Moralsk dilemma.
Fra : Lene

Dato : 08-01-03 15:20

Hej Gruppe,
nu står jeg så i lidt af en kattepine.... Problemet er som følger: En af mine heste har været forfulgt af små uheld, så hun aldrig rigtig har kunnet vise talentet på travbanen. Hun er nu 8 år, og ville egentlig være klar til ifoling, hvis det ikke lige var fordi at hendes rekord er for lav til at det er værd at avle med hende, og hvad skal der så ske?
Sælge hende som skovturshest eller tage konsekvensen og køre hende til slagteren?
Jeg har hørt mange skrækhistorier om travere der er blevet solgt til rideheste og som pludselig er dukket op på en eller anden markedsplads tøjret i brændende sol til en lastbil - -

Hun er ellers en rar og sund hest. Jeg har redet et par distancestævner på hende og nogle jagter, og ser da helst at hun kan få mange gode år endnu, men på den anden side så ved jeg jo hvor den er, når den er død.

Kan jeg få lidt for og imod respons, inden jeg tager min beslutning?

Mvh. Lene

Fra : Berit Nielsen

Dato : 08-01-03 15:30

Jeg må sige at du overhovedet kan overveje at få dig selv til at slagte en
sund, rask og velbefindende hest på 8 år,
gør dig til en af de personer der sætter sig selv enormt over alt andet
levende på jorden.
Det er egoistisk, og totalt uretfærdigt at du kan overveje at slagte en hest
som har gjort sit yderste for at tjene dig.
Når du ikke kan benytte den til avl, pga. noget med rekorder til travbanen,
så kunne den jo rides på.
Der er både skovtursryttere, og dressurryttere i lave klasse, samt især
springryttere der har masser af gavn af tidligere travheste.
Og det er lige før jeg hellere vil løbe risikoen at min solgte hest ender
hos en hestehandler, på en markedsplads.
End hos en som dig der egentligt ikke mener den er noget værd.
Og ikke ser den som et levende dyr, med ret til livet.

Hilsen Berit Nielsen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 08-01-03 18:34

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Det er egoistisk, og totalt uretfærdigt at du kan overveje at slagte en hest
>som har gjort sit yderste for at tjene dig.

Av hvor du ka' sige det så det ka' forstås. Jeg er helt enig med dig,
men ku' ikk' få det sagt så fint )

Har selv en pensionær med en traver på 14 år som skulle slagtes fordi
den "bare" var blevet gammel. Ejeren har fed fornøjelse at hesten og
hesten har stor fornøjelse af ejeren. Så lad det stakkels dyr leve og
giv det en rar og lang alderdom.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-01-03 19:26

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

DEt er da på ingen måde egoistisk det Lene tænker på, kan sagtens forstå
hendes dilemma, for det kan jo være svært at vide hvor hendes hest ender
hvis ikke der er en ven hun kan få den afsat til

Martin

Fra : Berit Nielsen

Dato : 08-01-03 20:56

Hvis man tænker sådan burde man ikke anskaffe sig dyr,
med mindre man er sikker på at beholde dem livet ud.
De har ikke bedt om at ende hos en der sætter sig selv højere end noget
andet.
Der findes med garenti bedre hesteejere/ dyreejere, end jer med den
holdning.
Folk der elsker deres heste for deres sjæl, deres varme øjne og den store
tillid de udviser deres ejer,
Og jeg har da aldrig hørt noget mere egoistisk end at ville aflive / slagte
sin velfungerende hest,
som ikke vil have noget problem med at falde til hos en anden familie /
ejer.
Sikke da en måde at tænke på.
Bilde sig selv ind at verden er så grum og slem og ingen er bedre end jer.
Der er masser af varmhjertede hesteejere i verden, og ligeså mange
hestekøbere.
Så den må i længere ud på landet med.

Og angående dilemme, så må det eneste hun har godt nok være om hun kan holde
ud at se sig selv i spejlet om morgene.

Hilsen Berit N

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-01-03 21:31

> [...]
> Bilde sig selv ind at verden er så grum og slem og ingen er bedre end jer.
> Der er masser af varmhjertede hesteejere i verden, og ligeså mange

DEr er desværre mindst ligeså mange der ikke er det !!

> Så den må i længere ud på landet med.

Man kna nok ikke komme meget længre ud på landet end der hvor jeg bor

Fra : Musen

Dato : 09-01-03 19:47

> Hvis man tænker sådan burde man ikke anskaffe sig dyr,
> med mindre man er sikker på at beholde dem livet ud.
Jeg kan godt forstå dit synspunkt, men omvendt kan man jo også sige, at
rigtig rigtig mange heste lider en skæbne som er værre end døden. Jeg har
set eksempler på heste som har gået 3-4 stykker i en lille bitte boks, uden
halm og kun med ko-inselage som foder. De gik i deres eget lort og havde kun
en enkelt spand vand til deling om dagen. Når jeg tænker på de sted, kan jeg
da også godt tænke, at så var døden da alligevel at foretrække, og man kan
jo aldrig vide hvor ens hest ender. Du kan jo godt have kontakt til den du
sælger hesten til, men pludselig har vedkommende måske solgt den, og kan
ikke lige huske hvor den kom hen. Så farer den rundt fra marked til marked,
og ender et sted som det jeg beskrev. Udfra den tanke synes jeg egentlig
ikke det er egoistisk at overveje at få hesten aflivet.

> De har ikke bedt om at ende hos en der sætter sig selv højere end noget
> andet.
Det mener jeg heller ikke nødvendigvis er det vedkommende gør her. Måske
lufter hun bare tanken for at høre hvad andre har af erfaringer....

> Der findes med garenti bedre hesteejere/ dyreejere, end jer med den
> holdning.

Men der findes med garanti også værre...

> [...]
> Bilde sig selv ind at verden er så grum og slem og ingen er bedre end jer.
> Der er masser af varmhjertede hesteejere i verden, og ligeså mange

Jo men på den anden side er der jo også rigtig mange der behandler deres
heste rigtig dårligt. Og jeg ville godt nok også være panisk angst for at
min øjesten skulle ende sådan et sted, hvis jeg solgte hende (men det gør
jeg ikke, og jeg afliver hende absolut heller ikke...Det kunne aldrig falde
mig ind, lad mig lige slå det fast!!!)

> Og angående dilemme, så må det eneste hun har godt nok være om hun kan
holde
> ud at se sig selv i spejlet om morgene.

Tjae...men så igen...hun undersøger jo netop mulighederne, for at hesten
ikke skal komme til at lide uanset hvad hun gør...

Venlig hilsen Musen

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 08-01-03 18:03

Hejsa.

Jeg kan nu godt forstå dit dilemma, man ved hvor en død hest er og skal ikke
gå og tænke på om den har det godt. Men hvorfor skal du af med den, kan hun
ikke gå og hygge sig ved dig? Måske du ku få nogen til at ride på hende,
måske leje hende og så hun bliver hvor du kan følge hende.
V H Gitte

Fra : PJM

Dato : 08-01-03 20:40

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse

Kan jeg få lidt for og imod respons, inden jeg tager min beslutning?

Skynd dig at få din trofaste ven slagtet. Og det samme med dine unger, hvis
de kommer hjem fra skolen med dårlige karakterer. Føj.

(mvh)
pjm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 08-01-03 21:25

On Wed, 8 Jan 2003 20:39:36 +0100, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Kan jeg få lidt for og imod respons, inden jeg tager min beslutning?
>
>Skynd dig at få din trofaste ven slagtet. Og det samme med dine unger, hvis
>de kommer hjem fra skolen med dårlige karakterer. Føj.

   Ærlig talt - fremfor at finde sin ellers dejlige hest udsultet
og halvvejs død af tørst på et kræmmermarked synes jeg sgu da at det
er i orden at vælge aflivning som en udvej. Muligvis fordi jeg lever
efter Niels Hausgaards meget vise ord:

   "Det er ikke synd for hesten at være død - men det kan være
synd for den at være i live"

   Så vidt jeg har kunnet forstå har Lene konkurrenceheste på et
ret højt plan. Det er ganske forståeligt at hun derfor har en vis
udskiftning blandt sine heste. Og hvis hun ikke overfor sig selv og
hesten kan garantere at den får et værdigt liv efter den har forladt
hende ja så mener jeg virkelig at det er en fornuftig beslutning at
lade hesten aflive. Omend den er sød og rar og velfungerende.
   Jeg vil dog omvendt slå tli lyd for Lene at du forsøger at
finde hesten et godt og permanent hjem inden du vælger aflivningen for
det bør kun være den sidste udvej. Det kræver naturligvis et større
detektivarbejde at finde den rette nye ejer - men når den rette er
fundet ved du osse at vedkommende har lyst til at eje din hest og
sørge for at den har det godt - også ved videresalg! :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : PJM

Dato : 08-01-03 21:40

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ærlig talt - fremfor at finde sin ellers dejlige hest udsultet
> og halvvejs død af tørst på et kræmmermarked synes jeg sgu da at det
> er i orden at vælge aflivning som en udvej.

