Problemer med sessions
Fra : Kasper B.

Dato : 08-01-03 14:53

Hejsa
Jeg har et problem.. Jeg prøver at benytte sessions til at bevare mine
variabler ved sideskift mm.
Jeg har forsøgt at skille min html kode og php kode så meget som muligt ved
at lave en fil med alle mine funktioner.
jeg har en:
session_start();
i toppen af dokumentet og laver sessions med:
session_register("profil");
men det vil ikke virke..

er der nogen som har en íde om hvad det kan være som er galt.. evt om der er
problermer med sessions når man includer filer.

_____________________
Mvh. Kasper B. Rasmussen

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-01-03 17:18

Kasper B. wrote in <avhahd$1qvi$1@news.cybercity.dk>:
> jeg har en:
> session_start();
> i toppen af dokumentet og laver sessions med:
> session_register("profil");
> men det vil ikke virke..

Prøv at bruger $_SESSION i stedet. Det er en super-global variabel
(indholder det samme uanset hvilken funktion du er i osv.), som indeholder
alle dine sessionsdata. Du bruger den bare som et helt almindeligt array,
når først du har startet sessionen.

session_start();
$_SESSION['profil'] = $profil;

Og på næste side:
session_start();
echo $_SESSION['profil'];

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Kasper B.

Dato : 08-01-03 18:44

Okay tak.
det ser næmt ud prøver lige om det virker..
_____________________
Mvh. Kasper B. Rasmussen

Fra : Kasper B.

Dato : 08-01-03 19:02

Hej igen..
Nu har jeg prøvet at pruge den metode istedet men det løste ik rigtigt mit
problem, så måske er der noget helt andet galt..

Her under er min kode.. det er to filer..

// index.php
<?
session_start();
include "func\functions.php";
if ($usernick && $userpass){
login($usernick, $userpass);
}

?>
<HTML>
<HEAD>
<TITLE> |11th FG| - WEBPAGE </TITLE>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css\style.css">
</HEAD>
<BODY>
<? include "inc\loginform.php";
echo $_session['profil'];
?>
</BODY>
</HTML>

// functions.php
<?

echo "functions.php<br>";

/////////////////////////
function dbopen(){
$db = mysql_connect("mysql.xxx.dk","xxx","xxx");
mysql_select_db("kbirk",$db);
echo "db open<br>";
}

/////////////////////////
function dbclose(){
mysql_close();
echo "db closed<br>";
}

/////////////////////////
function login($usernick, $userpass){
// der tjekkes om de indtastede oplysninger matcher i databasen..
dbopen();
// Hent først data ud
$resultat = mysql_query("select * from users where nick = '$usernick'");
// Kør så igennem for hver række
while ($data = mysql_fetch_array($resultat)) {
if ($userpass == $data[1]){
echo "brugeren er fundet.";
$profil = $data[2];

}
$_SESSION['profil'] = $data[2];
}
dbclose();
}

?>

Er der nogen som kan hitte ud af hvad fejl jeg har benyttet mig af
Mvh. Kasper B. Rasmussen

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-01-03 22:00

Kasper B. wrote in <avhp31$2fsu$1@news.cybercity.dk>:
> echo $_session['profil'];

Ikke $_session, men $_SESSION. Husk store/små bogstaver!