Fejl: Datatyperne stemmer ikke overens i k~
Fra : Kim Rex Bengtsson

Dato : 08-01-03 12:26

Hej

Jeg får flg. fejl: Datatyperne stemmer ikke overens i kriterieudtrykket.

Min forspørgelse ser således ud:

Personsql = "Select postnr from person where id=41"
Set person = Conn.Execute(personsql)

posten = person("postnr")
response.write(posten)

' hertil virker det
' men i sqlby går det galt og den kommer med fejlen: Datatyperne stemmer
ikke overens i kriterieudtrykket.
' begge kolonner i de to tabeller er tekst.
sqlby = "select * from postby where postnummer=8740"
byen = Conn.Execute(sqlby)
tekstby = Byen("by")
respone.write(tekstby)

på forhånd tak for hjælpen

Fra : Chrisser

Dato : 08-01-03 12:47

"Kim Rex Bengtsson" <KB@braedstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke overens i kriterieudtrykket.
> ' begge kolonner i de to tabeller er tekst.
> sqlby = "select * from postby where postnummer=8740"

Hvilken datatype har postnummer i din database - og hvilken database drejer
det sig om ?

Chrisser

Fra : Chrisser

Dato : 08-01-03 13:06

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> skrev i en meddelelse
> "Kim Rex Bengtsson" <KB@braedstrup.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvilken datatype har postnummer i din database - og hvilken database
drejer
> det sig om ?

- tekst står der jo ( det man først bliver blind på.....)

Ok, datatypen er tekst, så skal 8740 pakkes ind for ikke at blive opfattet
som et tal.
Sandsynligvis i enkeltpinger ( det kommer an på hvilken database ):

Fra : Kim Rex Bengtsson

Dato : 08-01-03 13:40

Det drejer sig om Access 2000 og datatyperne er begge steder tekst.

jeg har dog lavet en lille kontrol i Access hvor jeg laver det til en string
(tekst) så virker det, aner ikke hvorfor for når jeg går i design visning så
står der af begge dele er tekst. hvis du kigger herunder så er det variablen
posten der giver problemer.

det eneste jeg skal vide tror jeg, er hvordan jeg laver forspørgelsen sqlby
så variablen posten bliver til en tekste streng. Altså hvordan sætter jeg
parentes om den??

det virker ikke ved at jeg skriver: sqlby = "select * from postby where
postnummer="&'posten'

Fra : Chrisser

Dato : 08-01-03 13:40

> [...]

> parentes om den??
>
> det virker ikke ved at jeg skriver: sqlby = "select * from postby where

Prøv dette:

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-01-03 13:47

Chrisser wrote :

> "Kim Rex Bengtsson" <KB@braedstrup.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv dette:
>
> sqlby = "select * from postby where postnummer='" & posten & "'"

og husk så lige på (ikke til dig specielt), at strengsammenligninger er
mere resursekrævende end tilsvarende integer-sammenligninger. Derudover
optager et felt af typen "text" mere plads end et felt af typen
"integer".

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
** Vil det sige, at ham Lars er et stort brød på 15 år ? **

Fra : Kim Rex Bengtsson

Dato : 08-01-03 14:46

Der kommer stadig en fejl
Fejltype:
Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A01A8)
Et objekt er obligatorisk: ''
/database/test4.asp, line 26

sqlby = "select * from postby where postnummer='" & posten & "'"

nu begynder det at være lidt sådan ja træls

ordbog
træls = et jysk udtryk der benyttes på stadiet lige før ragnerok

Fra : Chrisser

Dato : 08-01-03 15:00

> [...]
> Et objekt er obligatorisk: ''
> /database/test4.asp, line 26
>
> sqlby = "select * from postby where postnummer='" & posten & "'"

Tjaa, du mangler åbenbart et objekt...

Vi har nok brug for nogle flere linier af din kode - f. eks. de linier der
har med din connection og dit recordset samt din SQLsætning at gøre.
Samt hvilken af dem der er linie 26.

PS: Gider du ikke lige at tage et kig på:

Fra : Kim Rex Bengtsson

Dato : 09-01-03 09:34

<%
id = request.querystring("id")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("udvalgende.mdb")
Conn.Open DSN
[...]

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Fra : Chrisser

Dato : 09-01-03 10:57

"Kim Rex Bengtsson" <KB@braedstrup.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> sqlby = "select * from postby where postnummer="&'posten'
>byen = Conn.Execute(sqlby)
[snip]

Allerførst:
Gider du ikke lige at tage et kig på:
www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
- det er for din egen skyld, da de fleste herinde ikke gider svare folk der
bliver ved med at ignorere gode råd omkring citering !

Derefter:
Jeg har ladet to af dine kodelinier stå.
Som du kan se, har du glemt "Set" foran dit andet recordset, "byen".
Det skal være:

Set byen = Conn.Execute(sqlby)

/Chrisser

Fra : Kim Rex Bengtsson

Dato : 09-01-03 12:36

> Allerførst:
> Gider du ikke lige at tage et kig på:
> www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
[snip]

Chrisser

Du er dejlig
er det ikke typisk det er sådan en lille tåblig fejl man sidder og stirre
sig blind på

Mange tak

ps. som det ses har jeg fået læst citatteknik

Fra : Chrisser

Dato : 09-01-03 13:35

> [snip]
>
> Chrisser
>
> Du er dejlig

Det ved jeg da godt

> er det ikke typisk det er sådan en lille tåblig fejl man sidder og stirre
> sig blind på

Jo

> Mange tak
>
> ps. som det ses har jeg fået læst citatteknik

Selv tak

Chrisser