Hvorfor i alverden skulle død af sult og tørst dog overhovedet bringes på
banen mht en ellers velfungerende hest? Jeg kan overhovedet ikke acceeptere
denne "smide væk" mentalitet, når det gælder en trofast hest, som der ikke
er andet i vejen med end at den ikke kan skrabe penge nok sammen til ejeren.
Så jeg siger bare "FØJ" igen.

> "Det er ikke synd for hesten at være død - men det kan være
> synd for den at være i live"

Det har han da meget ret i -især når det gælder et "liv" hos Lene: Løber du
ikke stærkt nok, bliver du slagtet.

> Så vidt jeg har kunnet forstå har Lene konkurrenceheste på et
> ret højt plan. Det er ganske forståeligt at hun derfor har en vis
> udskiftning blandt sine heste.

Det kan jeg overhovedet ikke se er nogen undskyldning -snarere tværtimod.

> [...]
> hende ja så mener jeg virkelig at det er en fornuftig beslutning at
> lade hesten aflive. Omend den er sød og rar og velfungerende.

Jeg tror nærmere at denne "konkurrence"-ejer forsøger at retfærdiggøre sig
selv i en beslutning, der muligvis allerede ER truffet -og måske er truffet
mange gange før, hvor heste ikke har kunnet leve op til hendes ambitioner.

> [...]
> fundet ved du osse at vedkommende har lyst til at eje din hest og
> sørge for at den har det godt - også ved videresalg! :)

Dette kan jeg kun tilslutte mig -måske kan hun forære den væk som
selskabshest til en af de mange aleneheste, der muligvis bliver fokuseret på
i den kommende tid.

pjm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 08-01-03 21:50

On Wed, 8 Jan 2003 21:39:39 +0100, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

> [...]
>er andet i vejen med end at den ikke kan skrabe penge nok sammen til ejeren.

   Du overså ganske bekvemt den del hvor Lene siger at hun ofte
har oplevet at gamle travheste er havnet på tvivlsomme kræmmermarkeder
hvor de har været døden nær af sult og tørst ikke sandt? Og at _det_
er grunden til at hun overvejer aflivning.

>Det har han da meget ret i -især når det gælder et "liv" hos Lene: Løber du
>ikke stærkt nok, bliver du slagtet.

   Man blir hurtigt fattig hvis man skal beholde alle de heste
man køber - især når man har valgt det som professionel levevej.
Hesten er sund og rask ja - men den kan ikke løbe løb mere og da hun
ikke kan avle på den heller er hun nødt til at sælge dyret.
   Du ville vel osse sælge dit barns ponyer efterhånden som han
eller hun skulle have en enten større eller bedre pony? Eller vil du
beholde allesammen - indtil du måske har en 10 stykker som bare går og
glor? Eller vil du sælge dem? Hvis du ikke kan sælge dem til en hvor
du kan stå inden for at hesten får det godt hvad så?

>Det kan jeg overhovedet ikke se er nogen undskyldning -snarere tværtimod.

   Hvilken del er ikke en undskyldning? Og en undskyldning for
hvad? Jeg undskylder ikke noget som helst her - jeg forklarer hvad jeg
ser som Lenes dilemma.

> [...]
>mange gange før, hvor heste ikke har kunnet leve op til hendes ambitioner.

   Det er så ikke det jeg læser i Lenes indlæg. Men det er altid
bekvemt når man har bestemt sig for hvad en anden skribent mener ikke
sandt? Jeg vil meget gerne høre Lenes mening om disse indlæg....

>Dette kan jeg kun tilslutte mig -måske kan hun forære den væk som
>selskabshest til en af de mange aleneheste, der muligvis bliver fokuseret på
>i den kommende tid.

   Jada - for vi ved allesammen godt at det dyreste en
selskabshest er anskaffelsen....! Det koster jo ingenting at have
hesten gående, foder, smed, dyrlæge, stald, fold osv .... Jeg er ret
sikker på at jeg ikke ville ønske mig en hest forærende.

Fra : PJM

Dato : 08-01-03 22:01

> [...]
> hvor de har været døden nær af sult og tørst ikke sandt? Og at _det_
> er grunden til at hun overvejer aflivning.

Næh, det overså jeg ikke -jeg udtrykker bare min mening om, at hun vil
skille sig af med en trofast og god hest alene med den begrundelse, at den
ikke tjener penge nok til hende.

> Man blir hurtigt fattig hvis man skal beholde alle de heste
> man køber - især når man har valgt det som professionel levevej.

Nåh, ja -se det forklarer jo alt.

> Hesten er sund og rask ja - men den kan ikke løbe løb mere og da hun
> ikke kan avle på den heller er hun nødt til at sælge dyret.

Åh, ja. Men en hurtig slagtning er nu lettere -ikke sandt?

> Jeg vil meget gerne høre Lenes mening om disse indlæg....

Ja, det ville jo være fair nok.

> [...]
> hesten gående, foder, smed, dyrlæge, stald, fold osv .... Jeg er ret
> sikker på at jeg ikke ville ønske mig en hest forærende.

Kun et forslag -men alt dette er den rette modtager vel helt på det rene
med -uanset om vedkommende køber eller får hesten forærende?

mvh
pjm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 08-01-03 22:08

On Wed, 8 Jan 2003 22:01:18 +0100, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Næh, det overså jeg ikke -jeg udtrykker bare min mening om, at hun vil
>skille sig af med en trofast og god hest alene med den begrundelse, at den
>ikke tjener penge nok til hende.

   Hvis jeg nu var kørende sælger og min bil pludselig begyndte
at gå en masse i stykker således at jeg ikke kunne bruge den til det
formål den var indkøbt til - så ville jeg osse enten sælge den eller
sende den på skrotpladsen.... Det er et spørgsmål om levebrød.

>Åh, ja. Men en hurtig slagtning er nu lettere -ikke sandt?

   Bemærk hvorledes jeg i det oprindelige indlæg elegant
tilkendegiver at jeg mener at et salg til en fornuftig ny ejer
naturligvis er det allerbedste at gøre. Omend det kommer til at koste
et vist arbejde at finde den rette ejer til hesten.

>Kun et forslag -men alt dette er den rette modtager vel helt på det rene
>med -uanset om vedkommende køber eller får hesten forærende?

   Det kræver stadig at man som oprindelig ejer af hesten gør et
ordentligt stykke fodarbejde for at finde den rette ejer. Jeg kender
mange der gerne vil modtage en gratis hest - men jeg kender langt
færre der ville være istand til at tage sig af en hest endsige være
villige til at ofre det på hesten som det nu engang kræver at have
sådan en.

Fra : Berit Nielsen

Dato : 08-01-03 22:51

Mig bekendt er en bil en død ting,
og er derfor totalt usammenlignelig med noget der lever.
Men hvis du ønsker dig en dreng, og du får en pige sender du så også barnet
retur ???

Lad vær at køb dyr, med den indstilling.

Og hvem siger at en hoppe der ikke kan løbe ikke kan avle ???

Og hvis vi nu følger jeres eksempel om lige så mange dårlige hesteejere,
som gode.. så er det jo let at blive placeret herinde... eller hvad ???

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-01-03 09:20

On Wed, 8 Jan 2003 22:51:17 +0100, "Berit Nielsen"
> [...]

>og er derfor totalt usammenlignelig med noget der lever.
>Men hvis du ønsker dig en dreng, og du får en pige sender du så også barnet

   Nej, lige netop med børn er det jo sådan at man ikke køber
dem. Men hvis jeg skulle adoptere og jeg specifikt havde bedt om en
pige ville jeg nok blive meget skuffet hvis jeg fik en dreng.

>Og hvem siger at en hoppe der ikke kan løbe ikke kan avle ???

   Man avler ikke bare på revl og krat. Hvis en traver ikke har
vist gode resultater er der ikke nogen særligt god grund til at avle
på den.

>Og hvis vi nu følger jeres eksempel om lige så mange dårlige hesteejere,
>som gode.. så er det jo let at blive placeret herinde... eller hvad ???

   Jeg vil godt have mig fritaget fra "jeres" - først og fremmest
har jeg ikke valgt heste som levevej. Dernæst har jeg ikke hest endnu
da det er alt for dyrt med den økonomi jeg har nu. Jeg vil ikke købe
hest før jeg kan give den de bedste rammer.
   At jeg forsvarer Lene betyder _ikke_ at jeg ville overveje at
aflive en hest medmindre jeg havde endevendt himmel og jord for at
finde den et ordentligt sted at være.

Fra : Zirfelt

Dato : 09-01-03 08:00

Jeg kan udmærket godt forstå hvis Lene ikke vælger at komme med sin mening
om disse indlæg. For selv om det var et lidt barsk spørgsmål hun kom med,
bad hun dog trods alt ikke om at blive svinet til.
Sådan som jeg læser indlæggene, angriber i før i spøger, lige indtil Trine
forklare

--
Fortsat god og positiv dag

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 08-01-03 23:30

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>   Så vidt jeg har kunnet forstå har Lene konkurrenceheste på et
>ret højt plan. Det er ganske forståeligt at hun derfor har en vis
>udskiftning blandt sine heste.

