Øremider og tun?! :-)
Fra : Bitten

Dato : 08-01-03 22:02

Ja, så er jeg her igen. Og håber endnu engang på hjælp her fra
gruppen, også selvom jeg mest er en "lytter".

Kan der være andre "ting", der har giver samme symptomer som øremider?
Hvad sker der hvis det ikke behandles?

Og så var der en der skrev at hvis man gav katten tun, så kunne katten
få... nyresten (tror jeg nok det var!)... Er der ikke en der kan
fortælle lidt mere om det?

Endnu engang venlige hilsner (og tak) fra
Bitten.
--
Venlig hilsen Bitten.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 08-01-03 22:10

On Wed, 08 Jan 2003 21:01:33 GMT, bitt1@sol.dk (Bitten) wrote:

>Og så var der en der skrev at hvis man gav katten tun, så kunne katten
>få... nyresten (tror jeg nok det var!)... Er der ikke en der kan
>fortælle lidt mere om det?

   Jeg aner ikke noget om øremider - udover at de får kattens
ører til at lugte og at de er temmeligt klamme at se på. Men omkring
tun. Grunden til at man skal undgå at bruge tun alt for meget er at
tun er fyldt med magnesium som i større mængder danner blæresten hos
katte (Og sikkert osse både hos dyr og mennesker - men det skal jeg
ikke ku sige med bestemthed :). Desuden skal man huske at vand i tun
er sundere for katten end tun i olie - men det siger jo næsten sig
selv ;)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Bitten

Dato : 09-01-03 08:46

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> skrev:

(snip)...

> [...]
>ikke ku sige med bestemthed :). Desuden skal man huske at vand i tun
>er sundere for katten end tun i olie - men det siger jo næsten sig

Hej igen...

Tak for svarene... Og fluks er der flere spørgsmål...

Hvor meget er "alt for meget"? Når vi giver missen tun så er det ca.
1/4 af en dåse... Og det får han næsten hver dag...
Men hvad kan jeg evt. give ham i stedet for? Kattemad på dåse er der
vel også metaller i? Eller hvad? (Som fuldkost får han tørfoder fra
dyrlægen)

--
Venlig hilsen Bitten.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-01-03 09:36

On Thu, 09 Jan 2003 07:46:06 GMT, bitt1@sol.dk (Bitten) wrote:

>Tak for svarene... Og fluks er der flere spørgsmål...
>
>Hvor meget er "alt for meget"? Når vi giver missen tun så er det ca.
>1/4 af en dåse... Og det får han næsten hver dag...

   Altså - det er jo lidt en balancegang - du ved jo ikke for
følsom netop din kat er over for magnesium og andre tungmetaller. Men
næsten hver dag lyder voldsomt i mine ører =) Måske en gang om ugen
ville være bedre - eller mindre end det endda :)

>Men hvad kan jeg evt. give ham i stedet for? Kattemad på dåse er der
>vel også metaller i? Eller hvad? (Som fuldkost får han tørfoder fra
>dyrlægen)

   Mine katte synes at Oral Care er herlige godbidder - mest
fordi de blir kastet ud over gulvet således at mislingerne selv skal
finde dem. Men de får ikke sådan noget som rejer og tun ret tit -
faktisk kun når René spiser fisk får de noget af den slags - og det er
ret sjældent at han er hjemmt il almindelig frokost.

Fra : Denise

Dato : 09-01-03 12:50

"Bitten" <bitt1@sol.dk> wrote in message
> [...]
> Men hvad kan jeg evt. give ham i stedet for? Kattemad på dåse er der
> vel også metaller i? Eller hvad? (Som fuldkost får han tørfoder fra

Hej Bitten
Jeg ville ikke give min kat så meget tun, man forrykker jo på den måde
balancen af de nøje afstemte mængder af magnesium, der er i det mad du giver
ham som fuldfoder. Øh, lidt knudret skrevet, håber du forstår.
Jeg ville højst give en gang om ugen, men jeg giver dog slet ikke tun.
M.h.t. kattemad på dåse kan du jo bruge forskellige fra dyrlæger og
dyrehandlere, f.eks. Iams, Hills og Specific. Indholdet af god dåsemad er
ligesom god tørmad også afstemt efter, hvor meget magnesium. kalcium, fosfor
og andre ting en kat skal have.
Hilsen Denise

Fra : Camilla Scharff

Dato : 08-01-03 22:25

"Bitten" <bitt1@sol.dk> skrev i en meddelelse

Hej Bitten

> Kan der være andre "ting", der har giver samme symptomer som øremider?
> Hvad sker der hvis det ikke behandles?

Med symptomer mener du da kløe og sorte dimser i ørerne? Umiddelbart er det
_oftest_ øremider, hvis der er meget "ørevoks" (mider) og katten klør sig
mv.
Miderne generer selvfølgelig katten, og katten kradser ofte voldsomt i
ørerne, og får så måske skadet sig selv inden i ørerne - ikke så
behageligt - men hvad der præcis sker ved at det ikke behandles, ved jeg
ikke - det må du hellere spørge dyrlægen om!

> Og så var der en der skrev at hvis man gav katten tun, så kunne katten
> få... nyresten (tror jeg nok det var!)... Er der ikke en der kan
> fortælle lidt mere om det?

Tun, rejer og anden fisk samt fødevarer fra dåse i det hele taget indeholder
flere tungmetaller og - især - magnesium end andre madvarer - og netop for
meget magnesium kan give katte urinvejsproblemer. Det er ikke nyresten, men
krystaller (struvitsten) i blæren - og det kan give katten rigtig mange
problemer og smerter, og give katten nyreproblemer også. Hvis katten har
større sten, som blokerer urinrøret så den ikke kan tisse, skal den
behandles ret så omgående, ellers bliver det livstruende - og så skal den i
øvrigt højst sandsynligt leve af (dyrt) specialkost, som nedsætter risikoen
for dannelse af flere sten, resten af livet...

Mvh. Camilla

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 08-01-03 22:35

Her står alt hvad man kan tænke sig om øremider

http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_oeremider.html

Mvh Tina