+ moms i et databaseudtræk
Fra : Thomas

Dato : 08-01-03 11:38

hejsa

hvordan lægger jeg momsen til i mit udtræk af en mysql database??

altså prisen ligger uden moms i databasen, men skal vises med moms på den
side der kommer med resultaterne..
thomas

Fra : Kim Emax

Dato : 08-01-03 11:38

"Thomas" <thomas@4701.dk> wrote

> hvordan lægger jeg momsen til i mit udtræk af en mysql database??
>
> altså prisen ligger uden moms i databasen, men skal vises med moms på den
> side der kommer med resultaterne..

SELECT price * 1.25 AS "pris inkl. moms" FROM tabel ?

--
Kim Emax

Fra : Thomas

Dato : 08-01-03 11:57

> SELECT price * 1.25 AS "pris inkl. moms" FROM tabel ?

hvis jeg så skal lave regnestykket længere nede efter jeg har hentet
dataerne så må det vel være noget lign=

$kr1 = $kr*1,25;

hvor $kr er gammel pris og $kr1 er med moms pris ??

Men det er nok ikke sådan , det virker ikke

hjæææælp

Thomas

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-01-03 11:57

Thomas wrote in <XrTS9.31421$Hl6.3250408@news010.worldonline.dk>:
> $kr1 = $kr*1,25;
> hvor $kr er gammel pris og $kr1 er med moms pris ??

Brug punktum som decimal-adskiller.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Thomas

Dato : 08-01-03 12:04

> Brug punktum som decimal-adskiller.

hmm

$kr1 = $kr*1.25;

nu får jeg et resultat uanset hvad der siger 0

??

thomas

Fra : Thomas

Dato : 08-01-03 12:21

måske bør jeg poste hele scriptet så i bedre kan se hvad vi snakker om..

<?

$database = mysql_connect("localhost", "xxx", "xxx");

if (!$database) die ('Kunne ikke forbinde til databasen');

mysql_select_db("ruko",$database);

mysql_select_db("ruko",$database) or die('Kunne ikke vælge database');

if($tekst_soeg){

$search="SELECT tekst,varenummer, typenummer, ean, kr FROM priser WHERE
tekst LIKE '%$tekst_soeg%'";

$query=mysql_query($search) or die ("Kan ikke faa forbindelse til
SQL-server!<P>\n\n <B>Query:</B> $search");

print mysql_num_rows($query)." fundet<BR><BR>";

$kr1 = $kr *1.25;

while($data = mysql_fetch_array($query)){

extract($data);

echo "<td>$tekst</td>";

echo "<td>$kr</td>";

}

}

?>

<form method="POST" ACTION="<?=$PHP_SELF?>">

<input type="text" name="tekst_soeg" VALUE="<?=$tekst_soeg?>">

<input type="submit" value="Søg på varenavn">

</form>

Fra : Kim Emax

Dato : 08-01-03 12:47

"Thomas" <thomas@4701.dk> wrote in message

> print mysql_num_rows($query)." fundet<BR><BR>";
>
> $kr1 = $kr *1.25; // $kr1 = '' * 1.25;

Her ganger du med $kr

> while($data = mysql_fetch_array($query)){

> extract($data);

først her hiver du $kr ud fra databasen

tom

--
Kim Emax

Fra : Kim Emax

Dato : 08-01-03 12:28

"Thomas" <thomas@4701.dk> wrote

> hmm
>
> $kr1 = $kr*1.25;
>
> nu får jeg et resultat uanset hvad der siger 0

Så er $kr1 nok nul eller tom. Prøv at tænk og debug lidt inden du spørger
her, ellers bliver folk nok hurtigt trætte af at hjælpe dig

$kr = 20;
$kr1 = $kr*1.25;
print $kr1; // resultat 25 som er det samme som 20 kroner + moms

--
Kim Emax

Fra : Thomas

Dato : 08-01-03 12:38

> Så er $kr1 nok nul eller tom. Prøv at tænk og debug lidt inden du spørger
> her, ellers bliver folk nok hurtigt trætte af at hjælpe dig

Hej kim

jeg burde måske have fortalt at jeg næsten intet ved om sådan programmering,
men prøver mig lidt frem, jeg er da ked af at i opfatter det som en
belastning at jeg spørger...

$kr1 er ikke tom, da $kr har en værdi, se
http://www.laase-service.dk/sog.php og søg f.eks på 1660..

sidder $kr1 = $kr *1.25; et forkert sted i mit script ???

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 08-01-03 12:40

glem det jeg flyttede teksten ned under array og så virkede det..