Stop lige en halv....!!!!

Hestene har ikke bedt om at være på højt plan, men bare være heste ---

Så hvorfor ikke begynde at behandle dem sådan. Og stop så det hysteri
om at slagte dyr der fungerer fint... ...hvis de bliver behandlet
ordentligt.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-01-03 09:23

On Wed, 08 Jan 2003 23:30:26 +0100, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

> [...]
>
>Så hvorfor ikke begynde at behandle dem sådan. Og stop så det hysteri
>om at slagte dyr der fungerer fint... ...hvis de bliver behandlet

   Hvad med at stoppe at foregive at det er muligt at finde gode
hjem til alle heste? Hvis jeg stod i den situation at både jeg og min
kæreste blev allergiske i voldsom grad - eller bare en af for den sags
skyld ville jeg ikke tøve med at vælge aflivning som en mulighed
såfremt jeg ikke kunne finde et ordentligt hjem til dem. Ene og alene
fordi man som dyreejer er forpligtet til at sørge for at dyret har det
godt osse når det har forladt en. Hvis man ikke kan det - så er det
ikke synd for dyret at være dødt - men det kan det satme være for det
at være i live....

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-01-03 09:37

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> writes:

> [...]
> godt osse når det har forladt en. Hvis man ikke kan det - så er det
> ikke synd for dyret at være dødt - men det kan det satme være for det

Jeg er ikke så god til at udtrykke mig, men ovenstående beskriver fint
min holdning. Hellere et dyr, der er død på en ordentlig måde, end et
dyr der ender i mishandling.

Ikke dermed sagt, at man skal bruge aflivning som første løsning, men
at man skal prøve at findet et _godt_ nyt hjem til hesten.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-01-03 09:44

On 09 Jan 2003 09:36:43 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Ikke dermed sagt, at man skal bruge aflivning som første løsning, men
>at man skal prøve at findet et _godt_ nyt hjem til hesten.

   Man skal altid forsøge som ansvarlig dyreejer at finde et
ordentligt nyt hjem til sit dyr som første udvej. Men nogen gange er
det bare ikke muligt - desværre :(

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 09-01-03 09:39

> [...]

>skyld ville jeg ikke tøve med at vælge aflivning som en mulighed
>såfremt jeg ikke kunne finde et ordentligt hjem til dem.

Stop nu lidt... Jeg lider af astma og kan i virkeligheden ikke tåle
at være sammen med heste, men finder mig troligt i det.

Samtidig er der da ingen (indtil nu) der har haft den tanke at
aflivning af mig var en løsning !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-01-03 09:46

On Thu, 09 Jan 2003 09:39:10 +0100, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Stop nu lidt... Jeg lider af astma og kan i virkeligheden ikke tåle
>at være sammen med heste, men finder mig troligt i det.

   Nu skriver jeg godt nok osse alvorlig allergi. Man kan finde
sig i ufatteligt meget når man holder af det ene eller det andet. Men
hvis jeg fik en alvorlig allergi med store udslet. Konstant nysen og
løbende øjne og hoste og det der var værre - så ville jeg altså ikke
tøve med at komme af med mine katte hvis de var årsagen.

>Samtidig er der da ingen (indtil nu) der har haft den tanke at
>aflivning af mig var en løsning !!!

   Havde jeg været en hest var jeg blevet skudt - sådan er det
såmen.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-01-03 10:02

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> writes:

>    Havde jeg været en hest var jeg blevet skudt - sådan er det
> såmen.

Min mand bliver så sur, når jeg siger det til ham, altså at jeg ville
være blevet skudt, hvis jeg havde været en hest. Men det er jeg nu
stadigvæk sikker på at jeg var blevet.

Det er første gang jeg har hørt andre bruge det udtryk.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-01-03 10:19

On 09 Jan 2003 10:02:01 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>stadigvæk sikker på at jeg var blevet.
>
>Det er første gang jeg har hørt andre bruge det udtryk.

   Jeg ville ha været en halt hest med dårlig ryg .... =)

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 09-01-03 14:00

On Thu, 09 Jan 2003 10:18:30 +0100,

>    Jeg ville ha været en halt hest med dårlig ryg .... =)

Jeg tror jeg ville have været et æsel.

--
En særdeles kedelig .signature

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-01-03 16:33

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> writes:

>    Jeg ville ha været en halt hest med dårlig ryg .... =)

Og jeg ville have været en særdeles uligevægtig hest med generelt
dårlige led. (Stofskifte og hypermobil med tilhørende slidgigt.) Tror
I ikke også jeg var blevet aflivet?

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 09-01-03 18:49

> [...]

>Og jeg ville have været en særdeles uligevægtig hest med generelt
>dårlige led. (Stofskifte og hypermobil med tilhørende slidgigt.) Tror

Jeg havde været en kropumulig hest der bare ville fare afsted gennem
krat og buske, over og gennem vandløb, så rytteren blev dyngvåd og
skidebange. Jeg var helt sikkert også blevet aflivet )

Skal vi starte en ny tråd ?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 09-01-03 23:54

Thihihihi.......er det ikke Ramses du beskriver her med en rytter der er
ligeså? *GGGG*

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 10-01-03 07:21

"Anet" <anet@pc.dk> wrote:

>Thihihihi.......er det ikke Ramses du beskriver her med en rytter der er
>ligeså? *GGGG*

Det havde jeg slet ikke tænkt på, men ligheden er slående... ...nu
hvor du siger det [BIGGRIN]

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 09-01-03 08:40

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message

> Så vidt jeg har kunnet forstå har Lene konkurrenceheste på et
> ret højt plan. Det er ganske forståeligt at hun derfor har en vis
> udskiftning blandt sine heste.

På den anden side - havde hesten haft flere point, havde der været
ressourcer til at ifole hende. Det er altså ikke direkte økonomiske hensyn.

Hvis jeg mente hesten var god nok, men blot havde haft uheld - tabte sko,
hvad ved jeg - så ville jeg da få et par føl på hende med en god hingst og
se om ikke et af hendes børn istedet kunne blive den ventede stjerne?

Der er også dem som lejer deres hopper ud til ifoling, dvs. lejer betaler
gildet og beholder føllet. Så kunne det være hen ad vejen nogen blev glade
for hende og ville købe.

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-01-03 09:25

On Thu, 9 Jan 2003 08:40:11 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>På den anden side - havde hesten haft flere point, havde der været
>ressourcer til at ifole hende. Det er altså ikke direkte økonomiske hensyn.

   Det er nu ellers dyrt nok at have en hest gående på foder hvis
man ikke kan "bruge" den til det formål den er købt =)

> [...]

>gildet og beholder føllet. Så kunne det være hen ad vejen nogen blev glade

   Det er osse en mulighed. Der er jo masser af dem - men det kan
sommetider være svært at komme i tanke om dem selv. Hvilket går jeg ud
fra er grunden til at Lene måske ikke har overvejet den ide :)

Fra : Berit Nielsen

Dato : 09-01-03 11:07

> Det er nu ellers dyrt nok at have en hest gående på foder hvis
> man ikke kan "bruge" den til det formål den er købt =)

Jeg må være den perfekte til at svare på det spørgsmål..
Jeg købte i 1997 en 1 årig hoppeplag.
OX araber, udelukkende med det formål at træne hende op til at komme op og
gå seriøs dressur.
Påbegyndte arbejdet allerede da jeg fik hende hjem.
selvfølgelig fra hånd / jord.
Hun blev øvet i mange småøvelser, lege, og blev tilkørt i liner ( dog uden
vogn ).
Jeg shower hende et par gange i DSAH, med både sølv & guldmedaljer.
Som næsten 5 årig blev hun tilredet, opnår kanon resultater, i alt hvad vi
beskæftiger os med.
og ca. 1 år seners fejlskærer smeden hende på 3 ud af 4 hove.
Hun står i et år, uden bedring, og bliver her i Januar erklæret uegnet til
ridebrug.
Altså står jeg med en suverænt dressurtalent, der er totalt ubrugeligt.
Nu mener jeg ikke at man skal avle på alt, og havde ikke satset på et føl
før der var mindst opnået M i nivau på dressurbanen.
Hmm.. synd lille hest du har "svigtet" de håb og drømme jeg havde på dine
vegne.
Du må desværre slagtes.
Niks, ikke tale om !
Hun har tjent mig i tykt og tyndt, jeg har købt hende med det formål at få
en god dressurhest,
men sørme også med det formål at få en ven, der er glad for mig uanset
hvornår jeg kommer.
En der altid tydeligt viser sine følelser over for mig.
Godt nok lever hun ikke længere op til mine "forventninger" , men så må jeg
jo ændre mine forventninger.
Det har været et dyrt år, med masser af operationer, dyrlægeregninger og
staldleje på en hest der ikke kunne bruges.
Men den risiko er der altid, og det ved enhver der køber hest at de skal
regne med.

Jeg er dressur rytter til fingrespidserne.
Den slags der nyder arbejdet, for at få udført de forskellige øvelser.
Træner alt fra jorden, og så fra hesten.
Elsker selve arbejdet, udfordringen, samt belønningen når der er opnået gode
resultater.
Og det har jeg købt heste efter.

