Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Beregning af ÅOP
Fra : Knud Berggreen

Dato : 08-01-03 11:58

Hejsa!

Er der nogen der kan hjælpe med en beregning af ÅOP (Årlige omkostninger i
procent)?
Jeg har brug for en formel der benytter simple beregningemetoder (+-*/ samt
potens, abs, round og lignende) så jeg kan lægge det i et javascript hvor
der ikke er adgang til avancerede finansielle funktioner.

På forhånd tak.

/Knud

Fra : K. Thomsen

Dato : 08-01-03 17:35

"Knud Berggreen" <knud@berggreen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> potens, abs, round og lignende) så jeg kan lægge det i et javascript hvor
> der ikke er adgang til avancerede finansielle funktioner.

Af kreditaftaleloven fremgår klart, hvilke elementer der skal indgå i ÅOP -
herefter er det helt almindelig rentesregning.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Knud Berggreen

Dato : 09-01-03 11:48

"K. Thomsen" <knud@SLETthomsen.dk> wrote in message news:<3e1c533a$0$143$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> Af kreditaftaleloven fremgår klart, hvilke elementer der skal indgå i ÅOP -
> herefter er det helt almindelig rentesregning.

Noget af det er ganske rigtig normal rentesregning, men der er så
sandelig langt mere i det. Den præcise formel står på
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kkl_bi.htm og jeg fatter ikke
noget af det.
Jeg har brug for at få omskrevet den til noget med plus, minus, gange,
dividere og potensopløftning.

/Knud

Fra : PHK

Dato : 09-01-03 13:35

> [...]
> noget af det.
> Jeg har brug for at få omskrevet den til noget med plus, minus, gange,

Renters rente. Eksempel: Renten er 10%.

Det giver 2½% i rente for hver rentetilskrivning.

Hvis du siger 1,025 i 4. potens får du renters rente for et år, når du har
trukket en hel fra og ganget med 100.

Håber det hjælper dig lidt :)

--
_
|_|

Fra : Knud Berggreen

Dato : 11-01-03 21:52

On Thu, 9 Jan 2003 13:35:23 +0100, "PHK"
<phk_STOPSPAM@esenet.dk> wrote:

>Hvis du siger 1,025 i 4. potens får du renters rente for et år, når du har
>trukket en hel fra og ganget med 100.
>
>Håber det hjælper dig lidt :)

Dessærre ikke en pind. Jeg har ikke problemer med rente og
rentes rente og beregning af effektiv rente, det går faktisk
rigtig godt.

Men ÅOP er altså noget helt andet. Det er noget med
tilbagediskontering af samtlige ydelser og interpolering og
alt sådan noget sort snak.

Formelen fremgår som et bilag til loven, men desværre kan
jeg ikke omskrive disse mystiske tegn til en brugbar
beregning i en javascriptberegning der jo ikke har nogle
finansielle regnefunktioner.

Bilaget findes på følgende link:

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-01-03 22:35

Knud Berggreen wrote:

> Bilaget findes på følgende link:
> http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kkl_bi.htm

Prøv eventuelt i en programmerings-/webdesigngruppe. Eventuelt kan du
også prøve at få hjælp i dk.videnskab, hvor nogle af de stedlige
matematikere måske kan hjælpe med at oversætte formlen til noget du kan
bruge.

--
Mvh. Kim

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-01-03 11:27

On Sat, 11 Jan 2003 22:34:46 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>også prøve at få hjælp i dk.videnskab, hvor nogle af de stedlige
>matematikere måske kan hjælpe med at oversætte formlen til noget du kan

Programmeringgrupperne fravalgte jeg allerede i starten, men
videnskab har jeg ikke tænkt på. Tak for et godt input.

/Knud