betaling af et engangsbeløb, skal dette skriftligt dokumenteres.