I 1999 fik jeg ledegigt, og måtte finde en udvej.
Havde jeg været hest, var jeg nok blevet aflivet...
såfremt jeg havde været så uheldig at ende ved en hesteejer der så tingene
fra samme side som jer.
Min DV er en meget aktiv, bestemt og stærk hest.
Han elsker at arbejde, og han ligefrem nyder små kontraverser indimellem.
Han indeholder en styrke, og et temparament som han lagde om da jeg ikke
længerer kunne arbejde så seriøst.
Idag er han ligeglad om han står 2 dage uden ridning.
Han indrettede sig efter mig, og nyder vores samvær, og det ridning det
bliver til.

Nu nævner i selv i sjov, ja havde jeg været en hest .......
Har i ikke mere at byde verden ?
Burde i få børn, når i måske kunne arve jeres gener videre ??
Sådan stiller vi ikke tingene op, fordi vi er mennesker.
Skal vi så gøre det for dyrene ???

Havde hesten har et skade.. eller et temparament eller være
usamarbejdsvillig.
Bestemt så kunne jeg forstå at man ville slagte / aflive den.
Men en sund, rask og omgængelig hest.. Niks.
Det er topmålet af egoisme.

Og ganske rigtig,
så forsøger man først, istedet for bare at konkludere.

Hilsen Berit N

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-01-03 11:17

On Thu, 9 Jan 2003 11:06:30 +0100, "Berit Nielsen"
<berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

[SNIP] En lang og trist historie om en hest der blir ubrugelig efter
fejlbeskæring.

   Jamen tillykke med at du beholder hesten - det havde jeg nok
ikke gjort! Medmindre jeg havde masser af penge til det projekt.

> [...]
>Træner alt fra jorden, og så fra hesten.
>Elsker selve arbejdet, udfordringen, samt belønningen når der er opnået gode

   Du lyder som om du brænder efter at fortælle mig at jeg
faktisk er en elendig hesteejer fordi jeg muligvis ikke tænker på
samme måde som du gør. Men netop ovenstående er sådan jeg arbejder med
heste - men det forhindrer mig ikke at i at vælge aflivning som en
sidste udvej hvis hesten enten ikke har det godt - eller såfremt jeg
ikke kan finde en holdbar løsning for hesten.

> [...]
>Idag er han ligeglad om han står 2 dage uden ridning.
>Han indrettede sig efter mig, og nyder vores samvær, og det ridning det

   Du mener altså at jeg med en eller anden diagnose ville sige -
Nåh - jamen så må jeg aflive mine dyr?! (Det er det du næsten direkte
skriver her) Du har vist læst mine indlæg meget meget dårligt. Jeg
slår netop til lyd for at aflivning er den allersidste udvej. Men det
er meget svært at forstå når man har valgt hvad man vil synes om folk
ikke sandt?
   Jeg har al respekt for din holdning om at raske heste afliver
man ikke. Jeg mener bestemt heller ikke at man ikke skal stræbe efter
at sunde heste skal holdes i live. Men jeg mener ikke at de skal leve
for enhver pris.

>Nu nævner i selv i sjov, ja havde jeg været en hest .......
>Har i ikke mere at byde verden ?

   Forhåbentlig jo. Men hvis jeg på grund af smerter og andre
dårligdomme kun kunne sidde hjemme i min sofa ville jeg nok overveje
om ikke døden ville være et bedre alternativ - i fald der ikke var
nogen mulighed for bedring. - Ja - jeg går faktisk ind for
medlidenhedsdrab.

>Burde i få børn, når i måske kunne arve jeres gener videre ??

   Nu har jeg ikke nogen. Og selv om de skulle arve mine
skavanker så er det allesammen nogen der kan holdes i skak ved indlæg
i skoene og ordentlig træning....

>Sådan stiller vi ikke tingene op, fordi vi er mennesker.
>Skal vi så gøre det for dyrene ???

   Fordi vi faktisk er langt mere humane over for vores dyr end
over for andre mennesker i mange tilfælde.

> [...]
>usamarbejdsvillig.
>Bestemt så kunne jeg forstå at man ville slagte / aflive den.
>Men en sund, rask og omgængelig hest.. Niks.

   Så skidevære med om den risikerer at komme til at gå for lud
og koldt vand fordi man ikke har mulighed for at finde en bedre
løsning .... Godt så!

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 09-01-03 11:44

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Godt nok lever hun ikke længere op til mine "forventninger" , men så må jeg
>jo ændre mine forventninger.

Jammen, så har du jo forstået hvad det hele går ud på !

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Musen

Dato : 09-01-03 20:22

snip---
> [...]
> Nu mener jeg ikke at man skal avle på alt, og havde ikke satset på et føl
> før der var mindst opnået M i nivau på dressurbanen.

Hvorfor ikke? Hvis Lene kan bruge sin hoppe til avl selvom den ikke har de
nødvendige point så kunne du vel også selvom din ikke havde opnået
M-niveau??

> Hmm.. synd lille hest du har "svigtet" de håb og drømme jeg havde på dine
> vegne.
> Du må desværre slagtes.
> Niks, ikke tale om !

Nej men lad os nu sige, at du er et helt almindeligt menneske, med en helt
almindelig indkomst, som ikke har råd til at have en hest gående og lave
ingenting. Du bor måske i en lejlighed og har haft hesten stående på
rideskole (fedt sted at stå iøvrigt, hvis man ikke bliver brugt til en disse
andet end at stå og glo fordi man er halt!). Nå, men du beslutter dig så for
at sælge hesten, for aflive den? Aldrig i livet. Du starter med at søge
efter et godt hjem, men efter et stykke tid opdager du, at der ikke er
vanvittig stor efterspørgsel på heste som ikke kan bruges til noget. Til
sidst finder du dog et sted som mangler en selskabshest, og måske kan din
hest også skridtes lidt på, og det vil de gerne, så du klapper i hænderne og
tænker at det er vidunderligt. Du aftaler med dem, at du kan have kontakt
med hesten alt det du har lyst til, du skal kunne komme uanmeldt og alt det
der. Der går noget tid, og du får lyst til at se til hesten, så du ringer
til dem og hører om du må komme. Øøøh tjae...den har de sørme solgt for de
fik et godt tilbud af en hestehandler og de kan da heller ikke lige huske
hvor den kom hen...Hmmm du sætter den store eftersøgning igang, men uden
resultat. Der går et par år og du kommer tilfældigvis forbi et hestemarked,
og går rundt og kigger. Pludselig ser du noget som kunne minde om din hest.
Den er udsultet, mat i pelsen, har betændelse i øjnene, snot i næsen, lange
hove og filtret man og hale. Den hoster, og kan næsten ikke stå
oprejst...Tænker du så ikke, at det måske havde være bedre, hvis den bare
var blevet aflivet, så den ikke skulle have været alt det igennem???

Iøvrigt...Har du tænkt på, hvor fedt der er at være en hest der er vant til
at blive redet på hver dag, pludselig ikke at kunne lave noget, komme ud et
sted hvor man bare er selskabshest og hvor ingen gider strigle en?? Din hest
har det rigtig godt hos dig lyder det til, men tænk hvis du var nødt til at
komme af med den fordi du simpelthen ikke havde råd til at have en hest du
ikke brugte. Så ville den jo aldrig helt kunne få det så fedt som hos
dig...Tror du den ville synes det var sjovt?

Venlig hilsen Musen

Fra : Anet

Dato : 09-01-03 23:56

Tja, man kunne i sådan en situation jo vælge at udlåne sin hest med kontrakt
så der står helt tydeligt og klart ejer, betingelser og så videre. Vi har
haft lånt en hest i 10 mdr. på kontrakt. Det gik fint og vi var meget glade
for ham.

--
Hilsen
Annette

Fra : Musen

Dato : 10-01-03 08:49

> [...]
> så der står helt tydeligt og klart ejer, betingelser og så videre. Vi har
> haft lånt en hest i 10 mdr. på kontrakt. Det gik fint og vi var meget

Det kan man...Hvis man da er så heldig at man kan finde en der vil låne den.
Selv har jeg søgt det sidste år efter en til min hest, som kan gå noget
dressur og springe lidt, så jeg kunne da forestille mig at det ikke sådan
var ligetil med en hest som ikke rigtig kan noget...

Venlig hilsen Muen

Fra : Heidi Madsen

Dato : 08-01-03 22:06

Hejsa Lene!

Jeg syntes at du skulle sælge hende som skovturs hest!
Jeg er selv den lykkelige ejer af en traver som, jeg har fået foræret af en
af mine forældres venner.
Jeg fik ham foræret efter at have passet ham i en tid, på den betingelse af,
at han får det godt på sine ældre dage.
På nuværende tidspunkt er han knap 10 år gammel og utrolig kælen. Han
opfører sig nærmest som en hund, der følger mig hele tiden og samtidig er
han utrolig dejlig at ride på!!
Så gør en anden person ligeså lykkelig som mig ved at sælge hende til et
godt liv (det fortjener hun) i stedet for en slagter(græder indvendig bare
ved tanken)!
Husk hun har sit liv i dine hænder, du har magten brug den fornuftig!!!

