hvordan kan dette javascript valideres???
Fra : peter hjorth

Dato : 08-01-03 20:55

Kære brugere på html.dk

Jeg er med i bannerbytteprogram på banner.dk og jeg har fået et
script til at sætte på min side, for at vise bannere.
Men da jeg går højt op i at mine sider overholder XHTML1.1
standarten er jeg træt af at banner.dk`s script ikke gør det.

scriptet ser ud som følger:

<script language="JavaScript">
var bnum= Math.floor(Math.random()*9999999)+1;
document.write('<scr' + 'ipt language=javascript1.1
SRC="http://ads.banner.dk/newbanner.php3?type=1&id=4442&b=' +
bnum + '"></scr' + 'ipt>');
</script>
<NOSCRIPT>
<a target="_blank"
href="http://link.banner.dk/lhome.php3?id=4442"> border=0
alt="banner.dk"
src="
http://ads.banner.dk/defaultbanner.php3?id=4442&type=1"
width="120" height="60"></a>
</NOSCRIPT>

Da jeg ikke kan lave eller rette javascript selv, vil jeg blive
glad hvis en af jer hajer, vil hjælpe mig med at rette dette
script, så jeg kan få godkendt min side som XHTML1.1 hos W3C.

På forhånd tusind tak
Peter Hjorth
http://www.peterhjorth.1go.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-01-03 21:55

peter hjorth <peterhjorth@ofir.dk> writes:

> [...]
> script til at sætte på min side, for at vise bannere.
> Men da jeg går højt op i at mine sider overholder XHTML1.1

Ok, Prøv:
---
<script type="text/javascript">
var bnum= Math.floor(Math.random()*9999999)+1;
document.write('<scr' + 'ipt type="text/javascript" src="http://ads.banner.dk/newbanner.php3?type=1&id=4442&b=' + bnum + '"><\/scr' + 'ipt>');
</script>

<noscript>
style="border-width:0px" alt="banner.dk" width="120" height="60"
src="
http://ads.banner.dk/defaultbanner.php3?id=4442&type=1">
</noscript>
---
Væsentlige ændringer:
Alle tags og attributter lowercase (selvfølgelig),
language="Javascript" => type="text/javascript",
"</" i streng => "<\/"
"&" => "&amp;" i attributter og script (ej helt sikker på at begge
er nødvendige/rigtige, test det!)

> Da jeg ikke kan lave eller rette javascript selv, vil jeg blive
> glad hvis en af jer hajer, vil hjælpe mig med at rette dette
> script, så jeg kan få godkendt min side som XHTML1.1 hos W3C.

Sig hvis det virker!
/L

Fra : peter hjorth

Dato : 09-01-03 18:55

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> --
> Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Kære Lasse Dine rettelser fjerner en del af fejlene men der er stadig nogle stykker tilbage.
Her er hvad jeg får af vide af validatoren:

1. Line 212, column 20: an attribute specification must start with a name or name token (explain...).
document.write('<scr' + 'ipt type="text/javascript" src="http://ads.banner.dk/ne
^
2. Line 212, column 20: element "scr" undefined (explain...).
document.write('<scr' + 'ipt type="text/javascript" src="http://ads.banner.dk/ne
^
3. Line 212, column 137: delimiter "'" invalid
...amp;id=4442&amp;b=' + bnum + '"></scr' + 'ipt>');
^
4. Line 215, column 50: document type does not allow element "a" here; missing one of "ins", "del", "h1", "h2", "h3", "h4", "h5", "h6", "p", "div", "pre",
"address", "fieldset" start-tag
^
5. Line 218, column 10: end tag for "noscript" which is not finished (explain...).
</noscript>
^

Da jeg som sagt ikke kan kode javascript, vil jeg være taknemmelig hvis du kunne hjælpe mig igen,
med at rette disse fejl.
Alle andre der mener at kunne hjælpe mig, vil få ligeså stor en plads i mit hjerte.

på forhånd tusind tak
Peter Hjorth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! =>
http://www.html.dk/tutorials

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-01-03 23:20

> [...]

> validatoren:

> 1. Line 212, column 20: an attribute specification must start with a name or name token (explain...).

og 2. og 3. - Ok, validatoren er dum. Den behandler indholdet af
script-tagget som om det var HTML. Det er en fejl i validatoren, men
også en fejl (der står at det er text/javascript!), der dog kan være
delt af ældre browsere der ikke forstår script-tagget (hvis der stadig
findes sådan nogen uden for museer :).

Løsning, tilføj html-kommentar-tegn omkring scriptet (<!-- og -->):

<script type="text/javascript">
<!--
var bnum= Math.floor(Math.random()*9999999)+1;
document.write('<scr' + 'ipt type="text/javascript" src="http://ads.banner.dk/newbanner.php3?type=1&id=4442&b=' + bnum + '"><\/scr' + 'ipt>');
// -->
> [...]

> ^
> 5. Line 218, column 10: end tag for "noscript" which is not finished (explain...).

Ok, det krævede at man kender konteksten for at vide dette :) Noscript-tagget
står på højeste niveau i body, så der skal være et blok-element inden i det.
Tilføj en paragraf omkring, i.e., ret til:

<noscript>

Håber den er glad nu!
/L

Fra : peter hjorth

Dato : 11-01-03 23:33

> [...]

> --
> Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Tusind tak for din store hjælp og nu er validatoren meget glad, og det er jeg også.
Du vil fremover blive nævnt på min hjemmeside som tak for din hjælp og indsats.

mange tak
Peter Hjorth

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-01-03 22:08