Tak til alle der hjalp )

thomas

Fra : Kim Emax

Dato : 08-01-03 12:45

"Thomas" <thomas@4701.dk> wrote

> jeg burde måske have fortalt at jeg næsten intet ved om sådan
programmering,
> men prøver mig lidt frem, jeg er da ked af at i opfatter det som en
> belastning at jeg spørger...

Det er der nok ingen, der gør, men lidt mere info om, hvad du _har_ prøvet
hjælper jo lidt på opfattelsen Godt at du fik det til at virke...

--
Kim Emax

Fra : Kim Emax

Dato : 08-01-03 12:27

"Thomas" <thomas@4701.dk> wrote

> hvis jeg så skal lave regnestykket længere nede efter jeg har hentet
> dataerne så må det vel være noget lign=

Nu skrev du "i mit udtræk af en MySQL database, ik?

--
Kim Emax

Fra : Morten Winther

Dato : 08-01-03 11:42

"Thomas" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hvordan lægger jeg momsen til i mit udtræk af en mysql database??
>
> altså prisen ligger uden moms i databasen, men skal vises med moms på den

Du kan du både gøre i mysql samt i php, asp, whatever.

SELECT pris, pris * 1.25 as moms
FROM
table

/ morten
www.megapixel.dk - Dit fotoalbum på nettet!

Fra : Thomas

Dato : 08-01-03 15:25

ups, et lille problem mere opstod

den virker nu fint med momsen og det hele når jeg gør sådan =

$kr1 = $kr *1.25;

men $kr1 skulle meget gerne vise resultatet med 2 decimaler..

hvon gør man det

thanx

thomas

Fra : Kim Emax

Dato : 08-01-03 15:32

"Thomas" <thomas@4701.dk> wrote

> men $kr1 skulle meget gerne vise resultatet med 2 decimaler..
>
> hvon gør man det

man ræser den igennem intval(), tjek php.net

--
Kim Emax

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-01-03 15:43

On Wed, 8 Jan 2003 15:32:29 +0100, "Kim Emax" <news@remove-emax.dk>
wrote:

>man ræser den igennem intval(), tjek php.net

Det går man ikke decimaler ud af - faktisk det modsatte.
intval() returnerer et heltal.

I stedet er det number_format() der skal kigges på hvis prisen incl moms
altid skal vises med 2 decimaler.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Thomas

Dato : 08-01-03 15:56

> I stedet er det number_format() der skal kigges på hvis prisen incl moms
> altid skal vises med 2 decimaler.

Tak mads så fandt jeg ud af det )

Thomas

Fra : Kim Emax

Dato : 08-01-03 16:53

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Det går man ikke decimaler ud af - faktisk det modsatte.
> intval() returnerer et heltal.

Jeg tænkte bare at der måske kom en masse decimaler på, så kan man nemt
cutte dem ned således:

$pris = "22.95";
print $pris * 1.25; // 28.6875
print "<BR>";
print intval($pris * 1.25); // 28
print "<BR>";
print intval(($pris * 1.25) * 100)/100; // 28.68

Giver dog et lille afrundingsproblem, som der ses...

> I stedet er det number_format() der skal kigges på hvis prisen incl moms
> altid skal vises med 2 decimaler.

Ja, den fungerer også... endda bedre, men den havde jeg så ikke lige i
hovedet

--
Kim Emax

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-01-03 17:55

On Wed, 8 Jan 2003 16:52:58 +0100, "Kim Emax" <news@remove-emax.dk>
wrote:

> [...]
>print "<BR>";
>print intval(($pris * 1.25) * 100)/100; // 28.68
>
>Giver dog et lille afrundingsproblem, som der ses...

Så er number_format() noget nemmere at bruge, hvis du spørger mig

Fra : Kim Emax

Dato : 09-01-03 13:13

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote

> Så er number_format() noget nemmere at bruge, hvis du spørger mig

Det gjorde jeg så ikke, men jeg er enig

--
Kim Emax

Fra : Thomas

Dato : 08-01-03 15:49

> man ræser den igennem intval(), tjek php.net

Jeg er sikker på at nørder siger nå ja når de ser den besked og så bare lige
slår det op.

jeg har slået det op på php.net og forstår ikke en hujende fis af hvad de
skriver der, jeg har også kigget de eksempler igennem der står der og
forstår stadig intet.

så det hjalp mig ikke videre kim, desværre.

thomas

Fra : Kim Emax

Dato : 08-01-03 16:44

"Thomas" <thomas@4701.dk> wrote

> [...]
> forstår stadig intet.
>
> så det hjalp mig ikke videre kim, desværre.

Jeg syns også det var skide irriterende at man ikke fik løsningen serveret,
da jeg startede men argumentet var at så lærte jeg ikke noget og det havde
folk sgu ret i Se mit eksempel andet steds i tråden.

--
Kim Emax