De venligste hilsener
Heidi Madsen!

"PJM" <doink@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
hvis
> de kommer hjem fra skolen med dårlige karakterer. Føj.

---

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 08-01-03 23:34

"PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Skynd dig at få din trofaste ven slagtet. Og det samme med dine unger, hvis
>de kommer hjem fra skolen med dårlige karakterer. Føj.

Jeg ku' forstå det med de ulydige unger... ...men en hest der bare har
været en trofast ven !!!

Men jeg er også så forudtaget at ingen ka' regne med mig!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Aagaard Rasmussen

Dato : 08-01-03 22:55

"PJM" <doink@hotmail.com> wrote in message news:avhupp$74o$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> (mvh)
> pjm
>

> Kan man gå ud fra at alle de frelste hesteelskere kun spiser økologisk
kylling, drikker økologisk mælk osv.?
Hvis du ikke gør det, giver jeg ikke meget for dit føj. Den ene dyrerace er
vel så ikke mere værd end den anden.
Mvh. Christel

Fra : Tanja Bromley

Dato : 09-01-03 19:48

"Aagaard Rasmussen" <hcmj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> kylling, drikker økologisk mælk osv.?
> Hvis du ikke gør det, giver jeg ikke meget for dit føj. Den ene dyrerace
er
> vel så ikke mere værd end den anden.

Og du er både OT og har fået noget galt i halsen, hvis du tror økologi =
dyrevelfærd .....

/Tanja

Fra : Musen

Dato : 10-01-03 08:50

> er
>
> Og du er både OT og har fået noget galt i halsen, hvis du tror økologi =
> dyrevelfærd .....

Men jeg vil nu alligevel vove at påstå, at økohøns har det bedre end
burhøns!! Og er en hønes liv måske mindre værd end en hests?

/Musen

Fra : Tanja Bromley

Dato : 10-01-03 11:39

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> skrev i en meddelelse
> Men jeg vil nu alligevel vove at påstå, at økohøns har det bedre end
> burhøns!! Og er en hønes liv måske mindre værd end en hests?

Selvfølgelig har den da nok det. - Jeg pointerer bare, hvad mange
misforstår, at økologi ikke har noget at gøre med dyrevelfærd som sådan. Og
vil man købe kød fra dyr, der har haft det godt, skal man enten købe privat
(gårdbutikker) eller finde de kødpakker i supermarkedet, hvorpå der står
stemplet, at kødet stammer fra fritgående dyr .... det bedste og billigste
er selvfølgelig at opdrætte dyrene selv og hjemmeslagte - det er en god
ting ! Men OT ... undskylder

I mine øjne er alle liv da lige meget værd, men jeg kan bare ikke ene "mand"
forandre hele verdens syn på den slags. Så længe forbrugerne ikke vil
betale, hvad det koster, får vi aldrig forbedret dyrevelfærd - og det
gælder såmænd alle dyr, inkl. heste.
Heste er i store træk de konsumdyr, der har haft det allerbedst inden evt.
slagtning, men vi danskere vil ikke købe kødet, for det er åhh så synd at
spise hest ... !?! Det er da dobbeltmorale, om noget er ? I min verden kan
man, som kødædende individ, lige så godt spise hest som f.eks. ko eller
ris - men sådan er det jo de færreste der tænker ....

Men det var endnu et sidespring. Hvorvidt hesten i første indlæg skal
slagtes eller ej, vil jeg ikke blande mig i. Jeg er en af de heldigt
stillede, der finder pengene der skal til, for at beholde min livsven, til
den dag han falder død om - men jeg skal, kan og vil ikke gøre mig til
dommer over, hvad andre mennesker gør !

/Tanja

Fra : Marlene

Dato : 10-01-03 12:56

Tanja Bromley <tanja@bromley.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:avm7m5$srt$1@sunsite.dk...

> "Musen" <xxmivse@sol.dkxx> skrev i en meddelelse
>
> Selvfølgelig har den da nok det. - Jeg pointerer bare, hvad mange
> misforstår, at økologi ikke har noget at gøre med dyrevelfærd som sådan.

Jo, det har det da til dels. Dyrene fra økologiske landbrug har helt klart
bedre forhold end de dyr fra de konventionelle landbrug. Der er ret strenge
krav til de økologiske landbrug; jeg var faktisk lige nede at købe økologisk
halm ved en her sidste weekend, og han havde nogle meget, meget store folde
til sine heste - en fold var vel på 1 ha. - og han sagde, at det skulle han
have, når han holdt det økologisk. Det samme med økologiske høns - de skal
have meget mere plads end f.eks. skrabehøns. Så jo, økologi _har_ noget med
dyrevelfærd at gøre. Desuden bliver de økologiske landbrug checket af
myndighederne, så de kan ikke bare lade være med f.eks. at muge ud, ikke
fodre osv.

Ellers har jeg fulgt denne dialog, og jeg har holdt mig lidt på sidelinien,
fordi jeg egentlig blev både forbavset og forskrækket over den tone, der har
været. Jeg plejer altid at nævne denne nyhedsgruppe til andre nyhedsgrupper,
der har en hård tone, fordi der altid plejer at være en god tone i denne
her. Når folk reagerer på den måde, er det naturligvis, fordi de holder af
dyr, og det er jo dejligt, men det resulterer i, at den der ønsker hjælp
"cutter helt af". Det siger næsten sig selv, hvilken mening jeg har udfra
tidligere indlæg her i gruppen, og udfra det faktum at jeg har taget en hest
på 27 år til mig, fordi den skulle aflives, og man afliver ikke bare en ven
efter så mange år, men alligevel kan jeg godt se, at hende, der spurgte om
råd, blot ønskede at træffe den rette beslutning for sin hest, som hun trods
alt holder af.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 10-01-03 20:46

Tja, jeg vil sige at man ligger som man selv har redet siger det gamle
ordsprog. Lene har i mange indlæg jeg har læst selv brugt spydigheder og
sarkasme så hun skal nok ikke forvente sig andet igen..........sådan er
livet jo en gang. Behandel andre som du selv gerne vil behandles og
tiltales/svares.

--
Hilsen
Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 09-01-03 10:08

Hej Lene

Det var godt nok noget der kunne få folk op af stolene =

Jeg ville prøve at finde et godt hjem til den, men hvis det ikke var muligt
ja så ville jeg slagte den. Jeg er også af den mening at en hest ikke skal
leve for enhver pris! En død hest er bedre end en hest der lider, det er i
mine øjne enhver hesteejers pligt at sørge for at ens hest har det godt, og
man må se i øjnene at når den er død, ja så lider den ikke.
Jeg har set travere der har været solgt som rideheste, nogle gik det fint
med, andre.........ja, de havde nok haft det en hel del bedre i
hestehimlen!
Selvom man er heste elsker må man altså ikke gå hen og blive naiv, det går
kun ud over hestene.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 09-01-03 13:58

Lene har bestemt heller ikke min sympati i denne sag. Jeg syntes at der har
været så mange gode forslag og ord der i denne her diskution siger at hendes
måde at tænke på efter min opfattelse er helt forkert.

Og så syntes jeg desuden at man ikke kan tillade sig at komme med så
provokerende et indlæg og så ikke svare folk på det. Det er da ikke særlig
pænt gjort , vel????

--
Hilsen
Annette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-01-03 14:18

On Thu, 9 Jan 2003 13:57:56 +0100, "Anet" <anet@pc.dk> wrote:

> [...]
>
>Og så syntes jeg desuden at man ikke kan tillade sig at komme med så
>provokerende et indlæg og så ikke svare folk på det. Det er da ikke særlig

   Men det er vel ikke altid at man chekker news med et par
timers mellemrum? :) At jeg gør det er fordi jeg ligger herhjemme med
snotten i vejret. Men nogen dage går der altså flere dage mellem at
jeg har tid. Det er heller ikke sikkert at hun havde forventet sådanne
reaktioner.

Fra : PJM

Dato : 09-01-03 14:33

> At jeg gør det er fordi jeg ligger herhjemme med
> snotten i vejret. Men nogen dage går der altså flere dage mellem at
> jeg har tid.

Novra -lever du ikke op til din arbejdsgivers forventninger? Skal han så
vælge at sælge eller slagte dig nu?

mvh
pjm

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-01-03 16:31

"PJM" <doink@hotmail.com> writes:

> Novra -lever du ikke op til din arbejdsgivers forventninger? Skal han så
> vælge at sælge eller slagte dig nu?

Hvis du ikke kan holde dig til en saglig diskusion, så burde du lade
være med at svare. Selvom andre har en anden holdning end din, så må
de altså også gerne være her.

/Trine

FUT: dk.snak.mudderkastning

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-01-03 21:01

On Thu, 9 Jan 2003 14:33:28 +0100, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Novra -lever du ikke op til din arbejdsgivers forventninger? Skal han så
>vælge at sælge eller slagte dig nu?

