Internt net via I-net
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 08-01-03 21:52

Opsætning:

3 pc'er alle med windows2k og et enkelt netkort i hver
!!
Switch
!!
Teledanmark Bredbånd med 5 dynamiske IP'er via DHCP

Alle 3 computer er fint på internettet, med hver deres dynamiske IP og alt
fungerer her.
Men ingen af dem, kan pinge/se eller finde hinanden internt.
Sådan som jeg ser det, har man jo kun én ip pr netkort, ved TCP/IP
protokollen. Derfor kan jeg ikke se hvordan man skal kunne pinge sig frem
til en intern IP.
Jeg har sat fil og udskriftsdeling til på alle computerne.
Det skal lige sige at jeg har zonealarm firewall kørende på dem alle sammen.
Men hvis jeg kunne få en IP, kunne jeg jo nemt tilføje denne IP som en
"sikker zone" så de andre computere kunne komme igennem.
Jeg ved godt der er løsninger som en router, en gateway/server stående på
LAN'et, men der burde da være en nemmere mulighed ?
Skal lige siges, at hvis jeg eks laver en file transfer via ICQ mellem 2 af
computerne, så kører den igen via internettet, så hellere ikke her virker
det.

På forhånd tak

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Mads Bahrt

Dato : 08-01-03 23:30

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:
> [...]
> computerne, så kører den igen via internettet, så hellere ikke her virker

Hej Bjarke
Du kan sagtens have mere ned en ip-adresse på et netkort. Du skal derfor
oprette et sæt ipadresser mere på alle dine maskiner. Hvis du selv satte
dine internet-ip-adresser var det bare at sætte en til. Da du bruger
DHCP er det lidt sværere (jeg antager du bruger windows). Du skal følge
vejledningen på http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php for
at sætte mere end en ip på hvert netkort.
Hvis du kun har brug for windows fildeling mellem computerne kan du bare
installere IPX/SPX eller netbeui på alle maskinerne - så kan dette
bruges internt.

MVH
Mads

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 09-01-03 10:58

In news:CD1T9.31818$Hl6.3316095@news010.worldonline.dk, Mads Bahrt

> [...]
> fildeling mellem computerne kan du bare installere IPX/SPX eller
> netbeui på alle maskinerne - så kan dette bruges internt.

Jeg har sådan set kun brug for windows fildeling og printer deling... men
syntes ikke jeg at kunne få det til at virke med de nævnte protokoller.
Men guiden på cubus ser meget spændende ud, så den tror jeg at jeg vil
prøve.
Tak for hjælpen !

--
/ Bjarke