   Så jeg skrev altså at jeg ville fare ud og aflive hesten fordi
den var forkølet. Gud Fader Bevare Os! Du læser mine indlæg som fanden
læser Biblen. Det var så mit sidste ord over for dig i denne
diskussion fordi det her er så langt ude.

Fra : PJM

Dato : 11-01-03 11:12

> [...]
> læser Biblen. Det var så mit sidste ord over for dig i denne
> diskussion fordi det her er så langt ude.

Jeg beklager, at du tager sådan på vej over en (indrømmet, grov) spydighed
fra min side. Men jeg bliver harm over, at du (og andre) som udgangspunkt
viser forståelse over at Lene overhovedet overvejer at slagte en hest, der
slet intet er i vejen med og som har givet hende mange gode oplevelser. Dens
eneste "fejl" er nogle ekstra sekunder på travbanen -og så er det altså
slut. Indrømmet, Lene HAR da haft sine overvejelser -og der hæver hun sig
(desværre) nok over mange andre i de kredse. Men jeg fatter ganske enkelt
ikke, at et bortsalg af en uønsket hest automatisk skulle resultere i, at
hun kommer til at møde den igen hos de alt for mange skuppelløse
hestehandlere. Og jeg mener stadigvæk, at dette "bedre død end
lidende" -argument i et eller andet omfang fremstår som en slags genvej til
at dulme ens egen dårlige samvittighed over at vælge den letteste løsning.
Og jeg HAR faktisk fattet, at du har opfordret Lene til at gøre en stor
indsats for at finde en anden ejer, der forstår at værdsætte en trofast
tjener, hvis skæbne alene er afgjort af et par sekunder på travbanen. Men
det var IKKE den holdning, der fremgik klarest af Lenes oprindelige indlæg,
må du vel erkende. Og hun har endnu ikke reageret på de måske barske
reaktioner, der er kommet på hendes indlæg -men måske reagerer hun på Ole's
generøse tilbud, så historien kan få en lykkelig afslutning?

mvh
pjm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 11-01-03 11:58

On Sat, 11 Jan 2003 11:12:16 +0100, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Og jeg HAR faktisk fattet, at du har opfordret Lene til at gøre en stor
>indsats for at finde en anden ejer, der forstår at værdsætte en trofast
>tjener, hvis skæbne alene er afgjort af et par sekunder på travbanen.

   Tak - det er så første gang du gir udtryk for at du
overhovedet har forstået det jeg skrev. Det er meget ensidigt af dig
at "overse" den kendsgerning for at kunne være spydig på mine vegne.

> [...]
>reaktioner, der er kommet på hendes indlæg -men måske reagerer hun på Ole's
>generøse tilbud, så historien kan få en lykkelig afslutning?

   Jeg læser helt sikkert noget andet i Lenes oprindelige indlæg.
Men det er da begyndt at bekymre mig at hun ikke har reageret
overhovedet på nogen af indlæggene i tråden.

Fra : PJM

Dato : 11-01-03 12:10

> Tak - det er så første gang du gir udtryk for at du
> overhovedet har forstået det jeg skrev. Det er meget ensidigt af dig
> at "overse" den kendsgerning for at kunne være spydig på mine vegne.

Hmm, måske var det ikke helt ubegrundet -men flot nok af dig at svare efter
at have bandlyst mig. Hånd frem?

> Jeg læser helt sikkert noget andet i Lenes oprindelige indlæg.
> Men det er da begyndt at bekymre mig at hun ikke har reageret
> overhovedet på nogen af indlæggene i tråden.

Nogle mener øjensynligt, at hun er blevet skræmt væk af de kraftige
reaktioner, som hun ellers burde have forventet. Men jeg håber da, at vores
"forsoning" (venligt ment -selv om du måske ikke er enig ) måske kan få
hende til at reagere på de reaktioner, hun jo selv bad om i trådstarten.

mvh
pjm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 11-01-03 12:11

On Sat, 11 Jan 2003 12:09:31 +0100, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Hmm, måske var det ikke helt ubegrundet -men flot nok af dig at svare efter
>at have bandlyst mig. Hånd frem?

   Ork ja - jeg gider ikke være uvenner med nogen. Hvilket jo
osse var grunden til at jeg skrev at i lige denne diskussion osv ...
:)

> [...]
>"forsoning" (venligt ment -selv om du måske ikke er enig ) måske kan få
>hende til at reagere på de reaktioner, hun jo selv bad om i trådstarten.

   Jeg venter osse spændt på at høre noget fra Lene selv :)

Fra : Anet

Dato : 09-01-03 23:58

Hvis Lene ikke havde forventet sådanne reaktioner så må hun da ikke kunne
tænke sig om. Det er da logik at flertallet af mennesker syntes at det er
vanvittigt at slagten en sund hest!!!!!!

--
Hilsen
Annette

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 09-01-03 14:26

Anet wrote:
> Og så syntes jeg desuden at man ikke kan tillade sig at komme med så
> provokerende et indlæg og så ikke svare folk på det. Det er da ikke særlig
> pænt gjort , vel????

Med den slags formuleringer der er blevet lagt for dagen, kunne jeg godt
have fundet på at lade emnet ligge. Det virker ærligt talt ikke
altsammen lige konstruktivt og 'on topic'.

-dennis

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 09-01-03 14:25

On Thu, 9 Jan 2003 10:08:27 +0100,
Nina Svanholm <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> wrote:

> Det var godt nok noget der kunne få folk op af stolene =

Ja, man kan jo ikke spørge hesten hvad den selv vil. Og hvad der er
humant, er noget underligt udefinerbart noget. Er det humant at købe en
hest hos en hestehandler, der behandler hestene ad helvede til? Ja, man
reder en hest fra at blive behandlet af helvede til, og Nej fordi man
sørger for at hestehandleren køber en anden hest der får det af helvede
til. Man skal være kold og kynisk, hvis man ikke vil redde den fortabte
sjæl eller måske bare undlade at være kortsigtet og naiv.

Nogen gange har man kun dårlige muligheder at vælge imellem. Jeg har
ikke taget stilling til, hvad jeg ville gøre i situationen beskrevet i
trådens start, og er rimelig glad for at det ikke er mig, der skal tage
den beslutning.

--
En særdeles kedelig .signature

Fra : Nina Svanholm

Dato : 09-01-03 18:59

Du har så evigt ret Det er næsten den samme problemstilling Lene har sat
op her. Altså hvad er mest humant, at lade en hest leve fordi at man
ihvertfald ikke må slagte en hest og så risikere at den lider? Eller at have
gjort hvad man kan for at finde et godt nyt hjem til den uden held, og så
vælge at lade den få fred? Ja, jeg spørger bare! Iøvrigt mener jeg stadig at
der er en del "hestepiger" der ikke er kommet videre, end til de lyserøde
grimmer, jeg fatter ikke at man kan være så naiv at man vil holde liv i en
hest for enhver pris! Hvem er det der er egoistisk? Den hesteejer der vælger
at være sikker på at den hest der har tjent sin ejer i tykt og tyndt ikke
kommer til at lide? Eller den heste ejer der ikke har nosser nok til at tage
de konsekvenser der kommer af at have valgt at anskaffe sig en hest? Og
piger helt ærligt så kan vi altså ikke beholde alle de dyr vi får anskaffet
os gennem tiden, selvom vi gerne ville -og gør vi det alligevel, ja så
tvivler jeg på om der er nok tid til den enkelte......

Fra : Musen

Dato : 09-01-03 20:31

Hvor kunne jeg bare ikke være mere enig. Hvor er det helligt at banke folk
oven i hovedet med, at hvis de ikke har råd til at beholde en hest selvom
den ikke kan bruges, ja så skulle de aldrig have købt sig en..

Venlig hilsen Musen

Fra : Aagaard Rasmussen

Dato : 09-01-03 20:43

Det er lige nøjagtigt det, jeg også mener.
Og på den måde, mener jeg ikke, det er OT at sammenligne ens holdning til
heste til den holdning vi har overfor alle de andre dyr, vi direkte eller
indirekte er ansvarlige for. Altså, hvorfor er en hest så meget mere værd
end en gris? Man kan altså ikke true andre folk med, at man vil slagte deres
børn fordi de vil slagte en ubrugelig hest, hvis man selv glad og tilfreds
sætter tænderne i en burhøne.
Og jeg vil stadigvæk forbeholde mig ret til at kaldes ansvarlig hesteejer
engang, selvom jeg ikke sammenligner hestene med mine børn.
Mvh. Christel.

Fra : Anet

Dato : 10-01-03 00:01

Næh, det Lene har sat op her er et simpelt brug og duer ikke og smid væk
eller dø koncept.

--
Hilsen
Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 10-01-03 07:23

Nix, det er en helt realistisk problemstilling som jeg tror på at mange har
været igennem.
Jeg har en Fjordhest som har været /er en alletiders pony, jeg har virkelig
haft mange fede stunder med hende. Hun har fået spat i det ene bagben for
nogle år tilbage og jeg kan sige ligeud at hun kun er i live fordi jeg har
pladsen og pengene til det. Jeg havde slagtet hende hvis hun "stod i vejen"
for at jeg kunne købe og have plads til den nye hest jeg rider på. Det er
det jeg mener med realisme! Hvis alle skulle beholde alle de heste de har
haft anskaffet sig gennem livet, ja så vil jeg ikke mene der er nogen der
har fattet hvad et godt hesteliv er! Og nej, verden er altså ikke lyserød

Fra : Anet

Dato : 10-01-03 10:02

Din hest er syg i benet men den hest som Lene har er rask........det kan
godt være at hun ikke kan få de topplaceringer med den hun vil men det er en
dårlig mulighed at slagte en hest som er sund og som er sød og som andre kan
få glæde af. Joh, det er den problematik med duer ikke=ud....
'

--
Hilsen
Annette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 10-01-03 10:58

On Fri, 10 Jan 2003 10:02:26 +0100, "Anet" <anet@pc.dk> wrote:

> [...]
>dårlig mulighed at slagte en hest som er sund og som er sød og som andre kan
>få glæde af. Joh, det er den problematik med duer ikke=ud....

   Jeg synes at I er nogen stykker der meget bekvemt overser
betænkningen med at man altså ikke altid kan komme af med en sund og
rask hest på en god og ordentlig måde. Jeg forstår godt at man ikke
bare sælger sin hest til nærmeste hestehandler og håber det går godt.
   Hvis valget er at sende sin hest videre til en ukendt skæbne
så ville jeg altså osse overveje slagtning nøje.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 10-01-03 11:19

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>   Jeg synes at I er nogen stykker der meget bekvemt overser
>betænkningen med at man altså ikke altid kan komme af med en sund og
>rask hest på en god og ordentlig måde.

Hvoffor hulen skulle man dog ønske at komme af med en sund og rask
hest ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 10-01-03 11:46

On Fri, 10 Jan 2003 11:18:52 +0100, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Hvoffor hulen skulle man dog ønske at komme af med en sund og rask
>hest ???

   Hvorfor mon? Det kan der godt nok være pænt mange grunde til.
Fx. er der jo alle de ponyer hvis ryttere blir over 16 - Det er ikke
fair over for ponyen at den ikke blir arbejdet med mere fordi rytteren
er overgået til hest for at kunne deltage i konkurrencer i ny og næ.
Eller det kan være fordi man ønsker sig en hest med større kapacitet.
Eller fordi man pludselig ikke har råd mere (Ændret job situation
eller andet) - at man ikke har tid. At man ikke har interessen mere -
der er mindst 1000 gode grunde til at man ønsker at sælge sin sunde og
raske hest.
   Spørgsmålet lyder på hvad helvede man gør når man står med en
sund og rask hest som ikke rigtigt kan noget og som der ikke lige står
en ordentlig stak mennesker på spring for at købe.....? Når man ikke
kan stå inden for at hesten bliver solgt til et godt hjem.....

Fra : Søren Nielsen

Dato : 10-01-03 19:12

Hejsa

alle I kære hestevenner her i debatten

Er der ikke en af jer som vil overtage Lene's hest, og tage sig kærligt af
hende.
Måske kan du få hende foræret.

MVH
Søren

Fra : Kenneth

Dato : 10-01-03 20:47

Fra : Anet

Dato : 10-01-03 20:55

Tja, vi har en gang købt en hest til slagteprisen og skrev under på at hvis
vi ville af med hesten igen blev det til den mand vi købte hesten af eller
også skulle den slagtes. Den klausul kunne vi godt leve med. I løbet af et
år gik hesten LA dressur med mig på ryggen og sprang LA med min søster. Min
mor er kun skovturshest og hun nød i mange mange år dagligt sine rideture på
ham. Han hed Tjavs, var 165 cm i stang og var 12 år da vi fik ham og han
blev slagtet da han var 25 år fordi han fik elepsesitilfælde og var til fare
for sig selv og alle andre efterhånden. Se sådan en hest kan jeg forstå at
man overvejer at slagte. Han havde haft et godt langt liv og været en dejlig
hest som vi alle holdt meget af. Måske kunne Lenes hest jo få den samme
chance og være til samme glæde som Tjavs var for os......

--
Hilsen
Annette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-01-03 21:02

"Anet" <anet@pc.dk> writes:

> Min mor er kun skovturshest...

Det er altså ikke fordi vi er uenige, men jeg syntes altså at
ovenstående påstand, er for morsom til at lade gå upåagtet hen. :)

Fra : Anet

Dato : 11-01-03 00:08

øøhhhh hun red kun i skoven og brugte kun Tjavs som skovturshest......*GGGG*

--
Hilsen
Annette

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 10-01-03 21:10

On Fri, 10 Jan 2003 19:12:21 +0100,
Søren Nielsen <notsweetline@get2net.dk> wrote:

> alle I kære hestevenner her i debatten
>
> Er der ikke en af jer som vil overtage Lene's hest, og tage sig kærligt af
> hende.
> Måske kan du få hende foræret.

Jeg har hverken plads, tid, råd eller forstand til at have en hest.

--
En særdeles kedelig .signature

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 11-01-03 07:16

"Søren Nielsen" <notsweetline@get2net.dk> wrote:

>Er der ikke en af jer som vil overtage Lene's hest, og tage sig kærligt af
>hende.
>Måske kan du få hende foræret.

I så fald skulle den være velkommen her !

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 10-01-03 20:50

Et eller andet sted er det jo lidt vildt at tage sorgerne på forskud,
ikke??? Der bliver da dagligt solgt mange gode heste til andre gode hjem. Og
mig bekendt er det jo ikke forsøgt om der findes en rar og venlig rytter der
vil købe hesten.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 11-01-03 07:14

>   Hvorfor mon? Det kan der godt nok være pænt mange grunde til.

Jeg ved godt at mit svar var (lidt) provokerende, men det er altså
ærligt ment. Jeg har set så mange heste der skulle være "smidt ud" at
jeg er ved at kvæles deri. Prøv at se på siden:

http://caesar.soholm.com

Som også var en hest der skulle slagtes, men nu bor her.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 11-01-03 09:29

On Sat, 11 Jan 2003 07:14:26 +0100, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>http://caesar.soholm.com
>
>Som også var en hest der skulle slagtes, men nu bor her.

   Problemet med en hest som Cæsar er jo at den SKAL et sted hen
hvor den nye ejer har lyst, tid og kræfter til at tage sig af en
problemhest - det er der ikke ret mange der har. Ej heller er det
sikkert at den nye ejer har bedre held med hesten end den forrige.
   Det er fedt at du har taget Cæsar ind og at han har rettet
sig. Men se det i øjnene Ole - du kan ikke redde alle problemheste i
..dk for der er alt for mange af dem. Folk aner ikke hvad de går ind
til i mange tilfælde (Omend det ikke er det der var tale om i den
oprindelige tråd) og ender med en kropumulig og skrupforkælet hest.
Blandt andet har jeg oplevet en overforkælet fjordhest som kom i
hænderne på en ellers knalddygtig rytter - hun måtte fandme opgi at få
noget godt ud af kræet. Han blev sendt tilbage da han begyndte at bide
efter alle der kom forbi - på trods af at han _aldrig_ fik godbidder
af hende før han havde været ude at arbejde og da kun en.... Han
maste, bed, bukkede, smed sig, sparkede.... Og hvis det ikke lige
havde været _den_ rytter ville jeg ha spekuleret en masse i hvad hun
gjorde galt - men netop den pige har flere gange taget sig af
rideskolens problemponyer med superresultater - hun ved sgu hvad hun
laver. Men det hjalp altså bare ikke lige her. Og hvad det kommer til
at betyde for hesten - det aner jeg ikke men jeg ved hvad der nok vil
være bedst for både hest og os andre - han var utroligt frustreret
over mad.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 11-01-03 17:30

> [...]

>hænderne på en ellers knalddygtig rytter - hun måtte fandme opgi at få
>noget godt ud af kræet. Han blev sendt tilbage da han begyndte at bide

Oppsss.... "Knalddygtig" rytter? Ja, rytter måske, men mange ryttere
aner simpelthen ikke hvordan en stakkels forvirret hest skal passes.

Kom bare her med omtalte fjordhest og jeg skal gøre den blid som et
lam der adlyder blindt. Gi' mig bare to uger !!!

Jeg ved godt at jeg ikke kan kurrere alle landets forvirrede heste,
men jeg tager alle dem jeg kan få fat i. Og det har været mange
efterhånden.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 11-01-03 17:54

> [...]
>
> Jeg ved godt at jeg ikke kan kurrere alle landets forvirrede heste,
> men jeg tager alle dem jeg kan få fat i. Og det har været mange

Ja, også knalddygtige ryttere kan nogen gange ikke komme til bunds i et
problem med en hest. Jeg har selv med min kære hest fået hjælp af Shane som
virkelig hjalp os langt. Jeg havde min hest hos Shane i 4 dage og det hjalp
meget. Jeg mailede så senere til Shane med et billede af hesten og fortalte
at jeg fortsat havde meget glæde af hesten og den hjælp vi havde fået hos
ham. Han skrev tilbage at han kunne kunne sætte en process igang og at så
havde jeg formået at holde fast i det og arbejde videre med det for ellers
går det jo tilbage igen. Et eller andet sted er det jo også rigtigt.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 11-01-03 21:11

"Anet" <anet@pc.dk> wrote:

>Han skrev tilbage at han kunne kunne sætte en process igang og at så
>havde jeg formået at holde fast i det og arbejde videre med det for ellers
>går det jo tilbage igen. Et eller andet sted er det jo også rigtigt.

Det er netop humlen i det hele. Det er ikke nok at opdrage hesten.
Ejeren skal følge op på det. Ellers er arbejdet spildt.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 11-01-03 22:27

On Sat, 11 Jan 2003 17:29:54 +0100, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Oppsss.... "Knalddygtig" rytter? Ja, rytter måske, men mange ryttere
>aner simpelthen ikke hvordan en stakkels forvirret hest skal passes.

   Mærkeligt at hun som den eneste kan løfte ben på en af vores
ponyer som ellers sparker alt og alle.... Og kan ride den i skoven på
bar ryg hvor den opfører sig blidt som et lam. Du misforstod klart min
intention med at benævne hende som en knalddygtig rytter.

>Kom bare her med omtalte fjordhest og jeg skal gøre den blid som et
>lam der adlyder blindt. Gi' mig bare to uger !!!

   God fornøjelse ville jeg så ønske dig. Men Peter er vist
kommet tilbage og blir forkælet som han plejer hos sin tidligere ejer
- og så er der jo ingen problemer vel?!

>Jeg ved godt at jeg ikke kan kurrere alle landets forvirrede heste,
>men jeg tager alle dem jeg kan få fat i. Og det har været mange
>efterhånden.

   Jamen det er da herligt at nogen har overskud. Men hvorfor er
det så svært at indse at det ikke er alle der har den tid og økonomi
som du tilsyneladende har?

Fra : Anet

Dato : 10-01-03 20:48

Ja, ærligt talt så syntes jeg aldrig før jeg har hørt så mærkeligt et
spørgsmål før end det som blev stillet i starten af denne tråd. Jeg kan slet
ikke følge mennesker som har heste der ikke indfrier deres forventninger og
så er det ud af stalden på den ene eller den anden måde.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 11-01-03 07:21

"Anet" <anet@pc.dk> wrote:

>Jeg kan slet
>ikke følge mennesker som har heste der ikke indfrier deres forventninger og
>så er det ud af stalden på den ene eller den anden måde.

Det er som regel der der går noget galt:
"Hesten indfrier ikke ejerens forventninger" !

Med heste skal man ikke sige "Du skal gøre dette for mig", men i
stedet skal man prøve at sige til hesten "Vil du gøre dette for mig",
så lykkes alting pludseligt.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 11-01-03 09:31

On Sat, 11 Jan 2003 07:21:21 +0100, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Med heste skal man ikke sige "Du skal gøre dette for mig", men i
>stedet skal man prøve at sige til hesten "Vil du gøre dette for mig",
>så lykkes alting pludseligt.

   Det rokker ikke ved det faktum at nogen heste altså bare ikke
har kapacitet til det man måske købte den til. Hvis hesten ikke kan
gøre en given øvelse ja så kan den altså ikke. Og hvis hesten var købt
med et specifikt formål som den ikke kan leve op til - så er man nødt
til at sælge hesten. Det kan jeg ikke se der er de store problemer i.

Fra : Berit Nielsen

Dato : 11-01-03 10:48

Faldt lige over det her indlæg på Heste Nettet.
Det var måske værd at læse for Lene, så hun trods alt kan se at Travere kan
opnå noget man ikke drømte var muligt.
Selv uden for travbanerne.

http://www.heste-nettet.dk/forum/1/249481/249481/

Fra : Monica Petersen

Dato : 11-01-03 14:48

Jeg syntes lige at jeg ville komme med en indskydelse *S*

Jo det er egoisktisk at slagte en ellers så sund og rar hest... det er jo
ikke for hesten skyld at den bliver slagtet, det er for din skyld så du er
sikker på hvor den befinder sig fremover.

Så vil jeg lige tilføje at jeg fik min første hest da jeg var 15 år
gammel... Han var travhest og havde været på banen men var ikke god nok.
Efter jeg havde haft ham i godt 6 måneder kunne han gå til bidet, sætte i
galop på anspring... ja faktisk alle de små grundlæggende ting... dette på
trods af at han først fik det lært som 9 års.
Jeg startede ham i spring flere gange....

Faktisk var han så stabil og venlig at han var en af staldens roligste
heste, og folk elskede at ride tur med os da deres heste slappede
fuldstændig af i hans så rolige selskab.
Jeg er overbevist om, at han var så rar og fredelig på grund af at han var
tidligere travhest...
Han har på banen vænnet sig til mennesker, råben, skrigen, larm og støj.
Så den tid jeg havde med ham ville jeg aldrig ligge fra mig...
Jeg fik mig den aller bedste ven man kunne ønske sig.

Så helt ærlig så syntes jeg at du skal give en anden chancen for at få noget
ud af livet sammen med din hoppe nu når du ikke selv vil... du vil gerne
videre med dit hesteri... så lad dog hesten komme videre med sit liv istedet
for at tage det fra den.

Hilsen Monica

ps. jeg er sikker på at hoppen vil lave et fint lille føl selvom den ikke
har indtjent nok på travbanen.... medmindre det hele er et spørgsmål om
penge.

Fra : Anet

Dato : 11-01-03 14:55

Til Monica

Et meget pænt og sobert svar som fortæller hvordan det kan gå når en hest
får en chance mere som ridehest.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 11-01-03 17:32

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>   Det rokker ikke ved det faktum at nogen heste altså bare ikke
>har kapacitet til det man måske købte den til.

Det rokker ikke ved min indstilling til at hesten måske ikke har bedt
om at lave den øvelse som måske er unaturlig for hesten, samt at
hesten *SKAL* behandles som det den er *En hest*.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 11-01-03 21:23

Ja, nu er spørgsmålet jo bare lige i denne tråd hvor der har været skrevet
meget godt og skidt i kommentarer om Lene mon vil være så venlig at svare på
det hun har sat i gang???????????????????????????????????????

--
Hilsen
Annette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 11-01-03 22:28

On Sat, 11 Jan 2003 17:32:23 +0100, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Det rokker ikke ved min indstilling til at hesten måske ikke har bedt
>om at lave den øvelse som måske er unaturlig for hesten, samt at
>hesten *SKAL* behandles som det den er *En hest*.

   Du forstod mig helt klart ikke. Det kommer vi altså ikke
videre med. EOD.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 12-01-03 07:23

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>   Du forstod mig helt klart ikke. Det kommer vi altså ikke
>videre med. EOD.

Næh! Ikke når jeg ikke må sige mere

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 12-01-03 11:43

> Næh! Ikke når jeg ikke må sige mere
>

> Med venlig hilsen
> Ole Braad-Sørensen
> www.soholm.com

Thihihi.....altså Ole du er så sjov......

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 12-01-03 12:07

"Anet" <anet@pc.dk> wrote:

>Thihihi.....altså Ole du er så sjov......

Nææ... Jeg er sur

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 12-01-03 12:36

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Nææ... Jeg er sur
>

> Med venlig hilsen
> Ole Braad-Sørensen
> www.soholm.com

ok, Ole jeg kan nu godt lide din humor alligevel om du så er noget så sur
*SSS*

--
Hilsen
Annette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 12-01-03 12:33

On Sun, 12 Jan 2003 07:22:50 +0100, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Næh! Ikke når jeg ikke må sige mere

   Du må sige alt det du har lyst til - men jeg vil ikke
kommentere det da jeg ikke mener at vi kommer videre. Jeg har ikke
lyst til at bruge tid på at diskutere noget som vi ikke kan blive
enige om på nogen måde.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 12-01-03 18:48

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>lyst til at bruge tid på at diskutere noget som vi ikke kan blive
>enige om på nogen måde.

Du skal såmænd bare sige at jeg har ret, så er vi enige ))
( Jeg ELSKER altså at drille )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : LONE SEEGER

Dato : 12-01-03 22:03

[...]

Hej,
Hvis din hest er sund og rask ser jeg ingen grund til slagtning. Din hest
har mange gode år endnu. Derimod synes jeg at det ville være en god ide at
sælge den til et hjem, hvor du ved den får det godt. Jeg er i dag 18 år og
da jeg var 12 år og skulle have min første ridehest, købte jeg en 12-årig
gammel travhest. Hun var heller ikke god nok på banen og kunne ikke bruges.
Hun var den bedste begynderhest jeg kunne få og jeg fortryder ikke jeg købte
hende. Hun blev desværre aflivet sidste sommer pga slidgigt, men jeg havde
meget glæde af hende.
Jeg synes ikke du skal slagte din hest. Der er måske en pige derude som kan
få glæde af din hest, lige så meget som jeg havde af min.
hilsen
Anne